Wallbox Zappi MyEnergi do nadprodukcji z instalacji fotowoltaicznej (PV) i nie tylko ...

vwir

Pionier e-mobilności
Myślisz, ze za 20 lat będziesz używał tego samego wallboxa co dzisiaj? Sam używam ładowania taką mocą ile właśnie generuje fotowoltaika (akurat nie Zappi) ale gdybym miał na to wywalić 4tys to w życiu bym tego nie zrobił, bo to się będzie zwracało wieeeeeele lat. Myślę, że przy moich przebiegach to nawet w 20 lat by się nie zwróciło.
 

Jaceq

Pionier e-mobilności
Nieprawda, Zappi zwróci się szybciej "Dotychczasowi beneficjenci fotowoltaiki pozostają przy systemie opustów przez 15 lat od momentu podłączenia instalacji PV do sieci." Ale zwróci się również z powodu zabezpieczeń jakie posiada, szybkości ładowania i funkcjonalności oraz wygody użytkowania.
p.s. Kiedy zwróci się Tesla?
To zależy od wielu czynników. Co u Ciebie jest prawdą, u mnie może być nieprawdą ;-) Niezbyt często auto stoi w dzień pod domem żeby się ładować z nadwyżki. W związku z tym te 20 lat to bardzo optymistyczne w moim przypadku.. Mój Zencar ładuje auto tak samo szybko jak by ładowała Zappi, nie rozumiem co masz na myśli.. Nawet Zappi będzie ładować czasami wolniej, jeśli ją ustawisz na ładowanie ze słońca a moc uzyskiwana z PV będzie poniżej 11kW.. Funkcjonalności nie potrzebuję bo wszystko ustawiam w aucie (moc ładowania, na kiedy auto ma się naładować itp). Teoretycznie mam w Zencarze możliwość zmiany mocy czy opóźnienia startu i i tak tego nie używam.

Tesla nie zwróci się nigdy - nie po to ją kupiłem. Chyba nie rozumiesz mojego toku myślenia.. Każda ładowarka będzie ładować skutecznie auto więc żeby dopłacić do "lepsiejszej" potrzebuję mieć argument. Nie musi być finansowy, może być funkcjonalny, estetyczny itp. W przypadku Zappi zrezygnowałem ze względów finansowych - nie chciałem wydawać ekstra około 3 tyś.
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Zappi wygląda bardzo podobnie do tego co oferuje evcc omawiane w innym wątku. Tylko tam nie jest plug and play, i wymaga np malinki do sterowania i przekładników do monitorowania systemu. Sens zappi jest tylko wtedy gdy mamy możliwość ładowania się w dzień, co dla większości oznaczałoby ładowanie w weekendy gdy nie jeżdżą swoim EV zwiedzając ciekawe miejsca.;) Jeśli ktoś pracuje z domu a rano i wieczorem regularnie jeździ odwieźć zawieźć dzieci/ treningi etc to wykorzysta ładowanie z PV w pozostałych przypadkach to gadżet dla osób na emeryturze.

A i jeszcze jedna rzecz, generalnie tego typu systemy startują przy około 1.4kWh na fazie, więc aby sensownie z nich móc korzystać należy mieć min 8-9kWp instalację, przy mniejszych poniżej 7kWp rzadko kiedy skorzystamy z pełnej mocy.
 
Last edited:

PortoBis

Zadomawiam się
Jest dokładnie tak jak koledzy to skomentowali (y). "Każdy orze jak może", dlatego Wallboxów jest do wyboru do koloru. A ponieważ na forum jest mało informacji o ZAPPI to chciałem podzielić się moją radością z zakupu długo poszukiwanej ładowarki z fajną funkcją redukowania nadprodukcji z PV i prostym podłączeniem CT. Wymieńmy się więc doświadczeniami z użytkowania Zappi.
 

luki

Pionier e-mobilności
A i jeszcze jedna rzecz, generalnie tego typu systemy startują przy około 1.4kWh na fazie, więc aby sensownie z nich móc korzystać należy mieć min 8-9kWp instalację, przy mniejszych poniżej 7kWp rzadko kiedy skorzystamy z pełnej mocy.
A to nie jest tak, że startują jak eksportu (sumy z 3 faz) jest właśnie te 1,4kW? Obciążają jedną fazę mocą 1,4kW i w rezultacie bilans wychodzi na zero (na 2 pozostałych jest eksport do sieci)?
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
A to nie jest tak, że startują jak eksportu (sumy z 3 faz) jest właśnie te 1,4kW? Obciążają jedną fazę mocą 1,4kW i w rezultacie bilans wychodzi na zero (na 2 pozostałych jest eksport do sieci)?
Z tego co wyczytałem w manualu to nie, minimalna moc na fazie to 1.4kwWh czyli jakieś 6A. Ale może źle zrozumiałem.
 

PortoBis

Zadomawiam się
W trybie jednofazowym minimalna moc Zappi wynosi 1,4 kW
W trybie trójfazowym minimalna moc Zappi wynosi 4,2 kW

Ograniczenie dolnej granicy dla 1F-1,4 kW i dla 3F-4,2 kW wynika z tego, że standardy ładowania samochodów elektrycznych nie obsługują ładowania poniżej tych progów.

Dla wykorzystania całej nadwyżki PV tryb ECO+ (możliwe ustawienia 1F, 3F lub AUTO)
Trójfazowa Zappi: W trybie eco+ (Tylko instalacja PV), gdy ustawimy zasilanie z jednej fazy (lub AUTO) startuje przy 1,4 kW po zsumowaniu mocy z trzech faz. Czyli jedna faza jest obciążana 1,4 kW podczas gdy pozostałe dwie eksportują po ok. 470 W. W bilansowaniu międzyfazowym powinno wyjść zero zgodnie z tym artykułem: >ARTYKUŁ<. Czyli wystarczy suma nadprodukcji większa niż 1,4 kW łącznie z trzech faz.

Przy ustawionym zasilaniu z trzech faz (lub AUTO) w trybie eco+ (Tylko instalacja PV) Zappi wystartuje przy nadprodukcji 4,2 kW (po 1,4 kW z każdej fazy). To tak ogólnie gdyż może jeszcze sobie "pożyczać" moc z innej fazy gdy fazy nie są równomiernie obciążone. Tak aby minimalny poziom mocy eksportu wyszedł na "0". Wartość dopuszczalnego eksportu również można zmieniać co 50W niekoniecznie ustawiając go na "0".

Fakt, że tryb ECO+ osiągnie maksymalną moc taką jaką dają falowniki instalacji PV a raczej wielkość nadprodukcji na liczniku głównym domu/obiektu.
Np. przy falowniku PV 10 kW maksymalna moc dla trybu ECO+(tylko instalacja PV) wyniesie logicznie 10 kW. Mi się udało 11.09.2023 r. w trybie ECO+ wcisnąć do samochodu w ciagu dnia ok. 50kWh energii ze słońca. /rysunek z pierwszego posta/.

Tryby pracy Zappi:
1. FAST - Ładuje z największą ustawioną prędkością np. 1,4 ...11... 22 kW (importuje energię gdy nie ma wystarczającej produkcji PV)
2. ECO - Dostosowuje moc ładowania aby nie przekroczyć mocy produkcji PV, jednak w trybie 1F importuje energię aby zachować minimalnie 1,4 kW a trybie 3F importuje energię aby zachować minimalnie 4,2 kW. Ładowarka dobiera energię z sieci aby zapewnić minimalne poziomy mocy ładowania 1F 1,4 kW/3F 4,2 kW. Można ustawić zasilanie 1 F, 3F.
3. ECO+ - Dostosowuje moc ładowania aby nie przekroczyć mocy produkcji PV, jednak w trybie 1F wyłącza się gdy ma mniej niż 1,4 kW z produkcji PV a trybie 3F wyłączy się gdy ma mniej niż 4,2 kW z produkcji PV. Można ustawić zasilanie 1 F, 3F lub AUTO: Automatyczne przełączanie faz zgodnie z progami: 1F 1,4 kW/3F 4,2 kW.
Dodatkowo dla ECO i ECO+: Boost (maksymalna moc dla określonej ilości kW) i Smart Boost (ilość kW do doładowania gdy nie było wystarczającej energii z PV do określonej godziny).
 
Last edited:

nnnnn

Pionier e-mobilności
W trybie jednofazowym minimalna moc Zappi wynosi 1,4 kW
W trybie trójfazowym minimalna moc Zappi wynosi 4,2 kW

Ograniczenie dolnej granicy dla 1F-1,4 kW i dla 3F-4,2 kW wynika z tego, że standardy ładowania samochodów elektrycznych nie obsługują ładowania poniżej tych progów.

Dla wykorzystania całej nadwyżki PV tryb ECO+ (możliwe ustawienia 1F, 3F lub AUTO)
Trójfazowa Zappi: W trybie eco+ (Tylko instalacja PV), gdy ustawimy zasilanie z jednej fazy (lub AUTO) startuje przy 1,4 kW po zsumowaniu mocy z trzech faz. Czyli jedna faza jest obciążana 1,4 kW podczas gdy pozostałe dwie eksportują po ok. 470 W. W bilansowaniu międzyfazowym powinno wyjść zero zgodnie z tym artykułem: >ARTYKUŁ<. Czyli wystarczy suma nadprodukcji większa niż 1,4 kW łącznie z trzech faz.

Przy ustawionym zasilaniu z trzech faz (lub AUTO) w trybie eco+ (Tylko instalacja PV) Zappi wystartuje przy nadprodukcji 4,2 kW (po 1,4 kW z każdej fazy). To tak ogólnie gdyż może jeszcze sobie "pożyczać" moc z innej fazy gdy fazy nie są równomiernie obciążone. Tak aby minimalny poziom mocy eksportu wyszedł na "0". Wartość dopuszczalnego eksportu również można zmieniać co 50W niekoniecznie ustawiając go na "0".

Fakt, że tryb ECO+ osiągnie maksymalną moc taką jaką dają falowniki instalacji PV a raczej wielkość nadprodukcji na liczniku głównym domu/obiektu.
Np. przy falowniku PV 10 kW maksymalna moc dla trybu ECO+(tylko instalacja PV) wyniesie logicznie 10 kW. Mi się udało 11.09.2023 r. w trybie ECO+ wcisnąć do samochodu w ciagu dnia ok. 50kWh energii ze słońca. /rysunek z pierwszego posta/.

Tryby pracy Zappi:
1. FAST - Ładuje z największą ustawioną prędkością np. 1,4 ...11... 22 kW (importuje energię gdy nie ma wystarczającej produkcji PV)
2. ECO - Dostosowuje moc ładowania aby nie przekroczyć mocy produkcji PV, jednak w trybie 1F importuje energię aby zachować minimalnie 1,4 kW a trybie 3F importuje energię aby zachować minimalnie 4,2 kW. Ładowarka dobiera energię z sieci aby zapewnić minimalne poziomy mocy ładowania 1F 1,4 kW/3F 4,2 kW. Można ustawić zasilanie 1 F, 3F.
3. ECO+ - Dostosowuje moc ładowania aby nie przekroczyć mocy produkcji PV, jednak w trybie 1F wyłącza się gdy ma mniej niż 1,4 kW z produkcji PV a trybie 3F wyłączy się gdy ma mniej niż 4,2 kW z produkcji PV. Można ustawić zasilanie 1 F, 3F lub AUTO: Automatyczne przełączanie faz zgodnie z progami: 1F 1,4 kW/3F 4,2 kW.
Dodatkowo dla ECO i ECO+: Boost (maksymalna moc dla określonej ilości kW) i Smart Boost (ilość kW do doładowania gdy nie było wystarczającej energii z PV do określonej godziny).
Czyli przy Pv poniżej 6kWp mamy margines na jakieś 600W na fazę. A jeśli mamy priorytetowo ustawiony dom i na każdej fazie coś pobieramy to instalacja musi mieć odpowiednio więcej kWp.

Sama idea urządzenia jest super, ale ma jakieś wartości progowe, o których należy pamiętać, i które należy spełnić aby korzystać z dobrodziejstwa słońca.
 

PortoBis

Zadomawiam się
Przy PV poniżej 6KWp gdy chcemy ładować wyłącznie ze słońca to mamy margines/zapas (4600W) czyli na każdej fazie jakieś 1530W zapasu, gdyż ładowarka wystartuje od 467 W na fazie w trybie jednofazowym.

Żadna ładowarka przy korzystaniu wyłącznie ze słońca nie ma prawa działać przy nadprodukcji mniejszej od 1,4 kW. Gdyż samochód nie przyjmie ładowania jednofazowego mniejszego niż 1,4 kW i trzyfazowego mniejszego niż 4,2 kW.

Ładowarkę Zappi można włączyć przy każdej wartości produkcji PV. Nawet od "0", będzie uzupełniała/dobierała prąd z sieci. W trybie ECO utrzyma minimalnie 1,4kW dla konfiguracji ustawień 1F przy podłączeniu 3 fazowym. Natomiast dla konfiguracji 3F utrzyma minimalnie 4,2 kW dla wszystkich 3 faz.

W trybie AUTO ładowarka automatycznie przełącza fazy !

Tej wartości progowej startu od ok. 467 W nie przeskoczy żadna ładowarka
 

ducarider

Posiadacz elektryka
I ja dołożę swoje 3 grosze, u mnie ładowanie wygląda tak. Codziennie robię około 80 km po mieście czyli 12 KwH. Wracam do domu z biura około 13. Podłączam Teslę jak jest słońce i ładuje z maksymalną mocą 4,3 kw co odpowiada 4 A. Instalacja 8,1 z magazynem, przy czym ładowarka jest podłączona z pominięciem zliczania poboru (żeby nię ciągnęła prądu z magazynu. Od 13 - 17 naładowałem wczoraj około 16kwH. Przy czym jak był cień, to podpije z sieci ale bilansuje się później. Tak to wygląda na wykresie z Elicznika. Jak jest w miarę słoneczny dzień to Tesla Power Bank działa :).

1694605750883.png
 
Top