Wallbox Zappi MyEnergi do nadprodukcji z instalacji fotowoltaicznej (PV) i nie tylko ...

Michal

Pionier e-mobilności
Rachunek jest bardzo prosty więc podaję na przyszłość:
dla 3f mamy 3 x napięcie x prąd,
co przy 230V i 4A daje: 3 x 230 V x 4A = 2,76 kW
 

vwir

Pionier e-mobilności
Co - dodam - jest niezgodne ze standardem. Standard specyfikuje 6A jako minimalne natężenie prądu.
 

Michal

Pionier e-mobilności
Tesla pozwala na 5A z aplikacji/auta, a poprzez API można zejść nawet do 1A :D
Ps. Specyfikacja wydaje się głupia, skoro przy przejściu na ładowanie 1f, żeby obsłużyć mniejsze moce, ludzie mają straty po 10-20% (sam chyba o takich kiedyś pisałeś).
 

vwir

Pionier e-mobilności
Straty generuje niższa moc, a nie przejście na 1f. Innymi słowy 6A na 3f da takie same straty jak 18A na 1f.

Tak naprawdę "under the hood" w ładowarce trójfazowej masz trzy niezależne moduły jednofazowe. Podczas ładowania jednofazowego są one łączone równolegle. Podczas ładowania trójfazowego są rozłączone i każdy przyporządkowany osobnej fazie. Dzięki takiemu łączeniu modułów możesz ładować 1f 32A nawet wtedy gdy masz ładowarkę 3f 11kW (16A na fazę). Więc z punktu widzenia samochodu i strat to wszystko jedno czy mu właśnie podałeś 1f 18A czy 3f 6a - i tak w ładowaniu biorą udział trzy moduły, po 6A na moduł (w niektórych autach dwa moduły, po 9A na moduł).
 

Michal

Pionier e-mobilności
No nie do końca, bo porównywaliśmy to kiedyś (nie chce mi się szukać wątku) i wychodziło na to, że Twoje ładowanie 1f około 5kW generowało straty coś około 13%%, a moje 5kW około chyba 3%.
Nie widzę powodu żeby ładowanie niską mocą miało generować znacząco wyższe straty. Mniejsze prądy, to mniejsze straty cieplne. Przecież nie mówimy chyba o tym, że Tesla ciągnie jakieś 100W na działanie podczas ładowania, co stanowi jakieś 2% przy 5kW i 1% przy 10kW. Ja tylko tutaj widzę różnicę.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Ale przecież porównywaliśmy inne auta. Różne auta mają różne straty. Przetwornice AC->DC są różne i różnie zachowują się pod różnymi obciążeniami. Jeśli są projektowane na 16A a dasz im 6A to sprawność może być znacznie niższa. Poza tym nie do końca chce mi się wierzyć w 100W strat podczas ładowania - nie uruchamiane są na przykład wentylatory w chłodnicy? Nie jest uruchamiana pompka obiegowa cieczy? O całej elektronice sterujące i BMS-ie nie wspomnę. Do tego przetwornica DC->DC ładująca akumulator 12V. To nie są pojedyncze waty. Standardowy wentylator chłodnicy w spaliniaku to kilkadziesiąt-kilkaset watów, w elektryku dużo słabszy nie będzie. Pierwszy lepszy przykład, 220W: https://intercars.pl/produkty/470893-wentylator-chlodnicy-thermotec-d8w022tt
 

Michal

Pionier e-mobilności
Pisząc o 100W na działanie miałem na myśli komputer pokładowy Tesli. Reszta oczywiście też może ale nie musi działać. Nie wiem czy przy ładowaniu prądem 5A, czyli mocą ~3,5kW coś ma się jeszcze włączać. Przecież leaf nie miał pompek i chłodnicy, a jakoś się ładował. Nie wiem czy nawet przy 11 kW, coś tam będzie wyło - nie kojarzę, żebym słyszał wentylator kiedykolwiek przy aucie ładującym się na AC.
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Przy PV poniżej 6KWp gdy chcemy ładować wyłącznie ze słońca to mamy margines/zapas (4600W) czyli na każdej fazie jakieś 1530W zapasu, gdyż ładowarka wystartuje od 467 W na fazie w trybie jednofazowym.
Rozpatrzmy taki przypadek:
Tryb ECO+ ładowanie tylko ze słońca, falownik 6kWh, na fazę daje 2kWh, obciążenie wychodzące z domy każdej fazy to około 750W. Czyli całkowite to 2250W. Czy Zappi wystartuje? Każda z faz ma po 1250W, zappi potrafi mostkować fazy i ładować 1 fazowo z mocą min 1.4kWh?

Rozumiem, że w trybie ECO i pozostałych brakujące kW dociągnie sobie z sieci i będzie wybierało najmniej obciążoną fazę.
Tej wartości progowej startu od ok. 467 W nie przeskoczy żadna ładowarka
O co chodzi z tymi 467W poza tym że jest wynik dzielenia 1.4kWh/3?

@PortoBis mam nadzieje, że nie odbierasz tego jako jakiś hejt, po prostu chcę się dowiedzieć jak to działa i może czegoś douczyć czego sam nie wiem.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Pisząc o 100W na działanie miałem na myśli komputer pokładowy Tesli. Reszta oczywiście też może ale nie musi działać. Nie wiem czy przy ładowaniu prądem 5A, czyli mocą ~3,5kW coś ma się jeszcze włączać. Przecież leaf nie miał pompek i chłodnicy, a jakoś się ładował. Nie wiem czy nawet przy 11 kW, coś tam będzie wyło - nie kojarzę, żebym słyszał wentylator kiedykolwiek przy aucie ładującym się na AC.
Nawet leaf załącza wentylator i pompkę. Nie cały czas, tylko w razie potrzeby. W leafie masz chłodzenie cieczą ładowarki.
Tak czy inaczej: w leafie sprawdzałem straty (tylko ładowanie jednofazowe, bo innego nie ma) i podczas ładowania 32A straty były dużo niższe niż podczas ładowania 10A. Różnice nie były rzędu kilku procent, tylko 2-3 krotne (nie pamiętam dokładnych wartości). To samo auto, ta sama ilość faz, ten sam wallbox, tylko natężenie prądu inne.

Edit: proszę bardzo, przyda się: https://www-adac-de.translate.goog/...l=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=cs&_x_tr_pto=wapp

Tabelka dla leniwych:
1694611035778.png

Żeby nie było, że znowu offtop robię: warto wziąć pod uwagę ten fakt podczas wyliczania, czy ładowanie z mniejszą mocą prosto ze słońca nam się opłaca i jaki jest zwrot z inwestycji w wallbox, który potrafi robić takie rzeczy. Może się okazać, że (jak na przykład w Zoe) różnica jest rzędu 15% i równie dobrze możemy oddać 20% do zakładu energetycznego i wielkiej różnicy nie będzie.
 
Last edited:

lookash_c

Pionier e-mobilności
Co - dodam - jest niezgodne ze standardem. Standard specyfikuje 6A jako minimalne natężenie prądu.
Standardy standardami, ale w Twingo ładowanie 3f 6A nie startuje. W Niro owszem tak.
 

daniel

Pionier e-mobilności
Żeby nie było, że znowu offtop robię: warto wziąć pod uwagę ten fakt podczas wyliczania, czy ładowanie z mniejszą mocą prosto ze słońca nam się opłaca i jaki jest zwrot z inwestycji w wallbox, który potrafi robić takie rzeczy. Może się okazać, że (jak na przykład w Zoe) różnica jest rzędu 15% i równie dobrze możemy oddać 20% do zakładu energetycznego i wielkiej różnicy nie będzie.
Można byłoby ładować się z pełną mocą PWMem. Tylko trzeba by mieć dobrą prognozę tego ile wyprodukuje instalacja w ciągu danej godziny. Wtedy wykorzystujemy godzinne bilansowanie.
Baterii chyba nie robi nic takie włączanie i wyłączanie ładowania? Zakładam, że nie trzeba się podgrzewać do ładowania.
 

PortoBis

Zadomawiam się
Rozpatrzmy taki przypadek:
Tryb ECO+ ładowanie tylko ze słońca, falownik 6kWh, na fazę daje 2kWh, obciążenie wychodzące z domy każdej fazy to około 750W. Czyli całkowite to 2250W. Czy Zappi wystartuje? Każda z faz ma po 1250W, zappi potrafi mostkować fazy i ładować 1 fazowo z mocą min 1.4kWh?
W typ przypadku w trybie eco+ (AUTO), jeśli masz dostępną nadprodukcję na każdej fazie 1250W (razem 3750W) Zappi wystaruje jednofazowo i będzie ładowało z dostępną nadprodukcją 3750W. Pilnując aby eksport wynosił "0". Będzie tak ładowało aż nadprodukcja nie wzrośnie do 4200 W (bo przełączy się na trz fazy) i nie spadnie poniżej 1400 W. (bo się wyłączy)
Rozumiem, że w trybie ECO i pozostałych brakujące kW dociągnie sobie z sieci i będzie wybierało najmniej obciążoną fazę.
W tym przypadku:
a) w trybie ECO 3F moc 3750W weźmie z PV a brakujace 450W dobierze z sieci. tak aby nie przekraczać minimum 4200W. Będzie tak łądowało aż nadprodukcja nie wzrośnie powyżej 4200W kiedy to będzie zwiększało moc w miarę dostępnej nadprodukcji do 6kW. Albo wyłączy się gdy bateria będzie pełna.

b) W trybie ECO 1F moc 3750W weźmie z PV. Będzie tak łądowało aż nadprodukcja nie wzrośnie powyżej 3750 W kiedy to będzie zwiększało moc w miarę dostępnej nadprodukcji do 6 kW. Albo wyłączy się gdy bateria będzie pełna.

O co chodzi z tymi 467W poza tym że jest wynik dzielenia 1.4kWh/3?
Zappi może ładować jednofazowo od 1,4kW (sumując bilans na trzech fazach). Czyli jeżeli suma na trzech fazach wynosi co najmniej 1,4 kW, ładowarka wtrybie ECO+ się włączy. Na pierwszej fazie będzie pobór, na drugiej i trzeciej produkcja. Bilansowanie faz odbędzie się na liczniku operatora.
 

ducarider

Posiadacz elektryka
Rozpatrzmy taki przypadek:
Tryb ECO+ ładowanie tylko ze słońca, falownik 6kWh, na fazę daje 2kWh, obciążenie wychodzące z domy każdej fazy to około 750W. Czyli całkowite to 2250W. Czy Zappi wystartuje? Każda z faz ma po 1250W, zappi potrafi mostkować fazy i ładować 1 fazowo z mocą min 1.4kWh?

Rozumiem, że w trybie ECO i pozostałych brakujące kW dociągnie sobie z sieci i będzie wybierało najmniej obciążoną fazę.

O co chodzi z tymi 467W poza tym że jest wynik dzielenia 1.4kWh/3?

@PortoBis mam nadzieje, że nie odbierasz tego jako jakiś hejt, po prostu chcę się dowiedzieć jak to działa i może czegoś douczyć czego sam nie wiem.
Ładowanie takim prądem to nawet wtyczki bym nie podłączał. Ładowanie ze słońca ma sens od 12 do 16 w moim przypadku kiedy idzie min 6kw z paneli i wpada 4,3 do auta
 

Bronek

Pionier e-mobilności
W rozliczniu godzinowym można prosto i prymitywnie. Jesli np 10 kWP instalacja daje w danej chwili ok np 7 kWp, wystarczy 30 minut z kazdej godziny na pełną mocą np 11kW ładowanie z najmniejszą stratą.
Drugie 30 minut bez ładowania, zniweluje większy pobór w pierwszych 30 minutach, razem produkcja w pozostalym czasie. Np można tak z 4 godzinki w dobrym słońcu sobie kombinować
Czyli timer lub z ręki , 30min na 30min
To dla sporej grupy darmowy pomysł za zero zł :)
 

luki

Posiadacz elektryka
Ogólnie to powinien być wtyk CCS i podłączenie PV bezpośrednio do baterii auta (po DC). Wtedy unikamy przejścia DC->AC->DC i... możemy ładować dowolną mocą, tak jak się ładuje stacjonarny magazyn energii
 

ducarider

Posiadacz elektryka
Ogólnie to powinien być wtyk CCS i podłączenie PV bezpośrednio do baterii auta (po DC). Wtedy unikamy przejścia DC->AC->DC i... możemy ładować dowolną mocą, tak jak się ładuje stacjonarny magazyn energii
To by było najlepsze
 

nabrU

Pionier e-mobilności
Dla szukających więcej szczegółów o Zappi i innych produktach firmy MyEnergi, poniżej ich forum:


Zwracam tylko uwagę, że to produkt brytyjski, a tutaj niewiele osób ma instalacje 3F więc pewnie większość tematów o Zappi będzie dotyczyć jego wersji jednofazowej.

A propos EVSE umożliwiającego ładowanie z nadwyżek PV to mam coś tańszego od Zappi (powiedzmy, że koszt to ok. 3000zł za wersję 1F). Pisałem o tym tutaj (z resztą w odniesieniu do Zappi). Działa zasadniczo bardzo podobnie.
 
Top