Uciążliwy hałas od kół - ktoś wyciszał?

cooler

Pionier e-mobilności
Wanna w bagazniku to przepiękne pudło rezonansowe.
Które często jest pięknie wytłumione przez rzeczy tam przewożone, przynajmniej u mnie. Więc szkoda kasy. Szkoda kasy generalnie na bagażnik, chyba że się tylko samemu w trasy jeździ z pustym, to może wtedy. Ja zwykle lecę w max osób, bagażnik jest pełny, nic tak nie tłumi jak ciuchy. Jedyny hałas który wtedy słyszę to ten przemykający z nadkoli bokiem i objawiający się przy tych małych okienkach z tyłu. I byłbym wdzięczny za podpowiedź jak to wyciszyć.
 

kaziwich

Posiadacz elektryka
Podzielę sie swoim doświadczeniem, w moim odczuciu bardzo dobrym.
Z racji że lubię grzebać w aucie, wyciszenie robiłem sam.
Ostrzegam, robota przyjemna ale kurcze, czasochłonna.
Trzeba też bardzo rozsądnie balansować pomiędzy ciszą, a dodanym ciężarem.

Materiały użyte:
-stp aero gold
-trochę pianki K3, K6, M10
-czas, dużo czasu :D


Robiłem wyciszenie w TM3 2020, i bardzo dobrze zdaje egzamin. Ale wyciszenie w M3 nie polega to tylko na naklejeniu masy i oczekiwaniu na pełen efekt wyciszający. Jest tego znacznie więcej

Starsze modele(przed HL) mają problem, bo wszędzie gdzie spojrzeć jest pudło rezonansowe.
Trzeba bardzo skrupulatnie obejrzeć i przemyśleć plan wyciszenia.

Dobre opony to start - ale tu jest kompromis pomiędzy trakcją, oporami toczenia i ciszą. Wybór opon to sprawa indywidualna.

Nadkola trzeba zarówno wyciszyć masą bitumiczną z folią aluminiową(szczególnie w elementach płaskich blachy) jak i pianką. Znacznie redukuje to szum opon, a szczególnie w mokre dni
Tu uwaga, jest ograniczona ilość miejsca na piankę na nadkolach plastikowych.
Otwory techniczne, w miarę możliwości też powinny być wyciszone - inaczej robimy tubę dla subwoofera ;)
Niestety, jest tu też dużo pustych przestrzeni które bardzo ciężko wyciszyć bez ingerencji w auto.

Bardzo, bardzo bardzo ważnym elementem są uszczelki. Zarówno fabryczne jak i dodatkowo montowane na obrzeżach drzwi, słupkach a,b,c
Prawidłowo zamontowane, dopasowane do okna, okno też musi być odpowiednio ustawione, aby dobrze dociskało do uszczelki.
Dodatkowe uszczelki drzwi od majfriendów znacznie wyciszają szum, przy okazji mniej brudzi się próg :)

Szum wiatru można zminimalizować, trzeba wypełnić lukę w słupku A, który pozwala na przepływ i szum wiatru. Dodatkowo warto pomyśleć o uszczelnieniu luki pomiędzy maską a plastikową osłoną(przed wycieraczkami) w nowym HL jest to fabrycznie zrobione.

Drzwi - temat na który można dodatkowego posta napisać.
Najgorszy możliwie element rezonansowy. Puszka w dosłownym tego słowa znaczeniu.
Wyciszenie drzwi daje najwięcej. Trzeba wyciszyć zarówno blachę od wewnątrz( i masą i pianką) jak i plastiki.
Bardzo dobry efekt, dodatkowo izolacja termiczna - auto wolniej traci ciepło od wewnątrz!

No i niestety, szyby dwuwarstwowe, klejone, to masywny upgrade. Bardzo kosztowny ale jednocześnie skuteczny zabieg wyciszający szyby.


Efekt: 120-140kmh to niesamowicie przyjemna cisza, praktycznie bezgłośne auto.
Nie mierzyłem decybelomierzem przed i po, nie widziałem sensu zakupu urządzenia.

Dla mnie wyznacznikiem było to, że na torze przy 170+kmh nie dało się pogadać z pilotem.
Teraz można spokojnie porozmawiać ;)


Natomiast jeśli ktoś szuka rozwiązania na już, to Highland przebił wszelkie zabiegi wyciszania auta.
Bardzo dobre podsumowanie.
Dodam jeszcze, ze oslony pomiedzy maską a plastikową osłoną można kupić w aso za male pieniadze (jesli ktos ich nie mial zomontowanych) albo troche wieksze na aliexp. Montaz na click w istniejace dziury montazowe.
Jesli ktos nie ma podwojnych szyb, mozna je kupic w aso za ok 1000pln szt. wiec bardzo tanio w porownaniu do innych marek. Podwojne szyby sa kompatybilne ze wszystkimi tm3. Mam nadzieje, ze pojawia sie wkrotce takze na tylne drzwi…
 

Łukasz

Zadomawiam się
Bardzo dobre podsumowanie.
Dodam jeszcze, ze oslony pomiedzy maską a plastikową osłoną można kupić w aso za male pieniadze (jesli ktos ich nie mial zomontowanych) albo troche wieksze na aliexp. Montaz na click w istniejace dziury montazowe.
Jesli ktos nie ma podwojnych szyb, mozna je kupic w aso za ok 1000pln szt. wiec bardzo tanio w porownaniu do innych marek. Podwojne szyby sa kompatybilne ze wszystkimi tm3. Mam nadzieje, ze pojawia sie wkrotce takze na tylne drzwi…
Orientujesz się ile kosztuje dodatkowo wymiana tychże szyb?
Mógłbyś też podać przykładowy link do Ali albo allegro do tej plastikowej osłony i uszczelek?
 
Last edited:

lvlthn

Pionier e-mobilności

krzyss

Pionier e-mobilności
Bardzo dobre podsumowanie.
Dodam jeszcze, ze oslony pomiedzy maską a plastikową osłoną można kupić w aso za male pieniadze (jesli ktos ich nie mial zomontowanych) albo troche wieksze na aliexp. Montaz na click w istniejace dziury montazowe.
Jesli ktos nie ma podwojnych szyb, mozna je kupic w aso za ok 1000pln szt. wiec bardzo tanio w porownaniu do innych marek. Podwojne szyby sa kompatybilne ze wszystkimi tm3. Mam nadzieje, ze pojawia sie wkrotce takze na tylne drzwi…
A czy dach mozna wkleic z podwojnych szyb do starej TM3 ?
 

kaziwich

Posiadacz elektryka
Orientujesz się ile kosztuje dodatkowo wymiana tychże szyb?
Mógłbyś też podać przykładowy link do Ali albo allegro do tej plastikowej osłony i uszczelek?
Sama wymiane szyb mozesz zrobic sam (nic skomplikowanego, jest procedura w service manual), albo zlecic serwisowi. W aso zaplacisz duzo i nie wiadomo czy zrobia dobrze :) Polecam zrobic gdzies taniej w warsztacie gdzie ogarniaja tesle np. EV repair garage. Kosz chyba 200-300pln za strone. Za szybe w Aso placilem 829pln netto.
Plastikowa oslona chyba lepiej oryginalna (1504932-00-A). Ta z ali zakrywa cala szczeline, wiec moim zdaniem moze utrudniac wlot powietrza do kabiny.
Dodatkowe uszczelki - obojetne, wszystkie sa takie same. Grunt to dobrze je przykleic bez dolaczonej instrukcji szczegolnie dol drzwi - jesli przyjleisz powyzej otworow odplywowych, nie beda przywieraly odpowienio do progow (typowy powielany błąd).
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
Jakiś patent na przyklejenie tych uszczelek? Wystarczy ta taśma co dają ją z uszczelkami?
 

lvlthn

Pionier e-mobilności
Jakiś patent na przyklejenie tych uszczelek? Wystarczy ta taśma co dają ją z uszczelkami?
Tak. Dobrze umyć blachę, odtłuścić i nakleić.
Ja przygrzałem suszarką dodatkowo żeby klej związał. Trzyma do dziś.
 
Top