1. Więc zacząłem się zastanawiać nad tym jaką aplikację/stronę polecacie, żeby sprawdzić gdzie są ładowarki na trasie, czy wolne/zajęte w danym czasie
Koniecznie ABRP - ustaw parametry swojego auta i aplikacja wyznaczy Ci trasę z ładowarkami. Ja na początku wprowadzałem tam każdą dalszą podróż i dodam, że jeśli nie masz ładowania w miejscu docelowym, to planuj od razu trasę tam i z powrotem - unikniesz niemiłych niespodzianek. Jeśli na miejscy będziesz spędzał więcej czasu i będziesz korzystał z wartownika, to licz się z utratą około 7-10% baterii na 24h i weź to pod uwagę. ABRP po prostu wyznacza Ci optymalną trasę (uwzględnia krzywe ładowania, różnice w wysokości, prędkość i inne parametry, które ustawisz), a jak przybliżysz mapę mocniej to pokazują się inne ładowarki.
Polecam także PlugShare - jeśli po drodze masz jakąś ładowarkę inną niż SuC, to warto sprawdzić co ludzie o niej piszą - może nie działać.
Ps. Jeśli będziesz miał po drodze ładowanie na czymś innym niż SuC (supercharger), to w nawigacji auta po kliknięciu w ikonkę błyskawicy sprawdź czy widać ją oznaczoną na mapie i ustaw ją jako cel - auto podgrzeje Ci baterię i szybciej naładujesz
2. jak sprawnie opłacać- czy jest jakiś integrator / firma ze jak tam założy się konto to można lądować na większości ładowarek czy do każdej firmy trzeba osobno pozakładać konta itd.
Chyba obecnie się nie da. Ja poza SuC używam tylko Greenway, OrlenCharge.
3. supercharger tesli - jak tutaj wyglada sytuacja - w sensie co trzeba zrobić żeby moc podjechać i naładować - rozumiem ze to nie jest już za free ?
Tak, musisz podpiąć kartę - chyba robi się to na stronie wchodząc na konto. Program referali już nie działa, więc nie ma darmowego ładowania.
4. jakie okablowanie ma tesla m3 jak wyjeżdża z salonu ?
Jest EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment – potocznie ładowarka) jedno fazowa. W standardzie dostajesz zwykłą wtyczkę "schuko" (13A ~3kW ~4%/godzinę) i niebieską wtyczkę jak do kampera (16A ~3,7kW ~5%/godzinę). (% podaję względem TM3LR)
Ładować możesz wtyczkami:
- type2 - max 11kW (~14%/h) - nie wymaga nagrzewania banderii żeby osiągnąć taką moc ładowania
- CSS - 50-255kW (~66-350%/h), przy czym ta prędkość spada w czasie ładowania i wymaga podgrzania baterii aby osiągnąć duże moce
5. inne wskazówki w tym zakresie mile widziane.
Orlen ma podobno jakieś durne problemy z niektórymi kartami, więc jeśli potrzebujesz z nich skorzystać po drodze, to może warto sprawdzić sobie najpierw ładowanie gdzieś blisko innej ładowarki, żebyś nie został w polu bez innych opcji. To jest ogólnie dobra rada - przynajmniej na początku planuj sobie trasy tak, żeby mieć jeszcze jakieś inne możliwości w okolicy, bo różnie to bywa z tymi pierwszymi ładowniami. Jak już się nauczysz korzystać z EV, to będzie łatwiej
