Instalacja wallboxa w garażu podziemnym

Anderus

Zadomawiam się
Cześć wszystkim, czy ktoś ma do polecenia firmą inną niż Bezszelestni (zauważyłem coraz więcej złych opinii tj. bardzo długi czas oczekiwania i olewanie klienta) do całego procesu doboru oraz instalacji ładowarki do samochodu elektrycznego w garażu podziemnym?
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Ale zgodnie z ustawą o elektromobilności miejsca w nowych halach mają już być liczone z zapewnieniem mocy 3,7kW na miejsce. To by znaczyło, że w nowych budynkach z 50 takich miejsc, projektant przyjmuje 50 x 3,7kW ze współczynnikiem k=1? Ciekawe, jak to się przekłada na WT... Nie zabraknie mocy?


EDIT
----
ok. Minister wydał Rozporządzenie z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie sposobu ustalania minimalnej mocy przyłączeniowej dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkami użyteczności publicznej oraz budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi
§ 1.
Minimalna moc przyłączeniowa dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkiem użyteczności publicznej usytuowanym w gminie, o której mowa w art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, stanowi iloczyn 20% liczby wszystkich stanowisk postojowych związanych z tym budynkiem i wartości mocy 3,7 kW, jednak nie mniej niż 3,7 kW, chyba że z tym budynkiem nie są związane żadne stanowiska postojowe.
§ 2.
Minimalna moc przyłączeniowa dla wewnętrznych i zewnętrznych stanowisk postojowych związanych z budynkiem mieszkalnym wielorodzinnym usytuowanym w gminie, o której mowa w art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, stanowi iloczyn 50% liczby wszystkich stanowisk postojowych związanych z tym budynkiem i wartości mocy 3,7 kW, jednak nie mniej niż 3,7 kW, chyba że z tym budynkiem nie są związane żadne stanowiska postojowe.

Więc we wcześniejszym moim przykładzie łaskawie dano wsp. redukcyjny 0,20 dla ogółu takich miejsc przy budynkach uż. publ. i 0,50 dla bud. mieszkalnych.
Ruch w dobrą stronę!
Ale z tego jak rozumiem, to są przepisy budowlane podnoszące wymagania na moc przyłączeniową dla budynków od 2021 r., a nie współczynnika redukcyjnego do wyliczania obciążenia przyłącza przez ładowarkę na miejscu postojowym.
Wypadałoby teraz mieszkanie sprzedać i kupić nowsze. Bo mimo że nowe budownictwo, to już jest o 2 lata za stare :ROFLMAO:
Jeszcze powinni zrobić updejt normy N SEP-E-002 "Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych / Instalacje elektryczne w obiektach mieszkalnych - podstawy planowania" bo ta wiedza która jest teraz dostępna i sprzedawana (z 2009-2010 r.) nie nadąża za rozwojem elektromobilności... (nawet nie znali wtedy tego typu obciążeń sieci).

To jakiś absurd, że dla mieszkań się redukuje moc współczynnikiem x0,068 , a dla ładowarek w garażu przypisanych dla tych samych mieszkań - już jest x1,0. Tak jakby z założenia, wszystkie ładowarki EV w garażu podziemnym pod blokiem pracowały jednocześnie, non-stop 24/7 ? o_O
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
[OT ON]
Sukces jest pełny jak zmieniona jest też administracja na niezależną, bo ta podeweloperska pilnuje interesów dewelopera, żeby nie naprawiać fuszerki w ramach gwarancji. Celowo torpedują działania Zarządu. Często też pilnuje interesów właścicieli lokali prywatnych (np. powiązanych z deweloperem inwestujących hurtowo w pustostany lub wynajem np. 10 mieszkań jak u nas) oraz usługowych (sklepy typu Żabka ciągnące ile wlezie z mienia wspólnego).

Jeżeli chodzi o zarząd właścicielski to trzeba pamiętać, że (co do zasady) to funkcja społeczna. Działa się za przysłowiowe "dobre słowo", a niestety spraw jest całe mnóstwo.
Praca w zarządzie to niestety praca na cały etat (jeżeli chcesz uczciwie wszystkiego dopilnować).
[OT OFF]
Tak też zrobili. Stara po-deweloperska administracja poleciała z hukiem. Potem wybrali nową firmę administrującą w celu dochodzenia naprawy usterek dew. A później jeszcze raz zmienili administrację na inną, bo z tamtą poprzednią coś jednak nie szło.

Podziwiam ludzi pracujących w Zarządach, że dają radę znaleźć czas na taką masę dodatkowych obowiązków, pracując pro bono albo góra za kilkaset zł miesięcznie (różnie widziałem w paru Wspólnotach). Do tego odpowiedzialność majątkowa za wszystkie decyzje.
Dobrze pamiętam, jak kiedyś był robiony "nabór" do Zarządu. Już wtedy nie potrafiłem sobie wyobrazić, jak ogarnę pracę zawodową, powiększającą się rodzinę, jakiś rozwój osobisty, i do tego jeszcze dodatkowe obowiązki na osiedlu.
 

marco_25

Posiadacz elektryka

Pabloss

Posiadacz elektryka
Odświeżę temat bo właśnie zapadł ciekawy wyrok.
 

testowy

Zadomawiam się
Ruch w dobrą stronę!
Ale z tego jak rozumiem, to są przepisy budowlane podnoszące wymagania na moc przyłączeniową dla budynków od 2021 r., a nie współczynnika redukcyjnego do wyliczania obciążenia przyłącza przez ładowarkę na miejscu postojowym.
Wypadałoby teraz mieszkanie sprzedać i kupić nowsze. Bo mimo że nowe budownictwo, to już jest o 2 lata za stare :ROFLMAO:
Jeszcze powinni zrobić updejt normy N SEP-E-002 "Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych / Instalacje elektryczne w obiektach mieszkalnych - podstawy planowania" bo ta wiedza która jest teraz dostępna i sprzedawana (z 2009-2010 r.) nie nadąża za rozwojem elektromobilności... (nawet nie znali wtedy tego typu obciążeń sieci).

To jakiś absurd, że dla mieszkań się redukuje moc współczynnikiem x0,068 , a dla ładowarek w garażu przypisanych dla tych samych mieszkań - już jest x1,0. Tak jakby z założenia, wszystkie ładowarki EV w garażu podziemnym pod blokiem pracowały jednocześnie, non-stop 24/7 ? o_O
To są wymagania wynikające z ustawy o elektromobilności. Nowe obiekty posiadające miejsca postojowe muszą je spełniać. Można nie dostać pozwolenia na budowę, gdy się ich nie spełni.

Wsp. nie jest x1,0. Dla garaży uwzględnia się współczynnik x 0,5. Czyli 100 miejsc to 185kW, zamiast 370kW. I teraz masz te 185kW i 20 osób poprosiło o "mniej niż 11kW" i wszystkie ładują w drugiej strefie w nocy. O 23 "strzelają korki". :) Bo to jednak bite kilka godzin ładowania, a nie jak w mieszkaniach, gdzie np. cykl pralki/zmywarki składa się z fazy podgrzewania wody, a potem w sumie tylko mieli.

W istniejących budynkach - gdy piszący ekspertyzę policzy to wszystko, to może się okazać, że 3,7kW to maks co może być - i nie ma co się dziwić ekspertyzom "moc w hali dla ładowarek: 15kW". Niestety, budynki mogą wymagać zwiększenia mocy/nowych przyłączy aby zasilić większą ilość ładowarek w garażach.
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
To są wymagania wynikające z ustawy o elektromobilności. Nowe obiekty posiadające miejsca postojowe muszą je spełniać. Można nie dostać pozwolenia na budowę, gdy się ich nie spełni.

Wsp. nie jest x1,0. Dla garaży uwzględnia się współczynnik x 0,5. Czyli 100 miejsc to 185kW, zamiast 370kW. I teraz masz te 185kW i 20 osób poprosiło o "mniej niż 11kW" i wszystkie ładują w drugiej strefie w nocy. O 23 "strzelają korki". :) Bo to jednak bite kilka godzin ładowania, a nie jak w mieszkaniach, gdzie np. cykl pralki/zmywarki składa się z fazy podgrzewania wody, a potem w sumie tylko mieli.

W istniejących budynkach - gdy piszący ekspertyzę policzy to wszystko, to może się okazać, że 3,7kW to maks co może być - i nie ma co się dziwić ekspertyzom "moc w hali dla ładowarek: 15kW". Niestety, budynki mogą wymagać zwiększenia mocy/nowych przyłączy aby zasilić większą ilość ładowarek w garażach.
Edit - informacja jaką dostałem od Projektanta: Współczynnik jednoczesności <1 dla garaży się stosuje tylko wtedy, jeśli wnioskodawcą jest zarządca budynku i wniosek dotyczy zbiorczo kilku miejsc postojowych.
Jeśli mieszkaniec wnioskuje ładowarkę tylko na swoim miejscu postojowym (a tak mamy w 90% przypadków), to współczynnik jednoczesności = 1.0, tak jak pisałem poprzednio.
W nowym osiedlu gdzie mieszkam, rezerwa mocy wyszła na około 17 ładowarek po 11 kW (na 4 bloki łącznie, jakieś 800 mieszkań; zasilanie osiedla prawdopodobnie 2 lub 3 transformatorami 630 kVA).

Jakby to ktoś skoordynował, to można tą moc podzielić, dynamicznie zarządzać, i zasilić z tego dużo więcej punktów ładowania, może nawet dla 25%-50% mieszkań. Sam przecież widzę, że będę "używał mocy" tylko przez 6-12 godzin w tygodniu. Nie muszę i nie będę się ładować codziennie. Ale kompletnie nic z tego nie wynika do projektu instalacji.

Więc to tylko pomysł... Bo brak przepisów, procedur, dobrych praktyk. Do tego brak świadomości i chętnych, nikt też nie będzie nic robił pro bono ...)
Za 5-10 lat wszyscy mogą się obudzić z ręką w nocniku i wtedy faktycznie trzeba już będzie wkopać nowe kable do transformatora, a transformator wymienić na większy.

Nowy Zarząd dopiero się uczy przepisów i rozpoznaje temat, a administracja zupełnie nie ogarnia przyłączeń elektrycznych (bo nie od tego zresztą jest :) )
 
Last edited:

Kierowca23

Posiadacz elektryka
UPDATE - mam już zgodę Zarządu Wspólnoty na montaż EVSE w hali garażowej :ROFLMAO:
Wypracowanie decyzji zajęło im 6 miesięcy! Wcale nie 30+30 dni, jak piszą w Ustawie.
Domyślam się że po stronie Wspólnoty było tak:
  1. najpierw musieli uzyskać porady radcy prawnego jak należy interpretować Ustawę (nowy Zarząd i pierwszy taki wniosek w dziejach ...)
  2. rozpisali konkurs ofert na wykonanie ekspertyzy (tak muszą postępować Wspólnoty z wydatkami)
  3. zlecili ekspertyzę własnemu projektantowi, który "przypadkiem" wygrał konkurs (jestem prawie pewien, że nałożyli mu własne założenia / ograniczenia techniczne)
  4. uwalili mój wniosek z jesieni ub. r. (ich ekspertyza nie była zgodna z moją)
  5. wydali zgodę na mój nowy wniosek wiosny tego roku, bo już formalnie nie było czego się przyczepić :)
Więc mam spory progres!
Ale to jeszcze nie przesądza, że do emerytury dorobię się własnego Wallboxa ;) , bo problemów jakby przybyło:
  1. muszę aneksować Umowę Przyłączeniową z OSD (w ekspertyzie od Wspónoty zrobiło się o 1 kW mniej dostępnej mocy, niż było w projekcie i ekspertyzie które ja zleciłem :cautious:...)
  2. OSD wcale nie kwapi się do zmniejszania mocy i wypisywania aneksu; pewnie najchętniej by przytulili nową opłatę przyłączeniową za wydanie nowych Warunków
    - po rozmowie na Infolinii OSD, po 3 tygodniach czekania na odpowiedź na mój wniosek o aneks myślałem, że mnie krew zaleje, jak pani mi tłumaczyła formalności o zmianie "warunków przyłączenia do sieci elektro-magnetycznej" (dosłownie tak powiedziała !)...
  3. projekt który mam wymaga naniesienia kilku zmian, zgodnie wytycznymi Ekspertyzy od Wspólnoty,
  4. firma która zrobiła mi projekt, najwyraźniej nie jest już zainteresowana jego poprawianiem, mimo że w pieprz*** mnie w koszty z tą opłatą przyłączeniową (~1,4k PLN - bo od razu na 2 miejsca), którą kazali szybko opłacić, żeby mogli dokończyć projekt przyłącza
    BTW. jak tylko firma zorientowała się, że korzystam z pomocy kancelarii prawnej, i nie łykam bezkrytycznie ich "porad" do nie czekania na decyzję Wspólnoty i rychłego wykonania samowoli budowlanej, konsekwentnie przestali mi odpisywać na kolejne maile i wnioski ! )
    Telefony odbierają, przemile się z nimi rozmawia, "do rany przyłóż...", ale sprawa stoi już ponad miesiąc i zupełnie nic nie przysyłają na piśmie :p
  5. nie wiadomo, czy fizycznie da się zamontować licznik w miejscu, gdzie wskazuje Ekspertyza Wspólnoty (brak miejsca; całe ściany już obłożone: rozdzielnice, kompensator, jakaś rozdzielnica ppoż...)
  6. nie wiadomo czy fizycznie da się wpiąć do rozdzielnicy którą wskazała Ekspertyza Wspólnoty (brak miejsca, wszystkie sloty już zajęte aparatami elektrycznymi do obciążeń na kilku klatkach budynku - deweloper oczywiście musiał przyoszczędzić ...)
... więc bardzo prawdopodobne, że zlecę teraz wykonanie kolejnej wersji projektu do tej samej sprawy, ale już "właściwemu" projektantowi (efekt jeszcze niepewny).
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Zapomniałem napisać, tutaj jest szablon wniosku do Wspólnoty - mniej więcej taki wysyłałem.
Zawiera tylko niezbędne minimum oświadczeń i zobowiązań z mojej strony, tylko to co wymaga Ustawa.
I udało się przepchnąć warunek graniczny mocy "do 11 kW" zamiast "mniejszej niż 11 kW" :ROFLMAO:

W sytuacji jak właścicielem mieszkania jest małżeństwo, przyda się podpis małżonki albo skan jej upoważnienia z jej podpisem, tak żeby znowu nie uwalili wniosku na jakichś brakach formalnych.
 

Attachments

  • Wniosek o instalację EVSE 1 stanowisko.pdf
    70 KB · Liczba wyświetleń: 31

marco_25

Posiadacz elektryka
Widzę że dużo osób wymyśla koło na nowo.
Chciałem tylko podać link do bardzo dobrego przewodnika PSPA - jaka jest procedura montażu punktu ładowania w budynkach wielorodzinnych w zależności od struktury własnościowej. Na końcu znajdziecie nawet wzór wniosku do wspólnoty. Korzystałem z tego dokumentu, przesłałem go nawet zarządowi i administracji wspólnoty i nie było problemu chociaż jako pierwszy łatwo nie było ale przynajmniej teraz inni mają prościej.

https://pspa.com.pl/wp-content/uplo...ji_Ladowarki_Budynki_Wielorodzinne_2022-2.pdf
 

Kierowca23

Posiadacz elektryka
Widzę że dużo osób wymyśla koło na nowo.
Chciałem tylko podać link do bardzo dobrego przewodnika PSPA - jaka jest procedura montażu punktu ładowania w budynkach wielorodzinnych w zależności od struktury własnościowej. Na końcu znajdziecie nawet wzór wniosku do wspólnoty. Korzystałem z tego dokumentu, przesłałem go nawet zarządowi i administracji wspólnoty i nie było problemu chociaż jako pierwszy łatwo nie było ale przynajmniej teraz inni mają prościej.

https://pspa.com.pl/wp-content/uplo...ji_Ladowarki_Budynki_Wielorodzinne_2022-2.pdf
Świetny poradnik!
Szkoda, że nie jest zbyt rozpowszechniony. Powinien wisieć na każdym płocie :) (to nie jest sarkazm)

Z tym że dla najpopularniejszej ładowarki 11.0 kW wg tego opracowania (str. 8) wymagane jest przegłosowanie Uchwały właścicieli, a w praktyce jeszcze łapie się w decyzji zwykłego zarządu (bez głosowania uchwały).

Jakbym rok temu znalazł to w Googlach i potraktował jako przewodnik,
zamiast spozycjonowanych materiałów propagandowych i "porad" znanej firmy "instalacyjnej" (ale bez uprawnień i PKD) która obiecywała "wszystkim się zająć kompleksowo",
a na koniec okazała się oszustem z kilkoma procesami w sądzie (mają tu swój oddzielny wątek),
może uniknąłbym paru błędów i komplikacji :)

A już na pewno nie musiałbym w Wordzie pisać wniosku do Wspólnoty od zera :LOL:
 
Top