Przetarg na stacje ładowania Kołobrzeg

gim-kg

Pionier e-mobilności
W październiku 2021 rozmawiałem z włodarzami miasta o instalacji stacji ładowania w naszym mieście. Nie ukrywam, że z myślą o turystach, bo my mieszkańcy korzystamy z ładowania w domu. Po prostu taki społecznik jestem. Właśnie dostałem maila z informacją, że magistrat ogłosił przetarg, ale stacji ładowania nie będzie… przynajmniej ofert w tym przetargu. Takie jest moje zdanie.

Link do przetargu: http://umkolobrzeg.esp.parseta.pl/index.php?id=135110

Dlaczego? Już wyjaśniam. Odnoszę wrażenie, że osoby które ustalały warunki przetargu, nie miały w ogóle styczności z samochodami elektrycznymi. Oferowałem swoją pomoc w czasie spotkania z Panią Prezydent, ale nikt się do mnie nie zgłosił.
Chodzi m.in o:

1) wymóg płatności za pomocą kart płatniczych. Obecnie tylko jeden operator w Polsce na swojej jedynej stacji ładowania (EkoEn) i nieliczni w Europie oferują taką usługę. Większość operuje za pomocą aplikacji bądź karty RFID. Nie wiem czy podpięta karta do konta w aplikacji w smartfonie wystarczy do spełnienia tego wymogu.

2) wymóg długości kabla 5m. Popularne słupki do ładowania nie posiadają w ogóle kabli. Każdy użytkownik samochodu elektrycznego posiada zazwyczaj ze sobą odpowiedni kabel. Instalacja taka jest tańsza i bardziej odporna na akty wandalizmu.

3) wyznaczenie tylko jednego stanowiska do każdej ze stacji. Każda ogólnodostępna ładowarka ma możliwość ładowania dwóch samochodów w tym samym czasie. Ograniczenie miejsca dla samochodów do jednego stanowiska, automatycznie powoduje stratę 50% na każdej stacji ładowania.

4) jedna z lokalizacji lokalizacji (L.P. 2) znajduje się na płatnym parkingu. Wiąże się to automatycznie z dodatkową opłatą za parkowanie. Z tego wynika, że użytkownik samochodu elektrycznego będzie zmuszony do dodatkowej opłaty, aby naładować swój pojazd. Nawet gdyby chciał zaparkować w okolicy to zamiast płatnego parkingu mógłby skorzystać z parkingu publicznego strefy płatnego parkowania w której jest na mocy ustawy zwolniony z opłaty. Tutaj widzę jedynie możliwość zmiany lokalizacji bądź zwolnienia samochodów elektrycznych z opłaty za parkowanie na parkingu obok amfiteatru. Myślę, że z powodu zeroemisyjności takich samochodów w strefie uzdrowiskowej byłoby to usprawiedliwione.

Właśnie takie sugestie wysłałem do magistratu. Biorąc pod uwagę charakterystykę naszego miasta zwróciłem uwagę, że w większości przypadków oferenci i tak będą oferować stacje do 22 kW AC tzw słupki bo są po prostu tańsze. Dobrze byłoby gdyby magistrat wymógł montaż choć jednej stacji ładowania DC, o min mocy 50 kW. Najbardziej optymalną lokalizacją wg użytkowników zrzeszonych na lokalnej grupie użytkowników BEV byłaby to lokalizacja L.p. 5. o ile będzie tam dostępne optymalne łącze elektryczne. Na początku postulowaliśmy o lokalizacje na centrum przesiadkowym, ale ta lokalizacja znajduje się praktycznie po drugiej stronie ulicy Solnej więc prawie to samo. Dostęp do takiej ładowarki poprzez wspomnianą dwupasmową ulicę Solną połączoną z obwodnicą, a dalej z trasą S6 dałaby możliwość ładowania nie tylko mieszkańcom i turystom przebywającym w naszym mieście, ale także osobom przejeżdżającym w tranzycie na trasie między Szczecinem a Gdańskiem. Tym bardziej że ładowarek DC na odcinku S6 nie ma prawie wcale.

Z tego co wiem GreenWay nie jest zainteresowany instalacją ładowarek w naszym mieście. Mam kontakt z przedstawicielem GO+EAuto któremu wysłałem link do przetargu. Poinformował mnie, że analizują warunki pod kątem uczestnictwa i napisze do mnie jakie są ich odczucia i ewentualne dalsze kroki co do warunków przedstawionych w ramach tego postępowania.

Jeżeli macie kontakt do innych operatorów to można przekazać wyżej podany link. Mam nadzieję, że choć w ten sposób będę mógł się przyczynić do rozwoju infrastruktury ładowania.
 

Attachments

  • 22510E18-BC76-4993-84D0-C489930110DA.jpeg
    22510E18-BC76-4993-84D0-C489930110DA.jpeg
    135,9 KB · Liczba wyświetleń: 4
Last edited:

Bronek

Pionier e-mobilności
Niestety władza obecna i poprzednia i jakakolwiek nasza władza kołobrzeska, otwartością umysłu na postęp, nie grzeszyła. Oni zawsze byli na poziomie chodników z polbruku i kwietników, handlu muszelkami.
Niemniej też zawsze byli sympatyczni i .... Jako przeciwnik PISu z bólem to komunikuję, ale najsprawniej rozmawialo mi się z prawicowcami przed poprzednim Prezydentem Gromkiem. Najmilej, małoproduktywnie z nim...
Przekarzę synowi, bo jego firma w tym tez robi..
 
Last edited:

JareG

Pionier e-mobilności
(...)
Z tego co wiem GreenWay nie jest zainteresowany instalacją ładowarek w naszym mieście.
A podali jakiś powód? Trochę to dziwne, nic tam w okolicy nie ma (czyli zero konkurencji) a oni nie chcą się instalować..?

Pozdrawiam
 

krzyss

Pionier e-mobilności
A nie ma jakiegos Orlenu u was ?
Czytam ten przetarg… oni jeszcze kase chca za udostepnienie ziemi ? I to tylko na 3 lata ? Dziwne to…
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
A podali jakiś powód? Trochę to dziwne, nic tam w okolicy nie ma (czyli zero konkurencji) a oni nie chcą się instalować..?

Pozdrawiam
Mam kontakt z nimi przez Łukasza Lewandowskiego z EV Klub. Pytał ich jeszcze przed ogłoszeniem tego przetargu czy rozważają budowę stacji ładowania w Kołobrzegu, odpowiedź brzmiała - NIE. Obecnie mają dwie stacje 22 kW AC partnerskie. Może to jest powodem.
Nie mniej jednak przesłałem Łukaszowi link do przetargu z prośbą o przekazanie do GreenWay.
 

gim-kg

Pionier e-mobilności
A nie ma jakiegos Orlenu u was ?
Czytam ten przetarg… oni jeszcze kase chca za udostepnienie ziemi ? I to tylko na 3 lata ? Dziwne to…
Orlen - podczas rozmowy z Panią Prezydent poruszałem ten temat, ale podobno Orlen też nie zamierza stawiać stacji ładowania. Jeżeli chodzi o stacje paliwowe to są dwie.

Co do udostępniania ziemi to normalna procedura. Nie mogą oddać tego bezpłatnie, ale cena nie jest jakaś zabójcza, bo 83 zł netto miesięcznie.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Skontaktowałem sid z synem (Firma TSG) i wiem m/w dlaczego płatno#ci kartami bakowymi są tak nielubiane. Bo ludzie używają różnych... I Banki są różne itd. Często bywają problemy po stronie bank a właścicuel słupka itp...
Syn do mnie TSG Gdańsk
U nas zaraz mamy spotkanie działowe, ogólnie jest temat postawienia "tankomatów" (,....)temat na tapecie jako jeden z ważniejszych tematów.

Posłucham (...) , kolega ostatnio w UK był oglądać nasze słupki i potem w Holandii także tam to już działa i my to tutaj ogólnie z naszymi systemami próbujemy składać to wszystko do kupy organizacyjnie ale jak to u nas w kraju.... powoli.

Wychodzą różne krzaczki typu np. płatności przez karty, to np zagraniczne/banki, czas na transakacje dopuszczalny itd, ip. ale zmieniamy zmieniamy, w sensie nas dział od EV, bo ja siedzę teraz w wodorze...........
Ale jest haczyk, bo ten przetarg jest raczej po to aby było jakies dofinansowanie??? Tak ptaszki ćwierkają?? Nie wnikalem ale tak to ponoc jest, że to raczej dzialanie nie po to aby była ładowarka tylko aby MIAŁA BYĆ>
Czyli mamy oferty, to dajcie nam kasę??
 
Last edited:

gim-kg

Pionier e-mobilności
Skontaktowałem sid z synem (Firma TSG) i wiem m/w dlaczego płatno#ci kartami bakowymi są tak nielubiane. Bo ludzie używają różnych... I Banki są różne itd. Często bywają problemy po stronie bank a właścicuel słupka itp...
Syn do mnie TSG Gdańsk





Ale jest haczyk, bo ten przetarg jest raczej po to aby było jakies dofinansowanie??? Tak ptaszki ćwierkają?? Nie wnikalem ale tak to ponoc jest, że to raczej dzialanie nie po to aby była ładowarka tylko aby MIAŁA BYĆ>
Czyli mamy oferty, to dajcie nam kasę??
To nie tak. Miasto nie może sprzedawać prądu. Jeżeli by miało dostać dofinansowanie to musiałoby samo postawić słupki (nie potrzebna dzierżawa) oraz udostępniać ładowanie za darmo. Magistrat nie jest zainteresowany takim Czymś stąd dzierżawa terenu. Dofinansowanie może wziąć operator ładowarki.

@Bronek jeszcze taki lokalny OT odnośnie zamknięcia centrum. Widać, że nasze Panie Prezydent mocno prą w tym temacie. Jako powód podają ograniczenie ruchu, zmniejszenie hałasu i ilości spalin. Zaproponowałem ustalenie Strefy Czystego Transportu wraz ze strefą zamieszkania w miejscu proponowanych zamkniętych ulic. Wspomniałem o możliwości dopuszczenia ruchu pojazdów o określonej normie spalin. Niestety parcie na zamknięcie jest duże. Więc moja propozycja pozostała bez odpowiedzi. Wiem z mediów, że starosta sprzeciwia się temu, wiec wysłałem do niego moją propozycje. Dostałem odpowiedź: „Bardzo dziękuje za cenne uwagi”.
 

Bronek

Pionier e-mobilności
Dlatego że jest to tak pokręcone i od każdej strony inne jest podejście. Biurokracja wielka a zyski odroczone w czasie. Klimat tylko lekko sprzyjający i na ogół tylko medialnie a nie merytorycznie, to firmy odpuszczają.
 
Top