Wodór nie ma przyszłości w transporcie. Przyszłość transportu to auta elektryczne - Michał Hetmański, Fundacja Instrat

Michal

Moderator
a tu ciekawa rozmowa z czlowiekiem ktory sie zajmuje wodorem od lat:

Co ma powiedzieć człowiek, który zajmuje się wodorem od lat? Że się pomylił? Zmarnował życie?
To trochę tak jak Ty... Co masz powiedzieć? Że to pomyłka i się przebranżowić? Ludzie tak nie robią.

Przykład pierwszy z brzegu - gotowanie jajek na wodorze wymagałoby wymiany wszystkich gazociągów jakie mamy, bo bez tego w ciągu kilku lat pojawia się w nich takie pęknięcia, że nie będzie na czym gotować, bo wodow ucieknie...
Ogólnie to jest doskonały przykład jak nauka i niektóre branże finansowane z budżetu wchodzą w jakiś temat i "badają go" przez 50 lat, zamiast się przyznać do błędu. Przecież co Ci profesorowie i doktorzy będą robić jak podetną sobie gałąź na której siedzą? Znam to trochę od kuchni, bo mam znajomych w nauce.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
@p0li Pan troche jest nieobiektywny bo zajmuje się wodorem:) Mówi ze "odwaga i pieniądze" no i właśnie przez to drugie wodór przegrywa. Zgadzam się że w dużej skali wodór może mieć sens, tzn tankowce, samoloty, ciężarówki, autobusy, magazyny ale z drugiej strony baterie mocno rozpychaja się od małych pojazów elektrycznych przez osobówki i walczą też o ciężarówki, autobusy czy samoloty. Baterie taniały 10-15% rocznie a elektorlizery i ogniwa 5%?
 

lvlthn

Pionier e-mobilności
Jak narazie to produkcja wodoru drożeje.

Przyszłość, być może, ale np w turbinach gazowych w zastosowaniach szeregowych.

No, chyba że złamią prawa fizyki i będzie więcej energii w wodorze ;)
 

cezbar

ID.4 Pro 128kW/77kWh 2023
Co ma powiedzieć człowiek, który zajmuje się wodorem od lat? Że się pomylił? Zmarnował życie?
To trochę tak jak Ty... Co masz powiedzieć? Że to pomyłka i się przebranżowić? Ludzie tak nie robią.

Przykład pierwszy z brzegu - gotowanie jajek na wodorze wymagałoby wymiany wszystkich gazociągów jakie mamy, bo bez tego w ciągu kilku lat pojawia się w nich takie pęknięcia, że nie będzie na czym gotować, bo wodow ucieknie...
Ogólnie to jest doskonały przykład jak nauka i niektóre branże finansowane z budżetu wchodzą w jakiś temat i "badają go" przez 50 lat, zamiast się przyznać do błędu. Przecież co Ci profesorowie i doktorzy będą robić jak podetną sobie gałąź na której siedzą? Znam to trochę od kuchni, bo mam znajomych w nauce.
dokładnie to powiedzieli praktycy od gazociągów. nie da się przerobic sieci dystybucyjnej gazu w 100% na wodór.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
@p0li Facet nie potrafi powiedzieć czy wodór będzie miał sens ekonomiczny bo jest inżynierem. Mówi o niklu w bateriach a nie wspomina o platynie czy irydzie w technologii wodorowej. Ma rację co do tego że sprawność w przypadku odnawialnej energii ma małe znaczenie ale jednak dla kwestii finansowych, amortyzacji i trwałości ma ogromne znaczenie. Dobrze że powiedział że ogniwa paliwowe i elektrolizery produkuje niewiele firm i o tym że wodór zielony to niewielki % ( bo jest obecnie nawet 4x droższy). Wodór w formie elektrycznej zielonej już dawno przegrał u księgowych w Excelu. Uważam że ma jeszcze sens w formie spalinowej tam gdzie jego cechy (niska waga) daja mu przewagę
 

Michal

Moderator
tak masz racje - teslunia najlepsza
Nie ma to związku z teslunią. Jaki jest sens gadać o wodorze do napędu skoro gość mówi na początku, że jesteśmy 5 na świecie producentem wodoru do zastosowań innych niż napęd. To może jednak ten zielony wodór najpierw tam, a nie ruski gaz na amoniak do nawozów? Wodór do transportu lekkiego jest pod koniec ścieżki dekarbonizacji, a ten profesor nam wciska, że trzeba przygotować społeczeństwo bo ludziom się kojarzy wodor z bombą wodorowa :D
 

cezbar

ID.4 Pro 128kW/77kWh 2023
@p0li Facet nie potrafi powiedzieć czy wodór będzie miał sens ekonomiczny bo jest inżynierem. Mówi o niklu w bateriach a nie wspomina o platynie czy irydzie w technologii wodorowej. Ma rację co do tego że sprawność w przypadku odnawialnej energii ma małe znaczenie ale jednak dla kwestii finansowych, amortyzacji i trwałości ma ogromne znaczenie. Dobrze że powiedział że ogniwa paliwowe i elektrolizery produkuje niewiele firm i o tym że wodór zielony to niewielki % ( bo jest obecnie nawet 4x droższy). Wodór w formie elektrycznej zielonej już dawno przegrał u księgowych w Excelu. Uważam że ma jeszcze sens w formie spalinowej tam gdzie jego cechy (niska waga) daja mu przewagę
chyba nie był inżynierem w żadnej firmie.
jakby był to by widział gdzie jest wartość produktu.
 
Top