2023.6.9 i Park Assist dla aut bez USS

krzyss

Pionier e-mobilności
"Vision update". Wykrywanie przeszkód to element "systemu" Vision, który działa od ponad roku

Masz 110 lat na karku i sądzisz, że też mam 110 lat? :)

W FSD kilku funkcji wciąż brakuje (np. zawracania, parkowania). Ale we wspieranych regionach i w normalnych okolicznościach Tesla już jeździ lepiej, niż niektórzy kierowcy. Tyle udało się osiągnąć od zera w 6 lat
Moze i wykrywa przeszkody, tylko ciekawe ze slupka w ktory walnalem pare miesiecy temu nie zauwazyla jak cofalem :)

Brakuje paru funkcji, i wlasnie dlatego nigdy nie bedzie sama jezdzic.
Jedyny schemat w ktorym auta beda same jezdzic to taki ze dookola nie bedzie jezdzil nikt inny.
Inaczej skonczy tak ze po pierwszym wypadku zabronia tego.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Śmiesznie, bo już chyba jesteś w takim wieku, że nie wierzysz w postęp technologiczny, ale nie spodziewałbym się tego po kims kto pracuje w IT i kupił EV :p


Świat wystrzeli do przodu tak, że na emeryturze (jeśli jakaś będzie :p ) będziemy przecierać oczy ze zdziwienia i połowy nie będziemy rozumieć, tak jak nasi rodzice.
Ale ja wierze w postep, jedynie nie wierze w to ze sama bedzie jezdzic.
Przez sama rozumiem ze jezdzi wszedzie, zawsze, przy kazdej pogodzie przy ktorej czlowiek jest w stanie jechac jest na 100% a nie na 99%.
Rozpoznaje poprawnie motocyklistow, rowierzystow, psy wyskakujace na droge itp. Itd. To jest aktualnie nie osiagalne.
Sprawa by sie zmienila gdybysmy kompletnie wykluczyli ludzi z prowadzenia aut, a oddali kierownice maszynom ktore sie wzajemnie komunikuja, ale tak sie nie stanie.
 

ypl

Pionier e-mobilności
Śmiesznie, bo już chyba jesteś w takim wieku, że nie wierzysz w postęp technologiczny, ale nie spodziewałbym się tego po kims kto pracuje w IT i kupił EV :p
Powiem tak, Pracuję w IT reklamowym i jakieś 10-12 lat temu mówiłem, że RTB raczej nie wejdzie masowo. Weszło wszędzie i w zasadzie przejęło całość rynku.
Jeszcze niedawno (~5 lat temu) też powiedziałbym, że AI nie wejdzie masowo (robiłem z tym jakieś podejście do reklamy i słabo). Dziś już jestem pewny, że wejdzie i zmieni świat.
To jest kolejny skok technologiczny na miarę tranzystorów, bo nagle okazuje się, że moc obliczeniowa jest potrzeba głównie do wyuczenia modelu, który będzie później chodził na nie wiem... zegarku... co jeszcze niedawno było po prostu niewyobrażalne...
Podstawową wadą (ale też i zaletą) IT jest to, że działa binarnie. To wymaga dużych mocy obliczeniowych i przetwarzania nieraz nawet niepotrzebnych głupot. AI właśnie zdejmuje z nas to ograniczenia, bo nagle okazuje się, że w milionie zastosowań precyzja do 10 miejsca po przecinku jest do dupy i spowalnia postęp, a tutaj właśnie taka niepotrzebna precyzja znika w czeluściach czarnej skrzynki.

Świat wystrzeli do przodu tak, że na emeryturze (jeśli jakaś będzie :p ) będziemy przecierać oczy ze zdziwienia i połowy nie będziemy rozumieć, tak jak nasi rodzice.

Tak się stanie, nawet więcej, zajmuję się zawodowo między innymi uczeniem maszynowym i AI, więc podpisuje się pod tym. Natomiast nie zmienia to faktu, że jak już za rok albo dwa tesla będzie sama jeździć to ja lubię czasami sobie przejąć ster, tak dla zabawy i frajdy. No i tych czujników i braku kamery w zderzaku nie czaję, a w zasadzie czaję, Elon to ambitny człowiek, postanowił wymyśleć na nowo nawet tak oczywistą rzecz jak kierownicę, więc czemu my się dziwimy. Jeszcze kilka lat temu nikt, ale to absolutnie nikt by nie pomyślał, że kierownica może wyglądać jak yoke, bo to że była spłaszczana na dole to żadne reinventing the wheel. Ja widzę u niego duże ambicje, ale one powodują, że mamy prymitywne auta w niektórych obszarach, ale niech nas zaskoczy jakąś technologią ze spacex w tym obszarze. W moim osobistym subiektywnym odczuciu, gdyby model Y miał skrętną tylną oś, headup na szybie, czujniki przód tył i z boku, oraz kamery dające widok 360, to mamy ultimate car.
 

Michal

Moderator
Wierzysz w postęp ale nie wierzysz ;)

Ja już kilka razy pisałem - misja Tesli jest jedna - "zrównoważony transport". Ten wymaga pojazdów autonomicznych w większości nie będących na własność pojedynczych osób. Wszystko co robią w jakiś tam sposób dąży do tego celu.
Dlaczego usunęli radar? Bo dawał sprzeczne z kamerami informacje.
Chwilę po usunięciu radaru było gorzej, ale niedługo się poprawiło i to znacznie. Nie pamiętam kiedy ostatnio miałem phantom breaking. Choć zwalnia dość mocno przy wjeżdżaniu z S79 na S7 (pewnie na podstawie danych innych użytkowników, którzy jeszcze niedawno zjeżdżali tutaj w bok, bo S7 było zamknięte).

Dlaczego usunęli USS? Pewnie z tego samego powodu, tylko na małych odległościach.
Teraz jest gorzej (chyba, bo ja mam jeszcze czujniki), ale patrząc na to co zrobili z AP bez radaru, to naprawdę wydaje mi się, że to ma szansę działać. Teoretycznie nie widzę jakiś przeciwwskazań, chociaż zgadzam się, że brakuje kamery na zderzaku z przodu.

W moim osobistym subiektywnym odczuciu, gdyby model Y miał skrętną tylną oś, headup na szybie, czujniki przód tył i z boku, oraz kamery dające widok 360, to mamy ultimate car.
Byłby ultimate car dla człowieka, a cel jest inny ;)

10 lat max i będą Tesle bez kierowcy - nie ma szans, żeby to trwało dłużej ;)
W rok nie wierze, w 5 już bardziej, ale 10 lat to jestem pewny na 100% jeśli nie pierd... jakaś gruba wojna w tym czasie, jak się ruskom i arabom zacznie walić ziemia pod nogami z powodu spadku zbytu na naftę. Czy dożyjemy, to już inna kwesta ;)
 

Michał spod Krakowa

Pionier e-mobilności
Moze i wykrywa przeszkody, tylko ciekawe ze slupka w ktory walnalem pare miesiecy temu nie zauwazyla jak cofalem :)
Jak wspomniałem - mylisz czym jest Vision, a czym nie jest
Brakuje paru funkcji, i wlasnie dlatego nigdy nie bedzie sama jezdzic.
Dziś brakuje kilku rzeczy, dlatego nigdy ich nie będzie. 🙄
Jedyny schemat w ktorym auta beda same jezdzic to taki ze dookola nie bedzie jezdzil nikt inny.
Oczywisty absurd. Robotaxi od Waymo i Criuse od dawna jeżdżą w normalnym ruchu ulicznym
 

ELuk

Pionier e-mobilności
Lem napisał taką powieść „Powrót z gwiazd”
polecam. To jest kwintesencja odczuć ludzi z „innej ery” wobec świata „nowej generacji”.
W temacie aut autonomicznych (tesla to tylko pionier), to myślę że będzie odwrotnie niż wszyscy myślą.
Rzeczywistość będzie taka, że zakażą jazdy ludziom a nie IA i nie będzie problemu wypadków itp. 🙀
 

ypl

Pionier e-mobilności
Wierzysz w postęp ale nie wierzysz ;)

Ja już kilka razy pisałem - misja Tesli jest jedna - "zrównoważony transport". Ten wymaga pojazdów autonomicznych w większości nie będących na własność pojedynczych osób. Wszystko co robią w jakiś tam sposób dąży do tego celu.
Dlaczego usunęli radar? Bo dawał sprzeczne z kamerami informacje.
Chwilę po usunięciu radaru było gorzej, ale niedługo się poprawiło i to znacznie. Nie pamiętam kiedy ostatnio miałem phantom breaking. Choć zwalnia dość mocno przy wjeżdżaniu z S79 na S7 (pewnie na podstawie danych innych użytkowników, którzy jeszcze niedawno zjeżdżali tutaj w bok, bo S7 było zamknięte).

Dlaczego usunęli USS? Pewnie z tego samego powodu, tylko na małych odległościach.
Teraz jest gorzej (chyba, bo ja mam jeszcze czujniki), ale patrząc na to co zrobili z AP bez radaru, to naprawdę wydaje mi się, że to ma szansę działać. Teoretycznie nie widzę jakiś przeciwwskazań, chociaż zgadzam się, że brakuje kamery na zderzaku z przodu.


Byłby ultimate car dla człowieka, a cel jest inny ;)

10 lat max i będą Tesle bez kierowcy - nie ma szans, żeby to trwało dłużej ;)
W rok nie wierze, w 5 już bardziej, ale 10 lat to jestem pewny na 100% jeśli nie pierd... jakaś gruba wojna w tym czasie, jak się ruskom i arabom zacznie walić ziemia pod nogami z powodu spadku zbytu na naftę. Czy dożyjemy, to już inna kwesta ;)
Postęp się teraz dokonuje eksponencjalnie, dlatego raczej to będzie 2 lub max 3 lata, i zgoda, na autostradzie phantom brake'ing, itp. Ale ja mówię o parkowaniu w mieście, jaki to problem aby były czujniki z przodu, z tyłu z boku auta, i przy prędkości powyżej 30 km/h ich nie używać, wyłączyć je? Ja dalej twierdzę, że to jest widzi mi się Elona, oszczędność kasy znikoma, technologia hamowania automatycznego, parkowania automatycznego, summon, widoku 360 istnieje i działa perfekcyjnie od kilku lat. Elon is reinventing the wheel again.
 

Pyo_trek

Posiadacz elektryka
Rozpoczyna się rewolucja dzięki AI


 
Last edited:

Michal

Moderator
Postęp się teraz dokonuje eksponencjalnie, dlatego raczej to będzie 2 lub max 3 lata, i zgoda, na autostradzie phantom brake'ing, itp. Ale ja mówię o parkowaniu w mieście, jaki to problem aby były czujniki z przodu, z tyłu z boku auta, i przy prędkości powyżej 30 km/h ich nie używać, wyłączyć je? Ja dalej twierdzę, że to jest widzi mi się Elona, oszczędność kasy znikoma, technologia hamowania automatycznego, parkowania automatycznego, summon, widoku 360 istnieje i działa perfekcyjnie od kilku lat. Elon is reinventing the wheel again.
Czujniki tak samo jak radar są bardzo niedokładne. Ich rozdzielczość jest po prostu śmieszna, więc dają tylko informacje czy jest blisko jakiś obiekt. To może być większa kupa trawy albo reklamówka, albo krawężnik, który jest poniżej błotnika. Dla Ciebie taka mała rozdzielczość obecnie jest ok, bo sam wiesz w jakiej miejsce parkingowe wjeżdżasz i wiesz, że nie zawadzisz o ten krawężnik, bo wiesz, że jest niższy niż błotnik. Wiesz, bo widziałeś ten i 1000 jemu podobnych. WIDZIAŁEŚ! :)
Czujniki pomagają przy ścianie itp. ale już z takim krawężnikiem, chyba bardziej przeszkadzają.
Podobnie słup w który wjechał @krzyss.
Ludzie mimo czujników nagminnie wjeżdżają w słupy i inne samochody.

Widok 360 to zupełnie inna para kaloszy, choć i z nim są problemy, bo jeśli taki krawężnik jest zbyt wysoki, to ani czujniki, ani 360 Ci nie pomogą i zarysujesz auto. Musisz ocenić wysokość samemu dojeżdżając z daleka, a nie będąc już zaraz obok.

Finalnie i tak trzeba to rozwiązać wizję, więc po co się babrać z dwoma tematami? ;)
Ja to rozumiem i wierzę, że w ciągu roku będzie znacząca poprawa.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Ja wjechalem w slup bo nie patrzylem w kamery, a pikanie czujnikow mialem wylaczone bo w tesli one zawsze pikaja :) tylko liczylem ze tesla sama sie zatrzyma jak cos takiego widzi… do przodu juz mi sama zahamowala.
Ale przy parkowaniu czujniki i oznaczenie na ekranie mi sie przydaje i tego uzywam.
Tyle ze ja tez nie rozpaczam, a jak nie beda mi dzialaly czujniki to zamkntuje sobie aftermarketowe :)
 
Top