topiąca się wtyczka od cegły

mALEK

Pionier e-mobilności
Nie darmo w UK taka "cegła" nazywa się potocznie "granny charger". Bo generalnie nie powinna być używana jako zasadnicze i długotrwałe źródło ładowania EV.
dlatego wymyslili green'upa ;) ale 3x2,5mm2, dobre gniazdo, odpowiedni montaz i dziala tez na zwyklym. sezonowo sprawdzic, czy wszystko ok. jak zreszta z kazda inna instalacja, ktora jest dlugotrwale obciazona.
 

Cav

Pionier e-mobilności
Witam,
dwa dni temu zaczęła się topić wtyczka podczas ładowania Hyundaia Kony 2022 oryginalną cegłą (12 A zawsze ładuje)
Na załączonych zdjęciach to widać.
Może to być spowodowane, że bolec jeden był lekko fabrycznie przekrzywiony? Czy jedna powinno się ładować mniejszą mocą?

Hyundai odrzucił gwarancję twierdząc, że to wina instalacji albo kontaktu.
I pewnie ma rację.
U mnie już drugi kontakt (wifi) się sfajczył w ten sposób.
Po podłączeniu do trzeciego słyszałem wyraźnie przepływ prądu - nie ryzykowałem.

Z kolei po przełożeniu do gniazda 230V, ale takiego ze skrzynki zintegrowanej z siłą (podobnej do tej którą pokazałeś), nawet nadtopiona wtyczka działa i buczy, nic się nie dzieje i nie grzeje.

Musisz kupić prawidłowe, na 16A.
I to nie deklarowane 16A, ale faktyczne.
Może warto użyć kamperowego i podobnie przerobić evse?
 

consigliero

Pionier e-mobilności
Dlatego pisałem że warto aby było zabezpieczenie termiczne. W JB2 cegła potrafi wykryć problem i wyłączy ładowanie. W dość długim przedziale czasowym miałem okazję testować różne miejsca i korzystać z różnych gniazdek i mogę napisać że wina zawsze jest po stronie gniazdka. Nawet korzystając z tzw granny charger na przedłużaczach chyba w większości wypadków miałem szczęście. Po zakupie JB2 pierwszym przypadkiem było zniszczenie gniazdka 16 A trójfazowego. Korzystałem z przełużacza który mial już swoje lata i byl wykorzystywany do zasilania karchera podczas mycia podwórka, nigdy nie dbałem o niego przeciągając go po podwórku. Wtedy myślałem że utraciłem końcówkę 16 A z zestawu bo nie mogłem rozłączyć wtyczki z gniazdem, ale JB2 sam przerwał ładowanie. Podobnie gdy korzystałem z przejściówki schuko gdzieś w Hiszpanii, tam po podpięciu ładowanie zostało przerwane po krótkiej chwili a wtyczka po wyjęciu z gniazdka była gorąca, wygląd zrobionej instalacji zostało niejako potwierdzone przez samo urządzenie. Jednym słowem jak mamy zamiar używać takiego urządzenia dłużej to instalacja powinna być sprawdzona. Teraz do ładowania na Szewskiej mam zrobiony osobny przedłużacz a gniazdo siłowe zostało dodatkowo zmodernizowane. Najważniejsze są połączenia, muszą być mocne i pewne bo tam się zaczynają potencjalne problemy, No i oczywiście kabel też odpowiedni. No i wiem że nie wszędzie jest obowiązek ale warto zrobić od czasu do czasu pomiary oporności w instalacji aby ewentualnie wykryć potencjalne kłopoty, zwłaszcza jak cały dom mamy na prąd, na Szewskiej mamy to wpisane jako obowiązek kontroli budynku.
 

vwir

Pionier e-mobilności
W sumie to jeśli się wpinasz do tablicy jak na fotce to obetnij wtyczkę w evse i załóż wtyczkę 3f 16A. Będziesz miał taką samą prędkość ładowania, a przynajmniej niczego nie spalisz. A koszt przeróbki śmieszny.
 

PCtank

Zadomawiam się
Jak jest możliwość zmienienia wtyczki ze zwykłej na siłową do tej mojej kostki z Hyundaia a nic się nie stanie, to czemu by tak nie zrobić?

W ogóle bardzo wszystkim dziękuję za pomoc.

A możliwe, że do tej pory (czyli 8 miesięcy około) było wszystko w porządku a teraz to dopiero się stało , bo napięcie w sieci jest duże ze względu na duże uzyski fotowoltaiki przez co podbija moc we wtyczce?
(w firmie 40 kWp, w domu 7,13 kwP)
 

p0li

Pionier e-mobilności
W sumie to jeśli się wpinasz do tablicy jak na fotce to obetnij wtyczkę w evse i załóż wtyczkę 3f 16A. Będziesz miał taką samą prędkość ładowania, a przynajmniej niczego nie spalisz. A koszt przeróbki śmieszny.
dokladnie tak
ja robiem u siebie sam instalacje do evse i uzylem kabli 2,5mm², yamontowalem nowe gniadko 16A i rownolegle kamperowe niebieskie (grubsze styki)
ladowanie przez cala noc 16A nie robi na tej konfiguracji wrazenia

 

vwir

Pionier e-mobilności
A możliwe, że do tej pory (czyli 8 miesięcy około) było wszystko w porządku a teraz to dopiero się stało , bo napięcie w sieci jest duże ze względu na duże uzyski fotowoltaiki przez co podbija moc we wtyczce?
(w firmie 40 kWp, w domu 7,13 kwP)
Nie. Napięcie nie ma znaczenia jeśli chodzi o grzanie się styków. Tylko natężenie, a to się nie zmieniło z powodu fotowoltaiki. Najzwyczajniej w świecie gniazdo się w końcu wypaliło i przestało poprawnie łączyć. Tak jak pisałem - te gniazda 230V które tam masz nie są najwyższych lotów.

Jak jest możliwość zmienienia wtyczki ze zwykłej na siłową do tej mojej kostki z Hyundaia a nic się nie stanie, to czemu by tak nie zrobić?
Nic się nie stanie, po prostu wykorzystasz tylko jedną fazę z trzech i tyle. A styk w gnieździe 3f jest nieporównywalnie lepszy niż w standardowym 230V. No i wytrzyma nawet 16A przez kilka godzin.
 
Last edited:

krzyss

Pionier e-mobilności
W takim czymś w firmie było ładowane jak na zdjęciu. Tam kontakty raczej są na 16A.

A jak np po 2 godzinach bolce się dosyć ciepłe to normalne?

Czy jednak ostatecznie po prostu sprawdzać czy po prostu kontakt jest ciepły.

Zwinięty kabel w kółko może też mieć znaczenie?
Problem w gniazdku, to ze tablica jest bardziej PRO nie znaczy ze gniazdka chinczyk nie zepsul, czy elektryk zle nie podlaczyl.
Dziwne ze oryginalne evse nie ma pomiaru temperatury.
Dlatego tak lubie teslowe evse, one sa dobrze zabezpieczone i nie dopuszczaja do takich sytuacji, a nowe mozna kupic od ludzi co zmieniaja na cos lepszego.
Za 600-800zl widywalem to jednofazowe na FB czy OLX
 
Last edited:
Top