Co dalej po Tesli? Jaki następny BEV byście wybrali?

facet

Fachowiec
Ale po co takie dywagacje? A jakby miała dwa razy większą? A jak ceny prądu się podwoją? Może lepiej realnie pomyśleć a nie fantazjować co by było gdyby.
 

zlp

Pionier e-mobilności
Nie większą, a identyczną o wyższym napięciu. Takie są zalety architektury 800V.
 

Michal

Moderator
Nie większą, a identyczną o wyższym napięciu. Takie są zalety architektury 800V.
Ja tam patrzę wtedy na wyniki testów Bjorna Nylanda i myślę sobie - w sumie to nie ma znacznia czy jest 800V, czy 400V, bo Audi to bliźniak Porshe... Istotna jest infrastruktura ładowania i koniec.
Bjorn Nyland 1000 km.png
 

zlp

Pionier e-mobilności
Ma znaczenie, ponieważ 800V to 2 razy mniejsze prądy ładowania jak 400V.
A inaczej, ładując identycznym natężeniem jak dzisiaj, Tesla z akumulatorem 800V ładowałaby się 2 razy szybciej (mimo że pojedyncze ogniwa przyjmowałyby identyczny prąd jak przy akumulatorze 400V). Tesla ładowałaby się tak szybko, jak ładuje się Tacan. Czyli ogniwa S Plaid przy 800V mógłyby ładować się mocą 500kW. Podejrzewam, że w nowej S zostanie to zaaplikowane, konkurencja zaczyna to wymuszać.
 

Halisep

Posiadacz elektryka
Ja tam patrzę wtedy na wyniki testów Bjorna Nylanda i myślę sobie - w sumie to nie ma znacznia czy jest 800V, czy 400V, bo Audi to bliźniak Porshe... Istotna jest infrastruktura ładowania i koniec.
W sumie to najlepiej porównać auta w tych samych warunkach w tym samym czasie i najlepiej na tych samych kołach (tutaj plaid na 19" a audi na 21?). Ja tam wtedy patrzę na testy Kyle'a z OutOfSpec reviews.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Ma znaczenie, ponieważ 800V to 2 razy mniejsze prądy ładowania jak 400V.
A inaczej, ładując identycznym natężeniem jak dzisiaj, Tesla z akumulatorem 800V ładowałaby się 2 razy szybciej (mimo że pojedyncze ogniwa przyjmowałyby identyczny prąd jak przy akumulatorze 400V). Tesla ładowałaby się tak szybko, jak ładuje się Tacan. Czyli ogniwa S Plaid przy 800V mógłyby ładować się mocą 500kW. Podejrzewam, że w nowej S zostanie to zaaplikowane, konkurencja zaczyna to wymuszać.

No nie, prąd jest mniejszy między ładowarka a pakietem. Ale u Tesli i tak jest podwyższony bo 625A a nie 500A. Y/3 mają taką krzywą ze nie sa prawie ograniczane zbyt malym prądem. W S/X w zakresie 10-35% jest ograniczenie z powodu architektury ale nie jakieś duże, pewnie byłoby z 300-320kW max zamiast 250kW, czyli średnio 30kW więcej w tym zakresie, a to oznacza ok 2 minuty szybciej a nie 2x szybciej. To nie tylko parametry muszą pozwalać na szybsze ładowanie ale takze BMS musi pozwolić na szybsze ładowanie, a obecnie Tesla nie pozwala na szybsze ładowanie.
W moim Xie chwilę po przekroczeniu 30% juz spada prąd i prędkość spada poniżej 250kW, w Taycan ciągnie ~300kW do 60%, potem 200kW do 75%. Na 400V Tesla mogłaby podobnie ciągnąć 250kW do 60% a potem 200kW do 75% ale jak widać na krzywej ma inne podejście.

To trochę jak z ograniczeniem na drodze. Jeśli wjeżdżamy na autostrade na ktorej jest 140 zamiast 70(800V vs 400V) to nie znaczy ze będziemy jechać 140. Moze kierowca uzna ze 120 jest ekonomiczniej i bezpiecznej.
 

lvlthn

Pionier e-mobilności
Ja tam patrzę wtedy na wyniki testów Bjorna Nylanda i myślę sobie - w sumie to nie ma znacznia czy jest 800V, czy 400V, bo Audi to bliźniak Porshe... Istotna jest infrastruktura ładowania i koniec.
View attachment 27223
Ten wykres łącznie z teslą model s możesz sobie do szuflady schować.

Nie można obecnie kupić nowej tesli model s w Polsce.

Null, nothing, nada.
 

zlp

Pionier e-mobilności
No nie, prąd jest mniejszy między ładowarka a pakietem. Ale u Tesli i tak jest podwyższony bo 625A a nie 500A. Y/3 mają taką krzywą ze nie sa prawie ograniczane zbyt malym prądem. W S/X w zakresie 10-35% jest ograniczenie z powodu architektury ale nie jakieś duże, pewnie byłoby z 300-320kW max zamiast 250kW, czyli średnio 30kW więcej w tym zakresie, a to oznacza ok 2 minuty szybciej a nie 2x szybciej. To nie tylko parametry muszą pozwalać na szybsze ładowanie ale takze BMS musi pozwolić na szybsze ładowanie, a obecnie Tesla nie pozwala na szybsze ładowanie.
W moim Xie chwilę po przekroczeniu 30% juz spada prąd i prędkość spada poniżej 250kW, w Taycan ciągnie ~300kW do 60%, potem 200kW do 75%. Na 400V Tesla mogłaby podobnie ciągnąć 250kW do 60% a potem 200kW do 75% ale jak widać na krzywej ma inne podejście.

To trochę jak z ograniczeniem na drodze. Jeśli wjeżdżamy na autostrade na ktorej jest 140 zamiast 70(800V vs 400V) to nie znaczy ze będziemy jechać 140. Moze kierowca uzna ze 120 jest ekonomiczniej i bezpiecznej.
Nie rozumiesz.
Przy architekturze 800V i prądzie ładowania 2C na ogniwo akumulator naładuje się w ciągu pół godziny.
Akumulator 400V o identycznej pojemności i prądzie ładowania 2C na ogniwo będzie potrzebował całej godziny do pełnego naładowania.
BMS nie potrzebuje podawać wyższego natężenia na ogniwo, poda identyczne, a i tak przy tym prądzie akumulator 800V naładuje się 2 razy szybciej niż 400V.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Ale Xa jeszcze można. Tylko 10 minut wolniejszy

A inaczej, ładując identycznym natężeniem jak dzisiaj, Tesla z akumulatorem 800V ładowałaby się 2 razy szybciej (mimo że pojedyncze ogniwa przyjmowałyby identyczny prąd jak przy akumulatorze 400V).
To zdanie jest prawda tylko jeśli w przypadku 800V jest 2x wiecej ogniw a tym samym 2x większa pojemność.

Akumulator 400V o identycznej pojemności i prądzie ładowania 2C na ogniwo będzie potrzebował całej godziny do pełnego naładowania.
Skoro 2C to tez pół godziny, skąd wziąłeś godzinę. Godzina to 1C. Wydaje mi się że jednak nie ja jestem osoba ktora nie rozumie;)

BMS nie potrzebuje podawać wyższego natężenia na ogniwo, poda identyczne, a i tak przy tym prądzie akumulator 800V naładuje się 2 razy szybciej niż 400V.

Potrzebuje, bo przy takim samym prądzie na ogniwo czas ładowania będzie taki sam. Żeby nylo szybciej prad na każde ogniowo musi byc większy. A ogniwo nie ma pojęcie czy znajduje sie w pakiecie 400V czy 800V
 
Last edited:
Top