Tesla Y Koni Active Suspension

KrzyCh

Pionier e-mobilności
Te zawieszenia są „nieharmonijnie” zestrojone. Poszli na skróty - jest bardziej miękko miękko, więc wyższy komfort. Tylko, że ofiarą padło świetne prowadzenie się auta. Wiem, że to zupełnie inną półka, ale Porsche pokazuje jak zrobić usportowione zawieszenie które nadal jest komfortowe. Jedno nie wyklucza drugiego. Przed Performance miałem Golfa 7R, też z adaptacyjnym zawieszeniem - auto z 2015 roku, ale zawieszeniem i układem kierowniczym biło TM3PHL na głowę . A Tesla na przedniej osi ma zdecydowanie lepszą konstrukcję zawieszenia - podwójny wahacz, co w zasadzie eliminuje zmianę pochylenia koła pod obciążeniem- tylko kiepsko zestrojone. Brak im doświadczenia jeszcze niestety. Może z czasem poprawią i wystarczy podmienić elementy. Performance miał być usportowionym modelem, dla innej grupy klientów, wymagających trochę więcej od prowadzenia auta. Przynajmniej tak inne marki rozumieją swoje „podkręcone” modele.
Golf 7r waży 1,4t, a TM3P 1,9t.
Jeszcze się taki nie urodził, co by zawieszeniem „zharmonizował” 500 kg. Pierwsze maluchy (pf126p) ważyły 580 kg…
 

TomRS

Pionier e-mobilności
Golf 7r waży 1,4t, a TM3P 1,9t.
Jeszcze się taki nie urodził, co by zawieszeniem „zharmonizował” 500 kg. Pierwsze maluchy (pf126p) ważyły 580 kg…
Podajesz malucha jako przykład auta z dobrym zawieszeniem ? 😆
Kwestia doboru sprężyn, zaworowania amoryzatorów, sztywności elementów gumowo-metalowych itd. Jest sporo aut ważących podobnie lub więcej niż TM3P ze świetnie zestrojonym zawieszeniem. Choćby Bmw M3 - podobnych rozmiarów i masy sedan, często porównywany z Teslą
 

KrzyCh

Pionier e-mobilności
Podajesz malucha jako przykład auta z dobrym zawieszeniem ? 😆
Kwestia doboru sprężyn, zaworowania amoryzatorów, sztywności elementów gumowo-metalowych itd. Jest sporo aut ważących podobnie lub więcej niż TM3P ze świetnie zestrojonym zawieszeniem. Choćby Bmw M3 - podobnych rozmiarów i masy sedan, często porównywany z Teslą
Podaję malucha jako przykład jak duża różnica mas jest między tym Golfem, a Teslą. 500 kg to też np. Maksymalne obciążenie tego Golfa.
Twierdzisz, że odpowiednio dobierając nastawienia zawieszenia można postawić Semi albo inną ciężarówkę na tor wyścigowy obok bolidu F1 i pójdą łeb w łeb?
Oczywiście, że można dobrać zawieszenie, by komfortowo jechać po prostej. Ale chyba nie po to zestawiłeś Golfa R z TM3P.

Najlepsze zawieszenia do przeznaczenia samochodu to są zawieszenia fabryczne.
 

TomRS

Pionier e-mobilności
Podaję malucha jako przykład jak duża różnica mas jest między tym Golfem, a Teslą. 500 kg to też np. Maksymalne obciążenie tego Golfa.
No ale co z tego wynika ? Nic. Idąc Twoim tropem rozumowania, to 3 razy lżejszy od Tesli maluch powinien prowadzić się o wiele od niej lepiej, a tak nie jest. Podałem przykład BMW M3, można je mnożyć - w zasadzie dowolne Audi, Mercedes, Porsche o większej od TM3 masie prowadzi się lepiej.
Twierdzisz, że odpowiednio dobierając nastawienia zawieszenia można postawić Semi albo inną ciężarówkę na tor wyścigowy obok bolidu F1 i pójdą łeb w łeb?
A co to za porównanie jest - to pojazdy skonstruowane i zoptymalizowane do kompletnie różnych zadań i celów, więc co tutaj możemy w sensowny sposób porównywać ?
Oczywiście, że można dobrać zawieszenie, by komfortowo jechać po prostej. Ale chyba nie po to zestawiłeś Golfa R z TM3P.
I właśnie komfortowo po prostej to jest efekt uzyskany przez Teslę przy lifcie 3 i Y. Ale po zakrętach wyszło słabo, słabiej niż było do tej pory w mojej (i nie tylko) ocenie. I o ile w modelach SR i LR można to od biedy wytłumaczyć "oczekiwaniami większości klientów", choć konkurencja i tak robi to lepiej, to Performance powinno być manifestacją możliwości technicznych firmy. Auto z założenia dla węższej grupy klientów, którzy mają wyższe oczekiwania co do prowadzenia się pojazdu. Po to powstają takie pojazdy. No i tutaj słabo to wyszło w temacie zawieszenia akurat.
Najlepsze zawieszenia do przeznaczenia samochodu to są zawieszenia fabryczne.
To zawsze jest kompromis i dążenie do minimalizacji kosztów w określonym przedziale. Jedni się do uzyskania maksymalnych wyników w tym przedziale mocno przykładają i mają know how w tej materii, inni nie chcą, nie umieją, nie jest dla nich istotne zaistnienie na tym polu. Zauważ, że Tesla z poliftowymi performance w ogóle nie podeszła do nieformalnego współzawodnictwa na czas przejazdu Nordschleife. A robią to w zasadzie wszyscy swoimi "podkręconymi" modelami. Ten "tor" bezlitośnie obnaża wszelkie słabości w prowadzeniu. Co zresztą potwierdziły prywatne jazdy właścicieli TM3PHL
 

cooler

Pionier e-mobilności
Podałem przykład BMW M3, można je mnożyć - w zasadzie dowolne Audi, Mercedes, Porsche o większej od TM3 masie prowadzi się lepiej.
Chyba żartujesz.
Wszystkie te auta mają bardziej komfortowe zawieszenie, ale nie prowadzą się lepiej. Ustandaryzowany test łosia pokazuje to wybitnie, kanał km77 - wszystkie te AMG, prosiaki nie mowiac już o Audi (wybitnie słabe prowadzenie) przegrywają z Tm3 (fakt że z poprzednią generacją z twardym zawieszeniem).
Sam przez długi czas byłem równolegle użytkownikiem nowego Audi A4 2023, po przesiadce z TM3 przy próbie pierwszego dynamicznego manewru męłem pod nosem przeklęstwo jak to jest gumowe i nie reaguje oraz nie skręca.
 

TomRS

Pionier e-mobilności
Chyba żartujesz.
Wszystkie te auta mają bardziej komfortowe zawieszenie, ale nie prowadzą się lepiej. Ustandaryzowany test łosia pokazuje to wybitnie, kanał km77 - wszystkie te AMG, prosiaki nie mowiac już o Audi (wybitnie słabe prowadzenie) przegrywają z Tm3 (fakt że z poprzednią generacją z twardym zawieszeniem).
Sam przez długi czas byłem równolegle użytkownikiem nowego Audi A4 2023, po przesiadce z TM3 przy próbie pierwszego dynamicznego manewru męłem pod nosem przeklęstwo jak to jest gumowe i nie reaguje oraz nie skręca.
Ja piszę o Highland i Juniper, bo tu zdecydowanie popsuli prowadzenie. Wcześniejsze dawały radość z kręcenia kierownicą. Tak jak pisałem, mój 7R prowadził się lepiej, mam cały czas jeszcze Boxstera S 987 i to kompletnie inna liga w prowadzeniu, choć auto ma 15 lat.
 
Last edited:
Top