Instalacja wallboxa w garażu podziemnym

Anderus

Zadomawiam się
Cześć wszystkim, czy ktoś ma do polecenia firmą inną niż Bezszelestni (zauważyłem coraz więcej złych opinii tj. bardzo długi czas oczekiwania i olewanie klienta) do całego procesu doboru oraz instalacji ładowarki do samochodu elektrycznego w garażu podziemnym?
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Protokół obsługujący połączenie samochód - sieć elektryczna nie przewiduje czujnika temperatury. Jedynie określa wydajność prądową gniazda. Stąd oprócz przewodów roboczych w kablu ładującym baterię są dołożone dodatkowe, cienkie przewody kontrolnopomiarowe.
Zgadza się. Ale tutaj była mowa o kablu z drugiej strony cegły, z wtyczką do podłączenia do gniazdka 230V. Po tej stronie protokół nie obowiązuje, za to producenci starają się zabezpieczać przed przegrzaniem gniazdka.
 

cezbar

ID.4 Pro 128kW/77kWh 2023
Protokół obsługujący połączenie samochód - sieć elektryczna nie przewiduje czujnika temperatury. Jedynie określa wydajność prądową gniazda. Stąd oprócz przewodów roboczych w kablu ładującym baterię są dołożone dodatkowe, cienkie przewody kontrolnopomiarowe.
tu chodzi o wtyczkę gniazdo po stronie sieci elektrycznej a nie samochodu.
 

luki

Pionier e-mobilności
7. Zgoda zarządu
To powinno być dużo wcześniej w hierarchii. Zgoda, ew jakaś forma proformy zgody, powinna być jako odpowiedź zamiaru, zaraz po pkt 1. W takim przypadku to jak proszenie panny młodej o rękę już po weselu. Nawet nie można ich pozwać o zwrot poniesionych kosztów, w razie jakby "zarząd" miał inne zdanie
 

Misiek

Zadomawiam się
tu chodzi o wtyczkę gniazdo po stronie sieci elektrycznej a nie samochodu.
W tej jednofazowej wtyczce znajduje się czujnik informujący EVSE jaki prąd może dostarczyć gniazdo - 10 lub 16A. Czujnika temperatury tam nie ma. W trójfazowych wtyczkach również nie ma czujnika temperatury. Nie przewiduje się niesolidnych połączeń wewnątrz aparatów.
 

cezbar

ID.4 Pro 128kW/77kWh 2023
W tej jednofazowej wtyczce znajduje się czujnik informujący EVSE jaki prąd może dostarczyć gniazdo - 10 lub 16A. Czujnika temperatury tam nie ma. W trójfazowych wtyczkach również nie ma czujnika temperatury. Nie przewiduje się niesolidnych połączeń wewnątrz aparatów.
no pisałem już:

doczytałem ze te specjalne gniazda mają magnes w środku czyli wtyk musiałby mieć czujnik halla/kontaktron qby dzialac z prądem ponad 10A.
hm szalenie skomplikowane rozwiązanie do obejścia. tylko takie "zabawy" to proszenie się o kłopocik.

dlatego monitorując czujnik temperatury to lepsze rozwiązanie
 

testowy

Zadomawiam się
Uwaga! w Ustawie o elektromobilności jest napisane jakie uprawnienia są wymagane do sporządzenia ekspertyzy. To nie są zwykłe uprawnienia elektryka typu Eksploatacja/Dozór do 1kV, tylko coś grubszego.

Jak na samym początku zaprosiłem elektryka na rozpoznanie tematu w hali garażowej, to pomierzył mi długości tras kablowych, zaproponował przekroje kabli i zabezpieczenia i przytulił papier z królem. Później słuch po nim zaginął, kontakt się urwał :cautious:
Żadne "coś grubszego" - zwykły projektant branży elektroenergetycznej. Kupa ludzi jest z takimi uprawnieniami.

Znajomy projektant dla odmiany powiedział, że nie chce mu się biegać po garażach i zaglądać do skrzynek i on to w sumie może napisać, ale ktoś musi porobić za "fizycznego" i porobić zdjęcia, a najlepiej to jeszcze schematy porysować :D poprzewracało się...
 

testowy

Zadomawiam się
To powinno być dużo wcześniej w hierarchii. Zgoda, ew jakaś forma proformy zgody, powinna być jako odpowiedź zamiaru, zaraz po pkt 1. W takim przypadku to jak proszenie panny młodej o rękę już po weselu. Nawet nie można ich pozwać o zwrot poniesionych kosztów, w razie jakby "zarząd" miał inne zdanie
Odmowa zarządu jest możliwa w bardzo konkretnych przypadkach.
Jak mają dać zgodę z góry, skoro z ekspertyzy może wynikać, że się nie da, albo wymagane jest nowe przyłącze?

Jeżeli ekspertyza się nie spodoba, to nie zapłacisz za ekspertyzę? Właśnie dlatego taka jest kolejność. Oświadczasz, że zapłacisz i poniesiesz wszystkie koszty - niezależnie od efektu. A Zarząd nie może dać odmowy, jeżeli z ekspertyzy wynikać będzie, że da się to zrobić.
 

Nestor

Fachowiec
Żadne "coś grubszego" - zwykły projektant branży elektroenergetycznej. Kupa ludzi jest z takimi uprawnieniami.

Not rly. Jest napisane 'projektant branzy budowlanej bez ograniczen'.

Ustawa Prawo budowlane mówi o tym, że uprawnienia elektryczne bez ograniczeń umożliwiają projektowanie obiektu budowlanego lub kierowanie robotami budowlanymi związanymi z obiektem budowlanym, takim jak sieci, urządzenia i instalacje elektryczne i elektroenergetyczne, w tym:

– kolejowe,
– trolejbusowe
– tramwajowe sieci trakcyjne,
– sieci trakcyjne metra,

wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi zasilania, w tym kolejowej, trolejbusowej i tramwajowej sieci trakcyjnej, sieci trakcyjne metra oraz elektrycznego ogrzewania rozjazdów.
Zrodlo: https://uprawnienia-budowlane.com/uprawnienia-elektryczne/ Sekcja: rodzaj i zakres uprawnien.

Cezary Giepetowicz rzecze:

Wymagania do uzyskania takich uprawnień obejmują:

  1. Wykształcenie:
  2. Praktyka zawodowa:
  3. Egzamin:
    • Po spełnieniu powyższych wymagań kandydat musi zdać egzamin przed Okręgową Komisją Kwalifikacyjną Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa. Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej, sprawdzających wiedzę z zakresu przepisów prawa, norm technicznych oraz praktycznych aspektów projektowania i kierowania robotami budowlanymi w specjalności elektrycznej.Strona główna

Znam kilku elektryków, ale to wyglada na grube uprawnienia poprzedzone odpowiednimi studiami, a nie zrobienie certa na 230V w altankach.
 

testowy

Zadomawiam się
Tak. Ale to nie są żadne niezwykłe uprawnienia. Nie ma ich oczywiście "elektryk, który kładzie fizycznie przewody i ma uprawnienia do 1kV".

Projektują przyłącza dla zakładów energetycznych, przemysłu, firm mniejszych i większych. Byle przyłącze do domku też będzie wymagało takiego człowieka.

Zdecydowanie mniej jest rzeczoznawców ppoż.
 
Top