Instalacja wallboxa w garażu podziemnym

Anderus

Zadomawiam się
Cześć wszystkim, czy ktoś ma do polecenia firmą inną niż Bezszelestni (zauważyłem coraz więcej złych opinii tj. bardzo długi czas oczekiwania i olewanie klienta) do całego procesu doboru oraz instalacji ładowarki do samochodu elektrycznego w garażu podziemnym?
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Odmowa zarządu jest możliwa w bardzo konkretnych przypadkach.
Jak mają dać zgodę z góry, skoro z ekspertyzy może wynikać, że się nie da, albo wymagane jest nowe przyłącze?

Jeżeli ekspertyza się nie spodoba, to nie zapłacisz za ekspertyzę? Właśnie dlatego taka jest kolejność. Oświadczasz, że zapłacisz i poniesiesz wszystkie koszty - niezależnie od efektu. A Zarząd nie może dać odmowy, jeżeli z ekspertyzy wynikać będzie, że da się to zrobić.
Zgadza się, ustawa jasno precyzuje w jakich przypadkach może być odmowa, i w jakim terminie decyzja.
Ale nie przewiduje też przypadku jak Zarząd w ogóle nie podejmuje decyzji: ani tak, ani nie (pomijam przypadek nowych budynków, w których już jest przygotowana instalacja dla EVSE )

Wspólnoty zasięgają gdzieś porad prawnych i sprytnie wykorzystują luki w przepisach, aby temat przeciągać w nieskończoność :(
I co im można zrobić: do sądu adm. pozwać? Wytoczyć sprawę cywilną? Tylko jak dowieść szkody za zmarnowany czas nad papierami i na dojazdy do ładowarek miejskich... albo że przez nich nieudolność nie wydałem 13k na instalację Wallboxa ... ;)

U mnie na decyzję po dostarczeniu ekspertyzy i kpl. dokumentów które na początku chcieli, czekałem 6 m-cy. Na koniec odmowa. Bo w 5-tym miesiącu zlecili inną ekspertyzę własnemu projektantowi (z innymi wytycznymi), a on oczywiście przedstawił "zdanie odrębne".

Teraz złożyłem nowy wniosek ze zmienionymi założeniami, ze wszystkimi wymaganymi oświadczeniami, i dopasowany do ichniej ekspertyzy. I znowu to samo! Cisza, nawet nie raczyli potwierdzić odbioru wniosku, musiałem to od nich wyciągać. I tak "w kółko Macieju".
 

Ratt

Posiadacz elektryka
Teraz złożyłem nowy wniosek ze zmienionymi założeniami, ze wszystkimi wymaganymi oświadczeniami, i dopasowany do ichniej ekspertyzy. I znowu to samo! Cisza, nawet nie raczyli potwierdzić odbioru wniosku, musiałem to od nich wyciągać. I tak "w kółko Macieju".
I rób "samowolkę" zgodną z ich ekspertyzą i niech Cię podają do sądu. W tym dzikim kraju nie ma innej drogi w takich sytuacjach.
 

marco_25

Posiadacz elektryka
I rób "samowolkę" zgodną z ich ekspertyzą i niech Cię podają do sądu. W tym dzikim kraju nie ma innej drogi w takich sytuacjach.
Mają 30 dni na odpowiedź, ja bym zastosował milczącą zgodę i leciał z inwestycja tak jak mówisz. Jeśli wszystko w papierach jest ok i dystrybucja też nie widzi problemu to tak jak w ustawie nie mają nic do gadania.
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
I rób "samowolkę" zgodną z ich ekspertyzą i niech Cię podają do sądu. W tym dzikim kraju nie ma innej drogi w takich sytuacjach.
Chyba tak zrobię! Czekam jeszcze na aneks do warunków przyłączeniowych, dostosowanie projektu do tej ich ekspertyzy (to już będzie 4. rewizja projektu ...) potem jeszcze miesiąc na zastanowienie decydentów, alleluja i do przodu :)

Trochę ciekawi mnie jak z elektrykiem ogarniemy wejście do rozdzielnicy głównej (klucze u ochrony), w razie gdyby ochroniarz nie chciał otworzyć pomieszczenia bez zgody administracji. W życiu nawet nie myślałem o takiej grotesce :LOL:

Kolega z sąsiedniego budynku wszedł w jeszcze dziwniejszy 'case'. Ta sama wspólnota i ekspertyza.
Wspólnota chce aby przedstawił im Warunki przyłączeniowe. Tyle że OSD odrzucił jego wniosek o Warunki, z powodu braku załącznika - jakiegoś oświadczenia od Wspólnoty o ilości lokali w budynku.
Jak łatwo się domyślić, administracja teraz nie chce mu wystawić tego oświadczenia :confused: i odwleka w nieskończoność ...
Trzecia dekada XXI wieku, a mentalność urzędników i administracji zupełnie jak w starym filmie S. Barei !
 

Bronek

Pionier e-mobilności
To nie tylko mentalność a brak wiedzy , strach , niepewność , brak stabilizacji .
Dlatego w wielu dziedzinach wprowadzono procedury i algorytmy , a to z kolei zabija postęp i innowacyjność na niskich szczeblach .
Dodatkowo nawet te procedury są jak widać tak zrobione jak cały ten system , czyli kolko się zamyka.
Na to są odwieczne metody , samowolka lub "przemoc" , łapówka, i znajomości... a najlepiej miec te wszystkie formy nacisku w sobie i zostać np .Prezydentem , Wójtem , lub nawet Sołtysem
 

Nestor

Fachowiec
Ja staram sie isc wielotorowo w mojej wspolnocie. Dostalem zgode od zarzadu na montaz gniazda 3F.

Czy do montazu gniazda potrzebuje jakichkolwiek papierow czy ekspertyz? Czy podlaczenie EVSE do tego gniazda zrobi z niego punkt ladowania czy nie? Czy ciaza na tym jakies obwarowania prawne?

Czy moze poprostu ustawa o elektromobilnosci uszczegóławia jak zamontowac punkt ladowania, bo wspolnoty moglyby nie wyrazic pozwolenia na gniazdo?
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Ja staram sie isc wielotorowo w mojej wspolnocie. Dostalem zgode od zarzadu na montaz gniazda 3F.

Czy do montazu gniazda potrzebuje jakichkolwiek papierow czy ekspertyz? Czy podlaczenie EVSE do tego gniazda zrobi z niego punkt ladowania czy nie? Czy ciaza na tym jakies obwarowania prawne?

Czy moze poprostu ustawa o elektromobilnosci uszczegóławia jak zamontowac punkt ladowania, bo wspolnoty moglyby nie wyrazic pozwolenia na gniazdo?
Ustawa nie uszczegóławia :(
Ogólnie temat bardzo słabo (jeśli w ogóle) sprecyzowany w prawie i w normach. Prawo budowlane nie nadąża! Szczegóły montażu punktu ładowania znajdziesz w instrukcjach od producenta. To nie żart, ekspertyzy też na takie źródło się powołują.

Do samego gniazda siłowego - jak w każdej instalacji: - protokół z oględzin i pomiarów rezystancji izolacji, impedancji pętli zwarcia, skuteczności działania różnicówki, ciągłości przewodu ochronnego.

Przede wszystkim zadbaj, żeby to gniazdo siłowe było zabezpieczone różnicówką z ch-ką typ B lub A (typ B jest mega drogi, jak 3/4 Wallboxa; ale typ A jest jeszcze w rozsądnej cenie). Nie typ AC, jak stosuje się w domu. To wynika ze specyfiki konstrukcji ładowarki EV. Takie zalecenia widziałem w ostatniej ekspertyzie.

Czy podlaczenie EVSE do tego gniazda zrobi z niego punkt ladowania czy nie? Czy ciaza na tym jakies obwarowania prawne?
Moim zdaniem, formalnie, jak samochód stoi na miejscu i się ładuje, to jest już punkt ładowania.
Wtedy chodzi już o względy ppoż, nie tylko sama elektryka. W ekspertyzach różnie w tym paragrafie pisali:
Od lakonicznego: "sprawdzić działanie istniejącej instalacji ppoż przed uruchomieniem punktu ładowania",
aż po fantazjowanie typu: "zaleca się oddzielić stanowisko od sąsiednich miejsc niepalnymi przegrodami i lokalnie zwiększyć wydajność systemu oddymiania" (WTF !?) ...

Jedna firma rutynowo montuje przed stanowiskiem dodatkową gaśnicę + koc ppoż przy punkcie ładowania (koszty!), a inna pisze, że "najbliższa gaśnica ma być nie dalej niż 20-30m" (nie pamiętam liczby) i nic takiego nie przykręca do ściany.
A to wszystko piszą fachowcy z tym samym poziomem uprawnień, w tym samym mieście :unsure:...

Jeśli chcesz mieć święty spokój, to ekspertyza ppoż kosztuje jakieś 600-800 zł, ale z tym papierem już nikt z administracji czy sąsiadów (albo firmy ubezpieczeniowej...) się nie przyczepi.
 

Nestor

Fachowiec
Dzieki za podpowiedz.

Cale te przepisy PPOZ nijak sie maja do baterii Li-ion. Przeciez ani gasnica ani koc tego nie ugasza, zwlaszcza ze bedzie palilo sie podwozie. Jak juz sie zapali to trzeba go wyciagnac z garazu i wrzucic do wanny.

Odnosnie przepisow PPOZ, instalacji, uprawnien, etc, odbylem z Cezarym G dosyc dluga rozmowe, ktora moze przydac sie forumowiczom: https://chatgpt.com/share/67f04b6e-c37c-8006-8c4e-7fa8ee82d4d2

Pytalem tez o pozary MEB'ow, i byl w stanie wyciagnac pojedyncze przypadki na swiecie, z czego wiekszosc to byly ID3. https://chatgpt.com/share/67f04bfa-0284-8006-8536-d51fc573d8a4

Co bym nie robil, to ekspertyza PPOZ bedzie potrzebna, wiec znajde kogos zeby przyszedl do garazu na 30 minut i opisal co widzi.

Ladowarki maja tez RCD A lub B. Tansze maja A + 30mA DC, a lepsze np Khons maja RCD B wbudowane. Elektryk zapewne zrobi mi jakies zabezpiecznie na samym podlaczeniu tak czy inaczej.
 

testowy

Zadomawiam się
Jedna firma rutynowo montuje przed stanowiskiem dodatkową gaśnicę + koc ppoż przy punkcie ładowania (koszty!), a inna pisze, że "najbliższa gaśnica ma być nie dalej niż 20-30m" (nie pamiętam liczby) i nic takiego nie przykręca do ściany.
A to wszystko piszą fachowcy z tym samym poziomem uprawnień, w tym samym mieście :unsure:...
To wszystko wynika z tego, że przepisy ppoż są ogólne i nie obejmują konkretnych rozwiązań dla punktów ładowania EV.
Więc hala może spełniać wymogi ppoż, a równocześnie nie być zgodna z "Wytycznymi dla punktów ładowania EV/PHEV" które prawem nie są i są tylko dobrymi praktykami. Więc rzeczoznawca ma szerokie pole do popisu, może się ograniczyć do wymagań wynikających z ppoż i temat zamknąć szybko/tanio i zgodnie z przepisami, a może także zaproponować podwyższony standard, który nie wynika z przepisów obowiązkowych, ale opiera się na "wiedzy technicznej" zawartej np. w takich warunkach.
 

Misiek

Zadomawiam się
Zdjęcie publicznego, płatnego garażu podziemnego, nie widać gaśnic ani kocy p/poż. Za plecami kilkadziesiąt stanowisk dla aut.
ładowarki.jpg
 
Top