Zbiorniki wodorowe typu 4 polskiej rodukcji przeszly testy z wynikiem pozytywnym

p0li

Pionier e-mobilności
Fajny projekt. Jeśli to nie tajemnica można się spytać jak z ceną takich zbiorników względem 'tradycyjnych' i jak wygląda ich żywotność (czas ważności homologacji) ?
jeszcze jest to droga technologia ze wzgledu na praktycznie jednostkowa, reczna produkcje
celem jest zwiekszenie wolumenu i jednoczesnie obnizenie kosztow jednostkowych
ten przypadek byl specyficzny bo zbiorniki byly finansowane z grantu NCBR
jako kolejna ciekawostke moge powiedziec ze kazdy zestaw zbiornikow (sam zbiornik, rama, orurowanie, komponenty musi byc przetestowany na przeciazenia wzdluzne i boczne (wg normy) symulujace wypadek
i te badania takze robila polska firma (nazwa zaczyna sie na Łuk... a kończ na siewicz ;))
co do ceny - no to tez nie moge zdradzic konkretnej sumy ale za zestaw 6 zbirnikow z rama i pelnym orurowaniem i okablowaniem na 46kg wodoru (do zamontowania na ciezarowce typu ciagnik siodlowy) trzeba zaplacic obecnie tak z 1,5 tesli m3
 

p0li

Pionier e-mobilności
Dokadnie:
Niefortunnie raczej skonstruowane zdanie w artykule sugerujące, że to polska firma...
troche tak i troche nie

konwersje auta robila firma z .de a producentem zbiornikow wodorowych jest polska firma STAKO ze slupska (ma wszystkie patenty i certyfikaty)
obecnie STAKO zostalo wykupione przez W. i rozwija dalej konstrukcje zbiornikow typ 4 i 700 bar
 

p0li

Pionier e-mobilności
Jak to jest z uciekaniem wodoru? Wygląda na to, że jak auto stoi dłużej to traci paliwo i każdą trasę trzeba zacząć od tankowania.
Ciekły wodór się ogrzewa, podnosi ciśnienie w zbiorniku i trzeba go wypuszczać na zewnątrz. Za to gazowy wodór ma małą gęstość.
Czy w rzeczywistości to wygląda inaczej?
uciekanie wodoru jest problemem w istalacjach z cieklym wodorem (ale te maja inne zalety)
w takich instalacjach jak ta - gdzie wodor jest w postaci gazowej i skompresowanej uciekanie wystepuje ale jest praktycznie niemierzalne

przyklad z tej T5 - poszla na 9 miesiecy na parking bo byly inne pilniejsze projekty - po ponownym uruchomieniu wartosc cisnienia w zbiorniku byla jak przed odstawieniem

aha - T5 ma baterie od i3 - przez te 9 miesiecy takze nie zaobserwowano wielkiego spadku poziomu naladowania (ok 2% przy SOC ok 60%)
 
Last edited:

p0li

Pionier e-mobilności
Właśnie też tak to sobie wyobrażam. Każdy dzień trzeba zacząć przy pompie, a w domu czy w bloku podjeżdżać na stację. W zajezdni autobusowej czy centrum logistycznym to jest upierdliwe, ale wykonalne. W samochodzie osobowym startujesz z ilością paliwa taką, żeby dojechać na stację.
to jest podobne myslenie jak 10 lat temu o elektrykach :)
 

p0li

Pionier e-mobilności
aaa - i jeszcze jedna ciekawostka mi sie przypomniala - samochod ma 12V akumulator kwasowy zastapiona Li-Ion (szok i niedowierzanie :eek: - elon nie byl pierwszy?) ale zbudowana na ogniwach LiFePo4 wiec zakres napiec uzytecznych pokrywa sie w granicach tolerancji z akku kwasowym i o pojemnosci 45Ah

jak widac - po 4 latach nadal wszystko funkcjonuje dobrze :)
 

Attachments

  • akku.jpg
    akku.jpg
    2 MB · Liczba wyświetleń: 41

nabrU

Moderator
@p0li
Mam aku LiFePO4 w motocyklu od chyba 5 lat i jeszcze daje radę, choć wykazuje już oznaki mniejszej pojemności (ale to przeze mnie raczej bo pare razy się sporo rozładował). Największy jednak plus tego rozwiązania to była waga: prawie 4 kilo aku kwasowe i niecałe kilo przy LiFePO4 (y)
 

ELuk

Pionier e-mobilności
@p0li to nie kwestia MElona, kto był pierwszy…
Po prostu Tesla (melon?) popularyzuje i sprowadza pewne rozwiązania „pod strzechy”, i tyle…
Można mieć uprzedzenia do wielu rzeczy i osób (racjonalne lub nie, to bez znaczenia) ale liczy się efekt końcowy…
Kiedyś Ford (T), VW (garbi), Fiat 500, 126pl mimo swojej archaiczności, sprowadziły auta ICE do ludu, teraz z BEV to robi Tesla.
Zaczynała jako premium, bo taka była sytuacja i natura rzeczy, a skończy jak inne marki masowe…
Citroen był też przecież premium w niektórych modelach np DS, CX,
I ostatecznie skończył w PSA, a teraz w S.., czyli niewiadomo czym. Citroen miał wiele postępowych/pionierskich rozwiązań, a skończyło się na autach w typie VW z innym znaczkiem.., przykre..,
 

Olecki

Pionier e-mobilności
@p0li to nie kwestia MElona, kto był pierwszy…
Po prostu Tesla (melon?) popularyzuje i sprowadza pewne rozwiązania „pod strzechy”, i tyle…
Można mieć uprzedzenia do wielu rzeczy i osób (racjonalne lub nie, to bez znaczenia) ale liczy się efekt końcowy…
A propos wprowadzania tej technologii pod strzechy to na przykład Hyundai i Kia przynajmniej od 2017 roku w hybrydach używają aku Li-ion zamiast tradycyjnego kwasiaka, biorąc pod uwagę ile oni tego sprzedali i ile zajmie Tesli ich dogonienie w ilości sprzedanych egzemplarzy z takim rozwiązaniem to ciężko mówić o tym że to Tesla coś wprowadza pod strzechy... I dokładnie na coś takiego niektórzy starają się tu zwrócić uwagę - Tesla nie we wszystkim jest innowatorem a także nie każde ich rozwiązanie jest dobre/lepsze od konkurencji jak co poniektórzy w każdym poście próbują udowadniać. Tak, są obszary gdzie są zdecydowanym liderem ale wypadało by zachować jakiś obiektywizm.
 
Top