HONDA HR-V III e:HEV – hybryda szeregowa czyli elektryk zasilany silnikiem spalinowym

pluto

Pionier e-mobilności
Z uwagi iż nie ma działu HONDA przedstawię tutaj swój nowy nabytek – nową HONDĘ HR-V III e:HEV w środkowej wersji wyposażenia Advance + lakier metalik Premium Crystal Red Metallic.

a.jpg

Jest to hybryda szeregowa gdzie silnik benzynowy zasila generator, który wytwarza energię elektryczną i przekazuje ją do elektrycznego silnika napędowego, który z kolei napędza koła.
Działa to znakomicie (lepiej niż w Toyocie nawet w V generacji jaka jest w Corolli Cross) - technologią ponoć zaczerpnięta z Formuły 1® 😊

Pod maską mamy silnik spalinowy 1,5 czterocylindrowy wolnossący i silnik elektryczny 131 KM (253 Nm) co pozwala na realne przyśpieszenie od 0 do 100 km w 9,5 s.

IMG_20221122_150403a.jpg

Jak na małego crossovera B/B+ w kabinie jest zaskakująco dużo miejsca tak jak w Tesli 3 (a to auto klasy D) oczywiście nie mówię o bagażniku, ale za to system składania tylnych siedzeń jest genialny i można przewozić przedmioty o sporych gabarytów gdzie w TM3 w życiu by nie weszły.

IMG_20221122_150058a.jpg

Co mnie zaskoczyło w tym autku:
- jest cichutkie w środku (MY2023 jest dodatkowo wyciszony) silnik pracuje na wolnych obrotach i stosunkowo często podejmuje pracę ale jest zupełnie niewyczuwalny tak do ok. 90 km/h potem go już słychać ale fajnie są wirtualne biegi co powoduje że dźwięk jest zdecydowanie przyjemniejszy niż w hybrydach Toyoty. Silnik spalinowy przez większość czasu pracuje jako generator prądu, a dopiero przy wyższych, jednostajnych prędkościach przekazuje napęd bezpośrednio na przednie koła.
- akumulator ma ok. 0,9 kWh jest mały ale szybko się ładuje szczególnie w czasie jazdy po mieście;

IMG_20221122_092356a.jpg

- zawieszenie jest sztywne, sprężyste i cicho wybiera nierówności (lepiej niż w TM3 przez co autem dobrze jeździ się po krętych drogach – szkoda że nie ma parę kucyków więcej (ale do spokojnej jazdy tak do 120-130 km/h wystarczy);
- bardzo dobra jakość użytych materiałów (nawet wizualnie wyglądają lepsze niż są w rzeczywistości);

IMG_20221122_145656a.jpg

- miękkie obicie deski rozdzielczej czy boczków drzwi oraz miłe w dotyku inne elementy są rzadko spotykane w tym segmencie (kokpit trochę przypomina ten w Mazdzie);

IMG_20221122_150219a.jpg

- bardzo cichutko i lekko zamykają się wszystkie drzwi (nawet elektryczna klapa bagażnika delikatnie się domyka) Tesla tu znacznie gorzej wypada;
- bardzo dobre fotele ale to kwestia indywidualna;

IMG_20221122_145721a.jpg

- w miarę duży prześwit 18,5 cm;

IMG_20221122_143855a.jpg

- dobra jakość kamery cofania, ale niestety nie ma porównania z tą w Teslach;
- brakuje mi wyświetlania kamer martwego punktu, ale jest informacja świetlna i dźwiękowa więc jest spoko;
- system utrzymania pasa ruchu jest bardzo agresywny (w Toyocie czy Tesli jest to lepiej dopracowane) dla mnie za bardzo ingeruje w samą jazdę więc je wyłączam szczególnie podczas jeździe po wąskich drogach ( na drogach ekspresowych i autostradach jest ok);
- AUTO HOLD nie wyłącza się po zgaszeniu auta – duży plus;
- nie da się przełączyć napędu ręcznie na EV – decyduje to tylko komputer w trybie automatycznym;
- czterostopniowa rekuperacja sterowana łopatkami przy kierownicy;
- bardzo niskie spalanie paliwa (z trasy Poznań – Zielona Góra drogami A2 i S2 z prędkościami 120-130 km/h wyszło 4,4 l/100 km), w mieście często jest widoczna 3 z przodu 😊 super (po pierwszym tankowaniu zużycie wyszło 4,42 l/100 km z przebiegu 725 km a jeszcze rezerwa mi się nie zapaliła (bak mały tylko 40 l) – jazda w trasie tańsza niż elektrykiem.

IMG_20221122_191104a.jpg
IMG_20221123_185849a.jpg

Tyle uwag które sukcesywnie będę uaktualniał.
 
Last edited:

Ev3

Pionier e-mobilności
Wracając do krótkich odcinków to do pracy mam 5,3 km, auto stoi tylko pod wiatą i jak widać na poniższych zdjęciach np. dziś rano (7 stopni C deszcz) po około 200 m już przechodzi na EV, po kilkuset metrach dalej zapala się silnik spalinowy ale po chwili gaśnie i tak wkoło. Po 2-3 km temperatura silnika jest optymalna. Oczywiście zimą przy ujemnych temperaturach jest większe zużycie ale maksymalnie nie przekracza 5-6 litrów nawet przy bardzo silnych mrozach.
A w trasie?
Ile by paliła przy prędkościach autostradowych, gdyby jednak miała wyjechać gdzieś dalej?
 

Ev3

Pionier e-mobilności
ten elektryk Hondy to jest auto na odp.... , taki przerobiony Jazz. Czytałem, że mają na poważnie wejść na rynek z większą ilości modeli elektrycznych.
Ale zrobionych na poważnie, czy tak samo?
Bo i Mazda i Toyota i Subaru, zrobiły swoje tak samo jak Honda.
 

Elektromobilista

Nowy na Forum
Super - przebieg prawie 20 tys. km, pod koniec miesiąca idzie na II przegląd - nudy nic się nie dzieje więc i nie ma co pisać.
Żona zadowolona, ja też mam spokój z autami wreszcie mamy czas na rozwijanie pasji zwiedzania świata.
Więcej nie pisze bo zaraz będzie fala hejtu ;)

View attachment 21130

Pozdrawiam wszystkich niezależnie czym akurat jeżdżą.

Bateria faktycznie jest mała bo niespełnie 1 kWh ale więcej nie trzeba bo i tak prawie połowa trasy przy spokojniej jeździe jest na samym elektryku, a wtedy jest naprawdę cicho w kabinie - po uruchomieniu generatora prądu jest jak w normalnym aucie spalinowym.
Ale jest zdecydowanie ciszej niż w hybrydach Toyoty (silnik 4 cylindrowy, lepsze wyciszenie kabiny szczególnie nadkoli) - jeśli ktoś jeździł hybrydami Toyoty to wie co mam na myśli ;)

Aczkolwiek 2 miesiące temu kupiłem kolejną hybrydę Yaris Cross e-HEV 130 KM po lifcie i tam już jest więcej wygłuszenia od silnika, podwójne szyby i mocniejszy silnik elektryczny - jest lepiej, ale nie tak jak w Hondzie.

Co do zużycia w trasie to opisywałem w tym temacie w poście #10 więc nie będę się powtarzał bo nic się nie zmieniło.

Zużycie w poszczególnych miesiącach pokazuje poniższy wykres (rzeczywiste od zakupu).

View attachment 21160
Można zauważyć że nowa benzyna E10 o większej ilości etanoli (oferowana od stycznia 2024 roku) spowodowała wyraźny wzrost zużycia - taka to ekologia (tak samo mam w hybrydzie Toyoty).
Ale i tak nie jest źle jak to opisują znawcy aut z YouTube gdzie pokazują dziwne wartości - hybrydą trzeba nauczyć się jeździć i to widać choćby z ostatnich tankowań (autem jeździ żona, głównie do pracy 8 km, na zakupy i krótkie wyjazdy do rodziny).

View attachment 21163

Co do kosztów to na dystansie 19 100 km (prawie 2 lata użytkowania) HR-V zużyła 902 litry paliwa o wartości 5681 zł, a pozostałe koszty w tabeli poniżej:
View attachment 21161
Za dwa tygodnie kolejny przegląd (już o większym zakresie więc i droższy) oraz kolejne ubezpieczenie też pewnie o większej wartości bo agent coś wspominał, że będzie drożej.

Auto godne polecenia szczególnie do miasta i nie tylko, dużo miejsca w środku, praktyczne rozwiązanie przewozu dużych gabarytów w samochodzie chodź bagażnik jest mały, praktycznie bezobsługowe auta.

Za rok lub 2 lata będzie wymiana na inny samochód dla żony (pewnie kolejna hybryda) bo po Zoe i dwóch Teslach 3 i Y jakoś nie śpieszno nam do aut elektrycznych, ale to już było i każdy musi spróbować i zdecydować co jest dla niego lepsze i dobrze wybrać (y)
Dzięki za obszerną wypowiedź.
Co do hejtu - 4 lata temu brałem w finansowanie "ostatnie" auto spalinowe - prze te 4 lata nie doczekałem się ev w okolicach 140 000 zł które pozwoliło by mi komfortowo jeździć okazjonalne trasy 700-1200km. Patrzę realnie na to co mogę mieć za te pieniądze.

Sama Honda HR-V nie przekonała mnie za pierwszym razem (moim zdaniem za słabe wyciszenie i zbyt wysoka cena) obecnie można mieć auto po liftingu, lepiej wyciszone, za około 130 000 w wersji advance co jest dla mnie super ofertą, zwłaszcza jeśli doda się do tego bardzo płynny układ hybrydowy.

Możesz jeszcze napisać jak ceny przeglądów wyglądają - mi w salonie chcieli wcisnąć pakiet 6 lat za 6 600 zł i zastanawiam się czy to dobra oferta?
Kolejne pytanie, jak auto zachowuje się na dużych podjazdach/zjazdach(bardzo zwalnia, nie daje rady hamować rekuperacyjnie)?
 

pluto

Pionier e-mobilności
Faktycznie Honda bardzo przegięła z cenami HR-V, ja 2 lata temu pod koniec roku kupiłem ten model i też tylko dlatego że dali spory rabat i wyszło niecałe 120 tys. zł plus voucher na folię PPF o wartości 3500 zł.
Mi także wciskali ale pakiet na 3 lata za bodajże za 3500 zł - nie brałem i chyba dobrze zrobiłem.

Auto ma przeglądy co 20 tys. lub 1 rok.
Pierwszy przegląd (mały) kosztował mnie niecałe 270 zł.
Za 2 tygodnie jadę na drugi przegląd po 2 latach (tzw. duży) i wtedy podzielę się informacją co i za ile go zrobili.

Co do rekuperacji to można ją zwiększać/zmniejszać łopatkami przy kierownicy (4 stopnie), żona jeździ na trybie B i ma cały czas włączoną rekuperację na max. czuć jak auto hamuje (nawet na zjazdach) ale nie zatrzymuje się do 0 jak np. Tesla.

Najlepiej wziąć auto na weekend i przejechać się nią w różnych warunkach bo nie każdemu przypadnie do gustu (wysoka pozycja za kierownicą, pionowo ustawiona szyba czołowa). Ogólnie samochód bardzo komfortowy w podróżowaniu, ekonomiczny przy zachowania podstawowych zasad jazdy hybrydami, naprawdę porządne materiały wykończeniowe (takie widziałem tylko moim Audi A4 i Mercedesie GLC - reszta daleko w tyle) a co najważniejsze nic nie stuka i puka na kiepskich drogach.

Ja czekam na przegląd, zakupiłem już swój olej, wymieniłem filtr kabinowy i zobaczymy .... :)

20240919_171012.jpg
 
Last edited:

krzyss

Pionier e-mobilności
Bateria faktycznie jest mała bo niespełnie 1 kWh ale więcej nie trzeba bo i tak prawie połowa trasy przy spokojniej jeździe jest na samym elektryku, a wtedy jest naprawdę cicho w kabinie - po uruchomieniu generatora prądu jest jak w normalnym aucie spalinowym.
Ale jest zdecydowanie ciszej niż w hybrydach Toyoty (silnik 4 cylindrowy, lepsze wyciszenie kabiny szczególnie nadkoli) - jeśli ktoś jeździł hybrydami Toyoty to wie co mam na myśli ;)

Aczkolwiek 2 miesiące temu kupiłem kolejną hybrydę Yaris Cross e-HEV 130 KM po lifcie i tam już jest więcej wygłuszenia od silnika, podwójne szyby i mocniejszy silnik elektryczny - jest lepiej, ale nie tak jak w Hondzie.

Co do zużycia w trasie to opisywałem w tym temacie w poście #10 więc nie będę się powtarzał bo nic się nie zmieniło.

Zużycie w poszczególnych miesiącach pokazuje poniższy wykres (rzeczywiste od zakupu).

View attachment 21160
Można zauważyć że nowa benzyna E10 o większej ilości etanoli (oferowana od stycznia 2024 roku) spowodowała wyraźny wzrost zużycia - taka to ekologia (tak samo mam w hybrydzie Toyoty).
Ale i tak nie jest źle jak to opisują znawcy aut z YouTube gdzie pokazują dziwne wartości - hybrydą trzeba nauczyć się jeździć i to widać choćby z ostatnich tankowań (autem jeździ żona, głównie do pracy 8 km, na zakupy i krótkie wyjazdy do rodziny).

View attachment 21163

Co do kosztów to na dystansie 19 100 km (prawie 2 lata użytkowania) HR-V zużyła 902 litry paliwa o wartości 5681 zł, a pozostałe koszty w tabeli poniżej:
View attachment 21161
Za dwa tygodnie kolejny przegląd (już o większym zakresie więc i droższy) oraz kolejne ubezpieczenie też pewnie o większej wartości bo agent coś wspominał, że będzie drożej.

Auto godne polecenia szczególnie do miasta i nie tylko, dużo miejsca w środku, praktyczne rozwiązanie przewozu dużych gabarytów w samochodzie chodź bagażnik jest mały, praktycznie bezobsługowe auta.

Za rok lub 2 lata będzie wymiana na inny samochód dla żony (pewnie kolejna hybryda) bo po Zoe i dwóch Teslach 3 i Y jakoś nie śpieszno nam do aut elektrycznych, ale to już było i każdy musi spróbować i zdecydować co jest dla niego lepsze i dobrze wybrać (y)
No to ja nie wiem czym ty jezdzisz. Tak zle wyciszonego auta jak ta honda to ja juz dawno nie prowadzilem.
Jestem w stanie zaakceptowac niska moc itp. Ale tak zle wyciszonej kabiny nie.
I tego nie poprawisz bo problem jest z wyciszeniem przedniej grodzi.
Jezdzilem juz dwoma i w obu jest rownie zle. W korku w miescie ok, ale jechac szybciej niz 80-100km/h to wyje dwa razy glosniej niz hybrydy toyoty (yaris hybrydowy pierwszy mial podobnie)
 

vwir

Pionier e-mobilności
No to ja nie wiem czym ty jezdzisz. Tak zle wyciszonego auta jak ta honda to ja juz dawno nie prowadzilem.
Jestem w stanie zaakceptowac niska moc itp. Ale tak zle wyciszonej kabiny nie.
I tego nie poprawisz bo problem jest z wyciszeniem przedniej grodzi.
Jezdzilem juz dwoma i w obu jest rownie zle. W korku w miescie ok, ale jechac szybciej niz 80-100km/h to wyje dwa razy glosniej niz hybrydy toyoty (yaris hybrydowy pierwszy mial podobnie)
Aż z ciekawości chciałem sprawdzić oficjalne dane na ADAC, ale akurat tego modelu Hondy nie ma:

Wprawdzie dla nowszych samochodów podają już tylko wartość dla 130km/h (kiedyś było dla trzech różnych prędkości) ale to daje niezły pogląd na to co się dzieje również przy niższych prędkościach.
 

Ev3

Pionier e-mobilności
No to ja nie wiem czym ty jezdzisz. Tak zle wyciszonego auta jak ta honda to ja juz dawno nie prowadzilem.
Jestem w stanie zaakceptowac niska moc itp. Ale tak zle wyciszonej kabiny nie.
I tego nie poprawisz bo problem jest z wyciszeniem przedniej grodzi.
Jezdzilem juz dwoma i w obu jest rownie zle. W korku w miescie ok, ale jechac szybciej niz 80-100km/h to wyje dwa razy glosniej niz hybrydy toyoty (yaris hybrydowy pierwszy mial podobnie)
Ale przecież pisane było założenie "spokojnej jazdy".
Czyli pewnie te 80-100 już się nie łapie do tego....
 

pluto

Pionier e-mobilności
No to ja nie wiem czym ty jezdzisz. Tak zle wyciszonego auta jak ta honda to ja juz dawno nie prowadzilem.
Jestem w stanie zaakceptowac niska moc itp. Ale tak zle wyciszonej kabiny nie.
I tego nie poprawisz bo problem jest z wyciszeniem przedniej grodzi.
Jezdzilem juz dwoma i w obu jest rownie zle. W korku w miescie ok, ale jechac szybciej niz 80-100km/h to wyje dwa razy glosniej niz hybrydy toyoty (yaris hybrydowy pierwszy mial podobnie)
Wiem czym jeżdżę dlatego zdecydowanie nie zgadzam się ze stwierdzeniem że nowa Honda HR-V jest głośną hybrydą. Oczywiście jest to auto jakby nie było spalinowe i będzie głośniejsze podczas pracy silnika ale jak umiejętnie sie jeździ to jest naprawdę cicho jak na hybrydę.
Jeździłem już dużo autami hybrydowymi i mogę z całą odpowiedzialnością stwierdzić że spośród 4 użytkowanym nowych hybryd właśnie Honda jest najcichsza (oczywiście pomijając różne systemy napędów hybrydowych), na drugim miejscu stawiałbym Renault, trzecia Toyota i czwartym Nissan.
Najlepiej to słuchać jak przełączy się na napęd tylko elektryczny to jest ciszej niż np. w Tesli 3 LR gdzie oprócz szumów wiatru słuchać było odgłosy skrzypienia fotela czy też inne odgłosy z bagażnika lub w Tesli Y.
Rozumiem że każdy ma inne rozumienie hałasu, ale przecież nawet producent w danych homologacyjnych wskazuje duże różnice hałasu podczas jazd homologacyjnych między tymi samochodami a z tymi danymi chyba nie ma co dyskutować.
Wiem że niektórzy maja awersję do wszystkich aut spalinowych/hybryd ale nie podpadajmy w skrajności.
 
Top