Giacomo
Fachowiec
Chciałem się podzielić wrażeniami po 20 mcach i ponad 40 tyś. km użytkowania Tesli i jakby wrócić do pytania czy dobrze zrobiłem przesiadając się z BMW
Właściwie od początku produkcji TMS były w CH na ulicach , na początku zaintrygowany logo , nie wiedziałem co to za marka , po jakimś czasie przeczytałem ze to elektryk i kosztuje ponad 100 tyś- aha…. Ok no to na razie
. Po paru latach bogatszy nie tylko w doświadczenia i obserwując coraz więcej S-ek na drogach zacząłem interesować się właśnie tym napędem . Dlaczego ludzie decydują się na coś takiego , gdzie jest haczyk ? Oczywiście informacje czerpane z netu ( tu muszę nadmienić ze najbardziej z dwóch źródeł : tego młodego chłopaka Marcina Grzyba ,on jeździł S-ka , i właśnie ogólnej wiedzy - elektrowoz . No i nastało lato 2019 , pojechałem do Zürichu na jazdę próbna ( celowałem w X , potem była S , a kupiłem TM3P .
W salonie przywitał mnie młody chłopak w jeansach i Tshircie ( bratanek - od szabli i szklanki
jak usłyszał ze Polak no to rozmowa zrobiła się bardziej prywatna ,przekonał mnie do wyboru 3-ki argumentami . zasadnicze 2: cena- diametralnie różna i funkcje - prawie identyczne . Obejrzałem więc dokładnie jedna LR w salonie - z szarym wnętrzem i drewnem - nie przekonało mnie to , w bmw miale środek czarny i czarne skory i to był właściwy kolor czarny . A na zewnątrz przed salonem stała biała Performance i białe wnętrze i po otworzeniu drzwi powiedziałem tylko wow! To było to !
Naturalnie bede porownywal bezposrednio z BMW F31 - 335d bo wlasnie z takiego auta przesiadlem sie do Tesli
1 wrażenia ogólne wygląd , Karoseria
: zewnętrznie auto zupełnie inne , tez muskularne zwłaszcza tył i nadkola , BMW wygląd z przodu bardziej agresywny ( zwłaszcza w m pakiecie )
Tesla przód - żona się śmieje ze trochę jak żaba - ja mówię ze jak 911
, ale boczna linia świetna i tył super ,Spasowanie blach - to tzw. zmora Tesli u mnie jest ok , jedyny mankament to „kultowy „ już Frunk w białych wersjach - Bronek tez może o tym coś powiedzieć
chcieli na pewno nie odstawać od S-ki która dla mnie osobiście jest ponadczasowa .
2 Środek
Spartański wygląd , praktycznie tylko ekran i kierownica - przy mega zabudowanym kokpicie bmw - lekki szok , mega przestrzenne wnętrze , jest dużo szerzej jak w bmw , mimo ze biały kolor jakby powiększa , ale organoleptycznie jest dużo szerzej . Biała tapicerka , robi naprawdę wrażenie a dla sceptyków : czyści się bajecznie prosto i po 40 tyś km nadal wyglada jak nowa.
3.Uklad jezdny
Prowadzi się jak gokart , szybka jak cholera . BMW tez bylo szybkie - 4,9 do setki ale tu ? - rakieta
,trzyma się drogi jak przyklejona ( opcja sport i kierownica sport ), a na ustawieniach bardziej „przyjaznych” jest bardziej mila w prowadzeniu , jest duuuuuzo lepiej jak F31 tam ustawienia Sport to jak w Tesli Standard . Tesla LR , ktora teraz dostalem jako zastepcze z serwisu wlasnie bardziej zblizona jest do bmw
4. Widoczność
Podobna jak w BMW : do przodu i na boki dobra ( w obu przypadkach szeroki słupek A trochę przeszkadza , ale nie dyskwalifikuje , znam gorsze
Do tylu przez szybę kiepsko , ale naprawdę genialna tylna kamera rekompensuje te niewygodę . Do cofania nie patrzę w lusterka ! Tylko ekran , naprawdę super rzecz ! Lepiej jak w BMW
5 Wentylacja i ogrzewanie
Ogrzewanie kabiny natychmiastowe po wejściu do auta , oczywiście wnętrze z pozycji smartfona można nagrzać lub schłodzić dużo wcześniej . Duzy mankament - ze nie do końca działa tak jakbym oczekiwał przy ustawieniach auto , stopy na pedałach mam zazwyczaj ugotowane
, BMW lepsze
6. Ergonomia
No i tu pare łyżek dziegciu : brakuje fizycznych przycisków , tak tak wiem, zaraz usłyszę ze jak to - na ekranie klikniesz pach pach , albo powiesz i będziesz zaraz miał uruchomione . Ale tak nie jest . I są to rzeczy z ogólnie pojętego bezpieczeństwa .Wg mnie 2 grzechy główne : 1 wycieraczki - niestety ukryte ustawienia prędkości . Zaskoczyła mnie ULEWA , co w górach zdarza się często , automat nie uruchomił szybszego biegu wycieraczek a ja przy 100 km/h klikam po ekranie ….Z pozycji wajch przy kierownicy zrobiłbym to w sekundę nie odrywając wzroku od drogi , Glosowo nawet gdyby odzywał się Michael Buffer , to moglby nie zdążyć i zaliczyć dzwona ….
Grzech nr 2 - brak diody martwego pola . Pisałem ostatnio , Akurat to byl wjazd na autostrade , jechalem za jakims „slimakiem” i po wjechaniu na prawy pas chcialem szybko przeskoczyc na lewy , naturalna rzecza jest patrzec w lewe lusterko a nie na prawy ekran, i manewr i kierunkowskaz wykonalem w tym samym momencie ,bo w lusterku było czysto , a tu Zonk i bluzgi faceta słyszałem u mnie w aucie ….. gdybym mial diode , nie zmienialbym pasa - proste i logiczne tak jak u wszystkich innych producentów aut . Poza tym poprawiono działanie tempomatu i to jest ok - czyli klikając na tempomat mam wreszcie prędkość z danej chwili a nie zwiększa mi sama do prędkości jak na ograniczeniu na ekranie ( jadąc na robotach drogowych 80 po kliknięciu tempomatu sama zwiekszala prędkość do 120) - to jest już ok.
Kolejna rzecz która mi się nie podoba to nawigowanie czyli po prostu prowadzenie do celu . Pomijam już ze Tesla aktualizuje mapy tak jak by ich nie aktualizowala . Ale Na 16 calowym ekranie pojawia mi się kwadracie 5x5 cm ze śmiesznymi strzałkami i naprawdę trzeba skupiać się , która z nich jest pogrubiona . Przy takiej technice w 21 wieku taki bohomaz ? Maja takie technologie ze mogliby obraz jak F35 albo jak z Oculusa wyświetlać . Proszę tylko nie uświadamiać mnie ,ze przecież na pozostałej części ekranu widzę rzut na drogę i niebieska linie prowadzenia , ale to nie jest Drogowskaz . Proszę zobaczyć jak wyświetla obraz poczciwy TomTom albo Garmin , albo wcale nieidealne BMW . Tak powinien wygladac obraz nawigacji :
Albo tak jak w BMW :
Ale nie tak jak w Tesli : wg mnie to jakis zart
Tym bardziej , ze po aktualizacjach ekran mam jest duuuzo pomniejszony . Tu w BMW jest lepiej . Kierownica tez lepsza w BMW . wg mnie obsluga BMW to wzorzec :
Temat FSD , ktorego nie ma fizycznie w Europie byl opisywany w wielu watkach , od siebie krotko : wyrzucone pieniadze i potencjalnym kupujacym Tesle - nie warto kupowac tej mrzonki - szkoda kasy .
7. Wyciszenie
Jest cicha. Właściwie mógłbym więcej nie pisać , jest o niebo cichsza jak 335d , tam mialem radio tylko dla ozdoby jadąc po autostradzie . W Tesli słuchanie radia to sama przyjemność .
8. Jakość / Koszty , Koszty zakupu
Tesla jest inna . Inna pod tym względem , ze pomysł na auto jest inny . To jest auto elektryczne i nawet ktoś kto nie interesuje się motoryzacja powie to samo. Materiały są inne jak w Bmw czy Audi . Moze niechlujnie zlozone ale czy gorsze ? Nie wiem , są inne . Może nie czuć tego luksusu jak w innych premium , ale to właśnie teraz „wielka trojka” ma czkawkę, bo im klientów ubyło a Tesla nie. może ktoś wypowie się za 10 lat i to porówna , na razie jest to za młode auto żeby cokolwiek powiedzieć , Jakość spasowania wewnątrz - bez zarzutu , po 40 tyś nic nie trzeszczy i nie skrzypi , pod tym względem podobnie jak w bmw , Siedzenia po tylu kilometrach wyglądają jak nowe , tak , ze nie jest zle , Koszt zakupu : ile musiałbym zapłacić za BMW M3 , Audi RS4 czy AMG C63 ? I ile musiałbym później wydawać na benzynę ? Teraz wydaje odpowiednik 1,8 l benzyny na 100 km
. No comments ….
Aha , jeszcze SC : to jest dopiero wygoda , byłem ostatnio w Davos ( Olka odwiedzić
) były zwykle 50 kW ładowarki w podobnej cenie (33-38 rappenow ) , ale wszystkie akurat na tym parkingu były zajęte i jedna zepsuta….
9. Bezawaryjność
Do tej pory byłem 3 razy w serwisie ( który działa wg. Mnie wzorowo ) . Raz choroby wieku dziecięcego : czyli za głośno strzelające wentyle , i wężyk spryskiwacza . Drugi raz zbita szyba przednia , i 3ci raz lepiej nie pisać- za słabo dokręcone przeze mnie kola ( ale żenada) Apropos kół dowiedziałem się od serwisanta ze w Performance muszę dokręcać z siłą 175 Nm .
PS. teraz byl 4 raz - wiosenny serwis , dalej nie narzekam .
Podsumowanie : Tesla to świetne auto , bez dwóch zdań , pomimo paru rzeczy , które mam nadzieje w przyszłości poprawia , to na dzień dzisiejszy nie ma konkurencji . Może Bmw i4 , ale go jeszcze nie ma ,a szkoda , bo jesli bedzie podobnie jezdzace jak Tesla i ze stara dobra obsluga BMW , to nie bede mial watpliwosci . A na razie cieszę się (cieszymy się , ta ona - żona cieszy się
z jazdy jednym z najlepszych aut na rynku . Wszystko to co napisałem to oczywiście moje subiektywne spostrzeżenia .
Właściwie od początku produkcji TMS były w CH na ulicach , na początku zaintrygowany logo , nie wiedziałem co to za marka , po jakimś czasie przeczytałem ze to elektryk i kosztuje ponad 100 tyś- aha…. Ok no to na razie
W salonie przywitał mnie młody chłopak w jeansach i Tshircie ( bratanek - od szabli i szklanki
Naturalnie bede porownywal bezposrednio z BMW F31 - 335d bo wlasnie z takiego auta przesiadlem sie do Tesli
1 wrażenia ogólne wygląd , Karoseria
: zewnętrznie auto zupełnie inne , tez muskularne zwłaszcza tył i nadkola , BMW wygląd z przodu bardziej agresywny ( zwłaszcza w m pakiecie )
2 Środek
Spartański wygląd , praktycznie tylko ekran i kierownica - przy mega zabudowanym kokpicie bmw - lekki szok , mega przestrzenne wnętrze , jest dużo szerzej jak w bmw , mimo ze biały kolor jakby powiększa , ale organoleptycznie jest dużo szerzej . Biała tapicerka , robi naprawdę wrażenie a dla sceptyków : czyści się bajecznie prosto i po 40 tyś km nadal wyglada jak nowa.
3.Uklad jezdny
Prowadzi się jak gokart , szybka jak cholera . BMW tez bylo szybkie - 4,9 do setki ale tu ? - rakieta
4. Widoczność
Podobna jak w BMW : do przodu i na boki dobra ( w obu przypadkach szeroki słupek A trochę przeszkadza , ale nie dyskwalifikuje , znam gorsze
5 Wentylacja i ogrzewanie
Ogrzewanie kabiny natychmiastowe po wejściu do auta , oczywiście wnętrze z pozycji smartfona można nagrzać lub schłodzić dużo wcześniej . Duzy mankament - ze nie do końca działa tak jakbym oczekiwał przy ustawieniach auto , stopy na pedałach mam zazwyczaj ugotowane
6. Ergonomia
No i tu pare łyżek dziegciu : brakuje fizycznych przycisków , tak tak wiem, zaraz usłyszę ze jak to - na ekranie klikniesz pach pach , albo powiesz i będziesz zaraz miał uruchomione . Ale tak nie jest . I są to rzeczy z ogólnie pojętego bezpieczeństwa .Wg mnie 2 grzechy główne : 1 wycieraczki - niestety ukryte ustawienia prędkości . Zaskoczyła mnie ULEWA , co w górach zdarza się często , automat nie uruchomił szybszego biegu wycieraczek a ja przy 100 km/h klikam po ekranie ….Z pozycji wajch przy kierownicy zrobiłbym to w sekundę nie odrywając wzroku od drogi , Glosowo nawet gdyby odzywał się Michael Buffer , to moglby nie zdążyć i zaliczyć dzwona ….
Grzech nr 2 - brak diody martwego pola . Pisałem ostatnio , Akurat to byl wjazd na autostrade , jechalem za jakims „slimakiem” i po wjechaniu na prawy pas chcialem szybko przeskoczyc na lewy , naturalna rzecza jest patrzec w lewe lusterko a nie na prawy ekran, i manewr i kierunkowskaz wykonalem w tym samym momencie ,bo w lusterku było czysto , a tu Zonk i bluzgi faceta słyszałem u mnie w aucie ….. gdybym mial diode , nie zmienialbym pasa - proste i logiczne tak jak u wszystkich innych producentów aut . Poza tym poprawiono działanie tempomatu i to jest ok - czyli klikając na tempomat mam wreszcie prędkość z danej chwili a nie zwiększa mi sama do prędkości jak na ograniczeniu na ekranie ( jadąc na robotach drogowych 80 po kliknięciu tempomatu sama zwiekszala prędkość do 120) - to jest już ok.
Kolejna rzecz która mi się nie podoba to nawigowanie czyli po prostu prowadzenie do celu . Pomijam już ze Tesla aktualizuje mapy tak jak by ich nie aktualizowala . Ale Na 16 calowym ekranie pojawia mi się kwadracie 5x5 cm ze śmiesznymi strzałkami i naprawdę trzeba skupiać się , która z nich jest pogrubiona . Przy takiej technice w 21 wieku taki bohomaz ? Maja takie technologie ze mogliby obraz jak F35 albo jak z Oculusa wyświetlać . Proszę tylko nie uświadamiać mnie ,ze przecież na pozostałej części ekranu widzę rzut na drogę i niebieska linie prowadzenia , ale to nie jest Drogowskaz . Proszę zobaczyć jak wyświetla obraz poczciwy TomTom albo Garmin , albo wcale nieidealne BMW . Tak powinien wygladac obraz nawigacji :
Albo tak jak w BMW :
Ale nie tak jak w Tesli : wg mnie to jakis zart
Tym bardziej , ze po aktualizacjach ekran mam jest duuuzo pomniejszony . Tu w BMW jest lepiej . Kierownica tez lepsza w BMW . wg mnie obsluga BMW to wzorzec :
Temat FSD , ktorego nie ma fizycznie w Europie byl opisywany w wielu watkach , od siebie krotko : wyrzucone pieniadze i potencjalnym kupujacym Tesle - nie warto kupowac tej mrzonki - szkoda kasy .
7. Wyciszenie
Jest cicha. Właściwie mógłbym więcej nie pisać , jest o niebo cichsza jak 335d , tam mialem radio tylko dla ozdoby jadąc po autostradzie . W Tesli słuchanie radia to sama przyjemność .
8. Jakość / Koszty , Koszty zakupu
Tesla jest inna . Inna pod tym względem , ze pomysł na auto jest inny . To jest auto elektryczne i nawet ktoś kto nie interesuje się motoryzacja powie to samo. Materiały są inne jak w Bmw czy Audi . Moze niechlujnie zlozone ale czy gorsze ? Nie wiem , są inne . Może nie czuć tego luksusu jak w innych premium , ale to właśnie teraz „wielka trojka” ma czkawkę, bo im klientów ubyło a Tesla nie. może ktoś wypowie się za 10 lat i to porówna , na razie jest to za młode auto żeby cokolwiek powiedzieć , Jakość spasowania wewnątrz - bez zarzutu , po 40 tyś nic nie trzeszczy i nie skrzypi , pod tym względem podobnie jak w bmw , Siedzenia po tylu kilometrach wyglądają jak nowe , tak , ze nie jest zle , Koszt zakupu : ile musiałbym zapłacić za BMW M3 , Audi RS4 czy AMG C63 ? I ile musiałbym później wydawać na benzynę ? Teraz wydaje odpowiednik 1,8 l benzyny na 100 km
Aha , jeszcze SC : to jest dopiero wygoda , byłem ostatnio w Davos ( Olka odwiedzić
9. Bezawaryjność
Do tej pory byłem 3 razy w serwisie ( który działa wg. Mnie wzorowo ) . Raz choroby wieku dziecięcego : czyli za głośno strzelające wentyle , i wężyk spryskiwacza . Drugi raz zbita szyba przednia , i 3ci raz lepiej nie pisać- za słabo dokręcone przeze mnie kola ( ale żenada) Apropos kół dowiedziałem się od serwisanta ze w Performance muszę dokręcać z siłą 175 Nm .
PS. teraz byl 4 raz - wiosenny serwis , dalej nie narzekam .
Podsumowanie : Tesla to świetne auto , bez dwóch zdań , pomimo paru rzeczy , które mam nadzieje w przyszłości poprawia , to na dzień dzisiejszy nie ma konkurencji . Może Bmw i4 , ale go jeszcze nie ma ,a szkoda , bo jesli bedzie podobnie jezdzace jak Tesla i ze stara dobra obsluga BMW , to nie bede mial watpliwosci . A na razie cieszę się (cieszymy się , ta ona - żona cieszy się