gim-kg
Pionier e-mobilności
W październiku 2021 rozmawiałem z włodarzami miasta o instalacji stacji ładowania w naszym mieście. Nie ukrywam, że z myślą o turystach, bo my mieszkańcy korzystamy z ładowania w domu. Po prostu taki społecznik jestem. Właśnie dostałem maila z informacją, że magistrat ogłosił przetarg, ale stacji ładowania nie będzie… przynajmniej ofert w tym przetargu. Takie jest moje zdanie.
Link do przetargu: http://umkolobrzeg.esp.parseta.pl/index.php?id=135110
Dlaczego? Już wyjaśniam. Odnoszę wrażenie, że osoby które ustalały warunki przetargu, nie miały w ogóle styczności z samochodami elektrycznymi. Oferowałem swoją pomoc w czasie spotkania z Panią Prezydent, ale nikt się do mnie nie zgłosił.
Chodzi m.in o:
1) wymóg płatności za pomocą kart płatniczych. Obecnie tylko jeden operator w Polsce na swojej jedynej stacji ładowania (EkoEn) i nieliczni w Europie oferują taką usługę. Większość operuje za pomocą aplikacji bądź karty RFID. Nie wiem czy podpięta karta do konta w aplikacji w smartfonie wystarczy do spełnienia tego wymogu.
2) wymóg długości kabla 5m. Popularne słupki do ładowania nie posiadają w ogóle kabli. Każdy użytkownik samochodu elektrycznego posiada zazwyczaj ze sobą odpowiedni kabel. Instalacja taka jest tańsza i bardziej odporna na akty wandalizmu.
3) wyznaczenie tylko jednego stanowiska do każdej ze stacji. Każda ogólnodostępna ładowarka ma możliwość ładowania dwóch samochodów w tym samym czasie. Ograniczenie miejsca dla samochodów do jednego stanowiska, automatycznie powoduje stratę 50% na każdej stacji ładowania.
4) jedna z lokalizacji lokalizacji (L.P. 2) znajduje się na płatnym parkingu. Wiąże się to automatycznie z dodatkową opłatą za parkowanie. Z tego wynika, że użytkownik samochodu elektrycznego będzie zmuszony do dodatkowej opłaty, aby naładować swój pojazd. Nawet gdyby chciał zaparkować w okolicy to zamiast płatnego parkingu mógłby skorzystać z parkingu publicznego strefy płatnego parkowania w której jest na mocy ustawy zwolniony z opłaty. Tutaj widzę jedynie możliwość zmiany lokalizacji bądź zwolnienia samochodów elektrycznych z opłaty za parkowanie na parkingu obok amfiteatru. Myślę, że z powodu zeroemisyjności takich samochodów w strefie uzdrowiskowej byłoby to usprawiedliwione.
Właśnie takie sugestie wysłałem do magistratu. Biorąc pod uwagę charakterystykę naszego miasta zwróciłem uwagę, że w większości przypadków oferenci i tak będą oferować stacje do 22 kW AC tzw słupki bo są po prostu tańsze. Dobrze byłoby gdyby magistrat wymógł montaż choć jednej stacji ładowania DC, o min mocy 50 kW. Najbardziej optymalną lokalizacją wg użytkowników zrzeszonych na lokalnej grupie użytkowników BEV byłaby to lokalizacja L.p. 5. o ile będzie tam dostępne optymalne łącze elektryczne. Na początku postulowaliśmy o lokalizacje na centrum przesiadkowym, ale ta lokalizacja znajduje się praktycznie po drugiej stronie ulicy Solnej więc prawie to samo. Dostęp do takiej ładowarki poprzez wspomnianą dwupasmową ulicę Solną połączoną z obwodnicą, a dalej z trasą S6 dałaby możliwość ładowania nie tylko mieszkańcom i turystom przebywającym w naszym mieście, ale także osobom przejeżdżającym w tranzycie na trasie między Szczecinem a Gdańskiem. Tym bardziej że ładowarek DC na odcinku S6 nie ma prawie wcale.
Z tego co wiem GreenWay nie jest zainteresowany instalacją ładowarek w naszym mieście. Mam kontakt z przedstawicielem GO+EAuto któremu wysłałem link do przetargu. Poinformował mnie, że analizują warunki pod kątem uczestnictwa i napisze do mnie jakie są ich odczucia i ewentualne dalsze kroki co do warunków przedstawionych w ramach tego postępowania.
Jeżeli macie kontakt do innych operatorów to można przekazać wyżej podany link. Mam nadzieję, że choć w ten sposób będę mógł się przyczynić do rozwoju infrastruktury ładowania.
Link do przetargu: http://umkolobrzeg.esp.parseta.pl/index.php?id=135110
Dlaczego? Już wyjaśniam. Odnoszę wrażenie, że osoby które ustalały warunki przetargu, nie miały w ogóle styczności z samochodami elektrycznymi. Oferowałem swoją pomoc w czasie spotkania z Panią Prezydent, ale nikt się do mnie nie zgłosił.
Chodzi m.in o:
1) wymóg płatności za pomocą kart płatniczych. Obecnie tylko jeden operator w Polsce na swojej jedynej stacji ładowania (EkoEn) i nieliczni w Europie oferują taką usługę. Większość operuje za pomocą aplikacji bądź karty RFID. Nie wiem czy podpięta karta do konta w aplikacji w smartfonie wystarczy do spełnienia tego wymogu.
2) wymóg długości kabla 5m. Popularne słupki do ładowania nie posiadają w ogóle kabli. Każdy użytkownik samochodu elektrycznego posiada zazwyczaj ze sobą odpowiedni kabel. Instalacja taka jest tańsza i bardziej odporna na akty wandalizmu.
3) wyznaczenie tylko jednego stanowiska do każdej ze stacji. Każda ogólnodostępna ładowarka ma możliwość ładowania dwóch samochodów w tym samym czasie. Ograniczenie miejsca dla samochodów do jednego stanowiska, automatycznie powoduje stratę 50% na każdej stacji ładowania.
4) jedna z lokalizacji lokalizacji (L.P. 2) znajduje się na płatnym parkingu. Wiąże się to automatycznie z dodatkową opłatą za parkowanie. Z tego wynika, że użytkownik samochodu elektrycznego będzie zmuszony do dodatkowej opłaty, aby naładować swój pojazd. Nawet gdyby chciał zaparkować w okolicy to zamiast płatnego parkingu mógłby skorzystać z parkingu publicznego strefy płatnego parkowania w której jest na mocy ustawy zwolniony z opłaty. Tutaj widzę jedynie możliwość zmiany lokalizacji bądź zwolnienia samochodów elektrycznych z opłaty za parkowanie na parkingu obok amfiteatru. Myślę, że z powodu zeroemisyjności takich samochodów w strefie uzdrowiskowej byłoby to usprawiedliwione.
Właśnie takie sugestie wysłałem do magistratu. Biorąc pod uwagę charakterystykę naszego miasta zwróciłem uwagę, że w większości przypadków oferenci i tak będą oferować stacje do 22 kW AC tzw słupki bo są po prostu tańsze. Dobrze byłoby gdyby magistrat wymógł montaż choć jednej stacji ładowania DC, o min mocy 50 kW. Najbardziej optymalną lokalizacją wg użytkowników zrzeszonych na lokalnej grupie użytkowników BEV byłaby to lokalizacja L.p. 5. o ile będzie tam dostępne optymalne łącze elektryczne. Na początku postulowaliśmy o lokalizacje na centrum przesiadkowym, ale ta lokalizacja znajduje się praktycznie po drugiej stronie ulicy Solnej więc prawie to samo. Dostęp do takiej ładowarki poprzez wspomnianą dwupasmową ulicę Solną połączoną z obwodnicą, a dalej z trasą S6 dałaby możliwość ładowania nie tylko mieszkańcom i turystom przebywającym w naszym mieście, ale także osobom przejeżdżającym w tranzycie na trasie między Szczecinem a Gdańskiem. Tym bardziej że ładowarek DC na odcinku S6 nie ma prawie wcale.
Z tego co wiem GreenWay nie jest zainteresowany instalacją ładowarek w naszym mieście. Mam kontakt z przedstawicielem GO+EAuto któremu wysłałem link do przetargu. Poinformował mnie, że analizują warunki pod kątem uczestnictwa i napisze do mnie jakie są ich odczucia i ewentualne dalsze kroki co do warunków przedstawionych w ramach tego postępowania.
Jeżeli macie kontakt do innych operatorów to można przekazać wyżej podany link. Mam nadzieję, że choć w ten sposób będę mógł się przyczynić do rozwoju infrastruktury ładowania.
Attachments
Last edited: