Magazyn z baterii samochodowej - DIY

vwir

Pionier e-mobilności
W sumie to nie wiem co tutaj dużo pisać. Ja poszedłem w tym kierunku:

Czyli dobieramy falownik który jest wspierany (ja wybrałem Sofar 15KTL-3PH), do tego baterię ze wspieranego samochodu (ja wybrałem Zoe 25kWh, obecnie do kupienia za 5,5tys pln) no i jedziemy zgodnie z manualem. Ogólnie trochę gratów trzeba dorzucić, bo na przykład:
- bateria z samochodu wymaga stałego zasilania 12V, tak samo jak w samochodzie. Jako iż miałem baterię LiFePo z innego projektu, to dorzuciłem do niej zasilanie: https://www.aliexpress.com/item/1005007328928842.html i po temacie
- potrzebujemy jakiegoś bezpiecznika pomiędzy baterią a falownikiem. Ja kupiłem tutaj obudowę: https://www.aliexpress.com/item/1005006260934100.html a tutaj bezpieczniki 50A: https://www.aliexpress.com/item/1005008327973786.html
- do załączania precharge a później stycznika dobrze jest mieć przekaźniki półprzewodnikowe (SSR). Ja kupiłem tutaj: https://www.aliexpress.com/item/1005007980429124.html
- za "mózg" połączenie służy u mnie Lilygo: https://www.aliexpress.com/item/1005003624034092.html

Reszta wszystko zgodnie z readme na stronie, którą załączyłem. Wystartowało wszystko "od strzała". Jeszcze tylko czekam na kawałek elektroniki, żeby Sofara sterować z poziomu HA (czy ma ładować, czy może rozładowywać, kiedy i na jakich zasadach). Ogólnie będę to robił za pomocą: https://github.com/IgorYbema/Sofar2mqtt Za 15$ (plus 10$ za wysyłkę) dostajecie gotowy kawałek elektroniki, zaprogramowany, kwestia podpięcia do falownika.
W tym rozwiązaniu o baterię dba oryginalny BMS, niczego nie trzeba przerabiać ani kombinować. Podpinamy wtyczkę sygnałową, podpiany wtyczkę HV i tyle. Baterii nawet nie musicie otwierać. Jeśli macie pytanie albo chcielibyście zobaczyć fotki jak to pospinałem to dajcie znać, bo nawet nie wiem co tutaj dużo opisywać. Naprawdę nie ma wielkiej folozofii. Dziwne trochę DIY, w którym niczego nie opisuję, ale co mam opisywać skoro wszystko jest opisane w linku ;)
Jeśli ktoś woli filmik:
 
Last edited:

vwir

Pionier e-mobilności
Przy takiej wielkości magazynu nie musisz mieć jakichś dodatkowych zabezpieczeń pożarniczych? Kolega z Austrii mi coś takiego opowiadał, bo też ma większy magazyn. Mówił że do 10kWh to można sobie nawet pod kanapą trzymać, ale więcej jest obwarowane przepisami. Tym bardziej bym się cykał jak to nie jest LFP.
A samochód z 60-80kWh trzymasz w garażu?
 

vwir

Pionier e-mobilności
Rozładowanie tak, ale ładowanie tylko przy dodatnich. Tesla np na AC nawet 1W nie wpuszcza do zmrożonej baterii. A na DC gdy tylko bateria osiągnie dodatnią temperaturę to odrazu 20+kW pozwala ładować.
Może i w Tesli. W innych nie ma tego problemu. Leaf grzeje ogniwa dopiero przy -18 C. Zoe na mrozie też ładuje baterię. Powoli ale ładuje.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Co najwyżej skończy się jak we wrześniu 2023 w Bytowie.
Właśnie bezpieczeństwo tego rozwiązania mnie przekonało. Przy "home made" magazynach niskonapięciowych często daje się ogniwa nie wiadomego pochodzenia (z samochodu, laptopa, albo z aliexpress) trzymane bez obudowy (a może się uda i nie będzie zwarcia) i "zabezpieczone" najtańszym BMSem z aliexpress.
Tutaj masz oryginalne ogniwa pochodzące z jednego samochodu, spełniające normy automotive (przewyższające potrzeby ogniw w magazynach), zamknięte w oryginalnej obudowie i zabezpieczone oryginalnym BMSem. Dokładnie jak w samochodzie, tylko traktowane mniejszym prądem, nie narażone na wstrząsy, uderzenia i warunki atmosferyczne, używane tylko w zadanym zakresie SOC (możesz ograniczyć jak tam sobie tylko chcesz, u mnie jest obecnie ustawione 80%).
 

daniel

Señor Meme Officer
A samochód z 60-80kWh trzymasz w garażu?
Nie. :) Nie ma co się unosić. Pytanie było z ciekawości i bez złośliwości. Też bym sobie chętnie taki magazyn przygarnął.
 
Last edited:

vwir

Pionier e-mobilności
Nie. :) Nie ma co się unośić. Pytanie było z ciekawości i bez złośliwości. Też bym sobie chętnie taki magazyn przygarnął.
Interesujące jest Twoje nadinterpretowanie faktów. Gdzie tam zauważyłeś jakieś unoszenie się? To była prosta odpowiedź na proste pytanie. W tym układzie bateria jest traktowana lepiej niż w samochodzie. Jeśli samochód trzymam w garażu to nie widzę powodu czemu ta bateria miałaby nie być trzymana w garażu.
 

zlp

Pionier e-mobilności
Bateria wysokonapięciowa ma również tą zaletę, że nie potrzebuje dużych przekrojów kabli. Wystarczą solarne.
Dzięki temu możemy umieszczać magazyn dużo dalej od falownika. Jeśli ktoś ma obawy i dmucha na zimne może postawić zewnętrzną "akumulatornię" kilkadziesiąt metrów od domu.
Ja wykorzystałem do tego betonowe szambo, które postawiłem na boku, dorobiłem drzwi i dociepliłem. W miarę tanio i solidnie.
 

adamusek

Posiadacz elektryka
Mam 2 baterie z KIA EV6, czyli 2 x 75kWh. W pełni komunikują się z falownikiem Deye 50kW poprzez takie ustrojstwo: https://ev-es.com/elektronika-ev-bpm-oferta/ + zasilacz UPS 12V prądu stałego dla każdej z baterii (Powerwalker 12V/2,1A/25W)
Bateria działa z wszystkimi zabezpieczeniami jak w samochodzie. Dodałem grzybek bezpieczeństwa na zewnątrz magazynu w razie potrzeby szybkiego odcięcia wysokiego napięcia (800V).
Działa super, ale dzisiaj zastanawiałbym się ze ściągnięciem z Chin szafy 210kWh za jakieś 25 000$. Baterie mocno potaniały.
View attachment 25679
Fajne, 150kwh to ilość która mnie interesuje, narazie mam stare zasady i rozbudowuje do granic możliwości bo zużycia są spore, teraz jest pomysł na kilka paneli w linii ogrodzenia na pionowo. Na aku jeszcze przyjdzie czas (fajnie tanieją więc im później kupię tym lepsza i większa będzie ;)
 

qb4hkm

Pionier e-mobilności
Bateria wysokonapięciowa ma również tą zaletę, że nie potrzebuje dużych przekrojów kabli. Wystarczą solarne.
Dzięki temu możemy umieszczać magazyn dużo dalej od falownika. Jeśli ktoś ma obawy i dmucha na zimne może postawić zewnętrzną "akumulatornię" kilkadziesiąt metrów od domu.
Ja wykorzystałem do tego betonowe szambo, które postawiłem na boku, dorobiłem drzwi i dociepliłem. W miarę tanio i solidnie.
Podzielisz się fotką jak to wygląda? Niezły bunkier musi być :).
 
Top