pluto

Pionier e-mobilności
Z uwagi iż niecały tydzień jeżdżę nowy autem od jednego z większych producentów aut elektrycznych na świecie, przedstawię tutaj swój nowy nabytek – BYD SEAL U DM-i w wersji wyposażenia Boost oraz kolorystyką wnętrza czarno-brązową + lakier metalik Time Grey.

IMG_E0513a.jpg


Jest to hybryda szeregowo - równoległa gdzie silnik benzynowy zasila generator, który wytwarza energię elektryczną i przekazuje ją do elektrycznego silnika napędowego, który z kolei napędza koła (podobnie jak to było w mojej Hondzie HR-V e.HEV), z tą różnicą, że w razie bardzo silnego wciśnięcia pedału gazu lub jazdą pod dużym odciążeniem silnik spalinowy wspomaga silnik elektryczny.
W normalnej jeździe dzieje się to bardzo rzadko, tym bardziej że na samym silniki można jechać nawet 150 km/h.

Moc systemowa 218 KM, prędkość maksymalna 170 km/h, przyśpieszenie 0-100 km/h – ok. 8,5 s –najsłabsza a zarazem najtańsza wersja tego modelu.

Auto już w standardzie jest wyposażone po kokardkę i ma m.in.:
  • fotel kierowcy i pasażera regulowany elektrycznie, wentylowany oraz podgrzewany z pamięcią ustawień (kierowca);
  • panoramiczny, elektrycznie otwierany dach z elektryczną roletą;
byd_seal_u_hybrid_grey_2024_117.jpg
  • wygłuszona przednia szyba z filtrem UV;
  • wejście i uruchamianie NFC bez użycia kluczyków oraz za pomocą karty lub iPhone'a,
  • elektrycznie obracany ekran dotykowy 15.6"
  • system kamer 540° w tym widok 3D;
  • system Head Up Display 10” z wizualizacją ostrzeżeń martwego pola na wyświetlaczu HUD
  • V2L ładowanie zwrotne – 230V do 3,3 kW obciążenia
oraz kilkanaście różnych systemów bezpieczeństwa jazdy

Zasięg wg. WLTP - cykl mieszany: 1080 km
Zasięg wg. WLTP - elektryczny: 113 km (mi udało się przejechać 92 km drogami krajowymi i ekspresowymi zanim system przy 25% przełączył się na układ HEV - pierwsza podróż po odbiorze auta).
Po rozładowaniu akumulatora średnia z ostatnich 50 km wyniosła 4,4 l/100 km bez trybu ładowania baterii – jazda drogami krajowymi.

IMG_E0527.JPG

Ładowanie akumulatora:
  • DC 18 kW – super że jest ale wg. mnie za mała moc aby szybko ładować np. w trasie (50 kW to minimum)
  • AC 11 kW - dla normalnego korzystania w domu SUPER (godzinka ładowania i auto gotowe do jazdy)


Moje pierwsze spostrzeżenia i ciekawostki o aucie:
  • akumulator wysokiego napięcia może ładować akumulator 12 V litowo-żelazowo-fosforanowy (78,4 Ah) w przypadku jego rozładowania;
  • w akumulatorze 12 V zastosowano funkcję uśpienia w przypadku długotrwałego parkowania (kilka miesięcy) w celu ochrony przed jego rozładowaniem;
  • w przypadku niskiego poziomu naładowania (SOC) akumulatora wysokiego napięcia, silnik spalinowy może samoczynnie uruchomić się automatycznie w celu wytwarzania energii elektrycznej i jego podładowania np. podczas włączenia funkcji schładzania wnętrza lub jego ogrzania przy braku naładowania akumulatora;
  • przy włączonych światłach mijania, podczas wybrania biegu wstecznego zapala się oświetlenie LED w lusterkach zewnętrznych w celu oświetlenia przestrzeni po bokach auta, aby obraz w kamerach bocznych były oświetlony i widoczny np. w ciemnościach;
  • na środkowym monitorze w prawym górnym roku znajduje się wskaźnik pochylenia drogi w %;

  • seryjny kluczyk (brelok) umożliwia zdalne wyłączanie lub włączania auta (podobnie jak w aplikacji) np. w celu jego schłodzenia lub wstępnego nagrzania;
  • jeżeli kluczyk pozostaje w bezruchu przez ponad 1 minutę, przełącza się w stan uśpienia. W takim przypadku przestają działać mikroprzełączniki, co uniemożliwia próby otwarcia lub uruchomienia pojazdu przez osoby nieupoważnione. Poruszenie kluczyka lub naciśnięcie dowolnego przycisku powoduje wyjście ze stanu uśpienia i przywrócenie normalnego działania funkcji pojazdu;
  • po całkowitym naładowaniu pojazdu gniazdo ładowania odblokowuje się automatycznie, można to ustawić w trybie „inteligentnym” - inny użytkownik wyciągnąć wtyczkę i podłączyć do swojego auta;
  • auto wielkości Tesli Y, z przodu bardziej obudowane (trochę mnie miejsca), z tyłu bardziej komfortowe fotele niż w Tesli, miejsca podobnie;

  • bardzo dobre wyciszenie auta w środku (nawet po załączeniu silnika spalinowego), wszędzie maty wygładzeniowe, szyby dźwiękochłonne, wykładziny tłumiące hałas w nadkolach kół, podwójne uszczelki w drzwiach oraz przy komorze silnika robią swoje. Odgłos zamykania drzwi jak w autach klasy premium, nawet Tesla Y po lifcie nie potrafiła tego dobrze zrobić, nie mówiąc o starszych modelach;

  • gdy zaczął padać deszcz, sensor deszczu uruchomił przednie wycieraczki, włączył światła mijania i automatycznie domknęły się też szyby w tym szyberdach który był uchylony;
  • fotele w aucie są grube, mięsiste, z cudownie miękkimi zagłówkami, typowo jak w amerykańskich krążownikach – na poprzecznych nierównościach „buja się” chwilkę po przejechaniu nad nimi. Bardzo rzadko spotykane to w innych chińskich autach. Auto bardziej do spokojnej i komfortowej jazdy, niż do agresywnej jazdy typu gaz – hamulec (samochód wychyla się na zakrętach i nurkuję podczas hamowania);

  • CarPlay, AndroidAuto działa jak złoto, Waze, Yanosik, Tom Tom i inne aplikacje na telefonie bezprzewodowo śmigają aż miło ..

  • fenomenalny system kamer 540 stopni (wyświetla nawierzchnię pod autem), obraz jest świetny, a podczas manewrów od razu możemy śledzić kilka ujęć w bardzo dobrej rozdzielczości (także w nocy) co np. w Tesli było takie sobie;

  • trochę dziwne jest wyświetlanie wskazania zużycia (przelicza jazdę na prądzie na zużycie paliwa co jest mylące) np. jazda na samych elektryku (zdjęcie poniżej) wylicza że zużycie wynosi 4,2 l chodź auto nie zużyło ani grama paliwa 😊 co potwierdza także samo auto we wskazaniach komputera pokładowego;

  • jazda w trybie doładowania baterii bardzo podnosi zużycie paliwa (nawet do 10 l/100 km), najlepiej jeździć w trybie hybrydowym, a samochód ładować w domu;
  • wyświetlacz HUD ma duże wyraźnie wskazania, tryb zimowy zmienia kolor wyświetlanych informacji na zielone;

  • prędkościomierz wyświetla prędkość wg. GPS-u (brak błędów pomiarowych) – trzeba się pilnować przy radarach;
  • duży prześwit (najniższy pod osłoną przewodów 19,5 cm, pod baterią 22 cm);

  • niskie zużycie energii elektrycznej podczas jazdy po mieście – poniżej 14 kWh widzę często na wyświetlaczu przy spokojnej jeździe;

  • nadwozie ocynkowane – grubość powłoki lakierniczej pomiędzy 117 – 128 μm;
  • podwozie bardzo dobrze zakonserwowane równiutko jakimś preparatem, widziałem auta z końcówki 2024 roku jest różnica na plus, zobaczymy jak to wytrzyma na polskich drogach;

  • hak holowniczy, wyjmowany, ukryty pod zamykaną klapką w dolnej części zderzaka;

  • Auto HOLD (podobnie jak w Hondzie HR-V) raz włączony nie wyłącza się po ponownym włączenie auta;
  • po tygodniu użytkowania pierwsza zdalna aktualizacja i podobnie jak w Tesli usuwają drobne nieprawidłowości;
Podsumowując
Jeżeli chińskie produkty kojarzycie z tandetą, to tutaj naprawdę można się zdziwić, jest wykończony lepiej niż większość konkurentów, z tymi europejskimi Premium włączenie.
Największą wartością BYD jest ten kubeł zimnej wody, dla dotychczasowych gigantów rynku motoryzacyjnego, którzy jak widać obecnie nie nadążają już za chińską motoryzacją. Z korzyścią dla wszystkich tych, którzy chcą kupić nowy samochód, bo może ceny aut, ich wyposażenie i komfort jazdy powinny i muszą się zmienić na korzyść klientów.



Tyle pierwszych uwag które sukcesywnie będę uaktualniał, mam nadzieję że za miesiąc, rok, 2 lata będę dalej zadowolony z zakupu, jeśli nie to także to opisze jak to było z Renault Zoe lub Teslami model 3 lub Y.
 
Last edited:

konrad.zielinski

Posiadacz elektryka
Też o tym myślałem że to może być jakiś problem w dłuższej perspektywie czasu. Autem robię 1500-2000 km miesięcznie głównie w mieście lub w promieniu 50-60 km od domu wiec zasięg BYD Seul U DM-i w zupełności mi starcza aby podróżować jak autem elektrycznym.
Aczkolwiek specyfika mojej pracy jest różna i zdarzają się nieoczekiwane dłuższe trasy 100-200 km więc coś tam będzie ubywać.
Ale dziękuję za podpowiedź (y)
Zawsze też można tankować za pięć dych ;)

Właśnie chciałem w garażu przetestować wymuszoną opcję włączenia silnika spalinowego w celu podładowania akumulatora i się nie udało.
Auto stwierdziło że stoję w zamkniętym pomieszczeniu i stworzę zagrożenia dla swojego życia (nawet włączyło szybko system oczyszczania powietrza z filtrem cząstek PM2,5).
Bardzo dobrze, z czadem nie ma żartów! Byłem lekko zszokowany, jak przeczytałem, że można zdalnie czy automatycznie silnik włączać. Ciekawe jak wykrywa, niebo rozpoznaje, dystans dookoła?
 

Runior

Fachowiec
Jestem pod wrażeniem wyposażenia. Wiedziałem, że te samochody mają dobrą cenę, ale wygląda na to, że dostaje się za nią naprawdę dużo. Jeśli te ceny zostaną, to za kilka lat, kiedy ludzie oswoją się z nowymi markami, rynek może zrobić się naprawdę ciekawy.
Życzę bezawaryjnego używania i czekam na kolejne relacje.
 

boa

Pionier e-mobilności
Silnik wolnossący 98KM - zdaj proszę relację, jak daje sobie radę z takim bądź co bądź dość dużym autem, szczególnie na autostradzie jak daje się jechać, bo w założeniach napędu ogólnie wszystko całkiem fajnie wygląda. Wersja turbo to 4x4 prawda?
 

pluto

Pionier e-mobilności
Silnik wolnossący tutaj nigdy sam nie napędza auta, samochód jeździ albo na silniku elektryczny albo jest dodatkowo wspomagany silnikiem spalinowym.
Silnik spalinowy tutaj jest więc generatorem prądu, a nie samodzielną jednostka napędową więc trudno będzie odnieść się jak sam sobie radzi bo nigdy to nie występuje.

Co do kolejnej wersji wyposażenia czyli Design z napędem 4x4 tak faktycznie jest wersja turbo 96 kW (130 KM) z lepszym przyśpieszeniem 0-100 km/h - 5,9 s oraz większą prędkością max 180 km/h.
 
Last edited:

pluto

Pionier e-mobilności
Kolejne spostrzeżenia (ciekawostki) z użytkowania auta:
  • samochód posiada m.in. możliwość zablokowania kodem PIN jazdę (podobnie jak w Tesli) czy też redukcji prędkości wentylatora klimatyzacji podczas rozmów telefonicznych;
20250417_075529.jpg
20250417_075705.jpg

  • ostrzeżenie o samochodzie w martwej strefie jest przedstawiane w trzech miejscach (na wyświetlaczu HUD po lewej lub prawej jego stronie, na lusterkach bocznych oraz na wyświetlaczu centralnym na animacji sylwetki pojazdu, więc kierowca jest bardzo dobrze poinformowany o zagrożeniach;
20250417_081429a.jpg
20250417_081508.jpg
20250417_081328a.jpg
  • podczas dłuższego stania na skrzyżowaniu podczas włączenia kierunkowskazu, włącza się automatycznie na dużym wyświetlaczy widok z kamery 360 oraz lewa lub prawa strona auta (w zależności który jest włączony kierunkowskaz). Dzieje się to nie zawsze - z moich spostrzeżeń gdy dłużej stoimy podczas włączania sie do ruchu z drogi podporządkowanej lub nieumocnionej (musze poszukać w ustawieniach gdzie to można aktywować lub dezaktywować :)


  • przełącznikiem EV/HEV przytrzymując go na ok. 3 sekundy, można włączyć dodatkowy tryb ECO w poszczególnych ustawieniach (niebieskie oznaczenie EV lub HEV na wyświetlaczu). Ogranicza to trochą moc auta, ale zwiększa zasięg zarówno w trybie EV jak i HEV - zasięg auta wzrósł o 23 km (być może jest to tylko elektronicznie przeliczane. Dla mnie to trochę bez sensu bo auto jeździ słabiej, spróbowałem jest taka możliwość ale, jakoś nie widziałem znaczącej różnicy w zużyciu energii.
 
Last edited:

boa

Pionier e-mobilności
Silnik wolnossący tutaj nigdy sam nie napędza auta, samochód jeździ albo na silniku elektryczny albo jest dodatkowo wspomagany silnikiem spalinowym.
Silnik spalinowy tutaj jest więc generatorem prądu, a nie samodzielną jednostka napędową więc trudno będzie odnieść się jak sam sobie radzi bo nigdy to nie występuje.
To tak jak miałeś w Hondzie, prawda?
Pytanie czy nie brakuje Ci jednak zapasu mocy jaki miałeś w BEV… bo tutaj masz silnik elektryczny o mocy niby blisko 200KM, ale napęd tylko na przód, V max 170km/h, takie sobie czasy rozpędzania. Wiadomo, rakieta wobec Hondy pewnie, ale wobec takiej tesli…?
Kojarzę w testach narzekania na bujające zawieszenie i układ kierowniczy, który trzeba kontrować - jak gdyby nigdy nie jechał idealnie na wprost. Masz też takie odczucia?
I jeszcze tłumaczenia na polski - poprawiają to jakoś? Podobno było dużo „kwiatków” na tym polu.
 

pluto

Pionier e-mobilności
To tak jak miałeś w Hondzie, prawda?
Pytanie czy nie brakuje Ci jednak zapasu mocy jaki miałeś w BEV… bo tutaj masz silnik elektryczny o mocy niby blisko 200KM, ale napęd tylko na przód, V max 170km/h, takie sobie czasy rozpędzania. Wiadomo, rakieta wobec Hondy pewnie, ale wobec takiej tesli…?
Kojarzę w testach narzekania na bujające zawieszenie i układ kierowniczy, który trzeba kontrować - jak gdyby nigdy nie jechał idealnie na wprost. Masz też takie odczucia?
I jeszcze tłumaczenia na polski - poprawiają to jakoś? Podobno było dużo „kwiatków” na tym polu.
W Hondzie auto w pewnych warunkach mogło jechać na samym silniku, ale wtedy gdy było już rozpędzone, w BYD nie ma takiej opcji.
Mocy nie brakuje, naprawdę moment obrotowy silnika elektrycznego robi swoje, to nie są konie od silnika spalinowego (ładnie odchodzi jak na taki kiosk), ale z Teslą to nie ma porównania, tam miałem 2 silniki elektryczne , napęd AWD, więcej niutów i trochę innych charakter auta ;)
Co do bujania to bardzo dobrze wyłapuje nierówności i po 2- 3 dniach człowiek się już przyzwyczaił. Teraz mam wrażenie że auto cichutko przelatuje nad nierównościami i żadnego bujanie nie wyczuwam, aczkolwiek na samym początku było to odczuwalne.
Myślę że to kwestia czasu i przyzwyczajenia do auta. A auto jest wysoko zawieszone i miękko zestrojone więc i może niekiedy zabujać.

Poniżej porównanie gabarytów BYD Seal U DM-i i Volvo XC60 jak stoją koło siebie :)

20250417_092555aa.jpg

Natomiast co do tłumaczeń to są małe "kwiatki" z ich tłumaczeniem, ponoć w maju ma być duża aktualizacja w zakresie tego tłumaczenia oraz wprowadzenia polskich komunikatów głosowych (teraz jest taki łamany słowiański).
Prawdę mówiąc dla mnie to dla mnie nie ma to znaczenia główne tłumaczenia są w miarę ok, a pojedyncze słowa są schowane głębiej w menu (dotyczy to dosłownie 8-9 słów na całe tłumaczenie wiec naprawdę tragedii nie ma), ale faktycznie jak na kilkumiesięczny model powinni już poprawić aby było poprawnie i składnie. Wiem że nowi właściciele już zgłaszają w tym zakresie uwagi do dealerów i znając szybkość działania chińczyków pewnie niedługo to poprawią.
W Capturze PHEV instrukcja podawała by raz w miesiącu zatankować 10 litrów benzyny
Tutaj takiej sugestii nie ma, ale pewnie jak ktoś będzie jeździł więcej na dłuższych trasach lub bez ładowania akumulatora to i częściej niż raz będzie musiał tankować. Wszystko zależy kto i jak używa auta.
 
Last edited:

lukech

Zadomawiam się
Na zimę jeszcze przyjdzie czas, auto mam kilka dni więc nie wiem jak to będzie zimą. Mam nadzieję że podobnie jak miałem w RAV-4 plug in, czyli nawet w mrozach minus 10 stopni samochód jeździł na elektryku, ogrzewanie było elektryczne oraz był system wstępnego ogrzewania bloku silnika.
Na razie przejechane 400 km a w zbiorniku 60 litrowym ubyło tylko 1,7 litra paliwa - dla mnie bomba (pewnie jak przyjdą chłodniejsze dni to się zmieni co także opiszę) :)
Super opis! Ach, gdyby to nie był chińczyk... ;)
Gdybyś miał porównać tego BYD PHEV do Toyoty RAV4 PHEV (w USA jest popularna jako Prime), jak by to wyszło?

Zastanawiam się powoli nad następnym samochodem "głównym" (bo drugi to BEV) i taki PHEV z długą gwarancją byłby idealny.
 
Top