Efektywność ładowania - jest szansa osiągnąć ponad 85 % ?

nabrU

Moderator

Michal

Moderator

rawier

Posiadacz elektryka
Ma taką przyszłość jaką może zaoferować evcc, więc chyba powinno wystarczyć. Co prawda trzeba postawić do tego jakieś raspberry pi, ale myślę, że powinna być możliwość dostosowania:

Na pewno większą niż Khonos ;)
@Michal - daj znać jak odpalisz jak to działa. Co prawda kończy się okres na testowanie, ale może jeszcze poświeci na tyle by były nadwyżki nad autokonsumpcją. Do tej pory nie przejmowałem się kiedy ładuję, bo na razie mam w PGE magazyn energii (co prawda z 20% stratą, ale zawsze 😁) natomiast jak zacznę dopłacać większe kwoty do prądu to zacznę się zastanawiać nad optymalizacją 😀
 

nabrU

Moderator
Ma taką przyszłość jaką może zaoferować evcc, więc chyba powinno wystarczyć. Co prawda trzeba postawić do tego jakieś raspberry pi, ale myślę, że powinna być możliwość dostosowania:
Na pewno większą niż Khonos ;)
W tym problem, że jak ma być więcej EV i jakieś taryfy dynamiczne, to będzie coraz więcej ludzi, którzy nie będą chcieli czy umieli bawić się z raspberry pi. Będą po prostu chcieli bezproblemowej integracji z nowymi taryfami itp i tego TWC nie umie. Ale zgoda, że Khons tym bardziej...
 

Michal

Moderator
Teraz nie umie, a moim zdaniem się nauczy, bo to tylko kwestia OTA. Jak będzie taka potrzeba, to będzie taka możliwość.
 

nabrU

Moderator
Gdyby tak było już by to dawno zrobili OTA dla klientów z Zachodniej Europy, a tak tracą użytkowników na rzecz Zappi i Ohme jeśli chodzi o moje podwórko. U nas posesje są rzadko ogrodzone i ludzie nie trzymają samochodów w garażu (bo garaże mikroskopijne i graty jakieś tam każdy trzyma) więc widzi się co kto ma zamontowane z wallboxów. TWC to może widziałem raz na 20 EVSE, taka prawda...
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
W tym problem, że jak ma być więcej EV i jakieś taryfy dynamiczne, to będzie coraz więcej ludzi, którzy nie będą chcieli czy umieli bawić się z raspberry pi. Będą po prostu chcieli bezproblemowej integracji z nowymi taryfami itp i tego TWC nie umie. Ale zgoda, że Khons tym bardziej...
To pojawi się za worek cebulionów małe urządzonko, które będzie ogarniało wszystkie taryfy, działało na zasadzie plug and play, w którym dodasz po wifi ładowarkę falownik i wepniesz jako pierwsze w rozdzielni.

Oglądając jakieś filmy na YT na temat ładowarek w UK to WC3 ma bardzo kiepskie opinie. Z czego to wynika?
 

nabrU

Moderator
To pojawi się za worek cebulionów małe urządzonko, które będzie ogarniało wszystkie taryfy, działało na zasadzie plug and play, w którym dodasz po wifi ładowarkę falownik i wepniesz jako pierwsze w rozdzielni.

Problem w tym, że takiego urządzonka u nas nie ma. Albo kupujesz EVSE które dogaduje się z taryfą twojego dostawcy, albo jesteś skazany na taryfę mniej inteligentną (i zazwyczaj droższą). No jeszcze jest możliwość zwykłego 'dumb chargera' (a do takich zasadniczo w tej kwestii bym zaliczył TWC) i sterowania ładowaniem przez operatora bezpośrednio poprzez API samochodu.

Oglądając jakieś filmy na YT na temat ładowarek w UK to WC3 ma bardzo kiepskie opinie. Z czego to wynika?

No z tego o czym pisze: TWC to prosta ładowarka, dobra w PL na dziś, ale bez przyszłości...
 

Michal

Moderator
Tesla ma tutaj "trochę" inny model biznesowy. Od nich powinieneś mieć nie tylko auto i EVSE, ale też PV, i baterie w domu, a do tego ich system zarządzania energią. Zobacz co robią w TX - płacisz kilkadziesiąt dolców miesięcznie i ładujesz auto "za darmo". Nie obchodzi cię, ile kosztuje ta energia i o jakiej porze.
Przecież oni nie będą się za 2300 zł zabijać, żebyś mógł podłączyć dowolny licznik i falownik i ładować z PV, Nie ma standardów komunikacji, każdy sobie robi co chce... Chyba, że rynek ich do tego przyciśnie. A jak przyciśnie, to zrobią to w miesiąc-dwa.

Do tego jeśli chodzi o auta, to przecież ich strategia docelowa jest jasna od dawna - robotaxi i koniec, a ja się z tym zgadzam. Jeśli moje auto mogłoby jeździć samo po mieście i ogólnie tych aut byłoby 5x mniej, bo nie stoisz w korku z 90 SUVami, gdzie w każdym jest jedna osoba, to jestem wszystkimi kończynami za tym. Tak samo gdybym ja nie miał auta zupełnie, tylko abonament jakiś, ale przy tym pewność, że jak będę potrzebował, to takie auto mi podjedzie, zawiezie tam gdzie potrzebuję (choćby do Szczecina) i jeszcze po drodze się zdrzemnę, to też w 100% w to wchodzę.
Wszystko inne jest raczej tymczasowe i drogą tylko do celu. Przy czym ten cel to raczej 2035 moim zdaniem i to w USA, a u nas to pewnie bliżej 2050.

Zobaczę jak mi to EVCC będzie działać. Jeśli dobrze, to za koszt RPI (400 zł) + HA (nic) + licznik energii WiFi (500 zł) + WC3 (2300 zł) = 4200 zł mam nie tylko ładowanie auta ale też dużo więcej możliwości zarządzania domem. Przykładowo +600 zł za 3 kamerki + 400 zł Google Coral i mam postawiony NVR z małym poborem mocy. Albo +60 zł / sztukę i mam włącznik wifi do tego podłączony, który mogę automatyzować (brama garażowa, pompa obiegowa ogrzewania). Oświetlenie, podlewanie, pomiary temperatury, ...

Konkretnie u Ciebie EVCC ma zakodowane dogadywanie się z Octopus ;)
 

nabrU

Moderator
Zobaczę jak mi to EVCC będzie działać. Jeśli dobrze, to za koszt RPI (400 zł) + HA (nic) + licznik energii WiFi (500 zł) + WC3 (2300 zł) = 4200 zł mam nie tylko ładowanie auta ale też dużo więcej możliwości zarządzania domem. Przykładowo +600 zł za 3 kamerki + 400 zł Google Coral i mam postawiony NVR z małym poborem mocy. Albo +60 zł / sztukę i mam włącznik wifi do tego podłączony, który mogę automatyzować (brama garażowa, pompa obiegowa ogrzewania). Oświetlenie, podlewanie, pomiary temperatury, ...

Wszystko fajnie, Michał. Tylko musisz sobie zdawać sprawę, że pewnie 80% osób 'z ulicy' nie wie o czy wyżej napisałeś. Więc przekonaj ich do zakupu TWC

Konkretnie u Ciebie EVCC ma zakodowane dogadywanie się z Octopus ;)

A mimo to i tak nikt TWC nie chce... ;)
 
Top