Tesla Model 3 SR vs LR RWD wg. analizy ChatGPT

yeyzee

Nowy na Forum
Witam,
Od jakiegoś czasu śledzę forum, ale w końcu przyszedł czas na pierwszy wątek!!
Do rzeczy! Jestem już prawie pewien (95%), że moim następnym samochodem za kilka miesięcy będzie Tesla Model 3. Dalej jedna mocno się zastanawiam między SR a LR RWD. Otóż, do pracy będę miał ok 85km w jedną stronę, autostradą, więc mocny zasięg będzie ważny. W domu samochód będzie w garażu i będzie ładowany z paneli i magazynu energii. W pracy, bez ładowarek i parkowany na dworze. I tu mój dylemat: czy SR wystarczy nawet srogą zimą (potencjalnie 8 godzin na ostrym mrozie, więc bateria zimna przed podróżą do domu)? Mam też dylemat nad rodzajem baterii: LPF czy NMC? Mam zamiar samochód zatrzymać na jakieś 10 lat, więc to jaki będzie wtedy stan baterii też ma znaczenie.

ChatGPT zrobił mi ciekawą i na moje oko dogłębną analizę tematu (w załączniku po angielsku), po której skłonny jestem pójść w kierunku LR RWD. Zgadzacie się z tym? Wolałbym wydać mniej pieniędzy i kupić SR, ale nie chcę mieć sytuacji, gdzie w zimie będę się martwił o zasięg w drodze do domu z pracy.
 

Attachments

  • Tesla Model 3 Base (LFP) vs Long Range RWD (NMC_NCA) – Polish Winter Commute Comparison.pdf
    818,7 KB · Liczba wyświetleń: 21

daniel

Señor Meme Officer
W domu samochód będzie w garażu i będzie ładowany z paneli i magazynu energii.
Czy to jakiś ogromny magazyn energii? Bo 10 kWh za dużo nie da.
A jak jeździsz 85 km to raczej wrócisz za późno do domu, żeby skorzystać z paneli. Najwyżej w weekend.

W pdfie masz podane, że oba dadzą radę.

Jeśli możesz to weź większy zasięg, bo jest tam lepsze wyposażenie z tego co kojarzę. Dodatkowe audio itd.

Ale SR też nie będzie zły bo:
- to nie jest tak, że jak zapomnisz naładować LongRange to pojedziesz dwa dni z rzędu na tej samej baterii
- ile masz u siebie dni takiego mrozu?
- czy masz po drodze szybką ładowarkę, którą możesz się poratować jak zapomnisz wpiąć wtyczkę albo masz dodatkowy wyjazd? w obu przypadkach poszukałbym takiego punktu
 

Jozin von Bazin

Posiadacz elektryka
Pytanie co dla Ciebie znaczy jazda autostradą, jaka prędkość?
Degradację NCM licz x2 w stosunku do LFP.
SR zrobi 200 zimą przy 130-140km/h, może więcej niż 200km
SR możesz codziennie ładować do 100%, NCM do 80% co da Ci realną pojemność LFP.
NMC nie możesz codziennie ładować do 100% bo zajedziesz baterię, nawet to codzienne 80% nie jest dla niej zbyt zdrowe.
Zimą się jednak wolniej jeździ.
To, że auto będzie stało 8h na mrozie to bez znaczenia, znaczenie by miało gdybyś po tych 8h chciał od razu ładować.
Trudna decyzja, to jest 20k plus.
Ja podobnie użytkuję 3, podobny dystans, ale robiony na dwa razy :)
Trudna decyzja. :)

aaa i najważniejsze, natrzepiesz tych km, przebiegi będziesz miał ogromne, wół roboczy. Wymiana na nową LFP nie jest wcale taka droga, 35 vs 55 tyś, około jeżeli dobrze pamiętam. Im mniej wydasz na tak użytkowane auto tym lepiej, ale to moja kalkulacja.
 

MarcinEV

Posiadacz elektryka
Ja wybrałem M3 LR RWD. Obecnie mam Y LR i z doświadczenia wiem, że zasięg ma znaczenie. Jak już masz EV to zdecydowanie więcej używasz niż spalinowego (ja spalinowego już nie mam :)). Na trasie ma to decydujące znaczenie. Myślę, że rynek wtórny również doceni LR RWD w przyszłości. Co do degradacji - ostatnio zrobiłem test, po 43 tyś km wyszło 96% sprawności.
 

yeyzee

Nowy na Forum
Czy to jakiś ogromny magazyn energii? Bo 10 kWh za dużo nie da.
A jak jeździsz 85 km to raczej wrócisz za późno do domu, żeby skorzystać z paneli. Najwyżej w weekend.

W pdfie masz podane, że oba dadzą radę.

Jeśli możesz to weź większy zasięg, bo jest tam lepsze wyposażenie z tego co kojarzę. Dodatkowe audio itd.

Ale SR też nie będzie zły bo:
- to nie jest tak, że jak zapomnisz naładować LongRange to pojedziesz dwa dni z rzędu na tej samej baterii
- ile masz u siebie dni takiego mrozu?
- czy masz po drodze szybką ładowarkę, którą możesz się poratować jak zapomnisz wpiąć wtyczkę albo masz dodatkowy wyjazd? w obu przypadkach poszukałbym takiego punktu
No właśnie, niby i ten i ten da radę, ale boję się tych paru dni tu czy tam kiedy może zabraknąć.
SR powinien wystarczyć, ale czy za parę lat jak już zasięg się trochę zmniejszy (wiem, nie dużo), nagle może być problem. Z drugiej strony, sporo się naczytałem, że LFP może być lepszym wyborem.

Magazyn w domu to 20kWh, więc trochę pomoże, ale wiem, że nie z wszystkim. Po drodze jest pare ładowarek, w razie problemów.
 

yeyzee

Nowy na Forum
A jakieś dane na poparcie tej karkołomnej tezy? Nic osobistego tylko chciałbym wiedzieć. Wg. powszechnie
nawet ChatGPT to wie :)
Wg. jego analizy to jest to tak:
"[NCA/NCM] cycle life is slightly lower than LFP – Tesla’s data shows around 10–12% capacity loss after 200,000 miles (~320,000 km) for its nickel-based batteries". Tyle, że nawet po 10 latach, LR RWD dalej w teorii powinien mieć większy zasięg niż SR.
 

Ratt

Posiadacz elektryka
Top