Instalacja wallboxa w garażu podziemnym

Anderus

Zadomawiam się
Cześć wszystkim, czy ktoś ma do polecenia firmą inną niż Bezszelestni (zauważyłem coraz więcej złych opinii tj. bardzo długi czas oczekiwania i olewanie klienta) do całego procesu doboru oraz instalacji ładowarki do samochodu elektrycznego w garażu podziemnym?
 

Anderus

Zadomawiam się
EV, podobnie jak instalacje PV, pompy ciepła i pewnie parę innych mają w usługach ekstra narzut na nowość, dotację i przekonanie pospólstwa, że to w przeciwieństwie do czajnika jakaś magia na lepszy prąd.
Zwróć jedynie uwagę, czy na tym obwodzie jest jakieś zabezpieczenie różnicowo prądowe (przy liczniku, albo w samej ładowarce). EV podłączony do sieci należy traktować tak jak inne niebezpieczne odbiorniki (np. pralkę). W garażu podziemnym problem nie jest tak duży jak pod gołym niebem, ale raczej nie chcesz dostać 230V jako dokładki do porannej kawy, jak jakiś kabelek się obluzuje.
Sam elektryk po oględzinach powiedział że jest zabezpieczenie różnicowo prądowe przy liczniku bo zapytałem się o ogólne zabezpieczenia i ryzyko związane z używaniem takiej ładowarki w garażu podziemnym.
 

elmartines

Zadomawiam się
Apdejt z mojej strony:
Skontaktowałem się z elektrykiem i zrobił wycenę na, uwaga uwaga, 2500 zł brutto bez ładowarki czyli ogólny koszt nie przekroczy 5000. Sam elektryk był zaskoczony jak zobaczył gdzie mam licznik do mieszkania(na początku była mowa tylko o nowym liczniku ale jednak da się podpiąć z obecnego), który znajduje się w przejściu do garażu podziemnego, a dokładniej w szafie umiejscowionej na ścianie oddzielającej sam garaż, więc na pewno ten fakt znacząco wpłynęło na cenę. Obecnie czekam na ekspertyzę, ponieważ pomimo praktycznie ogarniętego tematu ze wspólnotą i tak muszą być spełnione formalność, także podsumowując: mam szczęście, że deweloper wymyślił sobie podczas budowy budynku umiejscowienie liczników do mieszkań na poziomie garażu podziemnego.

Dzięki @piotrpo za radę żeby nie bawić się w "wyspecjalizowane" firmy od ładowarek, ponieważ dostałem wycenę na prawie 10k od takiej samej usługi jak u miejscowego elektryka.
O ile mi wiadomo od licznika może iść tylko jeden przewód i to jest ten do Twojego mieszkania. Jeśli chcesz się podpiąć pod tem sam licznik musisz to zrobić w rozdzielni za licznikiem czyli ... w Twoim mieszkaniu.
 

Ev3

Pionier e-mobilności
O ile mi wiadomo od licznika może iść tylko jeden przewód
Niby dlaczego?
U mnie idą dwa, w tym jeden nowy i gruby, do garażu z pv.

A nawet jakby - nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zrobić małą rozdzielnię i z niej dopiero wyprowadzić przewód do domu.
 

Anderus

Zadomawiam się
Niby dlaczego?
U mnie idą dwa, w tym jeden nowy i gruby, do garażu z pv.

A nawet jakby - nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zrobić małą rozdzielnię i z niej dopiero wyprowadzić przewód do domu.
U mnie też jest miejsce na 2 przewody, sam elektryk mi pokazał że od licznika jeszcze może iść jeden dodatkowy.
 

elmartines

Zadomawiam się
Niby dlaczego?
U mnie idą dwa, w tym jeden nowy i gruby, do garażu z pv.

A nawet jakby - nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zrobić małą rozdzielnię i z niej dopiero wyprowadzić przewód do domu.
Nie wymyśliłem sobie, tego tylko taką dostałem informację na piśmie że Stoenu w Warszawie.
Cytuję: "Zakładając że ładowarka będzie jednostanowiskowa, dla jednego Klienta, to myślę że Klient będzie wolał zasilić ją ze swojego licznika. Technicznie jest to prosta sprawa. Problemem dla Klienta może być to, że zasilenie powinno iść z mieszkania Klienta. Ani pod licznik ani pod zabezpieczenia nie można wpinać więcej niż po jednej żyle, czyli tak jak jest w tej chwili. Także aby taką ładowarkę zasilić, w tablicy mieszkaniowej Klienta należy dołożyć zabezpieczenie do niej i z tych zabezpieczeń poprowadzić przewód z powrotem do garażu."
To było w 2022 r. - nie sądzę żeby się coś zmieniło od tego czasu.

Druga sprawa jest taka, że posiadanie oddzielnego licznika na ładowarkę to olbrzymi komfort wyboru taryfy tylko do celu ładowania auta, łącznie z taryfami dynamicznymi jak już sprzedawcy się z nimi ogarną.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Jest tu jakieś niezrozumienie lub pomieszanie .?
Na początku tej odpowiedzi i to w formie przypuszczenia a nie konkretów , jest napisane iż tylko jedno urządzenie może być podpięte pod jedno zabezpieczenie i licznik
Ale dalej dozwolono podpiąć drugie urządzenie z tym że trzeba tylko dodać zabezpieczenie aby powrócić z tym do garażu.
Wg mnie po pierszym zabepieczeniu mozna rozdzielić linię i dalej zabezpieczyc tą do garażu a nawet tą do domu
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Zwróć jedynie uwagę, czy na tym obwodzie jest jakieś zabezpieczenie różnicowo prądowe (przy liczniku, albo w samej ładowarce). EV podłączony do sieci należy traktować tak jak inne niebezpieczne odbiorniki (np. pralkę).
Zabezp, różnicowoprądowe (RCD) na 100% jest zamontowane w ładowarce. Z reguły jest to zabezpieczenie o 2 klasy lepsze niż typowe w domu, bo ma zadziałać też na upływ prądu stałego i pulsującego. Chyba jest to nawet wymagane do atestu ładowarki.

W typowym projekcie EVCS, RCD (już "zwykłe") jest w stawiane w skrzynce na stanowisku postojowym, tam gdzie dołączona jest ładowarka. Bez tego instalacja może nie przejść odbioru techn. ze względu na braki w zabezpieczeniu przeciwporażeniowym. Koszt tego wyłącznika to jakieś 60-180 zł, zależnie od marki.

Przy liczniku ani w rozdzielnicy w garażu RCD nie uświadczysz, ze względu na selektywność zabezpieczeń. To montuje się na samym końcu instalacji - w głównej rozdzielnicy w mieszkaniach, albo w rozdzielnicach administracyjnych.
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Ani pod licznik ani pod zabezpieczenia nie można wpinać więcej niż po jednej żyle, czyli tak jak jest w tej chwili. Także aby taką ładowarkę zasilić, w tablicy mieszkaniowej Klienta należy dołożyć zabezpieczenie do niej i z tych zabezpieczeń poprowadzić przewód z powrotem do garażu."
Zgodnie z wiedzą techniczną, na każdym rozgałęzieniu instalacji albo zmianie przekroju przewodu, należy wstawiać odpowiednio dobrany wyłącznik nadprądowy (zabezpieczenie).
Czyli że kabel powrotny do garażu musi mieć swój własny, nowy bezpiecznik w rozdzielnicy.
Chyba to miał autor na myśli :)
 
Top