Kupiłem TMY RWD - moje wrażenia i życie z EV.

radioaktywny

Pionier e-mobilności
Daj znać co myślisz o szumach z kół jak się już oswoisz trochę z autem. Dla mnie na początku było cicho, ale czym dłużej jeżdżę tym bardziej mnie irytują szumy dochodzące z kół. Najgorzej jest te 60-120kmh. Ostatnio kogoś wiozłem na trasie właśnie tak te 100-120kmh, było mokro co prawda i z ust tej osoby usłyszałem "ej, to auto wcale nie jest takie ciche". To chyba najbardziej irytująca dla mnie rzecz. Wszyscy piszą o tych szumach powietrza, gwiżdżących uszczelkach itd - w mojej wersji MY23 nie słyszę żadnej z tych rzeczy, tylko te pieprzone koła.
Zamiast wyciszenia nadkoli można zmienić opony. Ja zmieniłem na całoroczne Pirelli Scorpion. Są cichsze od fabrycznych Hankooków, które mimo że mają piankę wewnątrz to są głośne.
 

Pepek

Posiadacz elektryka
Patrzę teraz w konfiguratorze i rzeczywiście - w modelu Y niezależnie od wersji jest "System audio klasy Premium — 13 głośników, 1 subwoofer, 2 wzmacniacze i dźwięk przestrzenny".
Dokładnie tak, tak też było w styczniu jak zamawiałem swój i tak też dostałem (głośników nie liczyłem oczywiście, ale sub jest na pewno).
 
S

Skasowane_na_zyczenie_2025-01-27

Gość
Lubię czarny kolor, miałem już kilka, teraz Tesla. W związku z tym mam parę uwag związanych z lakierem. Po pierwsze jeśli jesteś się w stanie wstrzymać, to nie myj samochodu przez miesiąc-dwa, aby lakier się utwardził bo to świeży lakier nieodporny na zarysowania. Po drugie, nie wiem gdzie i jak myjesz, ale ja polecam mycie na myjce bezdotykowej, ale po pokryciu samochodu pianą aktywną przejechanie karoserii rękawicą z mikrofibry i dopiero wówczas spłukanie go. Nie zrobisz rys, a lakier będzie błyszczał.
specjalnie dla ciebie next level extreme ;)

 
Last edited by a moderator:

deCastelano

Fachowiec
Zamiast wyciszenia nadkoli można zmienić opony. Ja zmieniłem na całoroczne Pirelli Scorpion. Są cichsze od fabrycznych Hankooków, które mimo że mają piankę wewnątrz to są głośne.
Też mam te opony i mam identyczne wrażenie.
 

ypl

Pionier e-mobilności
Co do średnicy zawracania to faktycznie model Y wypada odczuwalnie słabiej niż każdy samochód, który miałem do tej pory - nad tym mogliby przy okazji przyszłych liftów popracować. Jednak co do dywagacji SR vs. LR pozwolę sobie dorzucić swoje 3 grosze:
Moim zdaniem ekonomicznie najbardziej właśnie opłaca się LR, ponieważ w cenie dopłaty dostajesz:
- lepsze przyspieszenie i możliwość boosta (wiadomo, są różne style jazdy i z różnych aut się ludzie przesiadają, stąd niektórzy potrafią pisać, że już RWD ma kopa, ale mnie to akurat bawi. Natomiast, jeśli ktoś przesiadł się z auta które miało nie więcej niż 200KM lub po prostu nie lubi szybkiej jazdy to odczucia mogą takie być),
- większa i lepsza bateria: nie ma co się rozwodzić nad wyższością większej baterii przy korzystaniu z takiej infrastruktury jaka jest w Polsce, bo to oczywiste. Skupiłbym się na innych aspektach - otóż w zimę widać o ile gorzej z niskimi temperaturami radzą sobie ogniwa w LFP. Jeśli chodzi o ładowanie do 100% i degradację to chyba nikt nie kupuje tego auta, żeby jeździć nim do śmierci tylko 2-4 lata i nara, a wtedy degradacja będzie najczęściej na marginalnym poziomie. Zresztą nie ma co stawać się niewolnikiem auta i przedkładać ładowanie baterii nad swoją wygodę (nie wyobrażam sobie nie naładować auta do 100% przed trasą, bo oszczędzę ogniwa - i to jeszcze zapewne dla następnego właściciela, żeby mógł zrobić 5km więcej)
- lepsze audio (tu bez komentarza),
- lepsza trakcja AWD: tu też w zasadzie oczywistość. Z drugiej jednak strony nie jest to coś potrzebnego w większości miejsc w Polsce, nawet w górach przy dobrych zimówkach napęd na jedną oś da radę dojechać do hotelu czy na stok. Systemy bezpieczeństwa tesli reagują szybko i też nie pozwalają na nadmierny uślizg w gorszych warunkach, więc tu też nie jest to chyba deal breaker.

Podkreślam, że to moje subiektywne wypociny - przy dylematach zakupowych najlepiej zrobić tak jak ktoś wyżej napisał, czyli zastanowić się co dla niego jest istotne i po prostu kupić auto pod swoje potrzeby ;-)
Rękami i nogami się podpisuję pod tym 🤩
 

ELuk

Pionier e-mobilności
Ja ze swojej strony dorzucę, że wyciszenie nadkoli do dla mnie podstawa, zwłaszcza tyłu, u mnie przed wygłuszeniem jazda z tyłu była nieakceptowalna przez te szumy opon.
 

Jogur

Fachowiec
Lubię czarny kolor, miałem już kilka, teraz Tesla. W związku z tym mam parę uwag związanych z lakierem. Po pierwsze jeśli jesteś się w stanie wstrzymać, to nie myj samochodu przez miesiąc-dwa, aby lakier się utwardził bo to świeży lakier nieodporny na zarysowania. Po drugie, nie wiem gdzie i jak myjesz, ale ja polecam mycie na myjce bezdotykowej, ale po pokryciu samochodu pianą aktywną przejechanie karoserii rękawicą z mikrofibry i dopiero wówczas spłukanie go. Nie zrobisz rys, a lakier będzie błyszczał.
? serio producent wypuszcza "nieutwardzony" lakier co się musi utwardzać? to tak jak kiedyś docieranie silnika?
 

Wasp

Posiadacz elektryka
Dylemat RWD vs AWD

Moje założenia:
- Y jako jedno auto w rodzinie
- głównie po mieście, ale od czasu do czasu na trasy także dla rodziny 2+3

Mój dylemat to też Y RWD czy AWD.
I teraz tak, jeśli budżet nie jest problemem to poszedłbym w wersję AWD.

Dodam jeszcze jeden aspekt: zasięg RWD zimą. Tutaj wiele osób mówi, że to nie problem. Wrzuciłem testowo kilka dłuższych tras po Polsce do ABRP. Sprawdzałem jak to wygląda dla RWD oraz LR.
No i w przypadku RWD było kilka tras, które wymuszały np. zjazd z autostrady 15 min w jedną stronę tylko po to, aby się podładować przez 5 minut.

Przygotowałem także takie porównanie RWD BYD oraz LR właśnie w temacie zasięgu i czasu ładowania:
https://forum.elektrowoz.pl/threads/tesla-model-y-rwd-vs-lr-podsumowanie.5016/post-133151

Z testów wynika, że BYD ładuje się nieznacznie szybciej niż LR, więc w takim samym czasie, doładuje więcej zasięgu. Do tego auto jest bardziej ekonomiczne, co przełoży się na jeszcze większy zasięg.

No i tutaj mi wychodzi, że gdyby sieć ładowarek była gęstsza to RWD BYD byłoby autem wystarczającym.

Natomiast nie ukrywam, że RWD BYD kusi. I tutaj pytanie do osób, które użytkują taką wersję teraz w zimą:
  • jak takie auto sprawdza się w dłuższych trasach?
  • czy jeśli jest trzymane w garażu, to po dojechaniu na ładowarkę normalnie się ładuje (w sensie 170 kW) czy moc jest ograniczona?

W PL wciąż LR daje przewagę na odcinku do pierwszej ładowarki i na ten moment ja postanowiłem dozbierać jeszcze do LR.
Ciekaw jestem Waszej opinii w tym temacie.
 
Top