Ładowanie w trasie/mapy/aplikacje

nyknow

Fachowiec
witam, jako, ze niedługo będę odbierał auto i tak patrzę ze z tesli do domu mam ponad 350km więc obawa czy naładowane auto do pełna (LR) da radę - o ile będzie do pełna itd.

1. Więc zacząłem się zastanawiać nad tym jaką aplikację/stronę polecacie, żeby sprawdzić gdzie są ładowarki na trasie, czy wolne/zajęte w danym czasie

2. jak sprawnie opłacać- czy jest jakiś integrator / firma ze jak tam założy się konto to można lądować na większości ładowarek czy do każdej firmy trzeba osobno pozakładać konta itd.

3. supercharger tesli - jak tutaj wyglada sytuacja - w sensie co trzeba zrobić żeby moc podjechać i naładować - rozumiem ze to nie jest już za free ?

4. jakie okablowanie ma tesla m3 jak wyjeżdża z salonu ?

5. inne wskazówki w tym zakresie mile widziane.
 

Adi

Zadomawiam się
Last edited:

Kuba K.

Posiadacz elektryka
2. jak sprawnie opłacać- czy jest jakiś integrator / firma ze jak tam założy się konto to można lądować na większości ładowarek czy do każdej firmy trzeba osobno pozakładać konta itd.
Z integratorem to bieda, najbezpieczniej się zarejestrować w GW i na Orlen, to dwie największe sieci.
 

nyknow

Fachowiec
ad. 1. Co do apki to chyba ta jest najlepsza z tego co widziałem https://abetterrouteplanner.com/ ewentualnie https://www.plugshare.com/pl

LR to myślę że spokojnie dojedziesz do domu - pod warunkiem że nie będziesz jechał 200km/h - https://elektrowoz.pl/testy/zasieg-...h-jest-niezle-przy-120-km-h-optymalnie-wideo/

ad. 3. Odnośnie supercharger - to dopinasz kartę do konta Tesli i tyle
ad. 4. Ładowarka z 1 fazy (230V) i zdaje się przewód Type2-Type2

reszty nie wiem :)
Dziękuję - w sumie to ten betterrouteplanner to rozumiem sam podpowiada kiedy ładowac itd - na tej mapie nie pokazuje wszystkich ładowarek po drodze zebym sam mógł decydować kiedy chcę naładować. plugshare pod tym względem lepszy bo widze wszystkie ładowarki po drodze w jakimś promieniu od drogi - ma to sens (chyba ze trzeba byc premium w tym betterrouteplanner)?
 

Michal

Moderator
1. Więc zacząłem się zastanawiać nad tym jaką aplikację/stronę polecacie, żeby sprawdzić gdzie są ładowarki na trasie, czy wolne/zajęte w danym czasie
Koniecznie ABRP - ustaw parametry swojego auta i aplikacja wyznaczy Ci trasę z ładowarkami. Ja na początku wprowadzałem tam każdą dalszą podróż i dodam, że jeśli nie masz ładowania w miejscu docelowym, to planuj od razu trasę tam i z powrotem - unikniesz niemiłych niespodzianek. Jeśli na miejscy będziesz spędzał więcej czasu i będziesz korzystał z wartownika, to licz się z utratą około 7-10% baterii na 24h i weź to pod uwagę. ABRP po prostu wyznacza Ci optymalną trasę (uwzględnia krzywe ładowania, różnice w wysokości, prędkość i inne parametry, które ustawisz), a jak przybliżysz mapę mocniej to pokazują się inne ładowarki.
Polecam także PlugShare - jeśli po drodze masz jakąś ładowarkę inną niż SuC, to warto sprawdzić co ludzie o niej piszą - może nie działać.
Ps. Jeśli będziesz miał po drodze ładowanie na czymś innym niż SuC (supercharger), to w nawigacji auta po kliknięciu w ikonkę błyskawicy sprawdź czy widać ją oznaczoną na mapie i ustaw ją jako cel - auto podgrzeje Ci baterię i szybciej naładujesz ;)

2. jak sprawnie opłacać- czy jest jakiś integrator / firma ze jak tam założy się konto to można lądować na większości ładowarek czy do każdej firmy trzeba osobno pozakładać konta itd.
Chyba obecnie się nie da. Ja poza SuC używam tylko Greenway, OrlenCharge.

3. supercharger tesli - jak tutaj wyglada sytuacja - w sensie co trzeba zrobić żeby moc podjechać i naładować - rozumiem ze to nie jest już za free ?
Tak, musisz podpiąć kartę - chyba robi się to na stronie wchodząc na konto. Program referali już nie działa, więc nie ma darmowego ładowania.

4. jakie okablowanie ma tesla m3 jak wyjeżdża z salonu ?
Jest EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment – potocznie ładowarka) jedno fazowa. W standardzie dostajesz zwykłą wtyczkę "schuko" (13A ~3kW ~4%/godzinę) i niebieską wtyczkę jak do kampera (16A ~3,7kW ~5%/godzinę). (% podaję względem TM3LR)
Ładować możesz wtyczkami:
  • type2 - max 11kW (~14%/h) - nie wymaga nagrzewania banderii żeby osiągnąć taką moc ładowania
  • CSS - 50-255kW (~66-350%/h), przy czym ta prędkość spada w czasie ładowania i wymaga podgrzania baterii aby osiągnąć duże moce

5. inne wskazówki w tym zakresie mile widziane.
Orlen ma podobno jakieś durne problemy z niektórymi kartami, więc jeśli potrzebujesz z nich skorzystać po drodze, to może warto sprawdzić sobie najpierw ładowanie gdzieś blisko innej ładowarki, żebyś nie został w polu bez innych opcji. To jest ogólnie dobra rada - przynajmniej na początku planuj sobie trasy tak, żeby mieć jeszcze jakieś inne możliwości w okolicy, bo różnie to bywa z tymi pierwszymi ładowniami. Jak już się nauczysz korzystać z EV, to będzie łatwiej ;)
 

Kuba K.

Posiadacz elektryka
Koniecznie ABRP - ustaw parametry swojego auta i aplikacja wyznaczy Ci trasę z ładowarkami.
O ile dobrze pamietam w ABRP dobrze jest zmienić konfig wtyczek i post SuC CCS dodać zwykłe CCS, szczególnie jak się podróżuje po Polsce tam gdzie SUC nie ma.
Do tego w ABRP możesz wykluczyć np. trefne ładowarki albo IONITY, by nie pokierowało Ciebie do ładowarki za 3,50/kwh zamiast 2,40/kwh
 

danielm

Pionier e-mobilności
witam, jako, ze niedługo będę odbierał auto i tak patrzę ze z tesli do domu mam ponad 350km więc obawa czy naładowane auto do pełna (LR) da radę - o ile będzie do pełna itd.

1. Więc zacząłem się zastanawiać nad tym jaką aplikację/stronę polecacie, żeby sprawdzić gdzie są ładowarki na trasie, czy wolne/zajęte w danym czasie

2. jak sprawnie opłacać- czy jest jakiś integrator / firma ze jak tam założy się konto to można lądować na większości ładowarek czy do każdej firmy trzeba osobno pozakładać konta itd.

3. supercharger tesli - jak tutaj wyglada sytuacja - w sensie co trzeba zrobić żeby moc podjechać i naładować - rozumiem ze to nie jest już za free ?

4. jakie okablowanie ma tesla m3 jak wyjeżdża z salonu ?

5. inne wskazówki w tym zakresie mile widziane.
uuuu kolega nieprzygotowany wiedzowo widzę :)

0. dokąd jedziesz to poradzimy? auta są ładowane do 80%, na życzenie więcej ale może się zdarzyć że się nie uda
1. greenway, orlen, i miejscowe sieci w zależności od miejsca zamieszkania
2. zakładasz konto, podpinasz karte płatniczą, greenway ściąga opłaty raz w miesiącu, orlen od razu, integrator? żyjemy w czasach gdzie każda firma chce mieć o Tobie swoje informacje
3. zapłaciłeś za auto więc mają dane twojej karty płatniczej, podpinasz auto do ładowania i nic więcej Cie nie interesuje :)
4. kabel type2 do publicznych słupków AC 11kw oraz kabel do ładowania z gniazdka max 13A
5. dużo wiedzy przed Tobą do wchłonięcia, jeszcze nie wiesz czego nie wiesz :)
 
Top