Tesla Model 3 SR - opcje finansowania? Leasing? Najem?

Clydefrog

Zadomawiam się
Zdecydowalem sie wreszcie wymienic auto ICE na pelnego elektryka jako jedyne auto w domu. Wina uzytkownika @ciastek ktory byl instrumentalny w podjeciu decyzji co do konkretnego modelu samochodu elektrycznego.

Kilka faktow:
  • Stanelo na TM3 SR, ktora lapie sie na limit "Moj Elektryk" wiec chetnie skorzystam. Minimum 20k km rocznie robione, wiec dofinansowanie rzedu 27k zl
  • Spogladam na Arval, ktory ma relatywnie atrakcyjna oferte (w porownaniu do np. Carsmile). Rozne opinie o Arvalu slyszalem, wiec chetnie poslucham jesli ktos chce mnie odwiesc od pomyslu. Zacheca mnie to, ze wszystko jest w rate wliczone i ze samochod moge po tych 3 latach poprostu zwrocic.
  • Poza Arval, nie widze korzystniejszej opcji najmu (ciekawe na ile ta oferta i prognozowana dostawa na grudzien to clickbait)
  • Kilka osob mnie przekonuje aby finansowac w taki sposob, aby samochod byl na wlasnosc. Ktos inny jeszcze mnie przekonywal ze "bedziesz placic 3 lata a samochodu nie bedziesz mial na koniec". No niby tak, ale nie przekonuje mnie ta logika biorac poprawke na utrate wartosci nowego samochodu i koszt zwiazany z ubezpieczeniem (szczegolnie dla mnie, bo moja historia ubezpieczen w Polsce jest praktyczne zerowa).
  • Nigdy nie mialem samochodu dluzej niz 2 lata, wiec sie zastanawiam jakim czynnikiem moze tutaj byc znudzenie na dluzsza mete.
  • Jeszcze ktos stwierdzil ze co chwile pojawiaja sie nowe rodzaje ogniw, i wystarczy jakas mala rewolucja w tym temacie aby wartosci wspolczesnych Tesli zaczely pikowac. O ile wiem ze historycznie Tesla trzyma wartosc calkiem ladnie to mam wrazenie ze moze sie to powoli zaczac zmieniac. Po pierwsze, slysze ze po najnowszym pomysle rzadzacych o cenach pradu, zamowienia na elektryki mocno spadly. Po drugie, wydaje mi sie ze Tesla miala jako taki monopol na auta elektryczne ktore nadawaly sie jako jedyny samochod w domu - teraz praktycznie kazda "tradycyjna" marka albo cos wypuscila, albo nad czyms pracuje.
  • Dzwonilem do EFL o oferte finansowania, ale chyba trafilem na jakiegos mocno swiezego doradce, ktory nie potrafil odpowiedziec na zadne pytania o Mojego Elektryka i wyslal dosc zaporowa oferte.
  • Czekam na oferte leasingo od mLeasing
  • Orientacyjnie w leasingu, patrze na opcje typu 20% pierwsza wplata, 36/60 miesiecy, max wykup
  • Wiem ze leasing rzedy 105% wartosci jest osiagalny, ale zwykle sa to warunki typu 45% pierwsza wplata, krotki okres, wysoka rata, wykup 20%.
Podsumowujac - dwa pytania. Najem czy leasing? I gdzie szanowne grono poleca szukac ofert? A moze ktos niedawno przerabial podobny temat?

Wszelkie komentarze, pomysly, puntowanie dziur w logice milo widziane!
 

Phitherek_

Posiadacz elektryka
Trochę drogo, ale warunki są bardzo przejrzyste, nie ma dziwnych zapisów i są takie rzeczy jak np. brak opłaty za zewnętrzne ubezpieczenie, ale co kto woli.
 

PiotrS

Posiadacz elektryka
wieczorem napiszę jakie mam warunki, ale suma opłat poniżej 110%
pierwsza wpłata ok. 30% (chyba trochę niżej), wykup 1%

podam dokładne dane, tylko teraz mega zajęty jestem
 

PiotrS

Posiadacz elektryka
OK, Ty masz 59 rat. To nie wiem, może to nie jest tak źle jednak.

Moje parametry to:
opłata wstępna: 22,08%
wykup: 1%
liczba rat: 35
całkowity koszt: 108,73% przy WIBOR 1M: 6,49%, teraz jest już wyższy, 7,11%.
 

solik

Pionier e-mobilności
Trafiles z grupa VW. Enyaq, wartosc brutto 248k. Wplata wlasna 45%, rata 4400 brutto, 24 miesiace, wykup 47k. Suma oplat 104.82%.

Jak sie nazywa ich produkt salonowy? Wykup obowiazkowy czy nie? Cena katalogowa czy rabatowana?

Audi w Perfect Lease robi nadal typu 105% ale cena katalogowa bez negocjacji a wykup mozliwy lecz nieobowiazkowy, ciekawe czy reszta korzystajaca z VW Banku robi podobnie
 

solik

Pionier e-mobilności
Spogladam na Arval, ktory ma relatywnie atrakcyjna oferte (w porownaniu do np. Carsmile). Rozne opinie o Arvalu slyszalem, wiec chetnie poslucham jesli ktos chce mnie odwiesc od pomyslu. Zacheca mnie to, ze wszystko jest w rate wliczone i ze samochod moge po tych 3 latach poprostu zwrocic.
Ja mam z tamtego roku za 1999 netto + ubezpieczenie z wliczona dotacja SR+ od nich (kontrakt nie bazuje na WIBOR wiec przezylem od stawki 0,5 do 7% bez zmiany raty), na forum sa ludzie ktorzy maja od nich eC4 za 999 netto i IONIQ 5 za 1500 netto ale to juz nie ma takich ofert i samochodow :)

Wada to brak mozliwosci wykupu, teoretycznie jest (miesiac przed wycena oczywiscie zawyzona) ale podobno elektryki transportuja miedzy europejskimi oddzialami. Mi to nie przeszkadza bo pomimo tego ze lubie to auto to nie chcialbym go zostawiac.
 

Clydefrog

Zadomawiam się
Jak sie nazywa ich produkt salonowy? Wykup obowiazkowy czy nie? Cena katalogowa czy rabatowana?

Audi w Perfect Lease robi nadal typu 105% ale cena katalogowa bez negocjacji a wykup mozliwy lecz nieobowiazkowy, ciekawe czy reszta korzystajaca z VW Banku robi podobnie

Skoda Leasing Klasyczny "Moj Elektryk". Nie jestem pewien co do wykupu ale chyba obowiazkowy. Cena rabatowana -6%
 

Michal

Moderator
Jak sie nazywa ich produkt salonowy? Wykup obowiazkowy czy nie? Cena katalogowa czy rabatowana?

Audi w Perfect Lease robi nadal typu 105% ale cena katalogowa bez negocjacji a wykup mozliwy lecz nieobowiazkowy, ciekawe czy reszta korzystajaca z VW Banku robi podobnie
No właśnie a skoro powszechnie wiadomo, że można dostać rabat 5-10%, to oznacza, że faktycznie koszt takiego leasingu VW wynosi 110-115%, więc strasznie drogo :p
 

Clydefrog

Zadomawiam się
Wrzuce update, bo moze komus sie kiedys przyda.

Generalnie zawezilem opcje finansowania auta do dwoch ofert:

Arval - jesli chodzi o calkowity koszt wynajmu to wlasciwie nie ma konkurencji. Z oponami na 3 lata + 25 tys km wychodzi jakies 3800 zl miesieczne. Z plusow to wlasciwie zerowe zmartwienia jesli chodzi o ubezpieczanie, serwisowanie, wymiane opon itp. Wszystko wliczone w rate. Z minusow - dostaje sie podstawowa wersje TM3 RWD (ktora i tak jest swietnie wyposazona). To wersja z bateria LFP wiec na plus ze wzgledu na mozliwosc ladowania do 100% regularnie. Degradacja mnie w sumie nie interesuje w tym przypadku, bo samochod bedzie zwrocony po 3 latach. Dostepnosc wydaje sie ok, bo prognozuja realistyczna dostawe auta na styczen 2023.

Santander - trafilem na ogarnietego doradce, wiec kombinowalismy troche z opcjami leasingu, opcjami TM3 oraz waluta finansowania. Na ten moment przedstawia sie to z grubsza tak:
  1. TM3 RWD - netto 200k zl (okolo 250k zl bruto). Pierwsza wplata 25%, 36 miesiecy, rata 4200 zl (brutto), wartosc koncowa 30%. Suma oplat okolo 115%.
  2. TM3 Long Range - netto 49000 Euro (okolo 60k brutto). Pierwsza wplata 20%, 36 miersiecy, rata 780 Euro, wartosc koncowa 40%. Suma oplat 105.7%
Kilka kwesti:
  • Nie wiem jak wyliczaja, ale przy okreslonym dochodzie ponoc daja leasing w Euro bez udzialu analityka. Czyli nikt nie sprawdzi czy faktycznie zarabiamy w Euro. Moze byc dobra opcja jesli ktos ma dochody w walutach innych niz PLN.
  • Jesli ktos chce skorzystac z "Moj Elektryk" to finansowanie musi byc w PLN. Biorac leasing w Euro nie daja ani grosza - co w sumie nie robi wiekszej roznicy bo mysle ze kwestia czasu zanim jakakolwiek Tesla bedzie sie lapala na dofinansowanie (przynajmniej w moim przypadku - odliczam 50% VAT).
  • Kilka niepewnych przy finansowaniu w Euro to wartosc EURIBOR 1M podczas finansowania oraz kurs Euro do PLN czy innej waluty. EURIBOR bedzie wzrastal, ale widze ze prognozy na 3 lata sa rzedu 2.5% max. Euro do PLN to pewnie granica 5 zl peknie juz niedlugo. W ogolnym rozrachunku, przy zabawie Excelem, nie robia sie z tego jednak jakies kosmiczne sumy.
  • Mozna sobie zrobic leasing na stalym EURIBORze gdzie suma oplat w symulacji powyzej wyniesie jakies 108.5%. Patrzac na opinie analitykow o prognozowanym kursie EURIBOR raczej to nie ma sensu na te chwile.
  • Do leasingu naturalnie doliczamy ubezpieczenie (oferty na 7k zl rok) + GAP (70 zl miesiac) opony + serwisy.
Jakby to wszystko popodliczac to wychodzi tak:
Sumaryczny koszt wynajmu TM3 RWD z Arval albo leasing TM3 LR przez Santander to finansowo wlasciwie jeden pies (moze tam ze srednia miesieczna korzyscia rzedu 200 zl na korzysc Arval), majac na uwadze ponizsze:
  • Arval samochod zabiera - TM3 RWD
  • z Sandandera wykupujemy - TM3 LR
  • Koszt ubezpieczen itp ktore sa wliczone w racie Arval
  • Poprawke na wartosc TM3 LR po 3 latach z okolo 75k km nakulanymi - zalozylem tutaj ze utrzyma wartosc na poziomie 60% - 65% oryginalnej ceny
  • Usrednienie kalkulacji zwiazanych z wartoscia EURIBOR, czy kursu EUR/PLN na przestrzeni 3 lat. Wrozenie z fusow, ale lepsze to niz nic.
  • Ewentualne korzysci podatkowe - u mnie jako ryczaltowca odliczajacego 50% VAT to generalnie bieda

Ogolnie to jestem teraz na etapie zastanawiania. Fajnie by bylo wziac TM3 LR ze wzgledu na zasieg, 2 silniki, lepsze audio, oraz sam fakt ze to (po splacie) moje auto i moge sobie z nim robic co chce. Z doswiadczenie zgaduje tez, ze TM3 RWD moze jakis niedosyt pozostawic, jak juz okres zachwytu minie.

Z drugiej strony obawiam sie degradacji baterii - gdyby TM3 LR byl z LFP to chyba bym sie skusil. Za duzo researchu moze szkodzi - historie ktore czytalem, gdzie ludzie opisuja (drobne) problemy z autem oraz (wieksze) z niekompetencja sieci serwisowej sprawiaja ze nie wiem czy chce miec takie auto "na wlasnosc".
 
Top