Kolejne KM za mną. Obecny przebieg to ok 9300 km.
Trochę statystyk:
aktualny przebieg: 9283
łącznie zużyta en: 1935 kwh
ładowanie w domu 60%
ładowanie SUC 34%
ładowania inne: 6%
Ile to kosztowało?
Łącznie na energie wydałem ok. 2153,55 zł. 1km kosztuje więc ok 0,23 zł.
Można powiedzieć iż 100km to koszt ok 23 zł, a więc jest to ekwiwalent ok 3,5 lista paliwa.
Porównanie z innym samochodem.
Kiedyś jeździłem toyotą RAV4 hybrydą z 2017 roku. Wielkościowo podobna jest do TMY. Toyota spalała ok 8,5l.
Koszt 100 km toyotą to ok. 55,25 zł.
Można więc powiedzieć iż TMY jest o połowę tańsza w użytkowaniu.
Gdybym miał więcej FV na dachu...
Moja FV była projektowana tylko dla domu. Mam za mało prądu by ładować EV. Wychodzi mi iż musze dołożyć ok 4kw by "za darmo" ładować EV.
Opłacalność FV
Szacuję że koszt instalacji FV to ok 16 000 zł. Myślę, że jeśli będę w 60% ładować się w domu to mój koszt przejechania 1 km spadnie z 0,23 do ok 0,15 gr /km. (założenie dla ok 25-30 tys. km rocznie)
Widać więc iż montując FV zaoszczędzamy ok. 0,08zł na km.
16 000 / 0,08 zł = 200 000 km ;-)
200 tys. km / 30 tys. km = 6,6 lat.
Porównajmy to ze spalinówką:
Przez 6,6 lat przejadę: 30000*6,6 = 198 000 km
1. Koszt przejechania TMY ładowaną w domu bez FV: 45 540 zł
2. Koszt przejechania TMY ładowaną w domu z FV + koszt instalacji FV: 45750 z
3. Koszt przejechania RAV4 hybryda: 108 900 zł
4. Koszt przejechania autem które spala 6l/100km : 77 220 zł
WNIOSKI:
1. TMY jeździ taniej połowę jeśli porównamy ją z hybrydą podobnej wielkości (RAV4, Honda CR-v)
2. TMY jeździ o 25% niż oszczędna hybryda / diesel
3. Fotowoltaika do ładowania EV zwraca się po ok 6,6 latach.
ale....
jeśli mamy już FV i nie wliczamy jej w koszty samochodu to jest jeszcze taniej, bo przez 6,6 lat wydamy na paliwo nie 45 a ok 30 tys zł.