Kupiłem TMY RWD - moje wrażenia i życie z EV.

Pabloss

Posiadacz elektryka
Witajcie,
kolejna trasa za mną Jaworzno - Utrecht - Jaworzno. Łącznie 2 369 km, zużycie 194 Wh/km. Prędkości autostradowe Polska 130-140, Niemcy 135-140, Holandia 100-110 km/h.
 

SylB

Fachowiec
Cat quest świetny, przeszedłem z dziećmi obie części 😁
Jakie tam dzieci, u mnie wyjazd na zakupy wygląda tak.
- Kochanie nie śpiesz się zrób zakupy ja sobie poczekam w samochodzie na parkingu. :D
I dawaj w Sky Force.

Wracając do zużycia.
Zużycie brutto (czyli wg. licznika w garażu) TMY LR za marzec = 19,23kWh/100
I tu ciekawostka dane z licznika pokryły się w 100% za danymi z Teslamate
 
Last edited:

deCastelano

Fachowiec
Co do zużycia to nie do końca na temat, ale: Mam teraz przez kilka dni okazję pojeździć Q4 e-tronem i byłem w szoku ile to żre - na tej samej trasie, tego samego dnia Tesla miała zużycie ok 15, podczas gdy Audi 22 :O bateria w Audi 77 netto i przy 73% naładowania zasięg pokazywała 200 km… mówię tu o jeździe miejskiej, poza godzinami szczytu. To jest jakaś abstrakcja, a dodając całkowity brak dynamiki względem Y LR to po prostu zakrawa o dramat. Auto w środku też nie wykonane z lepszych materiałów, boczki drzwi nawet powiedziałbym, że w Tesli są przyjemniejsze. Multimedia za to dla odmiany są słabe, dosyć wolne i potrafią wywalić błąd przy tak prostej czynności jak parowanie telefonu. Ogólnie warto robić takie porównanie w miarę możliwości - bardzo się wtedy docenia swój wybór :)
 

miksell

Posiadacz elektryka
Kolejne KM za mną. Obecny przebieg to ok 9300 km.

Trochę statystyk:
aktualny przebieg: 9283
łącznie zużyta en: 1935 kwh
ładowanie w domu 60%
ładowanie SUC 34%
ładowania inne: 6%

Ile to kosztowało?
Łącznie na energie wydałem ok. 2153,55 zł. 1km kosztuje więc ok 0,23 zł.
Można powiedzieć iż 100km to koszt ok 23 zł, a więc jest to ekwiwalent ok 3,5 lista paliwa.

Porównanie z innym samochodem.
Kiedyś jeździłem toyotą RAV4 hybrydą z 2017 roku. Wielkościowo podobna jest do TMY. Toyota spalała ok 8,5l.
Koszt 100 km toyotą to ok. 55,25 zł.
Można więc powiedzieć iż TMY jest o połowę tańsza w użytkowaniu.

Gdybym miał więcej FV na dachu...
Moja FV była projektowana tylko dla domu. Mam za mało prądu by ładować EV. Wychodzi mi iż musze dołożyć ok 4kw by "za darmo" ładować EV.

Opłacalność FV
Szacuję że koszt instalacji FV to ok 16 000 zł. Myślę, że jeśli będę w 60% ładować się w domu to mój koszt przejechania 1 km spadnie z 0,23 do ok 0,15 gr /km. (założenie dla ok 25-30 tys. km rocznie)
Widać więc iż montując FV zaoszczędzamy ok. 0,08zł na km.
16 000 / 0,08 zł = 200 000 km ;-)
200 tys. km / 30 tys. km = 6,6 lat.

Porównajmy to ze spalinówką:
Przez 6,6 lat przejadę: 30000*6,6 = 198 000 km
1. Koszt przejechania TMY ładowaną w domu bez FV: 45 540 zł
2. Koszt przejechania TMY ładowaną w domu z FV + koszt instalacji FV: 45750 z
3. Koszt przejechania RAV4 hybryda: 108 900 zł
4. Koszt przejechania autem które spala 6l/100km : 77 220 zł

WNIOSKI:
1. TMY jeździ taniej połowę jeśli porównamy ją z hybrydą podobnej wielkości (RAV4, Honda CR-v)
2. TMY jeździ o 25% niż oszczędna hybryda / diesel
3. Fotowoltaika do ładowania EV zwraca się po ok 6,6 latach.

ale....

jeśli mamy już FV i nie wliczamy jej w koszty samochodu to jest jeszcze taniej, bo przez 6,6 lat wydamy na paliwo nie 45 a ok 30 tys zł.
 

Jozin von Bazin

Posiadacz elektryka
Fajne wyliczenie. Mi wyszło podobnie, tylko ja do kalkulacji zakładałem, że auto pali mi benzyny średnio 7L. Jazda EV to 50% kosztów jazdy na benzynie. Ja bym do tego dołożył koszty przeglądów jeszcze, plus tego co w aucie benzynowym trzeba będzie wymienić, a będzie tego sporo, przy 198tyś same klocki hamulcowe pewnie 4-5 razy do wymiany, tarcze.
Przy 30 tyś km będą trzy wizyty w ASO, policz sobie swoją dniówkę, to też jest koszt, no chyb, że serwis przyjeżdża po auto.
Nie wiem jakie są koszty eksploatacji elektryka, poza zużyciem energii, ale zakładam, że są wielokrotnie niższe.

Sprawdzał ktoś może ile "pali" TMY RDW i 3 RWD przy autostradowych 140km/h, duża różnica?
 

faktory

Fachowiec
Takie 2 pytania:
1. TMY RWD - czy trzymacie się ładowania do 100% raz na tydzień?
Przy codziennej jeździe wokół komina raczej ładuję w ciągu dnia jak panele pracują, ile wpadnie tyle wpadnie. Przed trasą do 100%. Ładuję dołączoną cegłą do auta. Myślałem o jakiejś ładowarce którą można spiąć z falownikiem żeby regulowała moc do tego co produkuje ale to za duży koszt się robi, a teslowa cegła pracuje na 3kW więc przy ładnej pogodzie z automatu nie wyprzedzi ilości którą produkują panele. Może z czasem pokuszę się o Habu żeby jednak mieć w razie potrzeby te 11 kW.
 

Michal

Moderator
2. TMY LR - czy jak np ładujecie przez 3-4 tygodnie tylko do 80% to dużo Wam się zmienia km wyświetlane zamiast %?
Chyba nikt nie rozumie pytania ;)
 

Maxxxx

Zadomawiam się
Chyba nikt nie rozumie pytania ;)
ja ładuje tygodniami do 70% , jak mi spadnie w okolice 30-40%. Zasięg na przestrzeni ostatnich 3 mc wzrósł mi o 1-2 km na wyświetlaczu (przy tych 70%) ale to chyba dlatego że zrobiło się trochę cieplej i w końcu po roku załadowałem auto do 100% (pierwszy raz:D). Pewnie coś się zbalansowało. Ogólnie to jestem mega zadowolony z degradacji bo z początkowych 520-522km przy odbiorze teraz mam 515-516 km . A więc po roku praktycznie może 1%. pozdroo
 
Top