Uciążliwy hałas od kół - ktoś wyciszał?

eimi

Posiadacz elektryka
Dziś miałem trochę weny i porobiłem kilka pomiarów hałasu przy różnych prędkościach. Wnioski są bardzo ciekawe. Najpierw mała uwaga - do poniższych wartości w dB bym się raczej nie przywiązywał - będą zależeć od miejsca pomiaru (mierzyłem z 20cm przed ekranem), nawierzchni, wiatru czy kalibracji samego urządzenia, ale chodzi o samą tendencję. Pomiary wykonywałem na tej samej drodze, w obu kierunkach, poniżej średnie z 30 sekundowych pomiarów:

39kmh 55.8db
39kmh 56.4db
47kmh 56.8db
50kmh 57.8db
56kmh 57.7db
61kmh 58.7db
64kmh 59.5db
66kmh 59.6db
66kmh 61.1db
81kmh 63.7db
92kmh 65.8db
98kmh 66.2db
119kmh 67.6db
123kmh 67.1db
129kmh 67.9db
148kmh 70.2db


Teraz już jestem pewien że w TM3 2023 to nie jest kwestia hałasu czy wyciszenia, a raczej rezonansów od opon/zawieszenia przy danej prędkości. U mnie przy 40-80kmh jest najgorzej, słychać ciągle "łuł łuł łuł", na mokrym jest 2x gorzej, w zakrętach jest gorzej, a powyżej tej prędkości jest coraz lepiej, dźwięk staje się bardziej przyjemny dla ucha. Jak widać z w/w pomiarów przy 40-80 jest znacznie ciszej (56-63db) niż przy 90kmh (65-66db), a to przy 90kmh w kabinie jest znacznie przyjemniej. Przy 120-130kmh (67-68db) jest jeszcze przyjemniej niż przy 90kmh. Nie chodzi o hałas - chodzi o rodzaj hałasu.

Kolega @gingol w takim samym aucie zmienił opony z wielosezonowych nowych Uniroyalów na wielosezonowe nowe Pirelli i pojawiło się nieznośne buczenie, mimo że opony o klasę wyższe i cichsze na wszystkich testach. Może sam napisze coś więcej.

Moje wnioski:
- trzeba testować dany model opony konkretnie na tesli, nie sugerować się hałasem opony ze specyfikacji czy testów, bo opona która na papierze jest cichsza w praktyce może być bardziej nieznośna w odbiorze
- kluczowe też jest zawieszenie, w naszych TM3 przed liftem zawieszenie jest twardsze niż w TM3 HL i przy niższych prędkościach cała buda jakby wpadała w rezonans, co słyszymy jako hałas. Na pewno szklany dach, który wszystko odbija oraz wielka skrzynia rezonansowa w bagażniku nie pomagają.
- nie ma co porównywać modeli przed 2021 z tymi po 2021, w tych starszych faktycznie większym problemem jest gorsze wyciszenie i hałasy opływowe (świszczące powietrze)
- osoby wyższe mają bardziej przerąbane - a to za sprawą że mają fotel odsunięty bardziej do tyłu i najprawdopodobniej trochę bardziej pochylony - 5-10cm głowa bardziej z tyłu i subiektywne odczucie hałasu jest znacznie większe, bliżej szklanego dachu też będzie głośniej

Moje przypuszczenia:
- wydaje mi się większe znaczenie ma twardość bocznych ścianek opony, niż twardość samego bieżnika. Opony z miększą boczną ścianką będą w tesli cichsze, niż te twardsze bardziej sportowe, w szczególności w ruchu miejskim. Oczywiście będzie to okupione kosztem precyzji prowadzenia.
- w ogóle bym sobie teraz nie zawracał głowy dodatkowym wyciszaniem auta, prześledziłem wiele dyskusji na zagranicznych forach i osoby które się decydowały na takie wyciszenie zawsze pisały że miały wyższe oczekiwania niż rezultat - wyciszenie coś daje, ale szału nie ma. Najlepszy efekt da wyciszenie bagażnika i tylnych nadkoli, ale oprócz mat, trzeba położyć też grubą warstwę pianki akustycznej - polecam w szczególności prawie 30 stron dyskusji z tego tematu: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/solved-road-noise-front-wind-noise.296766/

Najlepiej by było wziąć taką tesle i przetestować subiektywne odczucia z jazdy na różnych oponach, w ogóle nie sugerować się decybelami. Podejrzewam, że nikt takiego testu nie przeprowadzi, więc pozostaje nam sugerować się opiniami innych użytkowników TM3, którzy przetestowali więcej niż 1 komplet opon i mogą je zestawić ze sobą.
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
Już pisałem na ten temat w innym wątku. Rodzaj/model opony to jedno, ale duże znaczenie to jej zużycie. Fabryczne Michelin już blisko końca zużycia zaczęły mocno hałasować. Myślałem że to silnik lub napęd. Po zmianie opon jak ręką odjął.
 

eimi

Posiadacz elektryka

Gingol

Zadomawiam się
Potwierdzam. Odebrałem Teslę z placu Arval na wielosezonowych Uniroyal All Season Expert 2 i pomimo, że opona miała o wiele gorszą przyczepność to była zdecydowanie cichsza niż obecna. Co więcej etykieta wskazywała na większą głośność niż obecne Pirelli All Season SF2. Pirelli są głośne i subiektywnie mają gorsze opory toczenia, jedyna zaleta to lepsza przyczepność, gorzej też chronią felgę (wystaje poza obrys). Z tego co wiem Pirelli ma dedykowane opony z oznaczeniem „Elect”, może to ma znaczenie (moje opony nie mają tego znacznika). Generalnie ciężki temat.
 

kaziwich

Posiadacz elektryka
Dziś miałem trochę weny i porobiłem kilka pomiarów hałasu przy różnych prędkościach. Wnioski są bardzo ciekawe. Najpierw mała uwaga - do poniższych wartości w dB bym się raczej nie przywiązywał - będą zależeć od miejsca pomiaru (mierzyłem z 20cm przed ekranem), nawierzchni, wiatru czy kalibracji samego urządzenia, ale chodzi o samą tendencję. Pomiary wykonywałem na tej samej drodze, w obu kierunkach, poniżej średnie z 30 sekundowych pomiarów:

39kmh 55.8db
39kmh 56.4db
47kmh 56.8db
50kmh 57.8db
56kmh 57.7db
61kmh 58.7db
64kmh 59.5db
66kmh 59.6db
66kmh 61.1db
81kmh 63.7db
92kmh 65.8db
98kmh 66.2db
119kmh 67.6db
123kmh 67.1db
129kmh 67.9db
148kmh 70.2db


Teraz już jestem pewien że w TM3 2023 to nie jest kwestia hałasu czy wyciszenia, a raczej rezonansów od opon/zawieszenia przy danej prędkości. U mnie przy 40-80kmh jest najgorzej, słychać ciągle "łuł łuł łuł", na mokrym jest 2x gorzej, w zakrętach jest gorzej, a powyżej tej prędkości jest coraz lepiej, dźwięk staje się bardziej przyjemny dla ucha. Jak widać z w/w pomiarów przy 40-80 jest znacznie ciszej (56-63db) niż przy 90kmh (65-66db), a to przy 90kmh w kabinie jest znacznie przyjemniej. Przy 120-130kmh (67-68db) jest jeszcze przyjemniej niż przy 90kmh. Nie chodzi o hałas - chodzi o rodzaj hałasu.

Kolega @gingol w takim samym aucie zmienił opony z wielosezonowych nowych Uniroyalów na wielosezonowe nowe Pirelli i pojawiło się nieznośne buczenie, mimo że opony o klasę wyższe i cichsze na wszystkich testach. Może sam napisze coś więcej.

Moje wnioski:
- trzeba testować dany model opony konkretnie na tesli, nie sugerować się hałasem opony ze specyfikacji czy testów, bo opona która na papierze jest cichsza w praktyce może być bardziej nieznośna w odbiorze
- kluczowe też jest zawieszenie, w naszych TM3 przed liftem zawieszenie jest twardsze niż w TM3 HL i przy niższych prędkościach cała buda jakby wpadała w rezonans, co słyszymy jako hałas. Na pewno szklany dach, który wszystko odbija oraz wielka skrzynia rezonansowa w bagażniku nie pomagają.
- nie ma co porównywać modeli przed 2021 z tymi po 2021, w tych starszych faktycznie większym problemem jest gorsze wyciszenie i hałasy opływowe (świszczące powietrze)
- osoby wyższe mają bardziej przerąbane - a to za sprawą że mają fotel odsunięty bardziej do tyłu i najprawdopodobniej trochę bardziej pochylony - 5-10cm głowa bardziej z tyłu i subiektywne odczucie hałasu jest znacznie większe, bliżej szklanego dachu też będzie głośniej

Moje przypuszczenia:
- wydaje mi się większe znaczenie ma twardość bocznych ścianek opony, niż twardość samego bieżnika. Opony z miększą boczną ścianką będą w tesli cichsze, niż te twardsze bardziej sportowe, w szczególności w ruchu miejskim. Oczywiście będzie to okupione kosztem precyzji prowadzenia.
- w ogóle bym sobie teraz nie zawracał głowy dodatkowym wyciszaniem auta, prześledziłem wiele dyskusji na zagranicznych forach i osoby które się decydowały na takie wyciszenie zawsze pisały że miały wyższe oczekiwania niż rezultat - wyciszenie coś daje, ale szału nie ma. Najlepszy efekt da wyciszenie bagażnika i tylnych nadkoli, ale oprócz mat, trzeba położyć też grubą warstwę pianki akustycznej - polecam w szczególności prawie 30 stron dyskusji z tego tematu: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/solved-road-noise-front-wind-noise.296766/

Najlepiej by było wziąć taką tesle i przetestować subiektywne odczucia z jazdy na różnych oponach, w ogóle nie sugerować się decybelami. Podejrzewam, że nikt takiego testu nie przeprowadzi, więc pozostaje nam sugerować się opiniami innych użytkowników TM3, którzy przetestowali więcej niż 1 komplet opon i mogą je zestawić ze sobą.
Mam bardzo podobne spostrzeżenia. Po poprawieniu uszczelek i solidnym wyciszeniu przestrzeni tynego bagaznika jedyne co pozostalo to buczenie/dudnienie.

Co do opon - mam teraz Blizzaki ze sztywną scianką ale b.miekkim bieżnikiem. Buczenie w zakresie 80-95kmh wola o pomste do nieba. Za to w pozostalych zakresach sa bardziej ciche niz Sottozero3
 

Jaro_bwo

Zadomawiam się
Zwrócicie uwagę czasu nie brakuje wam gumowych osłon kielicha amortyzatorów przed, u mnie zapomnieli założyć i jest otwór na przelot że widać koło 😀
Serwis mobilny już wiezie braki
 

Attachments

  • Screenshot_2024-02-07-17-04-30-981_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_2024-02-07-17-04-30-981_com.android.chrome.jpg
    299,6 KB · Liczba wyświetleń: 58
  • IMG_20240207_123403.jpg
    IMG_20240207_123403.jpg
    1,8 MB · Liczba wyświetleń: 66
  • IMG_20240207_123408.jpg
    IMG_20240207_123408.jpg
    1,8 MB · Liczba wyświetleń: 63
Top