Zmiana ilości faz podczas jednej sesji ładowania

Sierek

Fachowiec
Zainteresowałem się tematem przy okazji dyskusji o EVSE wykorzystującej maksymalnie energię z PV https://forum.elektrowoz.pl/threads/jaki-wallbox-do-pv-ograniczenie-mocy.1611/ Wyjaśnienie może się komuś przydać. Oczywiście problem dotyczy nie tylko e-Soul.

Zadałem pytanie KIA Polska:
Dwa lata temu w Europie został zidentyfikowany problem ładowarek pokładowych (OBC) w samochodach KIA/Hundai polegający na podtrzymaniu zwarcia faz L1 i L2 po przejściu z ładowania 1 fazowego na 3 fazowe. Powodowało to trwałe uszkodzenie EVSE lub ładowarki pokładowej.
Opisy problemu można znaleźć pod linkami:
https://www.speakev.com/threads/e-niro-2020-has-3ph-charging.150978/post-2857954
https://myenergi.com/e-niro/?fbclid=IwAR1NNAg21VACK-3pY2tifqykbsdOBzwHB2z_2o7xZcuvgyCGRDuEq6dUNQU
https://www.kiaclub.nl/topic/24914-my20-rijders-let-op-met-zappi/
KIA w Norwegii przygotowała w związku z tym akcję serwisową usuwającą problem. Czy samochody sprzedawane w Polsce mają również ten problem? Czy użytkowany przeze mnie samochód, zakupiony w Państwa salonie, jest wolny od tej wady i mogę spokojnie wykorzystywać EVSE Wall Pilot?

Dostałem odpowiedź:
Uprzejmie informujemy, że jest przewidziana przedmiotowa akcja serwisowa i w przypadku Pana auta została już wykonana.
 
Last edited:

J123

Zadomawiam się
Elektro mobilność na świecie dopiero raczkuje. Standardy (normy) odnośnie ładowania i EVSE nie są do końca precyzyjne (stąd różnice w implementacji) ale cały czas ewoluują.
W tym przypadku stycznik softstartu nie odpuszczał do póki nie odłączono kabla a wiec gdy nagle pojawiły się fazy to stresowały się szeregowe elementy półprzewodnikowe konwertera a w skrajnym przypadku po prostu uszkadzały.
Po zmianach softstart odpuszcza zawsze gdy CP przestaje generować PWM co zapobiega awarii lecz ma inne konsekwencje. Stycznik klapie tyle razy ile startowane jest ładowanie a wiec w EVSE które stopuje w pochmurny dzień - kilkadziesiąt razy dziennie.
Najbezpieczniej jest nie stopować ładowania tyko obniżać to prądu minimalnego.
 

Sierek

Fachowiec
W moim NRG Kick jest spora histereza i duży czas minimalnego ładowania (>5 min.?). To skutecznie obniża ilość startów ładowania. Nie analizowałem tego dokładnie, ale pamiętam z wykresów w czasie pogody jesienno/wiosennej (chmurki przelatujące po niebie z dużym agresywnym słońcem) EVSE startowało ładowanie max kilka razy na dzień.
 
Top