Ładowanie z fotowoltaike przeznaczonej tylko dla auta elektrycznego jak zrobić, co potrzebne

rickdbank

Nowy na Forum
Witam wszystkim forumowiczów....może pomożecie...mam panele 16x420W i chciałbym aby produkcja tych paneli była wykorzystywana głównie do ładowania aut elektrycznych. Czy trzeba mieć inwerter hybrydowy, magazyn energii? Ładowarkę ...skoro już auto posiada ładowarkę np do 11kW. Chcę to zrobić dobrze ale tanio nie potrzebuje magazynu...choć może kiedyś w przyszłości założę. Na razie chciałbym na zmianę ładować raz jedno raz drugie auto elektryczne...
 

nabrU

Moderator
W skrócie: potrzebujesz EVSE które 'umie' automatycznie wykorzystać nadmiar energii ze słońca.
 

rickdbank

Nowy na Forum
Witam wszystkim forumowiczów....może pomożecie...mam panele 16x420W i chciałbym aby produkcja tych paneli była wykorzystywana głównie do ładowania aut elektrycznych. Czy trzeba mieć inwerter hybrydowy, magazyn energii? Ładowarkę ...skoro już auto posiada ładowarkę np do 11kW. Chcę to zrobić dobrze ale tanio nie potrzebuje magazynu...choć może kiedyś w przyszłości założę. Na razie chciałbym na zmianę ładować raz jedno raz drugie auto elektryczne...
Dopowiem...te panele to moje dodatkowe...nie chcę ich podłączać do sieci gdyż przekroczę już 10kWp...bo już mam PV wpiętą do sieci na starych zasadach. Chcę postawić kolejne 16 paneli...i ładować nimi na przemian auta elektryczne.
 

rickdbank

Nowy na Forum
Dopowiem...te panele to moje dodatkowe...nie chcę ich podłączać do sieci gdyż przekroczę już 10kWp...bo już mam PV wpiętą do sieci na starych zasadach. Chcę postawić kolejne 16 paneli...i ładować nimi na przemian auta elektryczne.
A tak sobie myślę...że skoro auto ma swoją ładowarkę z AC na DC do 11kW to wystarczyłoby zakupić inwerter hybrydowy (tak na przyszlość) 3 fazowy i podłączyć do niego auto. Pytanie czy tak może być....móc i napięcie na panelach faluje w zależności od pogody. Czy to problem czy po prostu moc ładowania też będzie falować i to nie problem..? Kolejne pytanie ...po co inwerter, skoro na stacjach DC ładujemy prądem stałym samochód elektryczny i można by było ładować prądem bezpośredni z PV, co stoi ma przeszkodzie?
 

rickdbank

Nowy na Forum
Nie potrzebuje danych do analizy ile , jak długo itp ładuje i ile kW załadowałem...wystarczy mi to co pokazuje samochód. Po prostu mam mieć załadowany bak prądem i jazda...:). Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.
A tak sobie myślę...że skoro auto ma swoją ładowarkę z AC na DC do 11kW to wystarczyłoby zakupić inwerter hybrydowy (tak na przyszlość) 3 fazowy i podłączyć do niego auto. Pytanie czy tak może być....móc i napięcie na panelach faluje w zależności od pogody. Czy to problem czy po prostu moc ładowania też będzie falować i to nie problem..? Kolejne pytanie ...po co inwerter, skoro na stacjach DC ładujemy prądem stałym samochód elektryczny i można by było ładować prądem bezpośredni z PV, co stoi ma przeszkodzie?
 

nabrU

Moderator
Niezły misz masz :eek:
Chyba nie za wiele czytałeś to Forum zanim zadałeś pytanie, prawda?
 

zlp

Pionier e-mobilności
Dopowiem...te panele to moje dodatkowe...nie chcę ich podłączać do sieci gdyż przekroczę już 10kWp...bo już mam PV wpiętą do sieci na starych zasadach. Chcę postawić kolejne 16 paneli...i ładować nimi na przemian auta elektryczne.
Bez sensu.
Możesz rozbudować starą instalację, nie stracisz praw starego konsumenta. Jedynie zwrot energii będzie nie x0,8 a x0,7.
Nie powinno Ci to przeszkadzać, bo to co planujesz wcale nie będzie miało zwrotu energii.
 

rickdbank

Nowy na Forum
Bez sensu.
Możesz rozbudować starą instalację, nie stracisz praw starego konsumenta. Jedynie zwrot energii będzie nie x0,8 a x0,7.
Nie powinno Ci to przeszkadzać, bo to co planujesz wcale nie będzie miało zwrotu energii.
Tak mogę wiem...ale może być problem z wprowadzeniem do sieci...bo nie tylko ja mam tutaj Pv, na razie 1..2 razy w roku mi się zdarzy że są trudności...ale jak zwiększe ja może się okazać że za mną sąsiedzi nie dadzą rady wepchać energii do sieci, a dobrze z nimi żyję:). W dodatku ten wsp. 0,7 to też zabierze mi trochę z tej nowej części i ze starej PV. Obecnie mam prądu nadwyżki na jakieś 3-4 miesiące...w sam raz na ładowanie auta zimę. A od marca do października chciałem ładować się z tej dodatkowej Pv. Wszyscy to mają najczęściej zrobione tak że mają pv podłączone do sieci i bilansują ładowanie auta inteligentną ładowarką dodatkową tak aby było głównie z własnej produkcji Pv. Inni zaś dodatkowo mają magazyny energii i inwerter hybrydowy. Zdaję sobie sprawę że część energii nie wykorzystam....ale i tak nie wykorzystuje jej całej. Teraz za pomocą EV wykorzystam całą jaką mam w nadwyżce. Dlatego pytam jak zrobić całkowity offgrid dla ładowania aby było tanio i bez zbędnych urządzeń i zbędnie wydanej kasy. Po 11 latach pewnie coś zmienię:) bo skończy się rozliczanie na starych zasadach ...pewnie przejdę na całkowity offgrid. Ale teraz proszę o pomoc i co jak zrobić...z góry dziękuje wszystkim za poświęcony czas na wyjaśnienie mi tego.
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
A tak sobie myślę...że skoro auto ma swoją ładowarkę z AC na DC do 11kW to wystarczyłoby zakupić inwerter hybrydowy (tak na przyszlość) 3 fazowy i podłączyć do niego auto. Pytanie czy tak może być....móc i napięcie na panelach faluje w zależności od pogody. Czy to problem czy po prostu moc ładowania też będzie falować i to nie problem..? Kolejne pytanie ...po co inwerter, skoro na stacjach DC ładujemy prądem stałym samochód elektryczny i można by było ładować prądem bezpośredni z PV, co stoi ma przeszkodzie?
Z tego co zrozumiałem, nie możesz dołączyć już więcej kWp z tych nowych paneli do istniejącej instalacji PV, bo wtedy przekroczyłbyś granicę 90% mocy przyłączeniowej określoną w Z.E.?

Ładowanie DC: na przeszkodzie chyba stoi na pewno cena takiej ładowarki; nawet na Ali* koszt zaczyna się od ~7 tyś. PLN + transport z ChRL (za "małą" ładowarkę 7kW/CCS2). Poza tym taki układ jest niewykonalny na zasadzie DIY, zbyt łatwo niechcący zrobić spawarkę, jeśli wiesz co mam na myśli ;)

Tak, inwerter hybrydowy (z wydzielonym obwodem wyjściowym tylko do EVSE) będzie chyba najrozsądniejszym rozwiązaniem!

Masz łącznie 6,7 kWp do rozdysponowania w nowych modułach PV. Nie wiem jak są zorientowane, pod jakim kątem, ale realnie będziesz z tego wyciągał pewnie jakieś 4-5 kW. Moc szczytową 6,7 kWp ujrzysz tylko przez kilka godzin w kilku dniach w czerwcu :)
Myślę że inwerter hybrydowy o mocy min. 3,5 kVA by się sprawdził (koszt: od 1800 zł wzwyż), ale najlepiej byłoby 5 kVA.
W razie braku nasłonecznienia taki inwerter h. może przełączać się na zasilanie z sieci i tu z pomocą przychodzi Twoja dotychczasowa instalacja PV rozliczana w Net-Meteringu :)

Tylko trzeba upewnić się , czy ten inwerter w ogóle jest w stanie wytworzyć wymaganą moc z samych modułów PV.
U siebie miałem zainstalowaną skrzynkę bardzo znanej firmy V*** P., która z modułów PV 4kWp przez MPPT odbierała max. 600 W, mimo że na obudowie miała moc znamionową chyba 2,5 kVA !!! Reszta wymaganego prądu była po cichu podbierana z akumulatora (bo przeciętny użytkownik bez mierników i tak się nie dowie..)
 

rickdbank

Nowy na Forum
Wow. Dzięki.
Z tego co zrozumiałem, nie możesz dołączyć już więcej kWp z tych nowych paneli do istniejącej instalacji PV, bo wtedy przekroczyłbyś granicę 90% mocy przyłączeniowej określoną w Z.E.?

Ładowanie DC: na przeszkodzie chyba stoi na pewno cena takiej ładowarki; nawet na Ali* koszt zaczyna się od ~7 tyś. PLN + transport z ChRL (za "małą" ładowarkę 7kW/CCS2). Poza tym taki układ jest niewykonalny na zasadzie DIY, zbyt łatwo niechcący zrobić spawarkę, jeśli wiesz co mam na myśli ;)

Tak, inwerter hybrydowy (z wydzielonym obwodem wyjściowym tylko do EVSE) będzie chyba najrozsądniejszym rozwiązaniem!

Masz łącznie 6,7 kWp do rozdysponowania w nowych modułach PV. Nie wiem jak są zorientowane, pod jakim kątem, ale realnie będziesz z tego wyciągał pewnie jakieś 4-5 kW. Moc szczytową 6,7 kWp ujrzysz tylko przez kilka godzin w kilku dniach w czerwcu :)
Myślę że inwerter hybrydowy o mocy min. 3,5 kVA by się sprawdził (koszt: od 1800 zł wzwyż), ale najlepiej byłoby 5 kVA.
W razie braku nasłonecznienia taki inwerter h. może przełączać się na zasilanie z sieci i tu z pomocą przychodzi Twoja dotychczasowa instalacja PV rozliczana w Net-Meteringu :)

Tylko trzeba upewnić się , czy ten inwerter w ogóle jest w stanie wytworzyć wymaganą moc z samych modułów PV.
U siebie miałem zainstalowaną skrzynkę bardzo znanej firmy V*** P., która z modułów PV 4kWp przez MPPT odbierała max. 600 W, mimo że na obudowie miała moc znamionową chyba 2,5 kVA !!! Reszta wymaganego prądu była po cichu podbierana z akumulatora (bo przeciętny użytkownik bez mierników i tak się nie dowie..)
Dokładnie tak jak napisałeś. Nie mogę już rozbudować swojej starej PV, ja myślałem o jakimś inwerterze z firmy D..e. Rozumiem że wtedy mi nie będzie potrzebny żaden magazyn energii aby układ ładowania działał i miarę potrzeb D..e pociągnąłby sobie prąd z sieci domowej 3fazowej. Dzięki za info...pytanie czy wtedy jest potrzebny wallbpx itp ...skoro samochód normalnie ma swoją ładowarkę pokładową do 11kW...chyba nie, wystarczy chyba tylko gniazdo siły podpięte pod inwerter hybrydowy....zdaję sobie sprawę z tego, iż muszę mieć również zabezpieczenia itp na AC i DC . Pozdrawiam
 
Top