Zastanawiam się nad zwiększeniem mocy instalacji, ale..

Trapp

Zadomawiam się
W tej konfiguracji BMS to już taki z najwyższej półki ponieważ 300-400VDC + prąd 100-200A z baterii auta to już może dać niezłe efekty wizualno dźwiękowe

Szeregowe spinanie BMS-ów nie specjalnie - Sofar będzie "widział" tylko część układu - znaczy może się rozjeżdżać balansowanie po czasie
 

JareG

Pionier e-mobilności
Kurde, to jak się udało podpiąć tę baterię od i3 skoro to takie zaawansowane cuda-wianki są potrzebne.. :D
Nie widać tam żadnej zaawansowanej elektroniki, poza tym jednym mały modułem BMS, z ekranikiem. No i poza tym, co jest w samej baterii (a tam każdy moduł ma swój BMS - może to robi robotę?)..
A co do szeregowego łączenia to miałem na myśli łączenie baterii nie BMSów - BMS chyba musiałby być jeden, może taki:

Pozdrawiam
 
Last edited:

Trapp

Zadomawiam się
OK - gość zamontował BMS dla całości, BMS kontroluje poziomy ładowania i marginesy - czyli standardowe 20% z góry i z dołu oraz balansowanie.
Falownik ma ustawioną własną kontrolę BMS czyli tylko orientacyjny poziom napięć całkowitych - tak aby nie rozładować/przeładować całości , nie odpowiada za rozkład napięć i balansowanie po ogniwach.
Nie ma komunikacji CAN więc falownik zna wartość SOC baterii tylko +/- dokładność prawdopodobnie 5 do 10%.
Dodatkowo , powinien być podany sygnał do falownika o awarii BMS wyłączający całość , alternatywnie można zamontować stycznik odłączający całkowicie baterię od falownika co też zabezpieczy falownik przy awarii baterii.
Do kompletu styczniki przełączające odbiory przy zaniku napięcia sieci.
Może warto dołożyć jeszcze czujniki kontrolujące temperaturę ogniw ( bimetalowe na 50stopni lub PT100 ale to już wypas ) tak aby całość kiedyś się nie "usmażyła" przy zwarciu wewnętrznym baterii.
Wszystko elektrycznie poprawne, tylko BMS musi być naprawdę solidnej firmy - ale jest to moja prywatna opinia :)
 

JareG

Pionier e-mobilności
Jeśli dobrze zrozumiałem film :D to tam są 3 BMSy: jeden w Sofarze, drugi oryginalny dla całej baterii i trzeci ten malutki dołożony. Plus BMS przy każdym module baterii. I każdy z tych 3 pilnuje, żeby w razie czego baterię wyłączyć. Czujniki temperatury są oryginalne, po 3 na moduł. Styczniki też są oryginalne, ale sterowanie dołożone... chyba to niegłupie z tą całą baterią od i3 :)

Pozdrawiam
 

consigliero

Pionier e-mobilności
Tak się zastanawiam czy masz jakiś dokładny przepis czy robisz to co robisz trochę metodą gospodarcza? Wydając trochę pieniędzy, których obecnie nie mam zbyt dużo, chciałbym być pewny że coś co zamontuję zadziała. Gdy wydam 200 PLN na próbę usprawnienia klimatyzacji metodą rally, czyli trochę rurek i sznurka to gdy plan się nie powiedzie, powiem trudno. Gdy wydam 2000 PLN to będę sobie pluł w brodę że nie wziąłem tzw fachowca, który będzie za wykonaną pracę w jakiś sposób odpowiadał. Jak pisałem kusi mnie taka niezależność ale cena jaką musiałbym za to zapłacić jest zbyt duża. Tym bardziej że mogłem kupić inny falownik, który zapewnił by mi taką funkcję, nie dość że mógłbym podłączyć sobie zestaw akumulatorów to mógłbym korzystać z niego jako PV point w przypadku przerwy w zasilaniu. No ale w tamtym czasie perspektywa zakupu akumulatorów była, podobnie jak obecnie, dla mnie niezbyt korzystna z finansowego punktu widzenia
 

p0li

Pionier e-mobilności
nie oglądałem tego filmiku ale znam baterię od i3 i tam bms jest zintegrowany w elektronice auta - to co jest w skrzyni baterii to są płytki monitorujące 12S moduły i realizujące balansowanie - połączone są szeregowo magistralą CAN
do prawidłowej pracy potrzeba BMSa który skomunikuje się z elektroniką w skrzyni (są takie nawet zrobione na arduino bo protokół komunikacji jest rozgryziony)
3 BMSy na pewno nie mogą pracować równolegle bo będą sobie przeszkadzać
są BMSy które mogą wysylac info o SOC jako sygnał analogowy 0-5V
wiec jak widać możliwości jest sporo
 

JareG

Pionier e-mobilności
nie oglądałem tego filmiku ale znam baterię od i3 i tam bms jest zintegrowany w elektronice auta - to co jest w skrzyni baterii to są płytki monitorujące 12S moduły i realizujące balansowanie - połączone są szeregowo magistralą CAN
Jak to zwał tak zwał, ale przy baterii jest jakaś elektronika. Oglądałem filmik, jak Hubert pruje skrzynkę ze stycznikami, wyciąga z niej jakieś płytki z elektroniką etc., na koniec wsadza z powrotem oryginalne styczniki.. i dalej mi się nie chciało oglądać.
do prawidłowej pracy potrzeba BMSa który skomunikuje się z elektroniką w skrzyni (są takie nawet zrobione na arduino bo protokół komunikacji jest rozgryziony)
3 BMSy na pewno nie mogą pracować równolegle bo będą sobie przeszkadzać
są BMSy które mogą wysylac info o SOC jako sygnał analogowy 0-5V
wiec jak widać możliwości jest sporo
Dla mnie najważniejsze, że to działa. I poza 'przerobieniem' oryginalnych styczników dochodzi tylko ten malutki BMS z ekranikiem - i bateria się ładuje, oddaje prund, i jest pod kontrolą :)
Hubert przetestował/uruchomił też baterie od Oulandera i od e-Golfa - i tak się zastanawiam nad tym Outlanderem.. bateria 12kWh od niego to jakies 7000-8000 zł, a taka by mi wystarczyła.. no i można dołożyć jeszcze jedną i mieć ~20kWh magazyn.
Tak się zastanawiam czy masz jakiś dokładny przepis czy robisz to co robisz trochę metodą gospodarcza? Wydając trochę pieniędzy, których obecnie nie mam zbyt dużo, chciałbym być pewny że coś co zamontuję zadziała. Gdy wydam 200 PLN na próbę usprawnienia klimatyzacji metodą rally, czyli trochę rurek i sznurka to gdy plan się nie powiedzie, powiem trudno. Gdy wydam 2000 PLN to będę sobie pluł w brodę że nie wziąłem tzw fachowca, który będzie za wykonaną pracę w jakiś sposób odpowiadał.
Toż ja tego robił nie będę, ja tylko kupuję zabawki i oddaję w ręce, które już na tych zabawkach to przećwiczyły :) Sam to mogę co najwyżej zamontować to na ścianie :D
A, i dla mnie ta/taka bateria to dodatek, nie musi być duża.. a z instrukcji falownika wynika, że nawet i bez niej w trybie awaryjnym będzie działał.
Tak więc temat baterii traktuję testowo, jak się da to zrobić w sensownych pieniądzach to będzie, jak nie to może kupię jakieś oryginalne rozwiązanie.. nie wiem jeszcze.

Pozdrawiam
 

Trapp

Zadomawiam się
U mnie najpierw były przymiarki do magazynu 3 kWh z baterii Outlandera, później 2 tygodnie mały magazyn "chińczyk" 2 kWh 48V, w końcu kupiłem magazyn Sofar Amass - przeważyło 10 lat gwarancji , bezpieczniejsze LiFePO4, oraz trwałość min 6000 cykli.
Uwzględniając ulgę termomodernizacyjną cenowo jest akceptowalne.
Działa i ma kpl. papierów w razie wizyty ZE
 

Cav

Pionier e-mobilności
U mnie najpierw były przymiarki do magazynu 3 kWh z baterii Outlandera, później 2 tygodnie mały magazyn "chińczyk" 2 kWh 48V, w końcu kupiłem magazyn Sofar Amass - przeważyło 10 lat gwarancji , bezpieczniejsze LiFePO4, oraz trwałość min 6000 cykli.
Uwzględniając ulgę termomodernizacyjną cenowo jest akceptowalne.
Tzn ile wyszło za całość (wraz z dopłatą do takiej funkcjonalności falownika) i przy jakiej pojemności?
 
Top