Instalacja w garażu wspólnym budowana przez dewelopera

kubatar

Pionier e-mobilności
Witam,
Mam możliwośc zlecenia deweloperowi budowy przyłącza na moim miejscu garażu wspólnego i chciałbym zapytać co myślicie o tym pomyśle lub ewentualnie macie jakieś rady. Jest to na etapie oferty pod który będzie projekt. Kilka kwestii:
1. Jakie proponujecię zakończenie? Wallboxa sam będę ogarniał. Myślałem o gniazdku i szafce z przełącznikiem żeby nikt nie miał dostępu. Wiem że walbox ma ograniczony dostęp ale wciąż możliwe jest wpięcie wcześniej kogoś zwłaszcza że z tego co wiem nikt się za to nie bierze. W ofercie podstawowej jest tylko kabel. Zakładam że i tak elektryk z uprawnieniami będzie potrzebny więc może ta szafka jest nadmiarowa?!
2. Zabezpieczenie 32A 3 fazy (raczej walbox Tesli). Wydaje mi się wystarczające. Kable 10x5 preferuję miedziane. Jest ryzyko że ukradną? Kable będą w rurach ale co z tego skoro rury można przeciąć.
3. Licznik odrębny od mieszkania więc dochodzą koszty. Ma to jeden plus że można wziąć taryfę G12 albo G12w bez wpływu na rozliczenie mieszkania. Opłaty stałe wyższe ale zmienne niższe. Przy wprowadzeniu taryf dynamicznych za dwa lata pewnie nie będzie miało to znaczenia.
4. Zabezpieczenie różnicowe będzie zainstalowane.
5. Koszt to wstępnie 6k PLN plus jakieś dodatkowe wymagania o ile się pojawia na poziomie projektu.

Jeśli ktoś ma doświadczenia żeby za wczasy uwzględnić to prośba o listę.
Elektryka jeszcze nie mam ale zakładam że skoro jest okazja to lepiej skorzystać z mocy dostępnej bo potem będzie problem z ekspertyzami i zgodami. Pytanie czy ta moc będzie dostępna zawsze czy jak nie założę licznika to przepada na rzecz innego zainteresowanego?
 

Ratt

Posiadacz elektryka
2. Zabezpieczenie 32A 3 fazy (raczej walbox Tesli). Wydaje mi się wystarczające. Kable 10x5 preferuję miedziane. Jest ryzyko że ukradną? Kable będą w rurach ale co z tego skoro rury można przeciąć.
5. Koszt to wstępnie 6k PLN plus jakieś dodatkowe wymagania o ile się pojawia na poziomie projektu.
Nie ukradną nie martw się :) Wystarczy 20A-25A 3 fazy chyba że chcesz ładować dwie (TM3 na 3 fazach pobiera max 16A).
6k PLN to dość drogo chyba że masz do przyłącza jakieś setki metrów kabla.
 

vwir

Pionier e-mobilności
32A na kablu 10mm2 - masz gest, nie powiem ;) Generalnie wystarczyłoby 6mm2, ale im więcej tym lepiej, szczególnie na dużej odległości.
32A przydaje się przyszłościowo, na pewno nie schodziłbym poniżej tej wartości. Można wtedy ładować dwa auta, albo auto z jednofazową ładowarką pokładową 6,6kW.
No i zakończyłbym po prostu gniazdem trójfazowym 32A w skrzynce, żeby komuś nie przyszło do głowy wsadzić do środka gwoździa. A co do niego wepniesz to już Twoja sprawa - może być wallbox, może być odkurzacz, prostownik, etc.
 

kubatar

Pionier e-mobilności
Zapomniałem dodać że odległość od licznika to ok 60 metrów.
Skrzynkę to założyłbys żeby walbox był w środku czy na zewnątrz?
Co do przekroju to była propozycja dewelopera
 

Ratt

Posiadacz elektryka
Zapomniałem dodać że odległość od licznika to ok 60 metrów.
Skrzynkę to założyłbys żeby walbox był w środku czy na zewnątrz?
Co do przekroju to była propozycja dewelopera
Naciąga Cię. Wallbox na zewnątrz podłączony wewnątrz w skrzynce. 60 metrów to max 3500 PLN ze wszystkim włącznie z sublicznikiem, bezpiecznikami i kablem.
 

kubatar

Pionier e-mobilności
Przeliczyłem jeszcze raz i wstępnie wychodzi w podstawowym wariancie ok 5k brutto ale w to wchodzi też projekt zamienny.
Ja to się najbardziej obawiam bujania się potem z administracją i brakiem mocy przyłączeniowej jak na osiedlu wszyscy pokolei zaczną chcieć instalować ładowarki. Jestem gotowy zapłacić za to 1k ekstra.
Tę szafkę to żeby wyprowadzić kabel potem wystarczy przewiercić czy ona ma wtyczkę?
 

daniel

Señor Meme Officer
32A na kablu 10mm2 - masz gest, nie powiem ;) Generalnie wystarczyłoby 6mm2, ale im więcej tym lepiej, szczególnie na dużej odległości.
32A przydaje się przyszłościowo, na pewno nie schodziłbym poniżej tej wartości. Można wtedy ładować dwa auta, albo auto z jednofazową ładowarką pokładową 6,6kW.
No i zakończyłbym po prostu gniazdem trójfazowym 32A w skrzynce, żeby komuś nie przyszło do głowy wsadzić do środka gwoździa. A co do niego wepniesz to już Twoja sprawa - może być wallbox, może być odkurzacz, prostownik, etc.
To gniazdo trójfazowe nie lepiej zrobić dodatkowo, a Wallbox wpiąć bezpośrednio? Można puścić w ścianie i wejść do WallConnector przez tylny panel, tak, że nawet nie będzie widać kabla.
Zresztą nawet gniazda 3 faz bym nie robił tylko 1-2 zwykłe gniazda. Spawarki tam nie będzie podłączać chyba... no ale jak już jest możliwość to można dać. A nuż się ktoś będzie mógł podłączyć dodatkowo przez własne EVSE.
Gniazda mogą być zamknięte w jakiejś rozdzielni budowlanej, która zamyka się na klucz. Na przykład:
 

kubatar

Pionier e-mobilności
W ścianie chyba nie da rady bo tam jest beton. Kable będą szły na zewnątrz w jakichś peszlach.
Też myślałem o zwykłym gniazdku ale to dodatkowa okazja żeby się ktoś wpiął 🙂
Czy wallconector albo inne wallboxy mają funkcje informowania o spadku napięcia? Np jak ktoś chciałby się wpiąć między licznikiem a wallconectorem?

Czy lepiej zmniejszyć koszty i zmienić na kabel 6 mm2 na 25A? Dodatkowo zostawić sam kabel na końcu a jak będę się decydował na przyłączenie wallboxa to wtedy założę skrzynkę
 
Last edited:

Michal

Moderator
Tesla Wall Charger 3 możesz ograniczyć do wybranych VIN, ale to działa tylko z Teslami. Jeśli planujesz kupić Teslę, to bierz WC3 i nie kombinuj.

Ps. Pomyśl też o internecie w garażu - przyda się do aktualizacji i podglądu / zmiany ustawień auta zdalnie z kibla ;)
 

kubatar

Pionier e-mobilności
Ciągnąć kabel internetowy to trochę duże koszty bo potem trzeba to stałe łącze opłacać. Już lepiej ewentualnie kartę SIM.
Jak EV to tylko Tesla więc będzie WC Rrozumiem że podgląd po podpięte auto będzie zawsze z widoku aplikacji Tesli i nie musi być internetu w WC3?!
 
Last edited:
Top