Gurumotive

Fachowiec
Cześć i czołem!

Jak sfinansować samochód elektryczny w programie mój elektryk?
Sprytnie. Podzielę się z Wami moimi przemyśleniami.

Czy wiadomo już coś o dopłatach do leasingów?
Oprócz zapewnień Ar**la, nie wiadomo nic.

Jaki leasing samochodu elektrycznego jest najtańszy?
Najniższą sumę opłat komunikuje Santandr Konsumencki Multiwypożyczalniowy.

Czy to znaczy, że parafabryczna propozycja Tesli, to najlepsza oferta?
Nie, to znaczy, że jest to najtańsza oferta. Ma zasadniczo dwie wady.

Najtańszy leasing Tesla:
Jeśli leasing kosztuje 101%, to wiedz, że jest subsydiowany, albo przez producenta samochodu, albo przez Europejski Bank Inwestycyjny.
W przypadku Tesli, oraz SCM, podejrzewam że jest to EBI. Program "mój elektryk" nie dopłaca do kontraktów, które korzystają z innej dotacji:

Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.09.10.png
Czy leasing na 101% kosztuje 101%?
Nigdy w życiu. Obligatoryjnie należy dokupić polisę GAP. Koszt polisy GAP to 0.1% wartości pojazdu miesięcznie.
Czyli przy 48 miesiącach, wychodzi 4.8% ukrytego kosztu. To 2 razy tyle, ile cena "na wolnym rynku".
Suma ubezpiezpieczenia to w SCM 35 000zł. Norma rynkowa to 100 000- 150 000zł SU.

Czyli z leasingu 101% robi się 106.5%, oraz rezygnacja z dotacji 27 000zł.
Realnie wychodzi jakieś 115-120,5%, zależnie od wartości auta.
Ale czy zakres oferty jest przeciętny?Jest nieprzeciętny. Dwa razy sprawdziłem, bo niedowierzałem.
Zarówno OWU GAP od handlowca, jak i OWU GAP na stronie www finansującego, mówi jasno:
owu.png

Obowiązkowe ubezpieczenie, w Leasingu nomen-omen Tesli, ma wyłączenie na pojazdy "z silnikami elektrycznymi".
Pomijam kwestę tego, że każdy samochód ma silnik elektryczny, np. do regulacji lusterek.
TU mogłoby to poddać pod dyskusję, ten punkt przy wypłacie świadczenia, dla ICE :D

Załóżmy, że taki nieprecyzyjny zapis, odnosi się do jedynie jednostki napędowej pojazdu.
Bez kitu. Kupujesz Teslę, idziesz po leasing fabryczny, musisz wykupić GAP. Rozbijasz auto, albo ktoś Ci je zawija spod domu.
Masz do zwrotu zobowiązanie z tyt. leasingu, oraz 27 000 zł dopłaty. I okazuje się, że nie masz GAPa.
To coś dużo gorszego niż koszt ukryty. To sytuacja, w której jesteś bez polisy, myśląc, że ją masz.

Czy to wypadek przy pracy, czy metoda działania tego finansującego?
Zacytuję sam siebie, jak Waldemar Łysiak, ale nikt inny w PL tego nie opisał:
#Ford, #Tesla, #Renault oraz #MG, wraz z #SantanderConsumerMultirent oferowali w Norwegii leasingi ze stałą stopą procentową. Ale wraz z podwyżką stóp procentowych, raty podrożały.

W Polsce decydując się na leasing, UOKiK ma Cię w dupie, bo jesteś prywaciarzem, który z założenia zna się na wszystkich haczykach w leasingach.

Dlatego firmy leasingowe pozwalają sobie na wiele, oraz nie wprowadzają oferty dla konsumentów. W Polsce 0.7% umów leasingowych jest zawieranych z osobami fizycznymi.

A w Norwegii?

"- Naszym zdaniem wszystkie przykłady, które znalazłeś, obiecują stałą stopę procentową przez pierwsze trzy lata. Jeśli w rzeczywistości nie ma stałej stopy procentowej, marketing wprowadza w błąd i jest zabroniony przez ustawę o marketingu" pisze w e-mailu Tonje H. Drevland, kierownik działu w dziale nadzoru.

Bardzo rzadko Norweska Agencja ds. Konsumentów reaguje tak silnie na doniesienia medialne.

"- Jeśli klienci w tych przypadkach nie otrzymali stałej stopy procentowej, jak obiecano w marketingu, to oczywiście jest to kwestia wabików marketingowych z naruszeniem ustawy o marketingu, pisze Drevland."
Tutaj macie link do oryginału: https://motor.no/aktuelt/forbrukertilsynet-stempler-bilreklamer-som-ulovlige/210129

IMO Tesla jest pijana, lub niespełna rozumu, promując taki produkt finansowy.
Ale nie jest to zaskoczeniem, dla kogoś, kto zna ich jakość obsługi klienta, oraz "proces sprzedaży".

To może wynajem długoterminowy firmy A**al?
Wynajem długoterminowy, oferowany przez francuskie/ holenderskie firmy CFM, nie spełnia wymogów programu mój elektryk. Powodów jest kilka:

1. CFMowa umowa najmu nie przewiduje stosowania opłaty wstępnej, lecz co najwyżej kaucje.
Zgodnie z Programem dotacja pokrywa całość lub część opłaty wstępnej i opłatę transferową. Jeżeli w
przypadku najmu długoterminowego nie ma opłaty wstępnej, dotacja nie przysługuje.
https://www.bosbank.pl/__data/assets/pdf_file/0010/40312/Moj-elektryk-pytania-i-odpowiedzi-stan-na-22-10-2021.pdf

2. Wykup w firmach CFM jest kalkulowany wraz z końcem umowy, zgodnie z rynkową wartością auta**
"Możliwe są dopłaty do rat leasingu lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu finansowego lub operacyjnego w rozumieniu przepisów art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych."
(Źródło: Mój elektryk gov)

Nie spełnia więc on wymagań regulaminu projektu mój elektryk, ponieważ nie jest to leasing operacyjny: definicja leasingu operacyjnego.

3. Tym samym, beneficjentem programu przestają być użytkownicy, a stają się nimi podmioty finansujące.
Uczulam, aby w przypadku EV brać pod uwagę wartość wykupu pojazdu, ponieważ dotacje mogą się kiedyś skończyć,
a samochody kupione dzisiaj z subwencją, oraz spłacane przez kilka lat, mogą być dla Ciebie atrakcyjne pod kątem wykupu.

Twoja dotacja zostaje w tym wypadku skonsumowana przez francuskie korpo. 👍
 

Attachments

  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    929,5 KB · Liczba wyświetleń: 11
  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    1,4 MB · Liczba wyświetleń: 9
Last edited:

Halczyn

Zadomawiam się
O ktorej godzinie? Ja kolo 17 wysylalem podpisane z autenti
14:27. Ale ten sam gosc najpierw probowal mi wcisnac, ze mam jeszcze raz wniosek wypelniac w oparciu o pelne cene auta, potem na moj „protest” sprawdzil i przezal info o autenti. Obstwiam, ze trafilem na kogos swiezego w firmie
E: podpisana umowe tak?
 
Last edited:

solik

Pionier e-mobilności
podpisana umowe tak?
Wniosek do nfosigw ktory wysyla arval, o taki:

 

Gurumotive

Fachowiec
Jak ktoś na umowie ma marże czystego zysku 1%, cały proces zoptymalizowany.
A teraz ma przewalić masę ręcznej roboty to jak nie uwzględni tego w cenie to na koniec nie zarobi.
To ma wyjścia dwa, olać to i nie wchodzić, lub wejść i uwzględnić w kosztach.

Wyjście trzecie: wyedukowanie społeczności z TCO, sytuacji rynkowej, oraz wdrożenie transparentnej oferty dla MŚP pod ME.

Stosując wyjście trzecie, jako firma leasingowa nie masz na rynku żadnej konkurencji. 😎

To chyba nic nadzwyczajnego.
Ja powtórzę po raz kolejny.
To nie jest wina firm leasingowych.
To jest wina tego projektu który jest bardzo kosztowny we wdrożeniu i utrzymaniu.

Z jednej strony, ofc masz rację, sam o tym pisałem wyżej. Wprowadzenie nowego produktu finansowego, to zawsze sporo pracy.

Z drugiej stronym są wprowadzone produkty finansowe, np. "EKO LEASING" z oprocentowaniem 100%"- to daje wysoką konwersję sprzedażową. Rentowność odrabia się dotacjami z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, oraz ukrytymi kosztami dla klienta.

Jaki jest mój zarzut wobec leasingów? Bierność w zarządzaniu, oraz braki w obsłudze posprzedażowej. Klient jest najmniej ważny w całym procesie. Przykład. Wykupy z leasingów, związane z nowym ładem:



Tak jak napisałem. Tu chodzi o tempo postępu i spodziewane nowe rozwiązania, które będą zdecydowanie atrakcyjniejsze w samochodach które wjadą na rynek za 5 lat względem tych obecnie oferowanych. Mówię stricte o elektrykach.

Jako człowiek, który o RV wie sporo, powiem tak: nie jesteśmy w stanie ocenić dzisiaj, jakie będą wartości pojazdów za kilka lat.

Czego możemy być peweni: Auta finansowane w leasingu ME powinny mieć jasny harmonogram spłaty, oraz wartości wykupu. Znane z góry.

To Ty masz mieć wybór, czy chcesz wykupić auto, do którego dostałeś dopłatę.

Firma leasingowa nie może go wyceniać wg. własnych widzi- misie.

Jeśli nie znasz z góry harmonogramu spłaty, to nie Ty jesteś beneficjentem.

;)
Sam nie jestem zainteresowany najmem.
Ale dla pełnego porównania ofert przydała by się taka sama oferta sprzed ofertowania programu.
Jaka wtedy była rata, bo tak może się czepiam ale mogą "podbijać" cenę bez dotacji w celu uatrakcyjnienia tej niższej z dotacją.
Tak jak na promocjach z ciuchami, jest cena, piszą jedną "nad" i ją przekreślają ;)

Reklama porównawcza, sprawdźmy 🤔

Wysokie napięcie:

Dokładnie 999 zł netto miesięcznie kosztuje wynajem elektrycznego kompaktowego Citroena e-C4. To mniej niż za Toyotę Yaris, a w tej cenie mamy już wszystkie koszty poza energią. Aby jeździć Teslą Model 3 trzeba wydać 1999 zł/m-c, sporo mniej niż na VW Passata 2.0 TDI. Według informacji WysokieNapiecie.pl oferujący je Arval jako pierwszy uruchomi leasing elektryków z dopłatami z NFOŚiGW Mój Elektryk i finansowaniem BOŚ Banku. To może być przełom.

Link:https://wysokienapiecie.pl/40721-tesla-tansza-od-passata-moj-elektryk-namieszal/

cen_aut_elektrycznych_moj_elektryk_arval_ev.png

Stan na dzisiaj:

E-C4 dzisiaj:


Zrzut ekranu 2021-11-22 o 00.42.02.png

Opel Mokka e

Zrzut ekranu 2021-11-22 o 00.45.39.png

Peugeot e-2008:

Zrzut ekranu 2021-11-22 o 00.47.05.png

Renault ZOE
Zrzut ekranu 2021-11-22 o 00.49.09.png

MINI COOPER SE:
Zrzut ekranu 2021-11-22 o 00.50.43.png
Ioniq 5:

Zrzut ekranu 2021-11-22 o 00.52.04.png

BMW I3:
Zrzut ekranu 2021-11-22 o 00.53.35.png

 
Last edited:

Gurumotive

Fachowiec
Cz. 2

Mercedes EQA:

Zrzut ekranu 2021-11-22 o 00.56.08.png

Tesla Model 3:

Zrzut ekranu 2021-11-22 o 00.56.51.png



Przed majem/czerwcem nie mieli praktycznie zadnych elektrykow w ofercie tak samo jak inne firmy tego typu, kazdy traktowal ten segment jako cos co jest jakims wymyslem i jeszcze nie pora, okazjonalnie zdarzaly sie potworki typu Leaf bieda za 2500 zl

Stan na 18.05.2021, link:
Przykładów takich ofert nie brakuje. Jednym z większych dostawców tego rodzaju finansowania samochodów elektrycznych jest Arval. Firma oferuje większość dostępnych na rynku pojazdów. Przykładem może być choćby Nissan Leaf już za ok. 1766 zł netto miesięcznie przy najmie na 36 miesięcy z limitem 10 tys. km rocznie. Arval oferuje również auta, które będą dostępne w późniejszym czasie. Mowa np. o najnowszym Mercedesie EQA. Jego cena przy tych samym parametrach co dla Nissana Leaf, wynosi ok. 2399 zł netto. W ofercie nie zabrakło też Mercedesa EQC (od 2799 zł), Renault Zoe (od. 1479 zł), Volkswagen e-Golf (od 1874 zł), MINI e-Cooper (od 1989 zł), Citroen e-C4 (od 2009 zł), BMW i3 (od 2189 zł) cz`y Audi e-tron Sportback (od 4999 zł).
 
Last edited:

Gurumotive

Fachowiec
Podsumowując różnicę miedzy wrześniem a dzisiaj:

cen_aut_elektrycznych_moj_elektryk_arval_ev (1).png

Aktualna oferta (wybrane pozycje, nie da się wyfiltrować EV ze wszystkich samochodów):


Tutaj aktualny artykuł Elektrowozu: klik

Arval przedstawił wstępne kalkulacje rat na samochody elektryczne w wynajmie długoterminowym uwzględniającym dopłatę w ramach programu „Mój elektryk” NFOŚiGW. Wynika z nich, że dofinansowanie z funduszu obniża miesięczną ratę za auto o około 500-600 złotych. Jednak na odbiór niektórych modeli przyjdzie nam poczekać do przyszłego roku.

Aktualizacja 2021/11/16, godz. 17.54: skorygowaliśmy tytuł i opis. Opisywane samochody oferowane są w wynajmie długoterminowym. Obydwie usługi różnią się tym, że w ramach raty najmu długoterminowego otrzymujemy dodatkowe usługi (np. zmianę opon), o które przy leasingu musielibyśmy zatroszczyć się sami. Wynajem zakłada również, że po okresie użytkowania oddajemy auto właścicielowi, tymczasem w leasingu kluczowa może być możliwość wykupu auta.

Wynajem długoterminowy elektryka z dopłatą „Mój elektryk” [Arval]​

Jak informuje Arval w wypadku wynajmu długoterminowego z dopłatą dla przedsiębiorstw, wysokość rat jest następująca przy umowie na 36 miesięcy i rocznym przebiegu do 15 000 kilometrów:

  • Renault Zoe – grudzień 2021, 1 309 zł netto miesięcznie z dopłatą (TUTAJ), 1 819 złotych netto miesięcznie bez dopłaty, odbiór grudzień 2021,
  • Mini Cooper SE – 1 469 zł netto miesięcznie z dopłatą (TUTAJ), 2 059 zł netto miesięcznie bez dopłaty, auto do produkcji,

  • Fiat 500 – 1 669 zł netto miesięcznie z dopłatą (TUTAJ), 2 069 zł netto miesięcznie bez dopłaty, odbiór od ręki,
  • Volvo XC40 P6/Recharge Core – 1 919 zł netto miesięcznie z dopłatą (TUTAJ), 2 509 zł netto miesięcznie bez dopłaty, auto do produkcji,
  • Mercedes EQA 250 – 1 969 zł netto miesięcznie z dopłatą (TUTAJ), 2 509 zł netto miesięcznie bez dopłaty. odbiór grudzień 2021,
  • Tesla Model 3 – 2 209 zł netto miesięcznie z dopłatą (TUTAJ), 2 839 złotych netto miesięcznie bez dopłaty, brak danych o odbiorze.

Opisałem to wszystko, dla zarchiwizowania i podsumowania. Nie wyciągam tutaj żadnych wniosków/ nie oceniam działań Ar**la.

Czekam na Wasze relacje dot. procesowanych wniosków.

Jeśli będziecie wiedzieć:
- jak wygląda umowa
- jaka jest wartość wykupu pojazdu
- co się zmieni od oferty, do faktycznie podpisanej umowy,
... to dajcie znać :)
 
Last edited:

solik

Pionier e-mobilności
Opisałem to wszystko, dla zarchiwizowania i podsumowania. Nie wyciągam tutaj żadnych wniosków/ nie oceniam działań Ar**la.
Widac jak czesc rat wzrosla z uwagi na stopy, innych aut juz na stocku nie ma a inne zdrozaly 20 tys w katalogu (Tesla) lub przycieto rabatowanie (BMW)
 

Leszek

Zadomawiam się
Podsumowując różnicę miedzy wrześniem a dzisiaj:

View attachment 2884

Aktualna oferta (wybrane pozycje, nie da się wyfiltrować EV ze wszystkich samochodów):



Tutaj aktualny artykuł Elektrowozu: klik



Opisałem to wszystko, dla zarchiwizowania i podsumowania. Nie wyciągam tutaj żadnych wniosków/ nie oceniam działań Ar**la.

Czekam na Wasze relacje dot. procesowanych wniosków.

Jeśli będziecie wiedzieć:
- jak wygląda umowa
- jaka jest wartość wykupu pojazdu
- co się zmieni od oferty, do faktycznie podpisanej umowy,
... to dajcie znać :)
a czasami na tej pierwszej grafice nie powinno być 22.11.2021 (zaznaczone w czerwonej ramce)? bo to chyba aktualne raty :)
 

Gurumotive

Fachowiec
Stan dopłat z EU:

16 listopada 2021: KLIK
Główne ugrupowania polityczne w Parlamencie Europejskim wspólnie napisały do Komisji Europejskiej, domagając się zamrożenia miliardów euro odzyskanych pieniędzy dla Polski do czasu, gdy Warszawa będzie respektować praworządność i prymat prawa unijnego.

Zrzut ekranu 2021-11-13 o 09.55.05 (1).png

W liście centroprawicowa Partia Ludowa, centrolewicowi socjaliści, liberalna Odnowa Europy, Zieloni i Zjednoczona Lewica powiedzieli, że nie można ufać polskiemu nacjonalistycznemu rządowi, że wywiąże się z zobowiązań wynikających z unijnej gotówki.

Pięć grup to ponad trzy czwarte posłów w Parlamencie Europejskim. Jedynymi grupami, które nie podpisały, były bloki skrajnie prawicowe i eurosceptyczne.

(...)

Komisja pozwała Polskę i wydała wyroki w europejskich sądach, ale polski Trybunał Konstytucyjny, terazN całkowicie zdominowany przez nominowanych przez partie rządzące, orzekł, że polskie prawo może mieć pierwszeństwo przed prawem unijnym. Urzędnicy UE twierdzą, że podważa to podstawę prawną Unii Europejskiej.


Podczas dwudniowej wizyty w Warszawie Didier Reynders spotkał się z ministrem sprawiedliwości Zbigniewem Ziobrą, który powiedział, że Polska nie jest traktowana „równie” przez Brukselę, co, jak sam powiedział, jest sprzeczne z rządami prawa.
1637242645_LANDSCAPE_1280.jpeg

Minister sprawiedliwości, który jest jednocześnie prokuratorem generalnym Polski, naciskał na rząd, by sprzeciwił się europejskim żądaniom wycofania reform, oskarżając Brukselę o rozpętanie „wojny hybrydowej” z krajem i „działanie w złej wierze”.

"Zbigniew Ziobro, during a meeting with the European Commissioner for Justice, Didier Reynders, gave him two photos depicting the history of Warsaw, destroyed by Nazi Germany. He suggested that “it had a certain symbolic dimension.” At the conference, he said that although in his opinion the conversation took place in a good atmosphere, the main discrepancy was the rule of law and equality."

Wręczył też komisarzowi „symboliczne” zdjęcia przedstawiające zniszczoną w 1944 r. przez wojska niemieckie Warszawę. „Te zdjęcia… pokazują, że Polacy są wrażliwi na zasadę równego traktowania krajów, w tym w UE” – wyjaśnił po spotkaniu.

Reynders powtórzył, że reformy w Polsce „zwiększyły wpływ władzy wykonawczej i ustawodawczej na władzę sądowniczą ze szkodą dla niezawisłości sędziów”. Powiedział, że „zagrożenia dla praworządności podważają rdzeń UE. Niedociągnięcia w jednym kraju mają wpływ na inne państwa członkowskie i całą UE”.

„Nie ma rządów prawa bez równego traktowania” – powiedział Ziobro na wspólnej konferencji. „Niektóre kraje mogą wprowadzać zmiany w sądownictwie, a inne są pozbawione takich możliwości, tylko dlatego, że chce tego komisarz, sędzia TSUE czy polityk z Berlina”.

Wizyta odbywa się w warunkach wieloletniej kłótni między polskim rządem a Unią Europejską, która oskarżyła Polskę o łamanie standardów demokratycznych poprzez podważanie niezależności sądownictwa.

We wrześniu Reynders ostrzegał, że przeciwko Polsce mogą zostać podjęte „zdecydowane działania”. W następnym miesiącu najwyższy europejski sąd nałożył na Polskę dzienną grzywnę w wysokości 1 miliona euro, dopóki nie zastosuje się do orzeczenia o zawieszeniu swojej izby dyscyplinarnej dla sędziów, zgodnie z nakazem tego samego sądu na początku tego roku.

Polska jest już karana grzywną w wysokości 500 000 euro dziennie za nieprzestrzeganie odrębnego orzeczenia TSUE nakazującego zamknięcie kopalni węgla na granicy z Czechami. Wcześniej w tym tygodniu Ziobro złożył wniosek do Trybunału Konstytucyjnego z pytaniem, czy grzywny nałożone przez TSUE są zgodne z prawem.

W piątkowym wywiadzie dla TVN 24 Reynders powiedział, że „jedyne, o co prosimy polski rząd, było „wdrożenie niedawnej decyzji Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie zakończenia postępowań dyscyplinarnych wobec sędziów w Polsce”.

Następnie poprosił również urzędników o „rozważenie” „reformy” w celu zastąpienia Izby Dyscyplinarnej „prawdziwie niezależnym” organem „bez takiego reżimu dyscyplinarnego”.

Zapytany o twierdzenia rządu, że inne państwa członkowskie, w tym Niemcy, również kwestionują prymat prawa unijnego, Reynders powiedział, że UE „zareagowała w indywidualnych sytuacjach” i że polska sprawa była głębsza ze względu na obawy o „niezawisłość wymiaru sprawiedliwości”. system".

Zaznaczył, że jeśli Polska dobrowolnie odmówi płacenia kar, które zostały nałożone w październiku, Komisja Europejska weźmie na siebie ich ściągnięcie .

Reakcja EU:

19 listopada 2021 :KLIK
Komisja Europejska wysłała w piątek listy do Polski i Węgier w ramach nieformalnego pierwszego kroku w kierunku uruchomienia nigdy wcześniej niestosowanego mechanizmu, który mógłby obniżyć unijne pieniądze dla krajów z powodu obaw o praworządność.

W pismach Komisja miała zadawać pytania dotyczące niezależności sądownictwa i poszanowania prawa UE w Polsce, a także kwestii zamówień publicznych, ryzyka konfliktu interesów i korupcji na Węgrzech.

Rzecznik Komisji, potwierdzając, że listy zostały wysłane, powiedział po prostu, że wiadomości będą żądać informacji „istotnych” dla mechanizmu praworządności. Rzecznik powiedział, że odpowiedzi „włączą się w ocenę Komisji” dotyczącą tego, czy powinna ona kontynuować proces nakładania kar.

Kraje będą miały dwa miesiące na odpowiedź.

Ruch Brukseli pojawia się w napiętym momencie wieloletniego konfliktu między UE a rządami Europy Środkowej o normy demokratyczne.

Polska znalazła się w napiętym spór o kwestionowane reformy sądownictwa, które sądy europejskie uznały za niezgodne z prawem. A na Hungry rząd został oskarżony o systemowe podważanie niezależnych instytucji i zezwalanie osobom bliskim rządzącej partii Fidesz na angażowanie się w szalejącą korupcję, w tym nadużywanie funduszy UE – zarzut, któremu rząd zaprzecza.

Komisja znalazła się pod ostrzałem unijnych prawodawców, aktywistów i przeciwników rządów w Budapeszcie i Warszawie za zwlekanie z wykorzystaniem swojej władzy do pozbawienia krajów unijnych funduszy. Parlament Europejski złożył nawet pozew przeciwko Komisji w związku z brakiem uruchomienia narzędzia.

Pisma są teraz częścią starań Komisji, aby zasygnalizować, że jest gotowa i chętna do wykorzystania nowego narzędzia – bez legalnego uruchamiania go.

Mechanizm, który wszedł w życie na początku tego roku, pozwala UE na obcięcie środków dla krajów członkowskich w przypadkach, gdy pewne naruszenia praworządności naruszają interesy finansowe UE – na przykład, jeśli sądy krajowe nie są uważane za niezależne.

Jednak Warszawa i Budapeszt zakwestionowały legalność mechanizmu w Trybunale Sprawiedliwości UE, a na mocy kompromisu politycznego osiągniętego pod koniec ubiegłego roku przywódcy UE zwrócili się do Komisji Europejskiej o powstrzymanie się od uruchomienia tego mechanizmu, dopóki sąd nadal będzie badał proces.

W zeszłym miesiącu przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen powiedziała, że „przed wydaniem orzeczenia nie zostaną podjęte żadne środki”, a w międzyczasie „możemy wysyłać listy, prosić o informacje lub pytania, które należy zadać”.

Pozostaje jednak niejasne, kiedy – i czy – Komisja formalnie uruchomi mechanizm i czy zdoła uzyskać wystarczające poparcie Rady UE, aby faktycznie obciąć finansowanie.

Pytany o listy starszy polski dyplomata podkreślił, że dokument formalnie nie uruchomi mechanizmu. Węgierski rząd nie odpowiedział od razu na prośbę o komentarz.

Mechanizm rządów prawa jest tylko jednym z nielicznych instrumentów, jakimi dysponuje Bruksela, aby wywierać presję finansową na Warszawę i Budapeszt.

Komisja nie zatwierdziła jeszcze miliardów w funduszach na wypadek pandemii dla Polski i Węgier. W przypadku Warszawy Berlaymont zażądał szeregu zmian związanych z krajowym systemem sądownictwa jako warunku dostępu do tych funduszy pandemicznych. Top sąd UE również hit polski rząd z rekordowo wysokiej grzywny w wysokości 1 miliona € za dzień, po tym jak Komisja wzięła Polskę do sądu nad swoimi obawami.

Jak obstawiacie rozwój sytuacji? :D
 

chewbacca

Posiadacz elektryka
Jest mi ktoś w stanie wytłumaczyć co miałoby przekonać firmę leasingową do wyrobienia stosu papierologii w celu uzyskania dotacji wstecz PO podpisaniu już umowy z leasingobiorcą? Skąd w ogóle przesłanki, że coś takiego będzie miało miejsce jeżeli leasingodawca umowę już podpisał i w sumie nic nie zyska na tym, że w imieniu leasingobiorcy o taką dotację "wstecz" będzie walczyć? Tak tylko pytam bo trochę sam nie wiem czy ryzykować pójście w leasing teraz czy lepiej poczekać:)
 
Top