Tesla kamery vs lidar - test

EVJerry

Fachowiec
Dokładnie o to chodziło. Cały czas rozmawiamy o samochodach używających obu.
Nie, nie o to. Wyszliśmy na początku wątku od rzekomej wyższości lidarów nad kamerami.
Jeśli coś można zrobić za pomocą kamer (Tesla), to logicznym jest, że kamery+lidar mogą zrobić to samo. Zatem cała dyskusja nie ma sensu.
Problem w tym, że same lidary nie są w stanie zastąpić kamer w pełni, albowiem praktycznie nie nadają się do klasyfikacji rodzaju przeszkody.
Natomiast logicznym jest, że kamery + lidary powinny dać lepsze możliwości niż same kamery.
Jednak, jak doświadczenie pokazuje, samochody Tesli z kamerami jeżdżą po całym USA na FSD już jakiś czas i rozwijają swoje możliwości dość dynamicznie.
Samochody z samymi lidarami tak nie jeżdżą lub robią to niezwykle wolno i w ściśle określonych lokalizacjach.
Natomiast samochody z kamerami+lidarami dopiero raczkują i biorąc pod uwagę ich ilość są obecnie niszą. A już na pewno nie można twierdzić, że "praktycznie wszystkie nowe samochody w Chinach" mają lidary i kamery. Oczywiście z czasem może się to zmienić nie tylko w Chinach.
 

ClassicGOD

Leaf on the wind
Nie, nie o to. Wyszliśmy na początku wątku od rzekomej wyższości lidarów nad kamerami.
Jeśli coś można zrobić za pomocą kamer (Tesla), to logicznym jest, że kamery+lidar mogą zrobić to samo. Zatem cała dyskusja nie ma sensu.
Ale to ty dzwonisz. Przeczytaj ponownie moje pierwsze zdanie w tym wątku.
Problem w tym, że same lidary nie są w stanie zastąpić kamer w pełni, albowiem praktycznie nie nadają się do klasyfikacji rodzaju przeszkody.
Chyba nikt tak nie twierdzi. Nie wiem o żadnym systemie który używa tylko lidarów, nawet Waymo używa też kamer.
Natomiast logicznym jest, że kamery + lidary powinny dać lepsze możliwości niż same kamery.
That's my point.
Jednak, jak doświadczenie pokazuje, samochody Tesli z kamerami jeżdżą po całym USA na FSD już jakiś czas i rozwijają swoje możliwości dość dynamicznie.
Powiem więcej, z czasem same kamery będą wystarczające, tak jak nasze oczy, jednak obecnie algorytmy są ograniczone, moc obliczeniowa nie jest wystarczająca. Dlatego kamery uzupełnione lidarem są aktualnie lepszym rozwiązaniem.
 

EVJerry

Fachowiec
Ale to ty dzwonisz. Przeczytaj ponownie moje pierwsze zdanie w tym wątku.
Wątek zaczął się od materiału, w którym porównano Teslę i samochód wyposażony w technologię firmy Luminar. Czujnik Luminar, jak wynika z opisów na nim, nie używa kamer.
Zdjęcie ze strony Luminar
 

ClassicGOD

Leaf on the wind
Wątek zaczął się od materiału, w którym porównano Teslę i samochód wyposażony w technologię firmy Luminar. Czujnik Luminar, jak wynika z opisów na nim, nie używa kamer.
Zdjęcie ze strony Luminar
Ja nie odpisywałem na pierwszy post wątku ale na to co cytowałem ale rozumie skąd niezrozumienie.

Co do czujnika - to że samochód ma 1 specyficzny czujnik nie znaczy że nie może używać też innych. Film na początku postu nie precyzuje że samochód posiada tylko lidar i nic więcej.
 

EVJerry

Fachowiec
Lidary lidarami kamery kamerami ale czujnik deszczu to by się przydał. ;)
Szczerze mówiąc od jakiegoś czasu mam wrażenie, że Tesla radzi sobie za pomocą kamer w zasadzie dość podobnie jak moje inne samochody uznanych marek, które mają czujnik deszczu.

Ja nie odpisywałem na pierwszy post wątku ale na to co cytowałem ale rozumie skąd niezrozumienie.

Co do czujnika - to że samochód ma 1 specyficzny czujnik nie znaczy że nie może używać też innych. Film na początku postu nie precyzuje że samochód posiada tylko lidar i nic więcej.
Twój post był 2 po tym, który rozpoczął wątek. Nie było żadnych innych linków poza materiałem z pierwszego postu.
Cały materiał mówi o LIDARZE. Logo Luminar "świeci" z różnych elementów. Nigdzie w materiale nie było mowy o tym, że jest to jakakolwiek kombinacja lidara i kamery.

Ale rozumiem, że wyjaśniliśmy, iż mieliśmy na myśli inne rozwiązania.
 

Michał spod Krakowa

Pionier e-mobilności
Do wyguglania "pseudo Lidar", jeśli ktoś nie zna

Tesla chyba obecnie z niego nie korzysta
- AP nigdy tego nie dostał
- jakieś dwa lata temu był w FSD dopracowany pseudolidar, ale obecne wersje mają szacowanie odległości jako część AI rozpoznającego otoczenie
- być może pseudolidar wciąż jest używany do wizualizacji okolicy w trakcie parkowania
 
Last edited:

jarqu

Posiadacz elektryka
Szczerze mówiąc od jakiegoś czasu mam wrażenie, że Tesla radzi sobie za pomocą kamer w zasadzie dość podobnie jak moje inne samochody uznanych marek, które mają czujnik deszczu.
Jeśli o to chodzi mi na trybie auto brakuje tego jak po prostu ustawienia czujności wycieraczek jak w innych samochodach czy ma często zbierać krople z szyb na automacie czy rzadziej, nie wiem czemu tego nie mogą wprowadzić może to właśnie przez limitowane możliwości kamery która.
 

tanczmy

Zadomawiam się
Polecam sobie przypomnieć AI Day z czasów jak zmieniali cały stack pod FSD. Z tego co pamiętam konkluzja była taka, że LIDAR wprowadzał szum i powodował niezgodność w perdykcjach pomiędzy jednym i drugim systemem, więc lepiej było się go pozbyć i skupić tylko na kamerach.


Jak na razie FSD i stack który je napędza pozostaje bezkonkurencyjne jeśli chodzi o testy w realnych scenariuszach na drodze, podlinkowany wyżej AI DRIVR bardzo fajnie to podsumowuje (ogólnie ma bardzo dobre filmy na temat FSD pozostając też przy tym krytycznym kiedy system zaczyna coś odwalać)
 

EVJerry

Fachowiec
Przez kilka lat zdolności obliczeniowe komputerów stosowanych przez Teslę do FSD wzrosły wielokrotnie. Niemniej wydaje się, że rozsądnym jest dotrzeć najpierw do maksimum możliwości kamer, a później podjąć decyzję, czy zachodzi potrzeba użycia czegoś jeszcze. Ludzie radzą sobie za pomocą dwóch kamer w głowie i potrafią kierować samochodami z całkiem dobrymi rezultatami, więc podobny efekt powinien być możliwy do osiągnięcia za pomocą kamer. Pewnym problemem jest ocena odległości, ale u ludzi rozwiązywane jest to przez użycie pary oczu. Tesla nie ma z przodu dwóch takich samych kamer, ale problem próbuje rozwiązać za pomocą dwóch kamer o różnych ogniskowych. Uwzględniając jak dobrze radzi sobie z oceną odległości przy parkowaniu automatycznym (rozszerzony autopilot) i to robiąc to za pomocą jednej kamery (parkuje tyłem), ocena odległości nie jest problemem.
 

Najnowsze dyskusje

Top