Gurumotive

Fachowiec
Cześć i czołem!

Jak sfinansować samochód elektryczny w programie mój elektryk?
Sprytnie. Podzielę się z Wami moimi przemyśleniami.

Czy wiadomo już coś o dopłatach do leasingów?
Oprócz zapewnień Ar**la, nie wiadomo nic.

Jaki leasing samochodu elektrycznego jest najtańszy?
Najniższą sumę opłat komunikuje Santandr Konsumencki Multiwypożyczalniowy.

Czy to znaczy, że parafabryczna propozycja Tesli, to najlepsza oferta?
Nie, to znaczy, że jest to najtańsza oferta. Ma zasadniczo dwie wady.

Najtańszy leasing Tesla:
Jeśli leasing kosztuje 101%, to wiedz, że jest subsydiowany, albo przez producenta samochodu, albo przez Europejski Bank Inwestycyjny.
W przypadku Tesli, oraz SCM, podejrzewam że jest to EBI. Program "mój elektryk" nie dopłaca do kontraktów, które korzystają z innej dotacji:

Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.09.10.png
Czy leasing na 101% kosztuje 101%?
Nigdy w życiu. Obligatoryjnie należy dokupić polisę GAP. Koszt polisy GAP to 0.1% wartości pojazdu miesięcznie.
Czyli przy 48 miesiącach, wychodzi 4.8% ukrytego kosztu. To 2 razy tyle, ile cena "na wolnym rynku".
Suma ubezpiezpieczenia to w SCM 35 000zł. Norma rynkowa to 100 000- 150 000zł SU.

Czyli z leasingu 101% robi się 106.5%, oraz rezygnacja z dotacji 27 000zł.
Realnie wychodzi jakieś 115-120,5%, zależnie od wartości auta.
Ale czy zakres oferty jest przeciętny?Jest nieprzeciętny. Dwa razy sprawdziłem, bo niedowierzałem.
Zarówno OWU GAP od handlowca, jak i OWU GAP na stronie www finansującego, mówi jasno:
owu.png

Obowiązkowe ubezpieczenie, w Leasingu nomen-omen Tesli, ma wyłączenie na pojazdy "z silnikami elektrycznymi".
Pomijam kwestę tego, że każdy samochód ma silnik elektryczny, np. do regulacji lusterek.
TU mogłoby to poddać pod dyskusję, ten punkt przy wypłacie świadczenia, dla ICE :D

Załóżmy, że taki nieprecyzyjny zapis, odnosi się do jedynie jednostki napędowej pojazdu.
Bez kitu. Kupujesz Teslę, idziesz po leasing fabryczny, musisz wykupić GAP. Rozbijasz auto, albo ktoś Ci je zawija spod domu.
Masz do zwrotu zobowiązanie z tyt. leasingu, oraz 27 000 zł dopłaty. I okazuje się, że nie masz GAPa.
To coś dużo gorszego niż koszt ukryty. To sytuacja, w której jesteś bez polisy, myśląc, że ją masz.

Czy to wypadek przy pracy, czy metoda działania tego finansującego?
Zacytuję sam siebie, jak Waldemar Łysiak, ale nikt inny w PL tego nie opisał:
#Ford, #Tesla, #Renault oraz #MG, wraz z #SantanderConsumerMultirent oferowali w Norwegii leasingi ze stałą stopą procentową. Ale wraz z podwyżką stóp procentowych, raty podrożały.

W Polsce decydując się na leasing, UOKiK ma Cię w dupie, bo jesteś prywaciarzem, który z założenia zna się na wszystkich haczykach w leasingach.

Dlatego firmy leasingowe pozwalają sobie na wiele, oraz nie wprowadzają oferty dla konsumentów. W Polsce 0.7% umów leasingowych jest zawieranych z osobami fizycznymi.

A w Norwegii?

"- Naszym zdaniem wszystkie przykłady, które znalazłeś, obiecują stałą stopę procentową przez pierwsze trzy lata. Jeśli w rzeczywistości nie ma stałej stopy procentowej, marketing wprowadza w błąd i jest zabroniony przez ustawę o marketingu" pisze w e-mailu Tonje H. Drevland, kierownik działu w dziale nadzoru.

Bardzo rzadko Norweska Agencja ds. Konsumentów reaguje tak silnie na doniesienia medialne.

"- Jeśli klienci w tych przypadkach nie otrzymali stałej stopy procentowej, jak obiecano w marketingu, to oczywiście jest to kwestia wabików marketingowych z naruszeniem ustawy o marketingu, pisze Drevland."
Tutaj macie link do oryginału: https://motor.no/aktuelt/forbrukertilsynet-stempler-bilreklamer-som-ulovlige/210129

IMO Tesla jest pijana, lub niespełna rozumu, promując taki produkt finansowy.
Ale nie jest to zaskoczeniem, dla kogoś, kto zna ich jakość obsługi klienta, oraz "proces sprzedaży".

To może wynajem długoterminowy firmy A**al?
Wynajem długoterminowy, oferowany przez francuskie/ holenderskie firmy CFM, nie spełnia wymogów programu mój elektryk. Powodów jest kilka:

1. CFMowa umowa najmu nie przewiduje stosowania opłaty wstępnej, lecz co najwyżej kaucje.
Zgodnie z Programem dotacja pokrywa całość lub część opłaty wstępnej i opłatę transferową. Jeżeli w
przypadku najmu długoterminowego nie ma opłaty wstępnej, dotacja nie przysługuje.
https://www.bosbank.pl/__data/assets/pdf_file/0010/40312/Moj-elektryk-pytania-i-odpowiedzi-stan-na-22-10-2021.pdf

2. Wykup w firmach CFM jest kalkulowany wraz z końcem umowy, zgodnie z rynkową wartością auta**
"Możliwe są dopłaty do rat leasingu lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu finansowego lub operacyjnego w rozumieniu przepisów art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych."
(Źródło: Mój elektryk gov)

Nie spełnia więc on wymagań regulaminu projektu mój elektryk, ponieważ nie jest to leasing operacyjny: definicja leasingu operacyjnego.

3. Tym samym, beneficjentem programu przestają być użytkownicy, a stają się nimi podmioty finansujące.
Uczulam, aby w przypadku EV brać pod uwagę wartość wykupu pojazdu, ponieważ dotacje mogą się kiedyś skończyć,
a samochody kupione dzisiaj z subwencją, oraz spłacane przez kilka lat, mogą być dla Ciebie atrakcyjne pod kątem wykupu.

Twoja dotacja zostaje w tym wypadku skonsumowana przez francuskie korpo. 👍
 

Attachments

  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    929,5 KB · Liczba wyświetleń: 11
  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    1,4 MB · Liczba wyświetleń: 9
Last edited:

Gurumotive

Fachowiec
@iwo Tak apropos Twojego oryginalnego postu i GAP do Santander Multirent Leasing, to dostałem informację od Leasingodawcy (a dokładnie od Kierownika Zespołu Ubezpieczeń), że:
a) OWU GAPu zostanie zmienione w najbliższym czasie
b) ubezpieczenie utraty wartości obowiązuje dla elektryków

Polecałbym jednak się zabezpieczyć i dostać od nich odpowiedź pisemną, że taki zapis jest nieaktualny ;)

View attachment 2778
Fajnie, ale tam dalej jest SU nie większe niż 35k. Norma rynkowa to 100k.

Ile kosztuje Cię ten GAP?

Masz kalkulację AC?

Wklej może całą kalkulację, polisy, itd. Zostanie dla potomności.
 

Gurumotive

Fachowiec
1. Nie da się zmienić parametrów?
2. Czy jesteś Vatowcem?
3. Jak długo będziesz użytkował ten samochód?
4. To jest Santander consumer multirent, czy zwykły?
5. To jest oferta od tego gościa z tesli?
6. Masz kalkulację polis (jakie mają sumy/ zakresy)?
7. Masz OWU do tych polis?
8. Czy w przypadku tego leasingu możesz skorzystać z dopłaty ME?
 

krzy

Nowy na Forum
Od zysku ze sprzedaży pojazdu, płacisz 100% VAT.
Czyli od różnicy między wartością wykupową z leasingu, a wartością odsprzedaży kolejnemu klientowi, odprowadzasz 100% VAT. Mimo, że na poczet kosztów zaliczyłeś jedynie 50% VATu. Zysk ze sprzedaży pojazdu, to w rzeczywistości 11.5% ukrytego kosztu.
Wydaje mi się, że wartość wykupu nie ma tu znaczenia, tzn. naliczenie pełnego VAT przy odsprzedaży następuje od ceny netto sprzedaży (nie od różnicy wartości).
 

Kuba K.

Posiadacz elektryka
Wydaje mi się, że wartość wykupu nie ma tu znaczenia, tzn. naliczenie pełnego VAT przy odsprzedaży następuje od ceny netto sprzedaży (nie od różnicy wartości).
W przypadku sprzedaży możesz wykonać korektę VAT do 100% z faktury wykupu. Przy wykupie 1% masz tego VAT porostu bardzo mało.
 

domingo

Fachowiec
1. Nie da się zmienić parametrów?
2. Czy jesteś Vatowcem?
3. Jak długo będziesz użytkował ten samochód?
4. To jest Santander consumer multirent, czy zwykły?
5. To jest oferta od tego gościa z tesli?
6. Masz kalkulację polis (jakie mają sumy/ zakresy)?
7. Masz OWU do tych polis?
8. Czy w przypadku tego leasingu możesz skorzystać z dopłaty ME?
1. Jeśli chodzi o ofertę ekoleasing 100% to nie
4. Zwykły
5. Nie, z formularza z netu
6. Cieszę się, że o to pytasz :) wyliczyli w PZU na rok: 24969,00 zł. Bez podania żadnych moich danych i historii szkód, więc liczę że byłoby to co bardziej standardowego 3% wartości pojazdu... ale niesmak pozostał
7. Nie mam
8. Nie
Na pytania co do mnie to nie odpowiadam bo zdecydowałem, żeby jednak nie brać leasingu w ogóle, więc nie potrzebuję rady.
Info zostawiam dla zainteresowanych.

Ale najważniejsze pytanie: czy uważasz że jak teraz leasing jest na poziomie powiedzmy 105% to w programie mój elektryk będzie dokładnie tak samo tylko, że z dopłatą? Bo moim zdaniem bank bardzo chętnie będzie chciał coś dla siebie z tej dopłaty i w ME leasingi będą droższe.
 

Piernik

Posiadacz elektryka
1. Jeśli chodzi o ofertę ekoleasing 100% to nie
4. Zwykły
5. Nie, z formularza z netu
6. Cieszę się, że o to pytasz :) wyliczyli w PZU na rok: 24969,00 zł. Bez podania żadnych moich danych i historii szkód, więc liczę że byłoby to co bardziej standardowego 3% wartości pojazdu... ale niesmak pozostał
7. Nie mam
8. Nie
Na pytania co do mnie to nie odpowiadam bo zdecydowałem, żeby jednak nie brać leasingu w ogóle, więc nie potrzebuję rady.
Info zostawiam dla zainteresowanych.

Ale najważniejsze pytanie: czy uważasz że jak teraz leasing jest na poziomie powiedzmy 105% to w programie mój elektryk będzie dokładnie tak samo tylko, że z dopłatą? Bo moim zdaniem bank bardzo chętnie będzie chciał coś dla siebie z tej dopłaty i w ME leasingi będą droższe.
6. Orzesz ;)

Bo moim zdaniem bank bardzo chętnie będzie chciał coś dla siebie z tej dopłaty i w ME leasingi będą droższe.

BOŚ akurat dość czytelnie kasuje 1,5% z Twojej dotacji.
Ale leasing jak ogarnie temat i poniesie jego koszty (nowe procedury, procesy itp. to raczej na "bank" będzie musiał to uwzględnić w cenie oferty.
I to mimo wszystko będzie Ok.
 

Piernik

Posiadacz elektryka
Dzięki uprzejmości @Cav (jeszcze raz dzięki! :)) też mam rezerwację samochodu pod dotację w Arvalu, już po weryfikacji finansowej (analizie ryzyka kredytowego).
1. Sam czekam na start dopłat do leasingów, ale że mogę poczekać to się przyglądam rozwojowi sytuacji ze spokojem :)

Jestem daleki od wyrokowania, że na pewno wystartują/nie wystartują do końca roku..
2. Wiem tylko, że firmy leasingowe zajmują się tematem już od wielu miesięcy, a BOŚ prowadzi z nimi rozmowy od wielu tygodni.
Wiem, że do niedawna nie była znana data przyjmowania wniosku na dotacje od firm (22.11) i wciąż nie jest znana dokładna data od kiedy NFOŚiGW będzie mógł fizycznie dokonać wypłaty dotacji do leasingu (ustawa w senacie - przy dobrych wiatrach połowa grudnia).

W związku z tym zrozumiałe jest dla mnie, dlaczego żadna firma leasingowa do tej pory oficjalnie nie ogłosiła rozpoczęcia przyjmowania wniosków o leasingi z dotacjami.
3. Także wydaje mi się oczywistym, że każda firma leasingowa chciałaby u siebie obsługiwać wnioski z dopłatami do elektryków, wystartować z tym jak najszybciej i 'zgarnąć' jak najwięcej z tego kawałka rynku dla siebie (nie mówiąc już o PR-rze z tym związanym).

4. Co do dotacji 'wstecz' podejrzewam, że firmy, które wystartują od początku nie będą się chciały w to bawić (teoretycznie możliwe od 01.05.2020), ale już firmy, którym nie uda się wystartować od razu mogą to umożliwić i oferować(reklamować) klientom (podpisz z nami umowę teraz, a za 2 miesiące jak już przystąpimy do programu to ją aneksujemy żeby otrzymać dotację).

1. Jak wielu ;)
2. Sam BOŚ pisze na stornie że rozmawiają od 30 września.
3. Jak najbardziej się zgadzam. Ale musiała by podołać temu projektowi, a podpisać a nie podołać do dla PR dopiero słabe.
Był ba by to też okazje na podniesienie marż, szczególnie dla firm które by były w projekcie jako "pierwsze".
4. Skomplikowany proces, jak by się przymierzały to już teraz myślę że wskazane by było wprowadzenia do OW opłaty transferowej oby później chociaż korekt tych faktur nie robić.

A co do tej ustawy to mi "koparka opadła" bo.

Oficjalnie ogłoszono projekt mój elektryk.
Powiedziano że "leasing" będzie mógł w tym programie uczestniczyć.
Ogłoszono na stronie GOV ścieżkę
Opublikowano wzory dokumentów.
W tym : "o współpracy w związku z zawieraniem umów leasingu z dotacją w ramach Programu Priorytetowego ”Mój elektryk”"
Potem dumnie NFOŚ podpisał umowę z BOŚ który to ma dystrybuować dotacje do "leasingów".
BOŚ zaczyna od 30 września "rozmawiać" z leasingami.
Deklaruje podpisanie umów w połowie listopada.
Kolejne to zwiększa się pule dotacji do 700 mln kierując największą kwotę do - leasingu.
Potem BOS publikuje wzory dokumentów
wzór umowy z leasingiem, umowy o dotacje itp.

I co teraz, ustawy nie ma.
Poprawki jeszcze ? zmiany w dokumentach, procedurach ?
Na jakiejś prowizorce ma to ruszać.
Dramat jakiś ;( NŁ czy co ;(

Chyba że coś źle rozumiem to proszę mnie poprawić.
 

jakniejatokto

Posiadacz elektryka
Jak dla mnie to dobrze, że te dwa procesy toczą się równolegle:
1. Zmiany prawne umożliwiające NFOŚiGW wydatkowanie środków Funduszu na "udzielanie dopłat, (...) jeżeli
przedmiotem umów, w ramach których udzielane są te dopłaty, jest leasing nowych pojazdów (...)". Do tej pory było w ustawie tylko "dofinansowanie zakupu nowych pojazdów".
2. Formalne procedury dystrybucji tych środków (nabory, banki finansujące, firmy leasingowe)

Dzięki temu dopłaty po prostu wystartują szybciej. Gdyby mieli czekać do uprawomocnienia się ustawy i dopiero wtedy ogłaszać nabory (dla banków, firm leasingowych) to by pewnie do połowy 2022 się nie wyrobili...
 
Top