Kupiłem TMY RWD - moje wrażenia i życie z EV.

Pepek

Posiadacz elektryka
dzien dobry - no wlasnie jak to jest z bateria w obecnie produkowanych (w Berlinie) MY RWD ? jest LFP czy LFP od BYD ? generalnie zamowilem auto ze stocku - na dniach odbieram -> no i sam jestem ciekawy co sie trafi :0
BYD to też LFP :p Ale generalnie RWD z Berlina powinien mieć obecnie baterię BYD (no chyba, że pechowo jakoś będzie inna, bo to u nich nigdy nie wiadomo ;) ).
 

komatan

Nowy na Forum
BYD to też LFP :p Ale generalnie RWD z Berlina powinien mieć obecnie baterię BYD (no chyba, że pechowo jakoś będzie inna, bo to u nich nigdy nie wiadomo ;) ).
dlatego skorygowalem na "LFP od BYD" ;)
niemniej dzieki - i tez na to troche sie nastawiam - zobaczymy.
btw jaki jest najprostrzy sposob zeby sprawdzic typ baterii u siebie w aucie - jak juz odbiore ? gdzies w General Info w menu jest ?
 

GrzesiekG

Posiadacz elektryka
dlatego skorygowalem na "LFP od BYD" ;)
niemniej dzieki - i tez na to troche sie nastawiam - zobaczymy.
btw jaki jest najprostrzy sposob zeby sprawdzic typ baterii u siebie w aucie - jak juz odbiore ? gdzies w General Info w menu jest ?
Nie ma takiej informacji. Oficjalnie.
 

Wasp

Posiadacz elektryka
Podjedź na ładowarkę 😀 powinieneś mieć ~170 kW aż do
dlatego skorygowalem na "LFP od BYD" ;)
niemniej dzieki - i tez na to troche sie nastawiam - zobaczymy.
btw jaki jest najprostrzy sposob zeby sprawdzic typ baterii u siebie w aucie - jak juz odbiore ? gdzies w General Info w menu jest ?
bedziesz wiedział jak odbierzesz auto. Ladowanie na szybkiej powinieneś mieć 170kW aż do 49%.

Zobacz sobie krzywe ladowania w wątku porównującym rdw z awd. Tam widać że "stare" rwd ładuje się znacznie wolniej
 

KrzysztofFly

Moderator
btw jaki jest najprostrzy sposob zeby sprawdzic typ baterii u siebie w aucie - jak juz odbiore ? gdzies w General Info w menu jest ?
Najprościej chyba po średnicy otworów (w które przy okazji wtyka się także podkładki do podnoszenia samochodu ;) ).
 

miksell

Posiadacz elektryka
Samochód mam już kilka dni, zrobione jest ok 600km. Samochód trzymany pod chmurką.

ŁADOWANIE:
- SUC w Bonarce, momentalnie pokazywał prędkość 1000m/h. Podjechałem samochodem z zimną baterią czas ładowania od 7% do 100% wraz z kalibracją baterii 40 min.
- Testowałem też ładowanie zwykłą cegłą 220V. Czas ładowania liczony w dziesiątkach godzin. W 3 godziny doładowałem może z 50 km.
- Mam podpiętego Teslowskiego wallboxa. Przez noc da radę naładowac auto do pełna.

TRASY:
- jutro robię pierwsza trase, krk, śląsk itp... Zakładam,że obróce na baterii.
 

Jaceq

Pionier e-mobilności
Samochód mam już kilka dni, zrobione jest ok 600km. Samochód trzymany pod chmurką.

ŁADOWANIE:
- SUC w Bonarce, momentalnie pokazywał prędkość 1000m/h. Podjechałem samochodem z zimną baterią czas ładowania od 7% do 100% wraz z kalibracją baterii 40 min.
- Testowałem też ładowanie zwykłą cegłą 220V. Czas ładowania liczony w dziesiątkach godzin. W 3 godziny doładowałem może z 50 km.
- Mam podpiętego Teslowskiego wallboxa. Przez noc da radę naładowac auto do pełna.
Szacunkowy czas ładowania możesz sobie łatwo wyliczyć. Auto (TMY RWD) ma baterię "prawie" 60kWh. Zatem ładowarką o mocy 60kW ładowała by się równą godzinę od 0 do 100% (w uproszczeniu, bo wiadomo, że ciut dłużej gdyż na koniec zawsze ładowanie mocno zwalnia). Testowy Wallbox ma 11kW (jeśli go nie ograniczałeś ze względu na przykład na niską moc przyłączeniową), zatem w godzinę naładujesz nim około +/- 20% baterii. Jeśli celujesz w ładowanie do 100%, dorzucasz około 30 minut więcej bo w końcowej fazie zwalnia nawet do 1-2 kW. Ot i cała filozofia wyliczeń.
 

KrissTMY

Posiadacz elektryka
Zrobilem juz 12tys ta wersja. Zarzuca mi tyłek regularnie, jeśli jest mokro lub ślizgo - bezpiecznie jest tylko w trybie chill. Komputer reaguje momentalnie, ale tyłek ucieka mi regularnie jak wbijam sie na autostrady mimo zimowek wiec trzeba troche uważać. Tutaj oddaje wyższość wersji AWD. 🪫 Ładowanie do granicy 3 stopni nie ma praktycznie żadnej różnicy.
Testowałem w NL po nocy z ok - 4% ładowanie na SC (przy hotelu) - komputer ograniczył ładowanie do 11kWh i grzał baterie. Typowa wada LFP.
Kiedy ładuje sie pod po domem to zjeżam na podjazd do garażu i raz jak przymarzło nie mogłem wyjechać. Uratował mnie tryb ruszania na oblodzonym podłożu.
Nie parkuje w garażu bo bez czujników obije auto z każdej strony. (Tylko przed trasa aby naraz dojechać do Berlina z Poznania).
Przestałem przygotowywać auto do drogi na codzień bo zjada dużo prądu, ogrzewam tylko kabinę 5min przed wyjazdem. Blokuje mi rekuperację przez to :)
I jak tu mozna polegać na opiniach innych. Mam TMY RWD i mam dokładnie odwrotnie we wszystkim,
nic mi nie zarzuca tyłu, wystarczą odpowiednie opony. Wiem co to znaczy jazda autem z napędem na tył, mam takie, jeżdzę od 20 lat. Tesla ma doskonałą przyczepność.
Ruszam na sniegu, na podjezdzie bez najmniejszych problemów.
Do garazu wjezdzam bez czujników i nie ma problemów, przodem, tyłem.
Jaka wada baterii? Bzdura jakaś, wg mnie nie dotyczy baterii BYD.
Codziennie mam przygotowany samochód do jazdy, zuzycie do 1 %.

Opony letnie fabryczne 20" Michelin Pilot Sport EV - doskonałe
Zimowe goodyear ultragrip performance 3 255/45 r19.
 

Jaceq

Pionier e-mobilności
I jak tu mozna polegać na opiniach innych. Mam TMY RWD i mam dokładnie odwrotnie we wszystkim,
nic mi nie zarzuca tyłu, wystarczą odpowiednie opony. Wiem co to znaczy jazda autem z napędem na tył, mam takie, jeżdzę od 20 lat. Tesla ma doskonałą przyczepność.
Ruszam na sniegu, na podjezdzie bez najmniejszych problemów.
Do garazu wjezdzam bez czujników i nie ma problemów, przodem, tyłem.
Jaka wada baterii? Bzdura jakaś, wg mnie nie dotyczy baterii BYD.
Codziennie mam przygotowany samochód do jazdy, zuzycie do 1 %.

Opony letnie fabryczne 20" Michelin Pilot Sport EV - doskonałe
Zimowe goodyear ultragrip performance 3 255/45 r19.
Ja bym powiedział tak - czuć różnicę między 4x4 a RWD, nie ma co się czarować. Jeśli ktoś jeździł jak Ty czy ja z tylnym napędem, to nie będzie mieć problemu z RWD. Trzeba umieć jeździć i robić to świadomie. Fakt faktem, może się zdarzyć, że lekko tył zarzuci i to wynika z fizyki, której nie oszukasz. Np. jedziesz po łuku, jest bardzo ślisko, dajesz mocniej gazu i tył trochę ucieknie. Wg mnie w Tesli jest to bardzo minimalnie bo elektronika reaguje błyskawicznie i wyprowadza auto. Jeśli ktoś jest wrażliwy oraz niezwyczajny, to w tym krótkim momencie poczuje się nieswojo. W 4x4 sytuacja jest inna, bo pomaga przedni napęd i efektu "uciekania" tyłu w bok zazwyczaj nie ma. Gdyby to był przedni napęd, to fizyka działa zupełnie inaczej i tył też nie ucieknie (chyba, że na ręcznym..), ucieknie za to przód, ale tego nie wiedzieć czemu kierowcy mniej się boją. Gdy ostatnio było trochę śniegu to była okazja popróbować i wg mnie ciężko w Tesli wyprowadzić elektronikę z równowagi. Np. żeby postawić auto bokiem. Mnie się nie udało. Z ruszaniem, podjazdami itp. nie miałem problemów. Ale powtórzę, co wszyscy wiemy - trzeba umieć jeździć po śliskiej nawierzchni. Delikatnie operować gazem, podjeżdżać z głową, brać pod uwagę warunki i wydłużoną drogę hamowania. To oczywiście dotyczy wszystkich napędów. Nie raz obserwuję głupie zachowania na śniegu typu dociskanie gazu "bo nie idzie do przodu"... Jak to mówią, "nie pomoże koni kupa gdy kierowca będzie dupa...". Więc, konkludując, wg mnie nie ma się co bać RWD w Tesli - jeździ bardzo dobrze a elektronika robi bardzo dobrą robotę.
 
Top