Witam z Fiatem 600e - pytanie o wallbox

chris8721

Zadomawiam się
Cześć!

Witam wszystkich na tym forum. Zamówiłem właśnie Fiata 600e La Prima, kolor turkusowy mare. Powód? Wersja La Prima w odróżnieniu od np. Jeepa Avengersa nie wymaga żadnych dopłat do pakietów, wszystko jest w cenie, a rata leasingu na 2 lata i do 10 tysięcy km wyniosła mnie w sumie 435,97 zł brutto / m-c przy wpłacie 40 tys. (stary samochód idzie na złom lub na sprzedaż jak ktoś go kupi).

Przy okazji konfigurator Fiata na ich stronie podaje mylnie kwotę 689 zł. Rata dokładnie wynosi 294,56 zł + 12,18 zł obsługa umowy + nieobowiązkowy ale raczej warty wykupu GAP 129,23 zł. Jeździłem dwa razy, wyjątkowo przyjemny samochód. Parkowanie z kamerami 360 stopni też super. Obecnie mam 15-letniego benzyniaka spalającego 10 litrów na 100 km... Czas oczekiwania: do dwóch tygodni wyjeżdża nowy z fabryki w Tychach + tydzień na formalności. To tak dla ciekawskich.

Natomiast teraz mam jedno pytanie: jaką zamówić ładowarkę a dokładniej wallboksa pod siłę do garażu - kupować to co oferuje Stellantis za 3 tys. (eprowallbox move) czy macie sprawdzone tańsze zamienniki do tego co oferują salony (11 kW wystarczy)?
 
Last edited:

nabrU

Moderator
Cześć i gratuluję samochodu.

Dobrze by było gdybyś napisał co oczekujesz od takiego EVSE. Czy ma tylko ładować, czy może masz FV i ma ładować z nadwyżek, a może chodzi jeszcze o jakieś konkretne inne funkcjonalności czy 'smart ficzery'?
 

chris8721

Zadomawiam się
nie mam fotovoltaiki, zwykła siła, w zasadzie jestem "świeżakiem" w temacie elektryków i nie wiem kompletnie co kupić i na co zwracać uwagę, chyba chodzi mi o jakość, jakie modele są warte rozważenia, tak teraz patrzę na allegro i ten sam model eprowallbox move co w salonie kosztuje 3 tysiące w sieci jest za 1300 zł chyba że to nie to samo... inaczej mówiąc: czy Wy ładujecie lub co zamierzacie kupić.
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
nie mam fotovoltaiki, zwykła siła, w zasadzie jestem "świeżakiem" w temacie elektryków i nie wiem kompletnie co kupić i na co zwracać uwagę, chyba chodzi mi o jakość, jakie modele są warte rozważenia, tak teraz patrzę na allegro i ten sam model eprowallbox move co w salonie kosztuje 3 tysiące w sieci jest za 1300 zł chyba że to nie to samo... inaczej mówiąc: czy Wy ładujecie lub co zamierzacie kupić.
Ceny "ładowarek" w auto-salonach są mega-zawyżone. Ja sam pamiętam jak w gablotce za szkłem oferowali mi wallboxa 22kW za ~3500 zł (i żadnego innego!), podczas gdy sprzedawane auto pobiera co najwyżej 6,5 kW AC (i tylko z 1 fazy), a przyłącze w domu było 12,5 kW (jak w wielu gospodarstwach) a nie 22 ...

Upewnij się jaką mocą jest ładowane Twoje auto (najpewniej 11kW, 3 fazy?) i dobierz taki Wallbox wg. funkcji których oczekujesz - jak pisał @nabrU (np. czy chcesz mieć z tym łączność WiFi / Bluetooth i kontrolę dostępu kartami RFID?)

Ogólnie konstrukcja Wallboxa jest prosta jak budowa cepa (w środku żadnego przetwarzania mocy, tylko stycznik, kontroler, trochę zabezpieczeń). Więc cena samego sprzętu jest niska - płaci się głównie za różne funkcje programowe, komunikacyjne, za markę, design, itp. "Zwykły" prosty wallbox kosztuje jakieś 1000-1300 zł.
W tej lokalizacji gdzie mam zainstalowanego Wallboxa nie używam żadnych wodotrysków - podłączam ładowanie na noc (tańsza taryfa), rano odczytuję z ciekawości ile kWh auto pobrało i wyłączam cały interes :)

"Ładowarki" mobilne są trochę tańsze, ale mniej wygodne jeśli będziesz tego używał w stałym miejscu i na co dzień.
 

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
"Ładowarki" mobilne są trochę tańsze, ale mniej wygodne jeśli będziesz tego używał w stałym miejscu i na co dzień.
Obsługa EVSE mobilnego wiszącego w garażu na ścianie jest tak samo prosta jak obsługo EVSE stałego wiszącego w garażu na ścianie. A zaletą tego pierwszego jest, że można od czasu do czasu zdjąć że ściany, jak się gdzieś jedzie gdzie będzie możliwość podładować się z gniazdka.
 

nabrU

Moderator
Podstawową zaś wadą EVSE mobilnego (bo to trzeba zaznaczyć) jest zazwyczaj brak jakichkolwiek zabezpieczeń. Takie zabezpieczenia powinny się więc znaleźć w domu / garażu w obwodzie tego EVSE.
 

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
Podstawową zaś wadą EVSE mobilnego (bo to trzeba zaznaczyć) jest zazwyczaj brak jakichkolwiek zabezpieczeń. Takie zabezpieczenia powinny się więc znaleźć w domu / garażu w obwodzie tego EVSE.
Jakichkolwiek to jest po prostu nieprawda. Gdzie jest moderator?
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Podstawową zaś wadą EVSE mobilnego (bo to trzeba zaznaczyć) jest zazwyczaj brak jakichkolwiek zabezpieczeń.
Niestety to nieprawda.
Ta jakiej podstawie tak wnioskujesz ?

"Brak jakichkolwiek zabezpieczeń" to jest w ładowaniu "Mode 1" (wg. IEC 61851-1) , gdzie jest przewidziany zwykły kabel od gniazdka 230V do wtyku Type1/2, ale ten tryb jest zbanowany niektórych krajach, a takie kable nie są nawet w sprzedaży.

1749457537781.png


Zbadałem niedawno 3 mobilne EVSE (ładowanie "Mode 2") i we wszystkich 3 prawidłowo działały różnicówki AC (30mA) + prądu pulsującego i sprawdzanie ciągłości przewodu ochronnego. W jednej (Panasonic) działała też różnicówka DC/6 mA - ale na to trzeba zwrócić uwagę przy zakupie, czy jest zadeklarowane "DC/6mA" w instrukcji. U tamtych 2 nie pisało, więc "widziały gały co brały".
Innych zabezpieczeń nie sprawdzałem :)
 
Last edited:

Najnowsze dyskusje

Top