Wielkość kół a zużycie energii

Jakie jest zużycie energii na trasie w Tesli?
Czy rozmiar kół ma znaczenie?
Postanowiliśmy to sprawdzić. Do testu przystąpiły cztery samochody:
  1. model 3 Long Range, produkcja Q1’2021, bateria LG, koła 18” z oponami 235/45 oraz kołpakami AERO. Aktualny przebieg 51k km.
  2. model 3 Long Range, produkcja Q1’2021, bateria LG, koła 19” z oponami 235/40. Aktualny przebieg 55k km.
  3. model 3 Performance, produkcja Q1’2021, bateria Panasonic, koła 20” z oponami 235/35. Aktualny przebieg 38k km.
  4. model Y Long Range, produkcja Q1’2023, bateria LG, koła 20” z oponami 255/40. Aktualny przebieg 6k km.
Przejechaliśmy na drodze ekspresowej z maksymalną dozwoloną prędkością dystans 86 km w czasie 45 minut. Samochody jechały w kolumnie na tempomacie zmieniając lidera co 20 km. Przed wyjazdem ustawiliśmy ciśnienie w kołach na 3 bary, tryb jazdy na standard/sport oraz klimatyzację na auto 22*C. W czasie testu wiał wiatr boczny 4 m/s a temperatura powietrza wynosiła 23*C.

Jakie były wyniki? Który z samochodów zużył najmniej energii?

🥇Najniższe zużycie miał model 3 na 18” kołach z kołpakami AERO - 14 kWh - 16,8 kWh/100 km.

🥈Na drugim miejscu był model 3 na 19” kołach - 15 kWh - 17,6 kWh/100 km. To prawie 5 % więcej.

🥉Trzecie miejsce przypadło modelowi Y na 20” kołach - 17 kWh - 19,8 kWh/100 km, czyli 18% więcej.

🏅Największe zużycie miał model 3 Performance na 20” kołach - 18 kWh - 20,5 kWh/100 km. To 22% więcej.

Mam nadzieję, że wyniki tego testu pomogą przyszłym użytkownikom w wyborze najbardziej optymalnego modelu.

Chciałbym podziękować kolegom z grupy FB „ZKL Elektryki” za pomoc w realizacji testu.
@Łukasz Bigo, jeśli chcesz zrobić z tego artykuł na elektrowóz to nie ma problemu.

IMG_1498.jpeg


IMG_1532.jpeg


IMG_1506.jpeg


IMG_1530.jpeg


IMG_1522.jpeg


IMG_1536.jpeg
 

Michal

Moderator
Z tego co pamiętam Bjorn testował i z nimi zużycie było takie jak bez żadnych, więc wpływają negatywnie ~3%.
 

sredni

Zadomawiam się
A mnie jeszcze by zastanawiało czy kołpaki od chińczyka (takie jak mają np. @sredni @mm-tesla @Wl0di @deCastelano @Vangass ...)
wpływają (negatywnie/pozytywnie) na zasięg. Ktoś sprawdzał może?

Jakoś Gemini do mnie nie przemawiają, ale jeśli przy innych kołpakach w porównaniu do Induction 20" nadal pozwalają zaoszczędzić 5% zasięgu (i 10k zł 😅), to chyba nie ma co główkować...
W poprzedni weekend byłem w Gdyni, trasa 400km (dokładnie 398km) przejechałem to na ~90%baterii (125-135 km/h), rok temu ta sama trasa zjadła jakieś 94% (130-140 km/h). Zdaje sobie sprawę, że nie jest to żaden laboratoryjny dowód, ale nie widzę jakiegoś znacznego spadku zasięgu. Przy jeździe 3-4 razy w roku na dłuższe trasy (400-500km) totalnie dla mnie niezauważalne.
 

Qult

Zadomawiam się
W poprzedni weekend byłem w Gdyni, trasa 400km (dokładnie 398km) przejechałem to na ~90%baterii (125-135 km/h), rok temu ta sama trasa zjadła jakieś 94% (130-140 km/h). Zdaje sobie sprawę, że nie jest to żaden laboratoryjny dowód, ale nie widzę jakiegoś znacznego spadku zasięgu. Przy jeździe 3-4 razy w roku na dłuższe trasy (400-500km) totalnie dla mnie niezauważalne.
Y LR?
 

Sceptyczny entuzjasta

Posiadacz elektryka
W poprzedni weekend byłem w Gdyni, trasa 400km (dokładnie 398km) przejechałem to na ~90%baterii (125-135 km/h), rok temu ta sama trasa zjadła jakieś 94% (130-140 km/h). Zdaje sobie sprawę, że nie jest to żaden laboratoryjny dowód, ale nie widzę jakiegoś znacznego spadku zasięgu. Przy jeździe 3-4 razy w roku na dłuższe trasy (400-500km) totalnie dla mnie niezauważalne.
Wystarczy wiatr o innej sile i kierunku i zasięg może wzrosnąć/zmaleć o kilka %. Do tego prędkość, ogólna płynność jazdy itd. Porównanie tej samej trasy z różnych dni niestety nie będzie zbyt miarodajne. Ale 400 km z zapasem to tak czy inaczej bardzo dobry wynik.
 
Top