Disclaimer:
Poniższe podsumowanie powstało na bazie informacji zawartych w różnych wątkach, a także materiałów wyszukanych w necie.
Sam zastanawiałem się nad odpowiednią wersją i obiecałem, że podsumuje wszystko w osobnym wątku.

To podsumowanie ma na celu pomóc (szczególnie nowym użytkownikom) wybrać odpowiedni wariant Tesli Model Y.

Wolisz wszystkie dane w jednym miejscu? Zapraszam tu: Tesla Model Y: RWD vs LR spreadsheet.



Parametry podstawowe

Screenshot 2023-09-27 at 00.02.06.png

Elementy dostępny wyłącznie w wersji LR:
  • światła przeciwmgielne
  • Możliwość dokupienia Acceleration Boost: z 4,8 do 4,2 sekundy (do 60 mph / 97 km/h)


Bateria

Screenshot 2023-09-26 at 23.58.26.png

Obie baterie są litowo-jonowe. Natomiast różne są pierwiastki, z których zbudowana jest katoda, a co za tym idzie, każda z baterii ma trochę inną charakterystykę.

LFP (RWD): Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe:
➕ Najważniejszą zaletą jest cena oraz bezpieczeństwo (uchodzą za bezpieczniejsze niż ogniwa NCA/NCM)​
➕ Możliwość (a nawet zalecenie) ładowania ich do 100%. Baterie NCM/NCA utrzymujemy do poziomu 80%.​
➕ Ogniwa LFP dłużej i stabilniej trzymają właściwe napięcie, co przekłada się na większy zasięg. Warunkiem jest optymalna temperatura pakietów baterii.​
➕ Niska degradacja​
➕ Liczba cykli: nawet ponad 3000!​

➖ Niższa gęstość energii​
➖ Spadająca wydajność w niskich temperaturach. Więc zimą, gdy auto nie będzie garażowane, sporo energii będzie przeznaczane na podgrzanie baterii, co przełoży się na mniejszy zasięg.​


Warto tutaj dodać, że ładowanie do 100% jest zalecane ze względu na system BMS i pozwala na precyzyjne określenie ile energii pozostało w baterii.
Natomiast podobnie jak w bateriach NCA/NCM ładowanie do 80% pozytywnie wpływa na degradację.


NCM (LR): Ogniwa nikiel-kobalt-mangan:
➕ Najpopularniejsze obecnie ogniwa​
➕ Dobra wydajność​
➕ Optymalna wydajność w niskich temperaturach​
➕ Degradują wolniej niż ogniwa NCA, ale szybciej niż LFP​
➕ Liczba cykli od 1000 do 2000​
➕ Mniejsza waga (w porównaniu z LFP)​

➖ Degradują szybciej niż ogniwa LFP​
➖ Rekomendowany przedział 20-80% (co zbliża zasięg LR do RWD)​

Więcej informacji tutaj:
  1. Elektrowóz: Co to znaczy, że Tesla stosuje ogniwa LFP, NCA, NCM, czym one się różnią i dlaczego to jest ważne?
  2. LFP vs NCM by Bjorn
  3. Tesla's Hidden Battery Options: Don’t Pick the WRONG One!


Zasięg


Screenshot 2023-09-26 at 23.58.37.png

Powyższa tabela pokazuję realne zasięgi obu wariantów w zależności od warunków drogowych (by https://ev-database.org/).

Warto to wziąć pod uwagę i odnieść do tego jak będziecie najczęściej używać auta. Jeśli dużo jeździcie po Polsce, to te 80 - 100 km może Wam czasami brakować, ze względu na wciąż kiepską infrastrukturę. Szczególnie tutaj północny - wschód wygląda kiepsko.


Ładowanie

Screenshot 2023-09-26 at 23.58.59.png

RWD ma znacznie mniejszą maksymalną moc ładowania, ale czas ładowania do 65% jest prawie identyczny w obu wariantach (~25 min), co daje odpowiednio 280 km zasięgu dla RWD oraz 348 km dla LR.

RWD jest też lżejsze oraz mniej prądożerne (164 Wh/km vs 172 Wh/km w LR). Patrz realne zasięgi.
Warto tutaj też porównać krzywe ładowania dla obu baterii: link.


Podsumowanie


Nie ma jednej odpowiedzi, bo wiele zależy od indywidualnej sytuacji kupującego.
Natomiast parę kwestii powtarza się wśród użytkowników:
  • Każdy wariant jest świetny 🙂
  • Jeśli budżet nie jest problemem, to warto kupić LR
    • Większy zasięg
    • Napęd 4x4
    • Bateria optymalna w niskich temperaturach
  • Jeśli robisz dużo tras po Polsce, to warto kupić LR
  • Jeśli auto nie będzie garażowane, należy się liczyć ze spadkiem wydajności baterii LFP. Co przełoży się na jeszcze mniejszy zasięg wariantu RWD.


[Aktualizacja: 23.11.2023 - Y RWD z baterią od BYD]

Z uwagi na pojawianie się nowego wariantu - Tesla RWD z baterią LFP od BYD postanowiłem zrobić aktualizację i wrzucić Wam materiały, które udało mi się zgromadzić.

RWD LFP (May 2023) vs RWD LFP BYD
Największą różnicą jaka rzuca się w oczy, to niesamowita prędkość ładowania:
Charging curves (2).png

Jak to się przekłada na czasy ładowania:
  1. 48%
    • BYD: moc zaczyna spadać z poziomu 171 kW
    • po 9 minutach ładowania mamy połowę baterii
    • CATL: ma odpowiednio 40% i moc 106 kWh
  2. 75%
    • BYD: Po 17 min ładowania 💪 💪 💪
    • moc spada do 81kW
    • CATL: 60% i 73 kW

Screenshot 2023-11-23 at 21.28.28.png
Source: Bjorn



I jeszcze porównanie krzywych ładowania z Y LR:
Charging curves (1).png

Na tem moment trudno coś więcej powiedzieć jak to wpłynie na degradacje.
Ale tutaj pojawia się ciekawe pytanie: Czy dalej warto dopłacać do LR ? :)

Linki:


Źródła:
Elektorwóz.pl, tesla.com, https://ev-database.org/, https://forum.elektrowoz.pl/), Użytkownicy forum Elektrowóz, Bjorn Shared files i inne
 
Last edited:

Raf24

Zadomawiam się
Coś w tym rodzaju, ale zaraz wyśle @ z prośbą o potwierdzenie danych , jak nie to ich przetrzymam z leasingiem .
 

to_masz

Posiadacz elektryka
Rozumiem że najpierw Vin potem konieczność opłacenia faktury?
A jak CATL to telefon do Tesli o zmianę egzemplarza na BYD? Da się tak?
Stoją na placu do wyboru, do koloru - napisz sprzedawcy jaką chcesz - podeśle Ci już link do konkretnego ... i nawet nie czuj się zobowiązany do klikania w jego link polecający - teraz jest rynek klienta
 

kubatar

Posiadacz elektryka
Stoją na placu do wyboru, do koloru - napisz sprzedawcy jaką chcesz - podeśle Ci już link do konkretnego ... i nawet nie czuj się zobowiązany do klikania w jego link polecający - teraz jest rynek klienta
Eeee ja to czekam jak model Y będzie juz po lifcie z lepszym wyciszeniem, pojemniejszym akumulatorem (tak 80 kWh za LFP) z ładowaniem 200 kW, wentylowanymi fotelami i to wszystko za max 150k minus jeszcze dopłata 18k 😀
 

deCastelano

Fachowiec
Eeee ja to czekam jak model Y będzie juz po lifcie z lepszym wyciszeniem, pojemniejszym akumulatorem (tak 80 kWh za LFP) z ładowaniem 200 kW, wentylowanymi fotelami i to wszystko za max 150k minus jeszcze dopłata 18k 😀
To trochę sobie poczekasz 🙂
 

kubatar

Posiadacz elektryka
To trochę sobie poczekasz 🙂
Wydałem na inne rzeczy więc trochę z musu. Dorabian sobie do tego ideologię 😀
Myślę że kwoty 150k minus dopłaty nigdy nie osiągniemy. Jeśli zmiany w Y pójdą w kierunku tego co w modelu 3 plus większy akumulator no to bajka. Tak żeby w zimie przejechać te 300 km bez problemu.
Ładowanie 170kW jakie teraz oferuje przy byd bb wydaje się wystarczające. Jeden postój na 20 min można przeżyć.
 

OldSeb

Zadomawiam się
Ktoś może zwrócił uwagę, jak ładowanie baterii BYD wygląda na słabszych ładowarkach, np 100kW? Ciekaw jestem jak wówczas wygląda krzywa ładowania - czy spadek też ma miejsce w okolicach 70% SoC czy też może dłużej utrzymuje się w okolicach maksymalnej mocy ładowarki?
 

grregg

Fachowiec
Ktoś może zwrócił uwagę, jak ładowanie baterii BYD wygląda na słabszych ładowarkach, np 100kW? Ciekaw jestem jak wówczas wygląda krzywa ładowania - czy spadek też ma miejsce w okolicach 70% SoC czy też może dłużej utrzymuje się w okolicach maksymalnej mocy ładowarki?
Nie ma to znaczenia czy wcześniej ładuje się niższymi prądem. Zawsze jest spadek. To co widzę na Orlenach to pomimo rozgrzanej baterii nie zawsze ładowarki pozwalają na ładowanie się z pełną mocą. Czasami orlenowych setkach wyciagam 99kw a czasamin72kW
 

Michal

Moderator
Nie ma to znaczenia czy wcześniej ładuje się niższymi prądem. Zawsze jest spadek. To co widzę na Orlenach to pomimo rozgrzanej baterii nie zawsze ładowarki pozwalają na ładowanie się z pełną mocą. Czasami orlenowych setkach wyciagam 99kw a czasamin72kW
Z tego co pamiętam, niektóre ładowarki Orlen mają 100 kW tylko dla baterii o architekturze 800V, a Teslę mają 400V.
 
Top