Ambibox - dwukierunkowe ladowanie/rozladowanie dla wszystkich

p0li

Pionier e-mobilności
dzis ogladalem info ze firma jak w tytule opracowuje domowy walbox ktory potrafi V2H i bedzie pracowal z wiekszoscia samochodow elektrycznych
jak?
odpuszczaja zabawe w konwersje DC/AC w samochodzie tylko ta role przejmuje walbox ktory laczy sie z bateria przez CCS-a
obecnie jest na etapie testow z nastepujacymi markami: volvo, tesla, byd, ford, bmw, citroen, hyundai
 

dixiluk

Fachowiec
Są dwa tryby pracy takich urządzeń. Albo podpina się je do sieci i oddają prąd synchronizując się z siecią (falowniki fotowoltaiki tak działają) albo tworzą swoją sieć o podobnych parametrach co w gniazdku (np. przetwornica 12DC->230AC tak działa, lub instalacje offgrid), nie słyszałem by jakieś urządzenie miało obie możliwości. Pytanie jakie opcje ma to
 

p0li

Pionier e-mobilności
ma pracowac w polaczeniu z siecia, w przyszlosci - z dynamicznymi taryfami i mozliwe ze do stabilizacji sieci
wersja 11kW w produkcji masowej ma kosztowac do 1500€
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Dokładnie, obecne w dzisiejszych autach V2L to przetwornica która juz jest w aucie i specjalna wtyczka w port informuje auto ze może on podać AC z tej przetwornicy na pin w gnieździe
V2H/V2G działa tak że samochód łaczy baterię z pinami DC w porcie i falownik sobie bierze ten p[rąd i zamienia w AC tak zeby był zsynchronizowany z siecią. Takie urzadzenie to dokładnie to samo co falownik fotowoltaiczny i na podobnym napieciu działa 200-1000V, tylko trzeba dołożyć komunikacje z autem. Lepszej firmy falownik 10kW kosztuje 8tys, chińskiej 3-4tys, do tego trzeba dodac komunikację z autem. Ja bym raczej się spodziewał ceny ~10tys zł+(dziś takie sprzety kosztuja 20tys). Dodatkowo auto musi pozowlić na ciągnięcie energii z baterii. Obecnie dużo aut gdy wykryje nieprawidłowość przy ładowaniu (zły kierunek energii) to przerywa ładowanie więc w tym wypadku bez aktualizacji oprogramowania w aucie przez producenta nie da rady.

Przegląd urządzeń ( w tym zapowiedzi) na rynku
 
Last edited:

jgal

Posiadacz elektryka
Na kemping będziesz demontował wallbox ze ściany i go zabierał do bagażnika?
Oczywiście, że tak. Obecny wallbox mam podpięty po kablu siłowym i jego zdjęcie ze ściany nie jest żadnym problemem. A jak będę jechał z przyczepą na kemping, to siup wallboxa do przyczepy gdzieś pod kanapę i gotowe. Niezależność energetyczna to super sprawa na biwaku i jak najbardziej wożenie tego wallboxa jest tego warte.
 

nabrU

Moderator
Oczywiście, że tak. Obecny wallbox mam podpięty po kablu siłowym i jego zdjęcie ze ściany nie jest żadnym problemem. A jak będę jechał z przyczepą na kemping, to siup wallboxa do przyczepy gdzieś pod kanapę i gotowe. Niezależność energetyczna to super sprawa na biwaku i jak najbardziej wożenie tego wallboxa jest tego warte.
Oczywiście zapomniałeś 'uśmieszka' wstawić jak sądzę, bo jak to piszesz serio, to nie wiesz o czym mówisz.

A wracając do tematu.
Mój operator niedawno zaoferował pierwszą taryfę V2G (i to limitowaną do Leaf'a, Nissan'a e-NV200 i Mitsubishi Outlander PHEV czyli tylko CHAdeMO na razie) po testach, które trwały kilka lat. Tak więc to jeszcze 'śpiewka przyszłości':


 

jgal

Posiadacz elektryka
Jako osoba zajmująca się zawodowo zasilaniem obiektów telekomunikacyjnych prądem AC i DC, coś tam wiem. Można oczywiście polemizować, czy "powinno się" tak robić, ale o ile wallbox spełnia normy szczelności itp, oraz zapewniając mu optymalną temperaturę pracy, to nie powinno być problemu. Oczywiście nie będzie to możliwe, jeżeli wallbox będzie do działania wymagał aktywnego napięcia AC na wejściu, ale i to pewnie dałoby się obejść jakąś niedużą stacją zasilania AC typu Bluetti czy Ecoflow (chyba, że będzie wymagał wszystkich trzech faz)
 

Ironeska

Fachowiec
Byorn na którymś ze swoich filmików pokazał jak takie v2g/h działa w Norwegii
Edit o tym wspomniałem

 

nabrU

Moderator
Byorn na którymś ze swoich filmików pokazał jak takie v2g/h działa w Norwegii
Edit o tym wspomniałem


Przecież to kompletnie nie jest o V2G, tylko o płaceniu za balansowanie częstotliwości sieci:


EVSE Bjorna pokazane na klipie (Easee One) nie jest nawet ładowarką dwukierunkową...
 

Ironeska

Fachowiec
Hmmmm według mnie evse które jest w stanie ładować samochod a później pobrać prąd z niego i oddać go do sieci jest dwukierunkowym
 

zibizz1

Pionier e-mobilności
Ale ono nie jest w stanie pobrać energii z samochodu, tylko ładuje, robi to wtedy gdy system mówi ze jest nadpodaż i wtedy przez bardzo krótki czas operator tego systemu placi za zużytą energię.
 
Top