Ogrzewanie baterii trakcyjnej

vwir

Pionier e-mobilności
Dziś sprawdziłem czy zaplanowanie ogrzewanie auta z podłączonym EVSE wpłynie jakoś na akumulator. Wiem że to dwa osobne układy ale mimo wszystko byłem ciekaw czy coś się zmieni w temperaturze baterii. Niestety nie. Serio wychodzi na to ze nie mamy ogrzewania baterii. Nie ukrywam że mnie to mocno zaskoczyło.
Taki na przykład Leaf ma ogrzewanie baterii, ale ono załącza się dopiero poniżej -15. Tak że ten... ja bym nie wyciągał pochopnych wniosków.
 

evlida

Nowy na Forum
Sprawdziłem i przy -2 na zewnątrz oraz 2 stopniach samej baterii jazda w trybie sport (normalna jazda bo chciałem ustalić czy sam tryb sport coś robi) nie dała nic. Może auto samo pilnuje sobie żeby bateria miała plusową temperaturę ale żeby sobie kliknąć 'sport' i podgrzać ją nieco bardziej to na to bym nie liczył.
 
Last edited:

nnnnn

Pionier e-mobilności
Sprawdziłem i przy -2 na zewnątrz oraz 2 stopniach samej baterii jazda w trybie sport (normalna jazda bo chciałem ustalić czy sam tryb sport coś robi) nie dała nic. Może auto samo pilnuje sobie żeby bateria miała plusową temperaturę ale żeby sobie kliknąć 'sport' i podgrzać ją nieco bardziej to na to bym nie liczył.
ale tylko przełączyłeś na tryb sport czy kilka razy mocniej depnąłeś przyspieszenie? Samo przełączenie nic nie daje. Przy -10 st dziś i ładowaniu w nocy rozjazd temperatury ogniw sięgał 8 stopni. Pierwszy raz miałem tak dużą różnicę. Wczoraj w ramach testów oczywiście, jadąc dość dynamicznie przez 20 km podgrzałem baterię z 3 st do 15.
 

KrzysztofFly

Moderator
ale tylko przełączyłeś na tryb sport czy kilka razy mocniej depnąłeś przyspieszenie? Samo przełączenie nic nie daje. Przy -10 st dziś i ładowaniu w nocy rozjazd temperatury ogniw sięgał 8 stopni. Pierwszy raz miałem tak dużą różnicę. Wczoraj w ramach testów oczywiście, jadąc dość dynamicznie przez 20 km podgrzałem baterię z 3 st do 15.
Myślę, że @evlida zrozumiał, że włączenie tryby S uruchamia także przygotowanie akumulatora do oddawania większej mocy, podobnie jak w Teslach Plaid.
 

evlida

Nowy na Forum
Zgadza się. Tak jak pisałem, celowo nie jechałem dynamicznie, bo chciałem zweryfikować czy tryb "sport" sam w sobie przygotowuje baterię do dynamiczniejszej jazdy. Bo to, że jazda dynamiczniejsza sprawi, że bateria stanie się cieplejsza, to jest oczywiste i w zasadzie bez względu na tryb będzie to miało miejsce (w trybie sport po prostu szybszy bo większy prąd idzie z baterii). Jednak uważam że traktowanie tego jako remedium na podgrzewanie baterii to nie do końca dobry pomysł szczególnie jeśli bateria ma temperaturę ujemną. Jakby nie patrzeć pobieramy wtedy duży prąd żeby podgrzać baterię żeby można było pobierać z niej duży prąd (lub ładować dużym prądem). Oczywiście jak robimy to z głową to OK ale mimo wszystko bardzo brakuje mi czegoś co kosztem energii z gniazdka albo nawet baterii podczas jazdy podgrzałoby baterię bezpiecznie a nie "na siłę".
 

nnnnn

Pionier e-mobilności
Praktycznie zawsze podłączam CS po odpaleniu samochodu (szczególnie w zimie) i chyba dwa razy widziałem temperatury poniżej zera na celach baterii. Nawet po dwudniowym postoju na lekkim przymrozku bateria miała 1-2 stopnie.
1739297422101.png

Co zaskoczyło mnie dziś, auto ładowało się od 1 do 5.30 z mocą 4kW, temperatura zewnętrzna -8 do -10 st C nad ranem. Po odpaleniu rano rozjazd w temperaturze cel był największy jaki chyba widziałem od 3 do 11 stopni, BMS temp 8.
 

evlida

Nowy na Forum
Praktycznie zawsze podłączam CS po odpaleniu samochodu (szczególnie w zimie) i chyba dwa razy widziałem temperatury poniżej zera na celach baterii. Nawet po dwudniowym postoju na lekkim przymrozku bateria miała 1-2 stopnie.
View attachment 24832

Co zaskoczyło mnie dziś, auto ładowało się od 1 do 5.30 z mocą 4kW, temperatura zewnętrzna -8 do -10 st C nad ranem. Po odpaleniu rano rozjazd w temperaturze cel był największy jaki chyba widziałem od 3 do 11 stopni, BMS temp 8.
Kolega @nnnnn na stronie wcześniej pisał że odnotował -7. Ja na razie też nie widziałem jeszcze minusa na baterii.

Edycja:
Wczoraj miałem na baterii -2st. Podczas 30 minutowej jazdy ogrzała się do -1. Jazda normalna. Nie nazbyt spokojna i nie wyczynowa. Zatem czy to wynik ogrzewania czy tego, że tylko płynął w niej prąd, to nie wiem, ale raczej to drugie. Żebym miał pewność musiałoby być zimniej. Jak coś ustalę, dam znać.
 
Last edited:
Top