Gurumotive

Fachowiec
Cześć i czołem!

Jak sfinansować samochód elektryczny w programie mój elektryk?
Sprytnie. Podzielę się z Wami moimi przemyśleniami.

Czy wiadomo już coś o dopłatach do leasingów?
Oprócz zapewnień Ar**la, nie wiadomo nic.

Jaki leasing samochodu elektrycznego jest najtańszy?
Najniższą sumę opłat komunikuje Santandr Konsumencki Multiwypożyczalniowy.

Czy to znaczy, że parafabryczna propozycja Tesli, to najlepsza oferta?
Nie, to znaczy, że jest to najtańsza oferta. Ma zasadniczo dwie wady.

Najtańszy leasing Tesla:
Jeśli leasing kosztuje 101%, to wiedz, że jest subsydiowany, albo przez producenta samochodu, albo przez Europejski Bank Inwestycyjny.
W przypadku Tesli, oraz SCM, podejrzewam że jest to EBI. Program "mój elektryk" nie dopłaca do kontraktów, które korzystają z innej dotacji:

Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.09.10.png
Czy leasing na 101% kosztuje 101%?
Nigdy w życiu. Obligatoryjnie należy dokupić polisę GAP. Koszt polisy GAP to 0.1% wartości pojazdu miesięcznie.
Czyli przy 48 miesiącach, wychodzi 4.8% ukrytego kosztu. To 2 razy tyle, ile cena "na wolnym rynku".
Suma ubezpiezpieczenia to w SCM 35 000zł. Norma rynkowa to 100 000- 150 000zł SU.

Czyli z leasingu 101% robi się 106.5%, oraz rezygnacja z dotacji 27 000zł.
Realnie wychodzi jakieś 115-120,5%, zależnie od wartości auta.
Ale czy zakres oferty jest przeciętny?Jest nieprzeciętny. Dwa razy sprawdziłem, bo niedowierzałem.
Zarówno OWU GAP od handlowca, jak i OWU GAP na stronie www finansującego, mówi jasno:
owu.png

Obowiązkowe ubezpieczenie, w Leasingu nomen-omen Tesli, ma wyłączenie na pojazdy "z silnikami elektrycznymi".
Pomijam kwestę tego, że każdy samochód ma silnik elektryczny, np. do regulacji lusterek.
TU mogłoby to poddać pod dyskusję, ten punkt przy wypłacie świadczenia, dla ICE :D

Załóżmy, że taki nieprecyzyjny zapis, odnosi się do jedynie jednostki napędowej pojazdu.
Bez kitu. Kupujesz Teslę, idziesz po leasing fabryczny, musisz wykupić GAP. Rozbijasz auto, albo ktoś Ci je zawija spod domu.
Masz do zwrotu zobowiązanie z tyt. leasingu, oraz 27 000 zł dopłaty. I okazuje się, że nie masz GAPa.
To coś dużo gorszego niż koszt ukryty. To sytuacja, w której jesteś bez polisy, myśląc, że ją masz.

Czy to wypadek przy pracy, czy metoda działania tego finansującego?
Zacytuję sam siebie, jak Waldemar Łysiak, ale nikt inny w PL tego nie opisał:
#Ford, #Tesla, #Renault oraz #MG, wraz z #SantanderConsumerMultirent oferowali w Norwegii leasingi ze stałą stopą procentową. Ale wraz z podwyżką stóp procentowych, raty podrożały.

W Polsce decydując się na leasing, UOKiK ma Cię w dupie, bo jesteś prywaciarzem, który z założenia zna się na wszystkich haczykach w leasingach.

Dlatego firmy leasingowe pozwalają sobie na wiele, oraz nie wprowadzają oferty dla konsumentów. W Polsce 0.7% umów leasingowych jest zawieranych z osobami fizycznymi.

A w Norwegii?

"- Naszym zdaniem wszystkie przykłady, które znalazłeś, obiecują stałą stopę procentową przez pierwsze trzy lata. Jeśli w rzeczywistości nie ma stałej stopy procentowej, marketing wprowadza w błąd i jest zabroniony przez ustawę o marketingu" pisze w e-mailu Tonje H. Drevland, kierownik działu w dziale nadzoru.

Bardzo rzadko Norweska Agencja ds. Konsumentów reaguje tak silnie na doniesienia medialne.

"- Jeśli klienci w tych przypadkach nie otrzymali stałej stopy procentowej, jak obiecano w marketingu, to oczywiście jest to kwestia wabików marketingowych z naruszeniem ustawy o marketingu, pisze Drevland."
Tutaj macie link do oryginału: https://motor.no/aktuelt/forbrukertilsynet-stempler-bilreklamer-som-ulovlige/210129

IMO Tesla jest pijana, lub niespełna rozumu, promując taki produkt finansowy.
Ale nie jest to zaskoczeniem, dla kogoś, kto zna ich jakość obsługi klienta, oraz "proces sprzedaży".

To może wynajem długoterminowy firmy A**al?
Wynajem długoterminowy, oferowany przez francuskie/ holenderskie firmy CFM, nie spełnia wymogów programu mój elektryk. Powodów jest kilka:

1. CFMowa umowa najmu nie przewiduje stosowania opłaty wstępnej, lecz co najwyżej kaucje.
Zgodnie z Programem dotacja pokrywa całość lub część opłaty wstępnej i opłatę transferową. Jeżeli w
przypadku najmu długoterminowego nie ma opłaty wstępnej, dotacja nie przysługuje.
https://www.bosbank.pl/__data/assets/pdf_file/0010/40312/Moj-elektryk-pytania-i-odpowiedzi-stan-na-22-10-2021.pdf

2. Wykup w firmach CFM jest kalkulowany wraz z końcem umowy, zgodnie z rynkową wartością auta**
"Możliwe są dopłaty do rat leasingu lub innych opłat ustalanych w umowach leasingu finansowego lub operacyjnego w rozumieniu przepisów art. 23a pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 17a pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych."
(Źródło: Mój elektryk gov)

Nie spełnia więc on wymagań regulaminu projektu mój elektryk, ponieważ nie jest to leasing operacyjny: definicja leasingu operacyjnego.

3. Tym samym, beneficjentem programu przestają być użytkownicy, a stają się nimi podmioty finansujące.
Uczulam, aby w przypadku EV brać pod uwagę wartość wykupu pojazdu, ponieważ dotacje mogą się kiedyś skończyć,
a samochody kupione dzisiaj z subwencją, oraz spłacane przez kilka lat, mogą być dla Ciebie atrakcyjne pod kątem wykupu.

Twoja dotacja zostaje w tym wypadku skonsumowana przez francuskie korpo. 👍
 

Attachments

  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.14.09.png
    929,5 KB · Liczba wyświetleń: 11
  • Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    Zrzut ekranu 2021-11-12 o 22.15.44.png
    1,4 MB · Liczba wyświetleń: 9
Last edited:

Gurumotive

Fachowiec
A da się zrobić cesję z JDG na osobę prywatną? Załóżmy, bierzemy leasing na 3 lata z niskim wykupem, po 2 latach robimy cesję np. na teścia, kuzyna, wujka. Im zostaje kilka niewielkich rat, z firmy leasing pozbyty. Co myślicie?
Nie da się tak zrobić cesji z firmy na os fiz, w żadnej znanej mi firmie leasingowej.
Niestety o darowiznie w leasingu / firmie zrobilo sie teraz tak glosno, ze zdziwie sie jesli przejdzie to bez echa.
Nie przejdzie bez echa.
Ok. A zaprzestać wrzucać w koszty kilku ostatnich rat (bądź jednej wykupowej) jeszcze można? I wtedy teoretycznie auto zostaje w majątku prywatnym właściciela JDG? Jedynie co się zmienia, to gdyby chciał sprzedać to podatek dochodowy odprowadza przez 6 lat z JDG, zamiast być zwolnionym po 6 miesiącach. Ale odpada VAT w takim przypadku, bo nie ma przekazania z majątku firmy na cele prywatne (auto nie trafia do EŚT)?
Nie możesz tak zrobić.
W najmie dla fizycznych tak samo się ruszyło odnośnie współmałżonka.
Wcześniej nie pytali o to we wniosku o finansowanie? Zawsze takie pytanie normalnie było we wniosku Ar**la.
Rozumiem że JDG.
Jak masz wspólnotę to żona też odpowiada za ewentualny zwrot dotacji ;) Poważnie.
Żona odpowiada za wszelkie zobowiązania małżonka, także te które zaciąga w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Warto jest mieć tą świadomość, w kontekście wszelkich działań związanych z prowadzoną firmą.
Chociaż z drugiej strony mieli poręczać w tym zakresie za korzystającego, ale może coś nie pykło.
Podejrzewam, że poręczają za korzystającego, aby to oni odpowiadali za zwrot dotacji przed BOŚ.

Następnie finansujący odzyskuje kasę od użytkownika.

Noworoczna zmiana ma jeden główny cel: zniknie możliwość wykupu na "os fiz".
Każdy będzie musiał stosować się do zasad, które od lat dotyczą spółek zoo.
Reszta nie powinna się znacząco zmienić, w stosunku do tego, co znamy do tej pory.

Noworoczne zmiany mają zakończyć proceder, w którym leasing jest wrzucany w koszty, a późniejszy zysk ze sprzedaży auta jest nieopodatkowany.
Do tej pory było tak, że wykup był traktowany jako osobna transakcja. Wykupu mogłeś nie wprowadzić do środków trwałych.
W ogóle nie zaliczałeś ostatniej faktury w koszty. Po pół roku mogłeś sprzedać auto bez płacenia podatku od zysku ze sprzedaży, na podstawie umowy k-s.

Zakup wliczałeś w koszty, ale sprzedaż była nieopodatkowana. IMO patologia.
Kosztem podatkowym ma być realny koszt ponoszony przez użytkownika przez cały okres użytkowania pojazdu: od zakupu do zakończenia leasingu/ odsprzedaży pojazdu. Kosztem użytkowania auta nie jest koszt jego zakupu, lecz deprecjacja. Różnica między kosztem zakupu (sumą rat leasingowych), a zyskiem z jego odsprzedaży (lub brakiem zysku, przy zwrocie do firmy leasingowej).

Jak wygląda aktualnie amortyzacja wykupu samochodu z leasingu?
- Jeśli wykup był mniejszy niż 10k, to wrzucałeś go w koszty "na strzała".
- Jeśli wykup przekraczał 10k, to auto amortyzowałeś tak jak używane, przez 30 miesięcy (tzw. specjalna stawka amortyzacji.)
- Od 1 stycznia 2020, wykupując samochód za wartość większą niż 10k, auto nie podlega specjalnej stawce amortyzacji (jak na auta używane), więc okres amortyzacji takiego zakupu to 60 miesięcy.
Bezczelność zmiany polega na tym, że auto wykupione z własnego leasingu nie jest amortyzowane jak "używane".

Gdzie tkwi prawdziwy haczyk w "nowym ładzie" z perspektywy JDG?
Z zakupu odliczasz 50% VAT.
Jeśli nie prowadzisz ewidencji przebiegu, lub auto nie jest samochodem dostawczym z homologacją N1, to od rat odliczasz 50% VAT.
Jeśli fakturę wykupu z leasingu wyprowadzisz do środków trwałych, to analogicznie z wykupu odliczysz 50% vatu.

Od sprzedaży płacisz 100% VAT.
Sprzedając samochód wykupiony z leasingu, będziesz zobligowany zapłacić 100% vatu od wartości FV.
11.5 % zysku ze sprzedaży samochodu po okresie leasingu, oddasz fiskusowi. IMO patologia.

Podatek dochodowy:
Raty wchodzą w "koszty" obniżając płacony przez Ciebie podatek dochodowy.
Kiedy sprzedajesz samochód, to osiągasz zysk, od którego opłacasz podatek dochodowy.

Więcej o zmianach opisałem w tym poście: Polski ład

Jaki z tego wniosek? Licz świadomie sumę kosztów.

Oceniając atrakcyjność oferty, skup się na estymacji TCO czyli Total Cost Ownership, “jest to całkowity koszt pozyskania, instalowania, użytkowania, utrzymywania i w końcu pozbycia się aktywów w firmie na przestrzeni określonego czasu.”.

Koszty: policz ile Cię będzie kosztować, oraz jak odliczysz podatkowo:
- Opłatę wstępna
- Raty
- Koszty dodatkowa/ukryte leasingu
- AC (ew. GAP)
- Ogumienie
- Przeglądy
- Eksploatacja/ naprawy
- Energia

Zakończenie kontraktu:
- Za ile możesz wykupić samochód?
- Ile zarobisz na jego odsprzedaży?
- Jak opodatkowana będzie odsprzedaż pojazdu?

Wynik należy podzielić przez ilość miesięcy użytkowania pojazdu.
Z jednej strony EV to bardzo niskie koszty serwisowe, co może wróżyć chęć długiego posiadania auta.
Z drugiej strony sytuacja rynkowa jest kompletnie nieprzewidywalna.
Warto estymować wiele wariantów, od 24 do 60 miesięcy użytkowania.

Więcej o TCO opisałem w tym wątku, w tym poście.

"W grudniu BOŚ planuje podpisanie kolejnych umów współpracy z firmami leasingowymi" ;)
Za to trzymajmy kciuki ;)

Zgodnie z moją wiedzą, aktualnie umowę z BOŚ procesuje kilkunastu finansujących.
 

Gurumotive

Fachowiec
To jakaś informacja prasowa, która była powielana na wielu portalach, a której nikt chyba nawet nie zweryfikował. A sama ustawa, która była zmieniana dotyczy wprost pod. dochodowego od osób fizycznych a nie podatku od towarów i usług (VAT). Nie mniej, kolega się zastanawia jednak czy nie posłuchać rad @iwo i nie zrobić tego w ten sposób.
1. OW na poziomie 27000+ tak aby mieć możliwość uzyskania pełnej dopłaty.
2. Okres leasingu na 47 m-cy, aby mieć możliwość ew. wykupu za 1%.
3. W pierwszej kolejności wykup na poziomie ok. 50% (jaka może być utrata wartości rynkowej Tesli 3 SR po tych 4 latach :)? widziałem u niektórych bardzo optymistyczne scenariusze.
4. Po 2 latach jeśli się okaże, że furtka pt. "darowizna w 1 gr. podatkowej" jest możliwa, zmiana harmonogramu leasingu na 3 lata i wykup za 1%.

Mam wrażenie, że w ten sposób nie zamykamy sobie ewentualnej drogi do korzystnego z punktu widzenia podatkowego rozwiązania jakim nadal może być wykup za 1%, ale w razie dalszych uszczelnień w prawie podatkowym "nie tracimy" aż tak bardzo jak w przypadku scenariusza z bardzo wysoką OW i 1% wykupem.

@iwo

Jak by to wyglądało w obecnej sytuacji? Dałoby radę rzucić jakimś harmonogramem dla takich parametrów?

Cena brutto 225500
Okres 47 miesięcy
Opłata wstępna tak aby pokryć dotację 27000 przy jednoczesnym odliczeniu VAT 50%.
Wykup: 50%.

Przy 48 miesiącach nie dostaniemy 50% wykupu.
W "zewnętrznym finansowaniu" najniższa rata wychodzi przy okresie 60 miesięcy/ 30% wykupu.

Poniżej kalkulacja leasingu dla samochodów elektrycznych z dopłatą, na aktualnym WIBORze, 2.3%, wraz z prowizją 2%, bez ukrywania kosztów w produktach dodatkowych. Suma kosztów 119%.
To jest oferta, która będzie możliwa do pozyskania w dowolnej firmie leasingowej, kiedy wejdą dopłaty do "me".


Estymacja dla 100k netto, oraz 200k netto.

Przypominam jak powinna wyglądać benchmarkowa konstrukcja LO:
Możesz poprosić o taką ofertę w każdej firmie leasingowej.
Poniżej opisany schemat uda Ci się zrealizować niezależnie od tego, która firma leasingowa będzie obsługiwać dopłaty do programu.

Niska opłata wstępna.
27 000 zł dotacji pokrywa opłatę wstępną.
Jeśli analityk nie zarząda większej wpłaty, to nie ma sensu angażować własnego kapitału.
Niska Rata
Dążymy do jak najniższych kosztów bieżących.
Umowa na 60 miesięcy.
Taki okres pozwala na osiągnięcie najniższej raty,
Obowiązkowy wykup pojazdu, w 60 miesiącu, za:
30% wartości fakturowej, czyli 59 750 zł netto/ 73 500 zł brutto

Oferta powinna mieć skorelowaną spłatę, do utraty wartości pojazdu.
Jak najmniejsza powinna być wpłata (najlepiej 27 000zł brutto, które jest dopłatą z programu “mój elektryk” dla firm), jak najniższe powinny być raty, a obowiązkowy wykup powinien być maksymalnie wysoki, jednak nie wyższy niż wartość rynkowa pojazdu, na końcu finansowania.

Masz możliwość wcześniejszego wykupu pojazdu w:
24 miesiącu, za ca. 140 000zł netto/ 172 500zł brutto,
36 miesiącu, za ca. 115 000zł netto/ 141 500zł brutto,
48 miesiącu, za ca. 90 000zł netto/ 110 500zł brutto,

W świetle zmian podatkowych, nie należy nadpłacać kapitału na początku umowy.
Po dwóch latach możesz podjąć decyzję o dalszym biegu umowy.

Dwa lata to minimalny okres, użytkowania samochodu w programie “mój elektryk”, następnie możesz:
  • wykupić pojazd celem odsprzedaży
  • wykupić, aby użytkować go dalej
  • zmienić harmonogram, nadpłacając kapitał, lub zmieniając okres finansowania,
  • nie zmieniać nic, oraz kontynuować umowę na dotychczasowych warunkach
  • zrobić cesję leasingu, nie mając potrzeby odzyskania wpłaconego kapitału
Brak limitu przebiegu - samochód należy na końcu wykupić, dzięki temu umowa nie posiada limitu kilometrów.
Wiąże Cię jedynie ew. minimalny przebieg, zadeklarowany w programie “mój elektryk”.

Polecam Wam lekturę pierwszych postów z tego wątku, są one nadal aktualne.
 

myhcus

Nowy na Forum
Przy 48 miesiącach nie dostaniemy 50% wykupu.
W "zewnętrznym finansowaniu" najniższa rata wychodzi przy okresie 60 miesięcy/ 30% wykupu.
Jakie są zatem maksymalne procentowo wartości wykupu dla poszczególnych okresów? Przy 30% wykupie nadal mamy problem rozjechanej faktury za wykup a wartości rynkowej.
Gdzie tkwi prawdziwy haczyk w "nowym ładzie" z perspektywy JDG?
Z zakupu odliczasz 50% VAT.

Jeśli nie prowadzisz ewidencji przebiegu, lub auto nie jest samochodem dostawczym z homologacją N1, to od rat odliczasz 50% VAT.
Jeśli fakturę wykupu z leasingu wyprowadzisz do środków trwałych, to analogicznie z wykupu odliczysz 50% vatu.

Od sprzedaży płacisz 100% VAT.
Sprzedając samochód wykupiony z leasingu, będziesz zobligowany zapłacić 100% vatu od wartości FV.
11.5 % zysku ze sprzedaży samochodu po okresie leasingu, oddasz fiskusowi. IMO patologia.
Tu akurat w "nowym ładzie" nic się nie zmienia. Nie wiem skąd te 11.5%, ale proste podzielenie 23% na 2 nie daje informacji o tym ile zysku masz oddać. Chociażdby dlatego, że we wpisie brakuje informacji o korekcie VAT przy sprzedaży w ciągu 60 miesięcy od wykupu (lub 12 miesięcy przy pojazdach o wartości do 15000 zł).
 

jakniejatokto

Posiadacz elektryka

solik

Pionier e-mobilności
Poki co Arval podpisal niby 16.11, mija ponad miesiac a wnioski byly 2 albo nawet 3 razy poprawiane wiec jesli ktos liczy na szybki leasingo-najem z dotacja a auto gdzies stoi to ja bym liczyl 2 a nawet 3 miesiace.
 

Piernik

Posiadacz elektryka
Poki co Arval podpisal niby 16.11, mija ponad miesiac a wnioski byly 2 albo nawet 3 razy poprawiane wiec jesli ktos liczy na szybki leasingo-najem z dotacja a auto gdzies stoi to ja bym liczyl 2 a nawet 3 miesiace.
Powinna być opcja taka.
Wpłacasz to OW 27 tys. PLN.
Podpisujesz umowę, a trakcie nich to sobie w tle leci, prędzej czy później na 99,9% dobrze się skończy. Wypłacają dotację, Tobie zgodnie z programem przelewają na rachunek i pasuje. Bierzesz wtedy ryzyko nie wypłacenia dotacji na siebie ale ono jest minimalne.
Tak to faktycznie zanim ocenią to już samochodu nie będzie.
 
Top