Wymiana przycisków pojemnościowych na fizyczne w ID.3 - krótki poradnik

Lanrets

Zadomawiam się
Cześć wszystkim,

Jak wielu z Was, miałem dość przypadkowego wciskania i braku precyzji w pojemnościowych przyciskach na kierownicy. Zainspirowany filmem na YouTube link, postanowiłem wymienić je na klasyczne, fizyczne przyciski z Golfa VIII. Poniżej dzielę się doświadczeniami.

1. Potrzebne części:

  • Moduł przycisków z ramką z kierownicy VW Golf VIII.
  • Numer całej kierownicy: 5H0419089EP
  • Udało mi się kupić całą używaną kierownicę za ok. 300 zł i po prostu przełożyć potrzebny element.
  • Widziałem też, że są do kupienia same przyciski z ramką na Ali (ale nie wiem, czy to zadziała).
2. Kluczowe modyfikacje (bez tego nie zadziała):

  • Odłączenie magistrali CAN: Należy wypiąć piny nr 4 i 5 z wtyczki nowego modułu. Przyciski w ID komunikują się po magistrali CAN, a te z Golfa po LIN. Pozostawienie pinów CAN powoduje ciągłe włączanie klaksonu po uruchomieniu auta.
  • Dopasowanie mechaniczne: Nowa ramka ma dwa dodatkowe bolce montażowe pośrodku. Trzeba je usunąć (np. wyłamać lub obciąć), żeby ramka idealnie weszła na swoje miejsce.
3. Wrażenia i dopasowanie:

  • Plusy:
    • Ogromna poprawa komfortu i precyzji obsługi.
    • Koniec z przypadkowymi kliknięciami podczas skręcania.
    • Wszystkie kluczowe funkcje, w tym Travel Assist, działają bez zarzutu - teraz można uruchamiać podgrzewanie kierownicy z kierownicy!!!
  • Minusy:
    • Dopasowanie nie jest w 100% idealne. Jeśli ktoś się dobrze przyjrzy, zauważy drobne, nierówne szczeliny między ramką a kierownicą. W codziennym użytkowaniu jest to praktycznie niewidoczne.
4. Co nie działa (stan na dziś):

  • Podświetlenie przycisków.
  • Przycisk do zmiany trybu tempomatu między ACC a Limiterem prędkości (oznaczone na zdjęciu kolorem czerwonym).

20250727_093313 (Custom).jpg


Zrzut ekranu 2025-07-30 091052.png
Zrzut ekranu 2025-07-30 091703.png
 
Top