3 lata z elektrykiem minely, i co dalej?

p0li

Pionier e-mobilności
przenosze temat do osobnego watku - generalnie minely 3 lata z elektrykiem, musze go za 2 tygodnie oddac (leasing) i pytanie co wybrac.

mam kilka kandydatur, ale moze o czyms nie pomyslalem, zapomnialem albo nie wiedzalem - licze ze moze taka rozkminka przyda sie innym osobom ktore maja podobny problem.

profil jazdy: 99% do pracy, 3,4 razy w tygodniu 130km, wyjazdy weekendowe i 1,2 razy w roku w 4 osoby na wakacje/ferie ok 1000km jednorazowo (HAM-WAW)

lista kandydatow:

- nowy eC4 (wieksza bateria i silnik i nowe multimedia) - <30tys €
- nowy eC4 (stara bateria i silnik, nowe mm) ~25tys €

- ioniq 6 - <40tys €
- kia ev6 - <35-45tys€ (za wyzsza sume mozna wyrwac GT - ale po co mi taki monster?)
- spogladam laskawym okiem na smarta #1 albo #3 - musze jeszcze pomacac na zywo

w sumie na razie to tyle

nie biore pod uwage marek francuskich poza citro (ze wzgledu na zawieszenie), marek niemieckich, chinskich i tesli - wiec jak widac - nie ma za duzo wyboru

raczej nie chce suva i nie plaszczaka - taki crossover jak cytryna jest dobrym kompromisem - bo nie za niski do wsiadania i nie za wysoki (opor powietrza/ekonomia jazdy)

i chyba ostatecznie (jeszcze nie wiem ) bede leasingowal nie kupowal - tu postep idzie dosc szybko, fajnie za 3 lata przesiasc sie na cos nowego lepszego bez martwienia sie co ze starym autem
 

TomRS

Pionier e-mobilności
Twierdzisz, że to wzrost temperatury akumulatora powoduje spadek mocy ładowania przy wysokim SoC?
Z tego filmu który załączyłem wynika, że ładowanie dużą mocą akumulatora o wysokim SoC jest dla niego bardzo niekorzystne, czy chodzi tylko o temp tego nie wiem. W każdym razie BMS sztucznie mocno zwalnia ładowanie żeby chronić akumulator.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Z tego filmu który załączyłem wynika, że ładowanie dużą mocą akumulatora o wysokim SoC jest dla niego bardzo niekorzystne, czy chodzi tylko o temp tego nie wiem. W każdym razie BMS sztucznie mocno zwalnia ładowanie żeby chronić akumulator.
Oczywiście, że tak jest. Ale nijak się to ma do architektury 800V. Temperatura w baterii nie pochodzi z rozgrzanych busbarów - gdyby tak było to producenci daliby po prostu grubsze busbary i po sprawie. Tymczasem stosują wodne chłodzenie, które bezpośrednio chłodzi ogniwa. To ogniwa grzeją się podczas ładowania i rozładowania. A grzeją się dokładnie tak samo przy architekturze 400V jak i 800V, bo przez ogniwa przepływają dokładnie takie same prądy, niezależnie od architektury. Przy 800V co najwyżej możesz zastosować trochę cieńsze busbary i przewody idące do silnika i zaoszczędzisz z 1kg miedzi (a raczej mniej niż 1kg).
 

TomRS

Pionier e-mobilności
Bo 800V znosi ograniczenie 200kW. Po to się je w ogóle stosuje. Standardowa wtyczka CCS przeniesie maksymalnie 500A (Tesla to trochę naciąga). Przy 400V daje to maksymalnie 200kW. Jeśli zastosujesz ogniwa które potrafią się szybciej ładować to dajesz architekturę 800V, żeby móc przekroczyć 200kW. Ale zmiana architektury na 800V nic nie da gdy ogniwa nie dają rady się wystarczająco szybko ładować.
Czyli się zgadzamy, że żeby zwiększyć szybkość ładowania, to trzeba podnieść napięcie, bo komponenty słabo znoszą prąd ponad 500 A. BTW, gość na załączonym filmie poza tym, że jest dziennikarzem, jest też inżynierem, więc raczej ma pojęcie na temat który omawia.
 

vwir

Pionier e-mobilności
Czyli się zgadzamy, że żeby zwiększyć szybkość ładowania, to trzeba podnieść napięcie, bo komponenty słabo znoszą prąd ponad 500 A. BTW, gość na załączonym filmie poza tym, że jest dziennikarzem, jest też inżynierem, więc raczej ma pojęcie na temat który omawia.
Nie. Jeśli ogniwa nie potrafią ładować się szybciej niż 200kW to zmiana architektury na 800V dokładnie nic nie zmienia. Zmiana architektury usuwa granicę gdy zastosujesz odpowiednio wytrzymałe ogniwa.
Więc żeby zwiększyć prędkość ładowania trzeba zastosować ogniwa, które wytrzymują większe C.
 
Last edited:

Piter

Posiadacz elektryka
przenosze temat do osobnego watku - generalnie minely 3 lata z elektrykiem, musze go za 2 tygodnie oddac (leasing) i pytanie co wybrac.

mam kilka kandydatur, ale moze o czyms nie pomyslalem, zapomnialem albo nie wiedzalem - licze ze moze taka rozkminka przyda sie innym osobom ktore maja podobny problem.

profil jazdy: 99% do pracy, 3,4 razy w tygodniu 130km, wyjazdy weekendowe i 1,2 razy w roku w 4 osoby na wakacje/ferie ok 1000km jednorazowo (HAM-WAW)

lista kandydatow:

- nowy eC4 (wieksza bateria i silnik i nowe multimedia) - <30tys €
- nowy eC4 (stara bateria i silnik, nowe mm) ~25tys €

- ioniq 6 - <40tys €
- kia ev6 - <35-45tys€ (za wyzsza sume mozna wyrwac GT - ale po co mi taki monster?)
- spogladam laskawym okiem na smarta #1 albo #3 - musze jeszcze pomacac na zywo

w sumie na razie to tyle

nie biore pod uwage marek francuskich poza citro (ze wzgledu na zawieszenie), marek niemieckich, chinskich i tesli - wiec jak widac - nie ma za duzo wyboru

raczej nie chce suva i nie plaszczaka - taki crossover jak cytryna jest dobrym kompromisem - bo nie za niski do wsiadania i nie za wysoki (opor powietrza/ekonomia jazdy)

i chyba ostatecznie (jeszcze nie wiem ) bede leasingowal nie kupowal - tu postep idzie dosc szybko, fajnie za 3 lata przesiasc sie na cos nowego lepszego bez martwienia sie co ze starym autem
Odpowiadając z przymróżeniem oka 😉 myślę że powinieneś wypożyczyć sobie Teslę, pojeździć i się z nią przeprosić. Dołączyć do sekty i brać to prawdopodobnie najlepsze auto elektryczne na świecie… Jeśli nie Tesla, to rozważyłbym ZEEKR001, które jest chyba też dostępne w DE.
IMG_3953.jpeg
 

Attachments

  • IMG_3954.jpeg
    IMG_3954.jpeg
    3,3 MB · Liczba wyświetleń: 48
  • IMG_3952.jpeg
    IMG_3952.jpeg
    2,8 MB · Liczba wyświetleń: 48
  • IMG_3951.jpeg
    IMG_3951.jpeg
    2,6 MB · Liczba wyświetleń: 49

p0li

Pionier e-mobilności
Ten zeekr to fajne auto ale chyba za drogie. Nie wiem czy to kwestia podazy w EU czy kreują sie na premium.
chyba na razie jedno i drugie
pomijajac ze to chinczyk (a z doswiadczenia wiem ze zadko kiedy to co na papierze jest zgodne z prawda) to za najtansza wersje chca 60tys €
juz widze oczyma wyobrazni te kolejki chetnych ustawiajace sie przed jednym salonem w .de :D
 
Top