Ogrzewanie baterii trakcyjnej

evlida

Nowy na Forum
Czy jest możliwość jakoś ogrzać baterię trakcyjną np przed ładowaniem? Bo nie znajduję takiej opcji więc domyślam się że jeśli jest taka opcja to raczej wynikająca z pomysłowości userów ;-)Ktoś wpadł na to jak to zrobić?
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Nie ma guzika, jak przy niewysokim soc, kilka razy depniesz w trybie sport to potrafi się rozgrzać. Ale cudów się nie spodziewaj, 100kW to ciężko zobaczyć, najwięcej to chyba 78kW na ładowarce 150kW miałem. Bateria przy 33 stopniach, przy 38 obcinało moc na 40% naładowania.
 

evlida

Nowy na Forum
No właśnie ostatnio jechałem w -5 to bateria miała 0 stopni i nie ukrywam że mnie to nieco niepokoiło i zastanawiałem się jak z tym fantem sobie poradzić. Jechałem spokojnie. Pytanie czy to nie jest problem dla niej i co by było jakby było np -10 to czy bateria by była podgrzewana automatycznie do 0 stopni czy nie. I czy jak podjadę na ładowarkę publiczną albo podepnę w domu to czy auto rozgrzeje baterię przed/w trakcie ładowania? Planuję to sprawdzić w domu ale skoro rozmawiamy to zapytałem bo może już to weryfikował ktoś.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Pytanie czy to nie jest problem dla niej i co by było jakby było np -10 to czy bateria by była podgrzewana automatycznie do 0 stopni czy nie.
Ale Corsa ma NMC a nie LFP. 0 stopni to dla NMC nie jest jakaś wartość graniczna, można ich śmiało używać poniżej 0. Będą się ładowały wooooolno ale nic im nie będzie.
 

.Kropek.

Zadomawiam się
Generalnie baterie mają stratę cieplna w trakcie cyklu i im większa praca tym większe straty. Czyli jazda i ładowanie te straty generuje.
Więc lepiej ładować się po jeździe niż zaparkować na noc z rozładowana i ładować się przed jazdą.
Będzie działać ale wolniej.
W sparingu nie ma grzania/chłodzenia ale mając to co napisałem z tyłu głowy to:
- zima ładuje się po trasie gdzie jeśli mogę to ciasne mocno,
- latem po 1 szybkim ładowaniu bateria jest za gorąca więc wtedy staram się mniej cisnąć 😉
 

evlida

Nowy na Forum
Dziękuję Koledzy za wypowiedzi. Wiem że dla NMC temp. 0 st.C to nie jest granica jak w LFP ale jednak nie ukrywam że gdzieś tam w głowie siedzi taka myśl że wolałbym żeby było przynajmniej powyżej zera. A Corsa ma i grzanie i chłodzenie i interesuje mnie czy idzie to jakoś nieoficjalnie włączyć (wiem że kosztem zasięgu)? Bo w zasadzie chętnie bym włączył takie grzanie na chwilę jak ładuję się w domu czy dojeżdżam na publiczną ładowarkę w takich sytuacjach jak opisałem. Może jakoś przez OBD się da? Albo jakoś innym sposobem? Muszę sprawdzić czy podczas ładowania się grzeje a latem czy się chłodzi bo w sumie tego nie weryfikowałem.
 

Szaruś

Peugeot e208, 10.2022
U mnie (e208, czyli to samo co Corsa) przy baterii 0 stopni ładuje się na ładowarce 100 kW z mocą około 11-13 kW. Sprawdzone empirycznie 2 razy.

A najwięcej co u siebie widziałem to było ciut powyżej 90 kW. Po długiej trasie, temperatura na zewnątrz około 15 stopni, SoC poniżej 10%. Ale takie coś widziałem może ze 2-3 razy przez ostanie 2 lata. Zazwyczaj max to jest około 75-80 kW.
 

evlida

Nowy na Forum
Ja Szaruś się na publicznych ładuję stosunkowo niewiele w porównaniu do ilości ładowań w domu. A w domu ładuję się na 1f z ustawieniem zwykle 16A a jak się bardzo spieszę to czasem zwiększam w zależności od potrzeb do maks 32A. W każdym razie 99% ładowań u mnie to 16A i mam świadomość że dla baterii to jest korzystne. Co do szybkości ładowania na publicznych to widziałem jakieś 70-80kW u siebie ale fakt 100kW nie widziałem. Jednak ja się zastanawiam nad tym czy istnieje jakiś lifehack żeby skłonić auto do ogrzania pakietu. Są auta że taka funkcja jest dostępna normalnie ale w Corsie nie ma jej jednak czasem ludzie mający większe pojęcie o tym jak to działa itd mają wiedze jak coś obejść/wymusić - i to mnie bardzo ciekawi.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Jednak ja się zastanawiam nad tym czy istnieje jakiś lifehack żeby skłonić auto do ogrzania pakietu.
W innych autach zdarzało mi się robić yoyo, przed samym ładowaniem: gaz, rekuperacja, gaz, rekuperacja, i tak kilka razy. To potrafiło podgrzać baterię o dobre 10 stopni.
 

evlida

Nowy na Forum
Przetestuję u siebie. Ostatnio próbowałem tak może ze dwa razy ale na odcinku kilkuset metrów więc może za mało i nie dało to nic. Może trzeba bardziej dać w pióro. Ciekawi mnie jednak czy idzie to może wymusić jakoś bardziej humanitarnie ;)
Ale chyba nie.
 
Top