Inteligentne ładowanie w słoneczne dni

Cynamon

Nowy na Forum
To mój pierwszy post na tym forum więc po pierwsze: Cześć Wszystkim!

Od niedawna jestem posiadaczem Tesli model 3, ze względu na nadprodukcje z PV szukałem inteligentnego i niedrogiego sposoby na ładowanie w słoneczne dni.
Wiem, że są, opisywane również na tym forum, gotowe systemy do zarządzania ładowaniem, ale kosztują one niemało, 3k+ PLN.
Mój sposób jest znacznie tańszy, może nie tak zaawansowany, ale cały czas w trakcie rozbudowy.
W tym poście chciałem się podzielić pomysłem na inteligentne ładowanie w słoneczne dni.

Wszystko oparte jest na aplikacji TUYA więc i urządzenia tutaj wykorzystywane muszą być z nią kompatybilne.
Ładowarek pod Tuya jeszcze nie ma aż tak dużo, ja zdecydowałem się na jedną od firmy AMPERE POINT.
Pełne i co ważne płynne zarządzanie poziomem ładowania z poziomu aplikacji.

Do tego dokupiłem urządzenie, które mierzy poziom nasłonecznienia, luksomierz oczywiście kompatybilny z TUYA (można znaleźć na portalu aukcyjnym) , mój komunikuje się po ZigBee, nie szukałem na siłę po wifi ponieważ mam na zigbee już trochę sprzętów, tutaj wymagana jest bramka komunikacyjna.

Posiadając te dwa urządzenia w aplikacji Tuya możemy już skonfigurować automatykę uzależniającą momenty włączenia/wyłączenia, moc ładowania. Nie będę się tu rozpisywał nad samą konfiguracją ponieważ jest ona bardzo prosta i intuicyjna, można to zwobić na wiele sposobów z poziomu urządzania czy przy pomocy scen.
W moim przypadku koszt całego oprzyrządowania z ładowarką 11KW nie przekroczył 1500zł.

W planach jest jeszcze montaż inteligentnego rejestratora tuż za licznikiem który będzie w stanie monitorować każdą z faz osobno, również kompatybilny z TUYA, ale coś więcej napiszę jak potestuje.

Chciałem się podzielić pomysłem, bo sam spędziłem sporo czasu szukając przed zakupami informacji na temat powyższego rozwiązania, u mnie się sprawdza
 

Hall

Zadomawiam się
Cześć.

Dobry pomysł, AMPERE POINT jest dość tanie jednak dobrze wykonane.

W niedługim czasie stawiam dodatkową fotowoltaikę offgrid i właśnie do tego celu kupiłem i przetestowałem z HA tą ładowarkę, i potwierdzam działa, bez problemu steruje się nią z poziomu HA.

Myślę że dane o nasłonecznieniu wezmę z falownika, jednak info z luksomierz to naprawdę świetny pomysł, gratuluje pomysłu !
 

nabrU

Moderator
Myślę że dane o nasłonecznieniu wezmę z falownika, jednak info z luksomierz to naprawdę świetny pomysł, gratuluje pomysłu !

Ale przecież do tego nie trzeba luksomierza, wystarczy za pomocą HA wyciągnąć dane z falownika (o ile jest on zintegrowany z HA, bo widzę, że EVSE jest) i stworzyć w HA 'automation', coś jak poniżej (na przykładzie mojego setupu):

HA_PV.jpg
 

Cynamon

Nowy na Forum
Ale przecież do tego nie trzeba luksomierza, wystarczy za pomocą HA wyciągnąć dane z falownika (o ile jest on zintegrowany z HA, bo widzę, że EVSE jest) i stworzyć w HA 'automation', coś jak poniżej (na przykładzie mojego setupu):

View attachment 30032
to juz jest pomysł dla bardziej zaawansowanych, mi narazie wystarcza Tuya i integratory jak np Alexa.
nie przecze że można więcej, tylko poddałem pomysł na tanie rozwiązanie :)

i też nie każdy falowanik , jak mój , ma możliwość HA
 

nabrU

Moderator
to juz jest pomysł dla bardziej zaawansowanych

No co Ty, ten harmonogram zrobiłem w 5 minut na potrzeby tego wątku (nie używam czegoś takiego, więc to był tylko przykład)

i też nie każdy falowanik , jak mój , ma możliwość HA

Zgoda, to już jest poważniejsza przeszkoda ;)
 

sp8qjf

Nowy na Forum
Mam prostszy system i duuuużo tańszy. Mianowicie falownik Fronius sterujący stycznikiem do którego podłączona jest ładowarka. W falowniku banalne ustawienie jeśli moc PV przekroczy 5kW włącz stycznik na 20 minut i po wszystkim. Poza tym w samochodzie ustawione że ładujemy się między 8 a 18. Jedyny koszt to koszt stycznika. Można to zrealizować jeszcze prościej bo taki stycznik jest w ładowarce i można by dać mu możliwość ładowania samochodu tylko wtedy gdy falownik go wysteruje. Lubię proste i skuteczne rozwiązania dlatego do instalacji dodałem tylko stycznik i połączenie z falownikiem
 

nabrU

Moderator
Mam prostszy system i duuuużo tańszy. Mianowicie falownik Fronius sterujący stycznikiem do którego podłączona jest ładowarka. W falowniku banalne ustawienie jeśli moc PV przekroczy 5kW włącz stycznik na 20 minut i po wszystkim. Poza tym w samochodzie ustawione że ładujemy się między 8 a 18. Jedyny koszt to koszt stycznika.

Hmm, a co jak po np. po 2 minutach przyjdzie chmura? O ile dobrze rozumiem będzie wtedy ładować z sieci .
 

sp8qjf

Nowy na Forum
a co po 20 min? wyłącza i włącza się ponownie?
Każdy falownik to ma?
Nie wiem czy każdy Fronius to ma. Te 20 minut możesz sobie ustawić na ile chcesz ale jest coś takiego jak bilansowanie w obrębie godziny. Działa to tak że aby na okrągło nie włączało się i wyłączało to ustawiasz po przekroczeniu ilu kW ma się włączyć i na jaki czas, jak po tych 20 minutach masz moc powyżej ustawionego to ładuje dalej a jak nie to przestaje i czeka aż moc z PV będzie większa od zadeklarowanej i zaczyna ładować przez 20 minut.
 

umcus

Pionier e-mobilności
W niedługim czasie stawiam dodatkową fotowoltaikę offgrid i właśnie do tego celu kupiłem i przetestowałem z HA tą ładowarkę, i potwierdzam działa, bez problemu steruje się nią z poziomu HA.
Jak ją podłączyłeś pod HA? Tuya czy localTuya? Pod Tuya mi jej nie wykrywa, pod localTuya trzeba by podać pewnie jakieś parametry, a nie wiem jakie.
 
Top