Uciekające procenty baterii

pendolino

Nowy na Forum
Cześć,
jestem użytkownikiem Volvo EX30 Ultra Twin Motor. Mam już przejechane ~13 tys km i auto raportuje kondycje baterii na poziomie 99%.
Głównie poruszam się "wokół komina" i ładuje auto w domu w przedziale 6-22 kW AC do 90% jak zaleca producent.

Czasami zdarzy się dłuższa trasa i wtedy głównie zauważam tytułowy problem. W aucie wbudowana jest nawigacja od Google i jej predykcje dotyczące stanu naładowania akumulatora znacząco odbiegają od tych rzeczywistych nawet +/-10% na 100 km. Uważam to za niepokojące, tym bardziej że głównie są to podróże drogami szybkiego ruchu z włączonym tempomatem na dozwolonej prędkości, czyli wg mnie w miarę łatwe do oszacowania.

Ostatnia moja podróż dla której mam komplet danych to trasa Poznań -> Wrocław drogą S5 ok. 193km
- start z 100%
- auto oszacowało 35% u celu
- auto u celu pokazało 20% oraz zużycie 41,3 kWh
- ładowanie u celu 11kW AC do 100% - 45.51 kWh

579494EC-A180-44E7-ADFE-0BF9B2790135.PNG
A08E8C86-4B04-4A97-AD58-AC9B4FB6B12B.PNG
img_6e1c59251fa9-1-jpeg.30373


Zakładając straty energii i że 100% to nigdy nie jest dokładnie 100% to zużycie wygląda mi na prawdziwe. Natomiast nie pokrywa się to z procentami.
Wg tych liczb wynikałoby, że auto posiada baterię ok 51 kWh (41.3 kWh jako 80% zużycia) gdzie producent deklaruje 64 kWh (69 kWh brutto) i to zgadzałoby się z szacunkami auta (41.3 kWh jako 65% zużycia).

Posiadam jeszcze raport z carscanner OBD z kolejnej mojej podróży, ale dla niej nie mam niestety dokładnych danych z ładowania auta. Natomiast w raporcie widać 3 różne końcowe wartości SoC (11% vs 13% vs 32%)

Czy ktoś z was miał podobny problem?
Gdzie szukać przyczyny tego problemu? Co mogę jeszcze zweryfikować samemu?
 

Attachments

  • IMG_6E1C59251FA9-1.jpeg
    IMG_6E1C59251FA9-1.jpeg
    579,4 KB · Liczba wyświetleń: 164

Beep21

Posiadacz elektryka
Zgłaszałeś to już może w ramach gwarancji? Producent zajął jakieś stanowisko/diagnozował baterię?

Generalnie rozjazd 10 - 15% na trasie szybkiego ruchu to nie jest coś niepokojącego, bo różne warunki po drodze mogły na to wpłynąć. Chociaż u mnie mam zazwyczaj w drugą stronę - na miejscu więcej % niż początkowo podawał komputer auta
 

pendolino

Nowy na Forum
Zgłaszałeś to już może w ramach gwarancji? Producent zajął jakieś stanowisko/diagnozował baterię?

Generalnie rozjazd 10 - 15% na trasie szybkiego ruchu to nie jest coś niepokojącego, bo różne warunki po drodze mogły na to wpłynąć. Chociaż u mnie mam zazwyczaj w drugą stronę - na miejscu więcej % niż początkowo podawał komputer auta
Jeszcze nie zgłaszałem, chcę zebrać jak najwięcej danych, żeby nie odbić się od "jeździć i obserwować".

Pytałem innych właścicieli tego auta i auto szacuje u nich poprawnie +/- 1%
Rozumiem, że może być rozjazd z szacunkami, ale w mojej sytuacji dane z ładowarki nie potwierdzają takie ubytku z baterii.
 

Beep21

Posiadacz elektryka
Podczas ładowania nie była w aucie uruchomiona klima albo chłodzenie baterii? Bo to też wpłynie na ilość pobranej energii (jak jest bardzo gorąco na zewnątrz to u mnie nawet przy ładowaniu AC potrafią się odpalić wentylatory od chłodzenia)

Generalnie ja bym się nie bał zgłaszania takich wątpliwości do ASO, wybierz serwis który ma dobre opinie i działaj. Mnie nigdy nie odprawili z kwitkiem, nawet jak przyjeżdżałem teoretycznie z pierdołą. Nawet jak teraz Cię odprawią to potem możesz wrócić już ze swoimi danymi.

Volvo nie ma jakiejś zdalnej pomocy technicznej? U mnie w BMW można zadzwonić na zdalną pomoc i bez problemu podadzą jakie błędy są w pamięci kompa, stan baterii itp, nawet zdalnie coś tam zresetować mogą.
 
Last edited:

pendolino

Nowy na Forum
Podczas ładowania nie była w aucie uruchomiona klima albo chłodzenie baterii? Bo to też wpłynie na ilość pobranej energii (jak jest bardzo gorąco na zewnątrz to u mnie nawet przy ładowaniu AC potrafią się odpalić wentylatory od chłodzenia)
w tym konkretnym przypadku nie i akurat to była ładowarka w garażu podziemnym
ale nawet jeśli, to by znaczyło, że faktyczne zużycie energii na samą jazdę byłoby jeszcze niższe i tym bardziej nie pasowałoby do pokazywanych przez auto liczb
Generalnie ja bym się nie bał zgłaszania takich wątpliwości do ASO, wybierz serwis który ma dobre opinie i działaj. Mnie nigdy nie odprawili z kwitkiem, nawet jak przyjeżdżałem teoretycznie z pierdołą. Nawet jak teraz Cię odprawią to potem możesz wrócić już ze swoimi danymi.
nie mam wyboru, auto jest na gwarancji a w pobliżu tylko jeden diler
 

Beep21

Posiadacz elektryka
Tak jeszcze patrzę w dane techniczne i w przypadku Twojego Volvo całkowita pojemność baterii 51 kWh, użyteczna pojemność to 49 kWh. I patrząc jeszcze raz na te dane które dostarczyłeś to wszystko mi wygląda ok - raczej kwestia jakichś specyficznych warunków na trasie i stąd to 10% które znikło. Auto do szacowania zasięgu pewnie użyło danych z jazdy miejskiej, po wjeździe na ekspresówkę takie zużycie jak podczas jazdy w mieście było nieosiągalne, stąd i korekta % u celu. Ja dużo jeżdżę po drogach szybkiego ruchu stąd może nie zauważam takich spadków.

Zobacz sobie na ten wątek - https://forum.elektrowoz.pl/threads/straty-na-ladowaniu-ile.2964/ straty na ładowaniach AC to kilka-kilkanaście procent więc, Twoje dane na prawdę wyglądają ok :)
 

Beep21

Posiadacz elektryka
A dobra, faktycznie, przepraszam, źle spojrzałem - no to nie, ewidentnie do zgłoszenia na gwarancję. To co przedstawiłeś tutaj już powinno w zupełności wystarczyć
 
Top