Wrażenia z jazdy w trasie

KrzyCh

Pionier e-mobilności
Ludzie dzielą się na tych, którzy twierdzą, że samochód elektryczny jest bez sensu i na tych, którzy takim już jeździli.
😉
Kierowcy Tesli wydają się podziwiać świat z trzeciej strony lustra.
 

KrzyCh

Pionier e-mobilności
Muszę przyznać, że jest kłopot z tym autem.

Było służbowe + jakiś maluch na miasto. Łącznie rocznie robiliśmy 50-60 kkm, z czego maluch robił max 10k rocznie.
TMY mamy niecałe 2 miesiące i nie wiedzieć kiedy przeleciało 6,6k.
No nijak nikt w domu nie chce jeździć tym dwuletnim darowanym, co w sumie ma 4x4, 220 km i automat.
O co chodzi?

Ale do rzeczy: pojeździliśmy śladami Słowian po północnych Niemczech (tam się szanuje ich wkład w budowę kraju, ale to osobny wątek). Trasa była Wrocław - Zielona Góra - Berlin - Rostock - Schwerin - Rugia - Świnoujście - Wrocław. Statystyka jak w załączonym obrazku. 90% objechałem na Enel X Way, za jakieś 400 PLN + jakieś 100 PLN bo mi wcześniej abonament wyłączyli. 60% trasy lokalne i miasta, 40% to S/A.

Niemcy narzekają na infrę, ale wjazd do Polandii to dopiero zabawa 😀. Na Rugii mój dylemat polegał głównie na tym czy się ładować w czasie zakupów czy w czasie spaceru/kolacji. W hotelach wszędzie były ładowarki lub schucko. Infra przy autostradach to hub-y albo kilkunastu SuC albo takie jak na zdjęciu np. EnBW 350’kW każde stanowisko…

Ostatni dzień (dziś) to powrót przez najpięknieszy kraj 500 i 800 plus płynący:
W Świnoujściu (mega tłum ludzi i sporo EV) nie bardzo jest się gdzie naładować (Radisson Blu ma np. WC 22KW ale nocleg to 280€ (ten sam Radisson w Rostocku to 140€) 😳. W Rostocku luz, w Świonujsciu tłum…). Dobra jest GW po drugiej stronie Świny (po co?) 55 kW, dwa CCS - oczywiście współdzielone więc dostaję 27kW i po kawie i umyciu szyb ruszam dalej.
Gorzów - 150 kW i ta sama historia bo pan z id.3 musiał się naładować do 100%… Też odpuszczam po kilkunastu minutach bo chcę przetestować „hub” Ekoen pod Zieloną Górą tak zachwalany przez Daniela G.
Ekoen to największa niespodzianka wyjazdu (niestety negatywna). Przyjeżdżam. Jestem sam i podjeżdzam pod najmocniejszy punkt - 150kW. Procedurę znam (taka sama jak w Waw) i nie lubię. Niby fajnie, że nie trzeba mieć nic tylko kartę płatniczą, ale w zestawieniu z prostotą SuC czy nawet dowolnego operatora z RFID to słabe jest. Poza tym te 150 czy 100 kW jakoś już nie robią wrażenia… No ale nie narzekamy:
1. Stanowisko 1 150 kW opłacone, blokada ma karcie jest, podłączam, negocjuje i nic. Po 2 minutach na ekranie Tesli widzę „…equipment not ready”. I nie wiadomo czy próbować jeszcze raz, czy blokada 100 PLN zejdzie? Nie ma jak wznowić sesji.
2. Przestawiam auto na stanowisko 2, 100 kW i ta sama procedura, ale działa. Wprawdzie 71 kW, a nie 100, ale działa.. Po jakichś 5 kWh Tesla mi pisze, że ładowanie przerwano. Na ekranie ten sam błąd.
3. Trzecia blokada 100 pln i trzecia próba działa ale ładuję tylko do jakichś 35% bo drogawo (2,89 zł/kWh), a do domu już blisko. Stałe jednak jedyne 72 kW.
No jak zestawię to z doświadczeniem z SuC czy nawet GW i ceną prawie 2x SuC to … był to mój ostatni raz tam tym bardziej, że trzeba zjechać 5km od S3. Na 30 minut postoju, ładowanie trwało max 10 minut 😀.
Wtyki CCS były jakby przykurzone i luźne, ale nie wiem czy to było przyczyną przerwanych ładowań.

Na wyjazdy zagraniczne chyba jednak przeproszę się z Enel X Way czy innym BeCharge.

Sama Tesla na wyjazdy dalekie i bliskie rządzi - kompletnie nie odczuwałem jakiegoś problemu z zasięgiem. „Spalanie” chyba też ok.
Moja obserwacja: powinno się stawiać jak najwięcej małych, prostych słupków AC z kablem Type2. W latarniach, na parkingach, gdziekolwiek. To jest małe obciążenie i sieci i kieszeni, a umożliwia jak najbardziej rozproszone ładowanie przy okazji innych czynności. DC wysokiej mocy w hub-ach tylko przy autostradach.

takie tam…

PS. Bulbulatory mazutu są kompletnie dla mnie niezrozumiałym etapem w rozwoju motoryzacji.

Edit: błąd z mocą i literówki.
 

Attachments

  • IMG_1375.jpeg
    IMG_1375.jpeg
    2,4 MB · Liczba wyświetleń: 48
  • IMG_1028.jpeg
    IMG_1028.jpeg
    3,1 MB · Liczba wyświetleń: 48
Last edited:

aadamuss

Posiadacz elektryka
Na tym Ekoen ogólnie kulturka tylko naładować się nie da. Miałem tak samo kilka miesięcy temu i niewiele się zmieniło.
 

elektryk

Pionier e-mobilności
Niby fajnie, że nie trzeba mieć nic tylko kartę płatniczą, ale w zestawieniu z prostotą SuC czy nawet dowolnego operatora z RFID to słabe jest. Poza tym te 150 czy 100 kW jakoś już nie robią wrażenia… No ale nie narzekamy:
1. Stanowisko 1 150 kW opłacone, blokada ma karcie jest, podłączam, negocjuje i nic. Po 2 minutach na ekranie Tesli widzę „…equipment not ready”. I nie wiadomo czy próbować jeszcze raz, czy blokada 100 PLN zejdzie? Nie ma jak wznowić sesji.
2. Przestawiam auto na stanowisko 2, 100 kW i ta sama procedura, ale działa. Wprawdzie 71 kW, a nie 100, ale działa.. Po jakichś 5 kWh Tesla mi pisze, że ładowanie przerwano. Na ekranie ten sam błąd.
3. Trzecia blokada 100 pln i trzecia próba działa ale ładuję tylko do jakichś 35% bo drogawo (2,89 zł/kWh), a do domu już blisko. Stałe jednak jedyne 72 kW.
No jak zestawię to z doświadczeniem z SuC czy nawet GW i ceną prawie 2x SuC to … był to mój ostatni raz tam tym bardziej, że trzeba zjechać 5km od S3. Na 30 minut postoju, ładowanie trwało max 10 minut 😀.
Nie chcę Was martwić ale Niemcy lobbują mocno za tym żeby każda ładowarka miała wymóg płacenia kartą i w Niemczech to już chyba weszło/wejdzie, a jak nie będzie mocnego sprzeciwu reszty to pewnie i będziemy mieli taki wymóg na całą UE.

Na szczęście nie na bilion (tak, tak to możliwe - https://www.plugshare.com/location/341965 ), bo z płaceniem kartą to oni tak niezbyt chętnie, ale jest ryzyko że na SuC będziemy płacić kartą 😔

EDIT: wchodzi od lipca w Niemczech, a UE jeszcze myśli: https://www.perplexity.ai/?s=m&uuid=4abf1d32-79a1-4d01-b681-d56a94a90d56

To dotyczy także ładowarek AC, wszystkich.

Będzie totalny zastój w rozwoju infrastruktury do ładowania, zwłaszcza AC bo terminal płatniczy z ekranem mocno podniesie koszty instalacji i utrzymania (organizacji akceptującej płatności płaci się też abo od terminala płatniczego). Nie zdziwiłbym się gdyby właśnie o to Niemcom chodziło, żeby uratować ich spalinowy sektor motoryzacyjny.
 
Last edited:

p0li

Pionier e-mobilności
Nie chcę Was martwić ale Niemcy lobbują mocno za tym żeby każda ładowarka miała wymóg płacenia kartą i w Niemczech to już chyba weszło/wejdzie, a jak nie będzie mocnego sprzeciwu reszty to pewnie i będziemy mieli taki wymóg na całą UE.
musza jeszcze troche nad tym popracowac bo niedaleko mnie, w takim lokalnym ciechocinku postawili 4 takie slupki, pojechalem z ciekawosci zeby potestowac - no i nie dzialala zadna karta - ani niemiecka ani polska ani karty 3 opertorow niemieckich
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Nie chcę Was martwić ale Niemcy lobbują mocno za tym żeby każda ładowarka miała wymóg płacenia kartą i w Niemczech to już chyba weszło/wejdzie, a jak nie będzie mocnego sprzeciwu reszty to pewnie i będziemy mieli taki wymóg na całą UE.

Na szczęście nie na bilion (tak, tak to możliwe - https://www.plugshare.com/location/341965 ), bo z płaceniem kartą to oni tak niezbyt chętnie, ale jest ryzyko że na SuC będziemy płacić kartą 😔

EDIT: wchodzi od lipca w Niemczech, a UE jeszcze myśli: https://www.perplexity.ai/?s=m&uuid=4abf1d32-79a1-4d01-b681-d56a94a90d56

To dotyczy także ładowarek AC, wszystkich.

Będzie totalny zastój w rozwoju infrastruktury do ładowania, zwłaszcza AC bo terminal płatniczy z ekranem mocno podniesie koszty instalacji i utrzymania (organizacji akceptującej płatności płaci się też abo od terminala płatniczego). Nie zdziwiłbym się gdyby właśnie o to Niemcom chodziło, żeby uratować ich spalinowy sektor motoryzacyjny.
Co za stek bzdur... Nie ma nic lepszego od nakazu instalacji terminali przy każdej ładowarce, Niemcy wprowadzili to ze względu na to zbyt duże utrudnienia w obecnym systemie kart/aplikacji i mam nadzieję że UE jak najszybciej wymusi to wszędzie. Oczywiście operatorzy będą mogli zachować też dotychczasowe metody płatności jako alternatywę - nie ma wymogu że karty to jedyna dostępna forma płatności.
A co do samych terminali - za POS używane np. we wszelkiego rodzaju automatach wendingowych czy biletowych zazwyczaj nie stosuje się żadnych opłat miesięcznych tylko masz wyższą marże na transakcji, mniej więcej o 1-1,5 procent. Za brak dziesiątków kart i aplikacji, szczególnie przy wyjazdach zagranicznych, jak dla mnie w pełni akceptowalne.
 

Michal

Moderator
Problem będzie w szeroko dostępnych punktach ładowania AC. Takich jak w latarniach albo słupkach na parkingu. Tam ciężko wymagać terminala, a chyba najbardziej ekranu. Moim zdaniem to jest głupi wymysł.
Prędzej poowinien być przymus wystawienia API, w taki sposób, żeby roaming działał globalnie oraz żeby ceny były spójne pomiędzy różnymi operatorami.
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Terminal razem z wyświetlaczem może być mniejszy od smartfona (takie stosowane są w automatach biletowych) żaden problem zmieścić coś takiego nawet w ładowarce w latarni.
 

Sceptyczny entuzjasta

Posiadacz elektryka
Co za stek bzdur... Nie ma nic lepszego od nakazu instalacji terminali przy każdej ładowarce, Niemcy wprowadzili to ze względu na to zbyt duże utrudnienia w obecnym systemie kart/aplikacji i mam nadzieję że UE jak najszybciej wymusi to wszędzie. Oczywiście operatorzy będą mogli zachować też dotychczasowe metody płatności jako alternatywę - nie ma wymogu że karty to jedyna dostępna forma płatności.
A co do samych terminali - za POS używane np. we wszelkiego rodzaju automatach wendingowych czy biletowych zazwyczaj nie stosuje się żadnych opłat miesięcznych tylko masz wyższą marże na transakcji, mniej więcej o 1-1,5 procent. Za brak dziesiątków kart i aplikacji, szczególnie przy wyjazdach zagranicznych, jak dla mnie w pełni akceptowalne.
W przypadku SC to żadna bzdura. Podłączasz kabel i tyle w temacie. Po co jeszcze miałbym kartą wachlować przez na siłę wprowadzane regulacje.
 

Michal

Moderator
O czym my tutaj w ogóle rozmawiamy... Ehhh... Wy ludzie, którzy nie jeździcie Teslami i nie poznaliście prawdziwej wygody korzystania z ładowarki...

Ja podjeżdżam podłączam kabel i idę, nawet nie sprawdzam, czy ładowanie się rozpoczęło, bo jak coś będzie źle, to dostanę powiadomienie w aplikacji, a Wy chcecie, żeby nowy użytkownik "miał możliwość" postać przy przy ładowarce, wygrzebać portfel machnąć kartą, poczekać na autoryzację, popatrzeć na ekran ładowarki, zablokować 100 zł na karcie, poczekać na rozpoczęcie ładowania i dopiero odejść?
Naprawdę uważacie, że za powiedzmy 50 lat kluczowe jest aby ładowarki miał terminale płatnicze?!?! Przecież to jest prawie epoka kamienia łupanego... A jeśli za 50-100 lat ma być lepsze rozwiązanie, to na co czekać te 50 lat? Dlaczego nie mieć lepszych rozwiązań już teraz?

Wszyscy powinni obsługiwać plug and charge i koniec. Żeby to działało, muszą być normalne możliwości roamingu pomiędzy operatorami albo ewentualnie jeden operator. Karta ma być podpięta tylko w jednym miejscu - ogólnie w aucie. Podjeżdżasz gdzieś, podłączasz kabel i KONIEC - idziesz załatwiać swoje sprawy. Każde inne rozwiązanie, to cofanie się w rozwoju.
Nie ma na co czekać, i tylko to trzeba implementować, więc wszystko inne spowalnia postęp i wdrażanie EV. Im więcej jest EV, tym większe zalety z takiego rozwiązania.

To jest dopiero stek bzdur... Masz przy ulicy 50 miejsc parkingowych i za 50 lat wszystkie mają być przystosowane do ładowania EV, no to pierdzielnijmy wszędzie słupki, słupeczki, bo za mało ich mamy, żeby było na czym powiesić terminal i ekran, bo w Kia / Citroen / Peugeot / GreenWay / Orlen / Ionity nie dotarli jeszcze do wniosku, że ładowanie powinno być proste jak plug & charge i sprawne, a nie upierdliwe.
 
Last edited:
Top