Wallbox Zappi MyEnergi do nadprodukcji z instalacji fotowoltaicznej (PV) i nie tylko ...

Jaceq

Pionier e-mobilności
W trybie AUTO ładowarka automatycznie przełącza fazy !
To mnie właśnie zaskoczyło na PLUS gdy zgłębiałem temat Zappi. Wg mnie to killer feature. Generalnie Zappi to bardzo fajny sprzęt i tak jak pisałem wcześniej prawie ją kupiłem ;-)
 

Michal

Moderator
Rachunek jest bardzo prosty więc podaję na przyszłość:
dla 3f mamy 3 x napięcie x prąd,
co przy 230V i 4A daje: 3 x 230 V x 4A = 2,76 kW
 

Michal

Moderator
Tesla pozwala na 5A z aplikacji/auta, a poprzez API można zejść nawet do 1A :D
Ps. Specyfikacja wydaje się głupia, skoro przy przejściu na ładowanie 1f, żeby obsłużyć mniejsze moce, ludzie mają straty po 10-20% (sam chyba o takich kiedyś pisałeś).
 

vwir

Pionier e-mobilności
Straty generuje niższa moc, a nie przejście na 1f. Innymi słowy 6A na 3f da takie same straty jak 18A na 1f.

Tak naprawdę "under the hood" w ładowarce trójfazowej masz trzy niezależne moduły jednofazowe. Podczas ładowania jednofazowego są one łączone równolegle. Podczas ładowania trójfazowego są rozłączone i każdy przyporządkowany osobnej fazie. Dzięki takiemu łączeniu modułów możesz ładować 1f 32A nawet wtedy gdy masz ładowarkę 3f 11kW (16A na fazę). Więc z punktu widzenia samochodu i strat to wszystko jedno czy mu właśnie podałeś 1f 18A czy 3f 6a - i tak w ładowaniu biorą udział trzy moduły, po 6A na moduł (w niektórych autach dwa moduły, po 9A na moduł).
 

Michal

Moderator
No nie do końca, bo porównywaliśmy to kiedyś (nie chce mi się szukać wątku) i wychodziło na to, że Twoje ładowanie 1f około 5kW generowało straty coś około 13%%, a moje 5kW około chyba 3%.
Nie widzę powodu żeby ładowanie niską mocą miało generować znacząco wyższe straty. Mniejsze prądy, to mniejsze straty cieplne. Przecież nie mówimy chyba o tym, że Tesla ciągnie jakieś 100W na działanie podczas ładowania, co stanowi jakieś 2% przy 5kW i 1% przy 10kW. Ja tylko tutaj widzę różnicę.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Ale przecież porównywaliśmy inne auta. Różne auta mają różne straty. Przetwornice AC->DC są różne i różnie zachowują się pod różnymi obciążeniami. Jeśli są projektowane na 16A a dasz im 6A to sprawność może być znacznie niższa. Poza tym nie do końca chce mi się wierzyć w 100W strat podczas ładowania - nie uruchamiane są na przykład wentylatory w chłodnicy? Nie jest uruchamiana pompka obiegowa cieczy? O całej elektronice sterujące i BMS-ie nie wspomnę. Do tego przetwornica DC->DC ładująca akumulator 12V. To nie są pojedyncze waty. Standardowy wentylator chłodnicy w spaliniaku to kilkadziesiąt-kilkaset watów, w elektryku dużo słabszy nie będzie. Pierwszy lepszy przykład, 220W: https://intercars.pl/produkty/470893-wentylator-chlodnicy-thermotec-d8w022tt
 

Michal

Moderator
Pisząc o 100W na działanie miałem na myśli komputer pokładowy Tesli. Reszta oczywiście też może ale nie musi działać. Nie wiem czy przy ładowaniu prądem 5A, czyli mocą ~3,5kW coś ma się jeszcze włączać. Przecież leaf nie miał pompek i chłodnicy, a jakoś się ładował. Nie wiem czy nawet przy 11 kW, coś tam będzie wyło - nie kojarzę, żebym słyszał wentylator kiedykolwiek przy aucie ładującym się na AC.
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Przy PV poniżej 6KWp gdy chcemy ładować wyłącznie ze słońca to mamy margines/zapas (4600W) czyli na każdej fazie jakieś 1530W zapasu, gdyż ładowarka wystartuje od 467 W na fazie w trybie jednofazowym.
Rozpatrzmy taki przypadek:
Tryb ECO+ ładowanie tylko ze słońca, falownik 6kWh, na fazę daje 2kWh, obciążenie wychodzące z domy każdej fazy to około 750W. Czyli całkowite to 2250W. Czy Zappi wystartuje? Każda z faz ma po 1250W, zappi potrafi mostkować fazy i ładować 1 fazowo z mocą min 1.4kWh?

Rozumiem, że w trybie ECO i pozostałych brakujące kW dociągnie sobie z sieci i będzie wybierało najmniej obciążoną fazę.
Tej wartości progowej startu od ok. 467 W nie przeskoczy żadna ładowarka
O co chodzi z tymi 467W poza tym że jest wynik dzielenia 1.4kWh/3?

@PortoBis mam nadzieje, że nie odbierasz tego jako jakiś hejt, po prostu chcę się dowiedzieć jak to działa i może czegoś douczyć czego sam nie wiem.
 
Top