abes99

Posiadacz elektryka
Wymiana naszej dziesięcioletniej floty "rodzinnej" nabiera tempa, z ciekawymi punktami zwrotnymi, ale to już opiszę jak się dokona ;). Czasy niepewne, auta drożeją z dnia na dzień, używane w cenie (to między innymi jedna z przyczyn wymiany aut), ceny paliw szaleją - więc jest szansa że po ponad roku wybierania będzie elektryk w rodzinie, a może i dwa :D.

Wracając do tematu - klasyczny "oczojeb" w podstawowej wersji M + pakiet Winter + pakiet Navi, rocznik 2021, za 128k po dofinansowaniu 27k i z rabatem na PV + koszty leasingu na 2 lata. Jeśli chodzi o wyposażenie - więcej nie potrzebuję. Będzie "głównym" autem w rodzinie, więc jakieś traski (~1kkm) będzie musiał sporadycznie obsłużyć (2-3 w roku), a tak to głównie wokół komina. Nie wiem na ile zostanie w rodzinie, zakładam 5 lat, z opcją skrócenia do 3 lat jak będzie opcja zmiany na coś fajniejszego i przy niewielkiej dopłacie. Roczny przebieg zakładam na poziomie 20kkm (aktualnie robię 16-18kkm rocznie). Jeszcze nie tak dawno wybrzydzałem, że tył mi się nie podoba, ale patrząc na to jak idą ceny aut do góry, chyba nie będę wybrzydzał. Na chwilę obecną to taki "praktycznie max" na elektryka, bo możliwe że wpadnie drugi ;). Nawet nim nie jechałem (testowałem bliźniaczą Konę 64kWh), tylko siedziałem w środku w wersji L, żeby sprawdzić czy "gabarytowo" podpasuje.

Jak oceniacie sens takiego zakupu? Pomińmy "zamiłowanie" do BEV, bo jesteśmy na odpowiednim forum ;). Mam nadzieję, że wartość nie spadnie mocno po 3 czy 5 latach, a sprawa pilna - dzisiaj mam wpłacić zadatek.

Ps. Jest sens brać tego wallboxa Kia za 1,9k? Zastanawiam się, czy w tej cenie nie kupię jakiegoś lepszego wallboxa (jeszcze nie rozeznawałem tematu). Czy może lepiej Teslowe EVSE za 1k z Allegro i wpakować wszystko do jakiejś skrzynki, a kabel wyprowadzić na zewnątrz i mieć mobilną ładowarkę?
Na plac mam pociągnięte 5x2,5m², mam nadzieję że na 11kW wystarczy (jakieś 25m kabla od rozdzielni, w peszlu). Jak musiałby być grubszy to musiałbym się trochę nagimnastykowac (da radę jakoś mało inwazyjnie przejść przez kostkę brukową i obrzeża?). Główne bezpieczniki domu (na przyłączu) są 50A. A zabezpieczenia w rozdzielni kabla z placu (niestety garażu nie będzie) mam takie:
 

Attachments

  • IMG20220415034615.jpg
    IMG20220415034615.jpg
    1,7 MB · Liczba wyświetleń: 154
Last edited:

vwir

Pionier e-mobilności
Za tą cenę to jest już mobilny Zencar 11kW, jak dla mnie dużo poręczniejszy i lepiej wyglądający, z lepszymi możliwościami, regulowany w łatwy sposób.
Tutaj mówimy o evse na podjeździe. Ja bym raczej nie robił wtedy gniazda i wtyczki, chyba że jest możliwość zrobienia sensownego zadaszenia. Wallboxy jednak są lepiej zabezpieczone przed warunkami atmosferycznymi niż przenośne evse, szczególnie od strony 230/400V.

Ja często ustawiam sobie na Khons'ie +/- taką moc, jaka płynie ze słońca - na DIPach bym się chyba pochlastał :D W przypadku braku manewrowania ustawieniami DIPy faktycznie dadzą radę.
Ja w openevse też, ale nawet nie wiemy, czy kupujący chce tak robić. Jeśli w ciągu dnia najczęściej jest w pracy to na nic mu taka zabawka. A różnicy w cenie Khonosa i tego za 1900 od kia w życiu nie nadrobi samą tylko różnicą 20% ceny energii od zakładu energetycznego.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Przede wszystkim to Zencar będzie ZNACZĄCO mniejszy
No tylko po co? Coś mniejszego ma chyba w bagażniku w standardzie z autem? No chyba, że chce gdzieś poza domem ładować z trzech faz. Ale tego nie wiemy.
Wiemy natomiast, że chce ładować na podjeździe, a nie w garażu. A wtedy przenośne evse będzie ZNACZĄCO gorszym rozwiązaniem niż wallbox wpięty na stałe do instalacji.
 

JareG

Pionier e-mobilności
Tyle, że tutaj rozmawiamy (albo rozmawialiśmy :D) o konkretnym wallbox'ie. Ja bym takiego, jakiego oferuje KIA w tej promocji, nie kupił. Zencara zresztą też nie, bo on także nie ma zabezpieczeń RCD B czy jak to się tam zwie..
A wymiana tego, co daje KIA z autem to był chyba pierwszy ruch, jaki zrobiłem - nawet oczojeba jeszcze nie miałem.. 🤣

Pozdrawiam
 

vwir

Pionier e-mobilności
O mobilnym evse pisze w kontekście evse od Tesli. Sam musi się wypowiedzieć, czy faktycznie może gdzieś wykorzystać trójfazowe mobilne evse. Bo jeśli ma domek letniskowy lub jeździ gdzieś do rodziny gdzie musi się szybko naładować to istotnie trójfazowe mobilne evse się przyda. Ale jeśli takiej potrzeby w rzeczywistości nie ma (lub u rodziny siedzi na tyle długo, że 230V z jednej fazy mu wystarczy) to lepiej mieć coś, co będzie lepiej zabezpieczone przed warunkami atmosferycznymi niż budować budki dla evse.
 

sytomek

Fachowiec
Wziąłem podobnego 2 tyg. temu, tylko niebieskiego i bez navi ( ocz...eb był nie do zaakceptowania przez żonę, mnie pasował :)) i chyba z tego samego salonu co jest ten o którym piszesz. Wziąłem ze względu na rabaty ( fotowoltaika + 7,7 tys za oddanie starego spalinowca, który był wart 1/4 tego rabatu :) ), w przeciwnym razie zatanowiłbym się nad dopłatą tych 5 tys. do wersji L. Wallboxa wziąłem - 22 KW, z ustawianiem ładowania od 6 do 32 A firmy PRE Biel z okolic Krakowa.
 

abes99

Posiadacz elektryka
Dzięki za szybko odzew ;)
Kupowany eSoul to oczywiście wersja 64kWh. Niestety na rabat za odkup się nie łapię, bo nie mam co oddac, a jak kiedyś wycenialem u nich auto, to cena była bardziej zaniżona niż te 7,7k ;). O wallboxie nie wiem za wiele, praktycznie tyle co w tym wątku sprzedażowym - ponoć 22kW. W sumie to EVSE 3F jako tako nie potrzebuję, zastanawiałem się tylko czy to nie lepsza opcja.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Dzięki za szybko odzew ;)
Kupowany eSoul to oczywiście wersja 64kWh. Niestety na rabat za odkup się nie łapię, bo nie mam co oddac, a jak kiedyś wycenialem u nich auto, to cena była bardziej zaniżona niż te 7,7k ;). O wallboxie nie wiem za wiele, praktycznie tyle co w tym wątku sprzedażowym - ponoć 22kW. W sumie to EVSE 3F jako tako nie potrzebuję, zastanawiałem się tylko czy to nie lepsza opcja.
Czyli one jak najbardziej mogą mieć RCD typu B. Akurat dla mnie to bez znaczenia, ale jeśli ktoś chce to jest to dostępne. No i jak za 22kW to naprawde dobra cena. Jeśli nie potrzebujesz trójfazowej opcji przenośnej to moim zdaniem dobra opcja. Opcja przenośna ma taki minus, że jeśli to ma być na zewnątrz (narażone na desz, śnieg, wilgoć) to gniazdo trójfazowe i wpinanie tam wtyczki jest średnim pomysłem. Ten wallbox jest wpięty na stałe do instalacji. Ja bym tylko na Twoim miejscu ograniczył prąd (z uwagi na przekrój kabli, jakie masz). Z tego co widzę można ograniczyć do 9,6A. To już w zupełności wystarczy, a nadal będziesz miał rozsądną prędkośc ładowania.
 
Top