Ależ ta Tesla kłamie co do zużycia - ktoś mi to wytłumaczy?

cooler

Pionier e-mobilności
Spróbuję w żołnierskich słowach:
- Pacjent Tesla model 3 Performance 2021 z pompą ciepła
- Ładowanie w Ciechocinku prosto z trasy od 8% do 95%, załadowano do baterii 60kWh wg Tesli i 60,08 wg Tessie. W akumulatorze powinno być w tym momencie ~65,6kWh do zużycia od 95% do zera
Charge at Ciechocinek – Tessie.png

- Od razu po odpięciu jazda A1 i A2 prosto domu,
prognoza (-3%) po przybyciu na miejsce, start 16:18
- Jazda A1 równiusieńko 128km/h na tempomacie, silny wiatr czołowo-boczny, bardzo duże zużycie, A2 wiadomo, jazda szarpana czasem za Tirem a raz musiałem odskoczyć nieco szybciej, ale większość max w okolicach 130-145km/h
- W domu o godzinie 18:21 po przejechaniu 225km, zjechałem do -2% SoC, raport zużytej energii z Tesli (tym razem nie zapomniałem, zrobiłem zdjęcie jeszcze przed zaparkowaniem):
Tesla_energy.png
- Już na oko się nie zgadza, zużyto 57kWh od 95% do -2% ma się nijak to tych 65.6kWh jakie było w akumulatorze do zera. wg Tesli zużycie 251Wh/km
- Tessie zaraportowało prawidłowo 65,72kWh, zużycie wg Tessie 292Wh/km, co się zgadza z tym ile było w akumulatorze.
Czy ktoś umie mi wytłumaczyć skąd te krętactwa się wzieły? Co liczy Tesla? Skąd 15% rozjazd?
Raport z Tessie:
Drive to Dom_Tessie.png
 

Attachments

  • Drive to Dom_Tessie.png
    Drive to Dom_Tessie.png
    80,2 KB · Liczba wyświetleń: 17

danielm

Pionier e-mobilności
kiedyś wyśmiewałem teksty ludzi że tesla kłamie bo u mnie się zawsze zgadzało. ale odkąd ten temat krąży zacząłem zwracać na to uwagę no i nie zawsze się zgadza. przeważnie się zgadza ale nie zawsze. pozatym w czasach kiedy wykres zużycia pokazywał zużycie z ostatnich 10/25/50km to porównywałem sobie to co pokazuje wykres z tym co pokazuje to miejsce co na zdjęciu autora. i to się akurat nigdy nie zgadzało. wtedy zakładałem że wykres pokazuje tylko to co idzie w koła, bez klimy ale te teorie obaliłem gdy stałem w długim korku z włączonym ogrzewaniem. wtedy wykres powędrował w kosmos. w dodatku od czasu do czasu szacowanie nawigacji myli sie o kilkadziesiąt procent. więc prawdopodobnie mają jakiegoś buga typu złe przeliczanie mil na kilometry czy inne ustrojstwo, bo przeważnie jest prawidłowo ale czasami jest bardzo źle. przykładowo trasa bydgoszcz - gdańsk tesla przewiduje że zużyje 50% baterii i rzeczywiście tyle zużywam. wracam do domu, trasa gdańsk - bydgoszcz a tesla twierdzi że zużyje 25% baterii co jest absolutnie niemożliwe i oczywiście zużywam mniej więcej 50% baterii.
 

krzyss

Pionier e-mobilności
Elon liczy krypty :)
Zawsze tak bylo… nie patrz na zuzycie na ekranie tylko na to ipe przejedziesz km.
Procenty sie zgadzaja, a ze zuzycie kuleje… probowales jakims innym EV pojechac jak tesla ?
Ja probowalem leafem 40kWh oraz id3… jest gorzej ;)
 

chris89

Posiadacz elektryka
16k km. Nigdy nie zużyłem więcej jak pokazywała. Zwykle na odwrót. Mówi, że dojadę na 18, a dojeżdżam na 26 np. Od 100% do 0 w trasie przy 120km/h robię 350 km. W sumie nie ma znaczenia jak wieje wiatr, zawsze bierze 19,5-20,5 KWh. Zużycie podskakuje o kilka KWh jak rozgrzewam baterie do ładowania podczas jazdy. Latam Lubin Szczecin co tydzień w te i w te i zawsze to samo zużycie. Zawsze jak ruszam na 100% to po 300km mam 23-26% baterii. Cała droga autopilot na 120. Mysle, ze na upartego 380 zrobie, latem z 420. Kiedyś zrobie testy.
 

SokolEV

Posiadacz elektryka
Od 100% do 0 w trasie przy 120km/h robię 350 km. W sumie nie ma znaczenia jak wieje wiatr, zawsze bierze 19,5-20,5 KWh.
A baterie masz 75kWh, czyli przy takim zużyciu powinieneś zrobić 375, a nie 350km. Albo w drugą stronę, jak robisz 350km, to realnie zużycie jest raczej 21,5kWh/100km.

Ja aż tak dużych różnic jeszcze nie zauważyłem ale też tego jakoś dokładnie nie sprawdzam. Na pewno przewidywanie nawigacji działa do dupy. Ostatnio robiłem trasę małą 185km jakieś. Startuje na 60%. Na dzień dobry auto mnie kieruje na superchargera, bo twierdzi, że nie dojadę. Jak zmieniłem SoC docelowy na 5% to łaskawie mi pozwolił się nie ładować i powiedział, że dojadę na 4% jak nie będę przekraczał 124km/h (większość trasy po autostradzie). Zanim wyjechałem z miasta to zużycie spadło i już mu nic nie przeszkadzało. Zrobiłem kilkadziesiąt kilometrów po autostradzie i zaczął krzyczeć, żebym zwolnił najpierw do 120, 110, w najgorszym momencie do 94km/h. Ale ja, w przeciwieństwie do niego wiedziałem, że czeka mnie jeszcze 30km ekspresówka przy 120 i 15km drogami krajowymi z 50/70/90km/h. Finalnie nic nie zwalniałem, jechałem całą drogę z maksymalną dopuszczalną prędkością i dojechałem na 5%. Tak jak zakładałem, tak jak mi pokazywało ABRP i zgodnie z wcześniejszymi przejazdami na tej trasie.
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
1. Tessie pewnie policzyła na podstawie ubytku procent/km, bo jedyne co ma do dyspozycji to % oraz pozostały dystans w EPA. Natomiast Tesla podała tyle ile wyciągnęła z baterii. Czyli taki wynik teoretyczny.
2. Te 60kW to pewnie energia ktora trafila do baterii, ale podczas tego procesu trochę tej energii uciekło w postaci ciepła. A może jeszcze obejmuje to zużycie podczas ładowania? Ile masz w historii ładowania w aplikacji? Sprawność ładowania mierząc juz na baterii to pewnie 95%
3. 57kWh to energia która wyszła z baterii ale gdy wyciaga sie ją to bateria troszke sie grzeje, sprawność rozładowywania z moca ~30kW to pewnie 98%
4. Pomiar SoC nie jest dokładny, to co wyświetla Tesla to przybliżenie, ma np na to wplyw temperatura baterii. Odjeżdżając z pod ładowarki bateria pewnie byla znacznie cieplejsza niz przy przyjeździe do domu wiec tutaj moglo zginac z 1-2%

Jak dawno przed tym ładowaniem ladowales auto na AC do jakiejś ustawionej wartości i pozwoliłeś aby ładowanie sie zakończyło (balansowanie ogniw)?
 

cooler

Pionier e-mobilności
1. Tessie pewnie policzyła na podstawie ubytku procent/km, bo jedyne co ma do dyspozycji to % oraz pozostały dystans w EPA. Natomiast Tesla podała tyle ile wyciągnęła z baterii. Czyli taki wynik teoretyczny.
2. Te 60kW to pewnie energia ktora trafila do baterii, ale podczas tego procesu trochę tej energii uciekło w postaci ciepła. A może jeszcze obejmuje to zużycie podczas ładowania? Ile masz w historii ładowania w aplikacji? Sprawność ładowania mierząc juz na baterii to pewnie 95%
Za Tessie: Energy
Added Used Eficiency
60.08 kWh 64.10 kWh 94%
Biorąc że miałem już 8% przy starcie ładowania aby mieć 95% SoC aku potrzeba zapłacić za 71,5kWh, aby doładować te 65kWh raportowane.
3. 57kWh to energia która wyszła z baterii ale gdy wyciaga sie ją to bateria troszke sie grzeje, sprawność rozładowywania z moca ~30kW to pewnie 98%
4. Pomiar SoC nie jest dokładny, to co wyświetla Tesla to przybliżenie, ma np na to wplyw temperatura baterii. Odjeżdżając z pod ładowarki bateria pewnie byla znacznie cieplejsza niz przy przyjeździe do domu wiec tutaj moglo zginac z 1-2%

Jak dawno przed tym ładowaniem ladowales auto na AC do jakiejś ustawionej wartości i pozwoliłeś aby ładowanie sie zakończyło (balansowanie ogniw)?
Dzień wcześniej dobiłem do 100% aż auto zgłosiło że jest naładowane.
Jestem ciekaw takich statystyk dla innych producentów - ma ktoś KIE lub ID.7/ID3/Audi e-tron aby zrobić podobny test efektywności raportowanej versus pobranej energii?
 

Olecki

Pionier e-mobilności
Za Tessie: Energy
Added Used Eficiency
60.08 kWh 64.10 kWh 94%
Biorąc że miałem już 8% przy starcie ładowania aby mieć 95% SoC aku potrzeba zapłacić za 71,5kWh, aby doładować te 65kWh raportowane.

Dzień wcześniej dobiłem do 100% aż auto zgłosiło że jest naładowane.
Jestem ciekaw takich statystyk dla innych producentów - ma ktoś KIE lub ID.7/ID3/Audi e-tron aby zrobić podobny test efektywności raportowanej versus pobranej energii?
Swego czasu jak sprawdzałem dane w moim Niro licznik vs OBD to średnie zużycie wyliczało idealnie ale oszukiwało na wyświetlanym SOC. Na górze wyświetlany SOC schodził wolniej niż w rzeczywistości, około 50% było dobrze natomiast schodząc do zera miałeś większy SOC niż wyświetlany, tak aby po zejściu do 0% na wyświetlaczu w baterii jeszcze było 5%. Licząc według danych z BMS wszystko było ok. Załadowana energia też się mniej więcej zgadzała tylko samochód nie uwzględniał strat podczas ładowania bo i nie wiedział dokładnie ile one wynosiły.

Z drugiej strony pojeździłem chwilę EX30 i tam wyglądało na to że wszystko liczy jak w zegarku, aż byłem zdziwiony jak dokładnie przewiduje (i na bieżąco koryguje) zużycie i docelowy SOC. Jak zaczął padać deszcz dosłownie po kilkunastu sekundach zmniejszył przewidywany SOC na miejscu o 2%
 

arnoldd

Posiadacz elektryka
a górze wyświetlany SOC schodził wolniej niż w rzeczywistości, około 50% było dobrze natomiast schodząc do zera miałeś większy SOC niż wyświetlany, tak aby po zejściu do 0% na wyświetlaczu w baterii jeszcze było 5%
EV6 dokładnie tak samo ma :)

A co do liczenia -
233,3km - według wskazań kompa 27,1 kWh/100km z czego energia do silników 86 procent - czyli 23,4kWh/100km (60 km po krajówkach i 170 po autostradzie 130km/h)

Wyliczenie z danych CarScanera - 63,4 kWh czyli 27,21kWh/100km

Ilość prądu zgadzała sie też z tym co wyszło póżniej w czasie ładowania


Kilka razy sprawdzane na trasie ponad 1000 km - różnica zawsze poniżej 1%

KIA nie kłamie :)
 
Last edited:

Ev3

Pionier e-mobilności
Dzień wcześniej dobiłem do 100% aż auto zgłosiło że jest naładowane.
Jestem ciekaw takich statystyk dla innych producentów - ma ktoś KIE lub ID.7/ID3/Audi e-tron aby zrobić podobny test efektywności raportowanej versus pobranej energii?
Kia nie podaje ile pobrała w kWh więc nie ma tego problemu.
Ale kiedyś do baterii w Soulu weszło mi na ładowarce DC więcej niż miała pojemności, a na pustej nie przyjechałem.

Straty na ładowarce dolicz (wtedy wyliczyłem że było to grube kilkanaście %), plus Tesla ZTCW nie liczy tego co zużyła na grzanie, jeśli prąd pochodzi z kabla itd
 
Top