Disclaimer:
Poniższe podsumowanie powstało na bazie informacji zawartych w różnych wątkach, a także materiałów wyszukanych w necie.
Sam zastanawiałem się nad odpowiednią wersją i obiecałem, że podsumuje wszystko w osobnym wątku.

To podsumowanie ma na celu pomóc (szczególnie nowym użytkownikom) wybrać odpowiedni wariant Tesli Model Y.

Wolisz wszystkie dane w jednym miejscu? Zapraszam tu: Tesla Model Y: RWD vs LR spreadsheet.



Parametry podstawowe

Screenshot 2023-09-27 at 00.02.06.png

Elementy dostępny wyłącznie w wersji LR:
  • światła przeciwmgielne
  • Możliwość dokupienia Acceleration Boost: z 4,8 do 4,2 sekundy (do 60 mph / 97 km/h)


Bateria

Screenshot 2023-09-26 at 23.58.26.png

Obie baterie są litowo-jonowe. Natomiast różne są pierwiastki, z których zbudowana jest katoda, a co za tym idzie, każda z baterii ma trochę inną charakterystykę.

LFP (RWD): Ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe:
➕ Najważniejszą zaletą jest cena oraz bezpieczeństwo (uchodzą za bezpieczniejsze niż ogniwa NCA/NCM)​
➕ Możliwość (a nawet zalecenie) ładowania ich do 100%. Baterie NCM/NCA utrzymujemy do poziomu 80%.​
➕ Ogniwa LFP dłużej i stabilniej trzymają właściwe napięcie, co przekłada się na większy zasięg. Warunkiem jest optymalna temperatura pakietów baterii.​
➕ Niska degradacja​
➕ Liczba cykli: nawet ponad 3000!​

➖ Niższa gęstość energii​
➖ Spadająca wydajność w niskich temperaturach. Więc zimą, gdy auto nie będzie garażowane, sporo energii będzie przeznaczane na podgrzanie baterii, co przełoży się na mniejszy zasięg.​


Warto tutaj dodać, że ładowanie do 100% jest zalecane ze względu na system BMS i pozwala na precyzyjne określenie ile energii pozostało w baterii.
Natomiast podobnie jak w bateriach NCA/NCM ładowanie do 80% pozytywnie wpływa na degradację.


NCM (LR): Ogniwa nikiel-kobalt-mangan:
➕ Najpopularniejsze obecnie ogniwa​
➕ Dobra wydajność​
➕ Optymalna wydajność w niskich temperaturach​
➕ Degradują wolniej niż ogniwa NCA, ale szybciej niż LFP​
➕ Liczba cykli od 1000 do 2000​
➕ Mniejsza waga (w porównaniu z LFP)​

➖ Degradują szybciej niż ogniwa LFP​
➖ Rekomendowany przedział 20-80% (co zbliża zasięg LR do RWD)​

Więcej informacji tutaj:
  1. Elektrowóz: Co to znaczy, że Tesla stosuje ogniwa LFP, NCA, NCM, czym one się różnią i dlaczego to jest ważne?
  2. LFP vs NCM by Bjorn
  3. Tesla's Hidden Battery Options: Don’t Pick the WRONG One!


Zasięg


Screenshot 2023-09-26 at 23.58.37.png

Powyższa tabela pokazuję realne zasięgi obu wariantów w zależności od warunków drogowych (by https://ev-database.org/).

Warto to wziąć pod uwagę i odnieść do tego jak będziecie najczęściej używać auta. Jeśli dużo jeździcie po Polsce, to te 80 - 100 km może Wam czasami brakować, ze względu na wciąż kiepską infrastrukturę. Szczególnie tutaj północny - wschód wygląda kiepsko.


Ładowanie

Screenshot 2023-09-26 at 23.58.59.png

RWD ma znacznie mniejszą maksymalną moc ładowania, ale czas ładowania do 65% jest prawie identyczny w obu wariantach (~25 min), co daje odpowiednio 280 km zasięgu dla RWD oraz 348 km dla LR.

RWD jest też lżejsze oraz mniej prądożerne (164 Wh/km vs 172 Wh/km w LR). Patrz realne zasięgi.
Warto tutaj też porównać krzywe ładowania dla obu baterii: link.


Podsumowanie


Nie ma jednej odpowiedzi, bo wiele zależy od indywidualnej sytuacji kupującego.
Natomiast parę kwestii powtarza się wśród użytkowników:
  • Każdy wariant jest świetny 🙂
  • Jeśli budżet nie jest problemem, to warto kupić LR
    • Większy zasięg
    • Napęd 4x4
    • Bateria optymalna w niskich temperaturach
  • Jeśli robisz dużo tras po Polsce, to warto kupić LR
  • Jeśli auto nie będzie garażowane, należy się liczyć ze spadkiem wydajności baterii LFP. Co przełoży się na jeszcze mniejszy zasięg wariantu RWD.


[Aktualizacja: 23.11.2023 - Y RWD z baterią od BYD]

Z uwagi na pojawianie się nowego wariantu - Tesla RWD z baterią LFP od BYD postanowiłem zrobić aktualizację i wrzucić Wam materiały, które udało mi się zgromadzić.

RWD LFP (May 2023) vs RWD LFP BYD
Największą różnicą jaka rzuca się w oczy, to niesamowita prędkość ładowania:
Charging curves (2).png

Jak to się przekłada na czasy ładowania:
  1. 48%
    • BYD: moc zaczyna spadać z poziomu 171 kW
    • po 9 minutach ładowania mamy połowę baterii
    • CATL: ma odpowiednio 40% i moc 106 kWh
  2. 75%
    • BYD: Po 17 min ładowania 💪 💪 💪
    • moc spada do 81kW
    • CATL: 60% i 73 kW

Screenshot 2023-11-23 at 21.28.28.png
Source: Bjorn



I jeszcze porównanie krzywych ładowania z Y LR:
Charging curves (1).png

Na tem moment trudno coś więcej powiedzieć jak to wpłynie na degradacje.
Ale tutaj pojawia się ciekawe pytanie: Czy dalej warto dopłacać do LR ? :)

Linki:


Źródła:
Elektorwóz.pl, tesla.com, https://ev-database.org/, https://forum.elektrowoz.pl/), Użytkownicy forum Elektrowóz, Bjorn Shared files i inne
 
Last edited:

J123

Zadomawiam się
Może komuś się przyda w podejmowaniu decyzji.
TMY RWD CATL 2023.
Mój grudniowy tegoroczny wyjazd do Hiszpanii. Jazda tylko autostradami.
Prędkość ~120kmh. Odcinki ok ~250km między ładowniami.
Auto zapakowane do pełna: 3 osoby + pies + bagaże.
Trasa przez Niemcy i Francję. Temperatura w okolicy zera w Niemczech aż do ok 20 stopni w Hiszpanii.
Ok 600km kręcenia się po wokół komina po Hiszpanii.
Ładowanie na trasie SC. Na miejscu Iberdrola AC.
Na SC wyszło 27 sesji w obie strony.
 

Attachments

  • Hiszpania.jpg
    Hiszpania.jpg
    345,6 KB · Liczba wyświetleń: 58
  • HiszpaniaSC.jpg
    HiszpaniaSC.jpg
    188,5 KB · Liczba wyświetleń: 65

nabrU

Pionier e-mobilności

Raf24

Zadomawiam się
Przepraszam za offtop ale wyszukiwarka dość kiepsko działa .
Szukam informacji / postu dotyczącego VIN vs rodzaj baterii w TMY ( 7 cyfra czy jakoś ) BYD czy CATL ?? . Mam juz VIN ale nie wiem co mam ?? :) .
 

abes99

Posiadacz elektryka

ciastek

Pionier e-mobilności
Zobaczcie aktualizację (…)
Nie mogę skomentować pod artykułem (ban), więc zrobię to tu:

By poznać baterię w swoim aucie należy spojrzeć w dowód rejestracyjny, pozycja D.2, druga linia. Jest to „wariant”. Widoczny też w świadectwie homologacji.
W omawianym przypadku „Y6LR” to CATL, a „Y7CR” to BYD.
Więcej o wariantach w Modelach 3 i Y: https://tff-forum.de/t/wiki-akkuwiki-model-3-model-y/107641

@Raf24 , jeśli czekasz dopiero na odbiór, to spróbuj wyciągnąć „option codes” z obrazka na swoim koncie. Patrz https://forum.elektrowoz.pl/threads/pytanie-do-znawcow.5216/post-121855
 

Raf24

Zadomawiam się
Nie mogę skomentować pod artykułem (ban), więc zrobię to tu:

By poznać baterię w swoim aucie należy spojrzeć w dowód rejestracyjny, pozycja D.2, druga linia. Jest to „wariant”. Widoczny też w świadectwie homologacji.
W omawianym przypadku „Y6LR” to CATL, a „Y7CR” to BYD.
Więcej o wariantach w Modelach 3 i Y: https://tff-forum.de/t/wiki-akkuwiki-model-3-model-y/107641

@Raf24 , jeśli czekasz dopiero na odbiór, to spróbuj wyciągnąć „option codes” z obrazka na swoim koncie. Patrz https://forum.elektrowoz.pl/threads/pytanie-do-znawcow.5216/post-121855
Vin mam VIN XP7YGCFS i sprzedawca w Tesli trochę się jąkał ale twierdził że BYD . A twoja instrukcja dla mnie (56 Lat ) to po chiński ,połowy nie rozumiem :)
 

kubatar

Posiadacz elektryka
Rozumiem że najpierw Vin potem konieczność opłacenia faktury?
A jak CATL to telefon do Tesli o zmianę egzemplarza na BYD? Da się tak?
 
Top